Läkemedelsindustrin lurar oss.

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav RSD555 » 2020-01-26 0:56:38

Toblerone skrev:
RSD555 skrev:Man kan jämföra SSRI med Alvedon. Huvudvärk beror
inte på att man har för lite paracetamol i hjärnan.

SSRI botar ingen obalans, det skapar den.

Jag har ätit SSRI till och från i 25 år. Den effekt jag
fått och känt är att det istället för att värka i nerverna
pirrar lite skönt i dom. I hela kroppen och antagligen
också i hjärnan.

Antidepressiva botar alltså inte depression utan värk.
Min privata uppfattning alltså.


Den jämförelsen håller ju inte. Folk har också sagt att barn med
ADHD ju inte har någon brist på amfetamin in hjärnan, och det handlar
lika lite om det. OM de skulle ha brist på serotonin och medicinen
skulle göra att det finns mer i det aktuella området i hjärnan, så
skulle det förstås vara till hjälp.

Om antidepressivan inte har effekt på dig - varför tar du den? Alla
i vår familj har ätit antidepressiva någon gång i livet. Jag tror det är
bara jag och ena sonen som fortfarande tar - men sonen har inte haft länge.
Och det har hjälpt alla 5 (fem personer alltså). Jag kan inte hålla
med om att det inte skulle hjälpa mot depressionen. Det hjälpte
förbluffande bra.


Att ADHD beror på amfetaminbrist kan jag köpa. Det
är något åt det hållet i alla fall. Går säkert att förklara
djupare men det är ju ungefär så i alla fall.

Jag tar SSRI för att jag har lite ont i mina nerver. Det
är inte så kul att vakna på morgonen när det inte känns
bra i kroppen. Vill bara dra täcket över huvudet.

När jag äter Sertralin känns det skönt i kroppen och
hjärnan. Allt känns lättare då. Det är som natt och dag.

Mvh
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav nomemorytoday » 2020-01-26 5:14:33

RSD555 skrev:...kan jag köpa

k
RSD555 skrev:Vill bara dra täcket över huvudet.

fall du trixar med kaffe o sådant, lägg ner det med då.
SRrRRrrelatiniri Yippie!!! för - mot?
Ang meds, lite ibland kanske, när det är som djävligast, annars - fuck it.
Bara jag
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 11:28:35

RSD555 skrev:
Toblerone skrev:
RSD555 skrev:Man kan jämföra SSRI med Alvedon. Huvudvärk beror
inte på att man har för lite paracetamol i hjärnan.

SSRI botar ingen obalans, det skapar den.

Jag har ätit SSRI till och från i 25 år. Den effekt jag
fått och känt är att det istället för att värka i nerverna
pirrar lite skönt i dom. I hela kroppen och antagligen
också i hjärnan.

Antidepressiva botar alltså inte depression utan värk.
Min privata uppfattning alltså.


Den jämförelsen håller ju inte. Folk har också sagt att barn med
ADHD ju inte har någon brist på amfetamin in hjärnan, och det handlar
lika lite om det. OM de skulle ha brist på serotonin och medicinen
skulle göra att det finns mer i det aktuella området i hjärnan, så
skulle det förstås vara till hjälp.

Om antidepressivan inte har effekt på dig - varför tar du den? Alla
i vår familj har ätit antidepressiva någon gång i livet. Jag tror det är
bara jag och ena sonen som fortfarande tar - men sonen har inte haft länge.
Och det har hjälpt alla 5 (fem personer alltså). Jag kan inte hålla
med om att det inte skulle hjälpa mot depressionen. Det hjälpte
förbluffande bra.


Att ADHD beror på amfetaminbrist kan jag köpa. Det
är något åt det hållet i alla fall. Går säkert att förklara
djupare men det är ju ungefär så i alla fall.

Jag tar SSRI för att jag har lite ont i mina nerver. Det
är inte så kul att vakna på morgonen när det inte känns
bra i kroppen. Vill bara dra täcket över huvudet.

När jag äter Sertralin känns det skönt i kroppen och
hjärnan. Allt känns lättare då. Det är som natt och dag.

Mvh


Men ADHD beror ju inte på amfetaminbrist utan det är andra ämnen som saknas för att det ska kunna bli tillräckligt med "kontakt" på vissa ställen i hjärnan. Annars går det helt enkelt trögare. Det sätter fart på något som går onormalt långsamt. Jag frågade också läkaren då om det inte kan vara skadligt i längden om man hela tiden sätter fart på det med medicin. Inte vad hon visste, sa hon. Och dessutom kan man ju också funderar vad det gör om det går för långsamt hela tiden, sa hon.

Jag tror att den upplevelsen som du har kanske är lite ovanlig, men man kan ju ha en annorlunda perception med AS. Det påminner ju ändå om "mindre deprimerad".
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-26 12:18:12

RSD555 skrev:Man kan jämföra SSRI med Alvedon. Huvudvärk beror
inte på att man har för lite paracetamol i hjärnan.

SSRI botar ingen obalans, det skapar den.

Jag har ätit SSRI till och från i 25 år. Den effekt jag
fått och känt är att det istället för att värka i nerverna
pirrar lite skönt i dom. I hela kroppen och antagligen
också i hjärnan.

Antidepressiva botar alltså inte depression utan värk.
Min privata uppfattning alltså.

Bra beskrivning!
Jag har lite liknande upplevelse av Ssri, och under lika lång tid. (Sertralin bl a)
Kunde tydligt känna av när medicinen började verka. En sorts behaglig avtrubbning.
Tyvärr med biverkningar.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Kentarou » 2020-01-26 13:43:56

När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 14:23:42

Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Fabela » 2020-01-26 14:50:51

Maggi skrev:Bra beskrivning!
Jag har lite liknande upplevelse av Ssri, och under lika lång tid. (Sertralin bl a)
Kunde tydligt känna av när medicinen började verka. En sorts behaglig avtrubbning.
Tyvärr med biverkningar.

Ja, den där avtrubbningen kan vara en välsignelse. Det är som att man får lite mer luft att andas, liksom.

Men den kan också vara/bli till en biverkning, tycker jag personligen.
Har slutat med SSRI många ggr, och tycker varje gång att det är lite läskigt att märka hur jag vaknar till liv igen. (Alltså det läskiga är att märka hur bedövad jag varit.)
Jag vet inte om det finns nån lösning, så att man kunde få den där extra luften att andas, men utan att få delar av sig själv bortkapade.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-26 15:54:47

Toblerone skrev:
Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?
En viss del av alla som provar SSRI får ingen effekt, har för mig att det är 30 %, nånting sånt,(mkt osäker på siffran)
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-26 15:56:45

Fabela skrev:
Maggi skrev:Bra beskrivning!
Jag har lite liknande upplevelse av Ssri, och under lika lång tid. (Sertralin bl a)
Kunde tydligt känna av när medicinen började verka. En sorts behaglig avtrubbning.
Tyvärr med biverkningar.

Ja, den där avtrubbningen kan vara en välsignelse. Det är som att man får lite mer luft att andas, liksom.

Men den kan också vara/bli till en biverkning, tycker jag personligen.
Har slutat med SSRI många ggr, och tycker varje gång att det är lite läskigt att märka hur jag vaknar till liv igen. (Alltså det läskiga är att märka hur bedövad jag varit.)
Jag vet inte om det finns nån lösning, så att man kunde få den där extra luften att andas, men utan att få delar av sig själv bortkapade.

Borde gå att hitta den där "extra luften" av nåt annat! Jag söker! :-)Happy
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 16:00:54

Maggi skrev:
Toblerone skrev:
Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?
En viss del av alla som provar SSRI får ingen effekt, har för mig att det är 30 %, nånting sånt,(mkt osäker på siffran)


Det låter rimligt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Solblomma » 2020-01-26 18:06:40

Maggi skrev:Borde gå att hitta den där "extra luften" av nåt annat! Jag söker! :-)Happy

Det är väl den uttjatade pulshöjande aktiviteten som är den "extra luften" om man får tro etablissemanget. :-)095
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Solblomma » 2020-01-26 18:11:19

Maggi skrev:
Toblerone skrev:
Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?
En viss del av alla som provar SSRI får ingen effekt, har för mig att det är 30 %, nånting sånt,(mkt osäker på siffran)

Varken SSRI eller SNRI fungerade på mig, nu har jag TCA och "övriga" (mirtazapin), de hjälper i alla fall lite. Tror jag. :-)063
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-26 18:17:24

Solblomma skrev:
Maggi skrev:Borde gå att hitta den där "extra luften" av nåt annat! Jag söker! :-)Happy

Det är väl den uttjatade pulshöjande aktiviteten som är den "extra luften" om man får tro etablissemanget. :-)095

Ja men det var inte enbart det jag tänkte på. Men ja det är väl rätt vetenskapligt belagt nu.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Kentarou » 2020-01-26 19:50:10

Toblerone skrev:
Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?


Jag testade flera stycken men alla har väl samma mekanism att öka nivåerna av serotini?
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 19:56:10

Kentarou skrev:
Toblerone skrev:
Kentarou skrev:När jag tog SSRI så kände jag inget, gav ingen effekt.


Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?


Jag testade flera stycken men alla har väl samma mekanism att öka nivåerna av serotini?


Inte alls. Och även om de hade det så behövs det bara att något biämne är annorlunda så kan det bli helt annorlunda. T.ex. jag tål inte Elvanse (ADHD-medicin), men jag har numera Attentin - och det är samma verksamma ämne, inte bara samma mekanism. Det är helt olika.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-26 20:08:13

Toblerone skrev:Han har ju också blivit utesluten ur någon förening av sina kollegor för att han plötsligt började med såna extrema idéer. Jag misstänker nästan att han själv har utvecklat nån psykisk sjukdom. Eller demens.


Jag har uppfattat det som att han hållit på med sin kritik ganska länge. Det är nog lätt att hamna ute i kylan om man har varit obekväm från början. Rent allmänt tycker jag att det behövs mer kritisk diskussion om mediciner, inte mindre, eftersom väldigt många inte vet så mycket om vad de tar och vad det är förknippat med för fördelar och risker.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Maggi » 2020-01-26 20:46:22

Bjäbbmonstret skrev:
Toblerone skrev:Han har ju också blivit utesluten ur någon förening av sina kollegor för att han plötsligt började med såna extrema idéer. Jag misstänker nästan att han själv har utvecklat nån psykisk sjukdom. Eller demens.


Jag har uppfattat det som att han hållit på med sin kritik ganska länge. Det är nog lätt att hamna ute i kylan om man har varit obekväm från början. Rent allmänt tycker jag att det behövs mer kritisk diskussion om mediciner, inte mindre, eftersom väldigt många inte vet så mycket om vad de tar och vad det är förknippat med för fördelar och risker.

Ingen har tydligen kunnat visa att han har fel heller. Klart han är motarbetad. Men han är en av världens främsta experter på att värdera läkemedelsstudier.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Leffe » 2020-01-26 21:10:35

Visst behövs det mer diskussion om medicinerna. Det är inte "lättare biverkningar" det handlar om - det har ju själv erfarenhet av. Sverige är ett land där användningen av psykofarmaka ÖKAR inte minskar som på andra håll. Det tyder verkligen på att han är en larmklocka.

Gotzche är verkligen expert på vetenskaplig metodik och utvärdering. Och han är inte "okunnig" alls. Inte endast psykiatriker studerar ju psykiatri och dess roll och metoder. Det gör ju också historiker, sociologer, antropologer, samhällsvetare. Synen på diagnoser som sociala konstruktioner är han ju inte ensam om.
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Kentarou » 2020-01-26 21:48:49

Toblerone skrev:
Kentarou skrev:
Toblerone skrev:
Alla människor kan nog vara "immuna" mot något preparat, men inte mot alla förstås. Provade du fler?


Jag testade flera stycken men alla har väl samma mekanism att öka nivåerna av serotini?


Inte alls. Och även om de hade det så behövs det bara att något biämne är annorlunda så kan det bli helt annorlunda. T.ex. jag tål inte Elvanse (ADHD-medicin), men jag har numera Attentin - och det är samma verksamma ämne, inte bara samma mekanism. Det är helt olika.


Men jag talade om SSRI och dem har väl som funktion att återhämna serotoni. Jag har tagit snri också.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 23:13:20

Kentarou skrev:
Toblerone skrev:
Kentarou skrev:
Jag testade flera stycken men alla har väl samma mekanism att öka nivåerna av serotini?


Inte alls. Och även om de hade det så behövs det bara att något biämne är annorlunda så kan det bli helt annorlunda. T.ex. jag tål inte Elvanse (ADHD-medicin), men jag har numera Attentin - och det är samma verksamma ämne, inte bara samma mekanism. Det är helt olika.


Men jag talade om SSRI och dem har väl som funktion att återhämna serotoni. Jag har tagit snri också.


Jag vet, jag pratade om mediciner generellt, för att jag råkade ha ett exempel där som inte var SSRI, men det funkar ju på samma sätt. Du kan ha samma mekanism i två olika mediciner, eller t.o.m. exakt samma verksamma ämne, och så tål man det olika bra ändå, för att något litet biämne är annorlunda.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav Toblerone » 2020-01-26 23:18:08

Leffe skrev:Visst behövs det mer diskussion om medicinerna. Det är inte "lättare biverkningar" det handlar om - det har ju själv erfarenhet av. Sverige är ett land där användningen av psykofarmaka ÖKAR inte minskar som på andra håll. Det tyder verkligen på att han är en larmklocka.

Gotzche är verkligen expert på vetenskaplig metodik och utvärdering. Och han är inte "okunnig" alls. Inte endast psykiatriker studerar ju psykiatri och dess roll och metoder. Det gör ju också historiker, sociologer, antropologer, samhällsvetare. Synen på diagnoser som sociala konstruktioner är han ju inte ensam om.


Dina - och hans - argument håller inte. Jo, oftast är det ju lätta biverkningar. OM det är svårare så kan man ju sätta ut medicinen igen.

Och det är inte alls konstigt att användningen av psykofarmaka ökar. Det är inte så länge sedan som det inte fanns bra mediciner. Och man diagnosticerade nog inte lika många heller.

Förklara då vad du och/eller Götzsche menar med social konstruktion? På sätt och vis är det nämligen det, men det är ingen fara och ligger dessutom i sakens natur. När folk låtsas att det är något farligt, misstänker jag att de i själva verket inte förstår vad som menas.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav slackern » 2020-01-27 1:36:44

Det har varit mycket skriverier i medierna under den senaste tiden hur scientologerna sprider felaktig information om droger i skolorna och tjänar miljontals skattemiljoner.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav nomemorytoday » 2020-01-27 3:55:31

slackern skrev:Det har varit mycket skriverier i medierna under den senaste tiden hur scientologerna sprider felaktig information om droger i skolorna och tjänar miljontals skattemiljoner.

Och med det menar du att?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Läkemedelsindustrin lurar oss.

Inläggav nomemorytoday » 2020-01-27 4:03:07

slackern skrev:Det har varit mycket skriverier i medierna under den senaste tiden hur scientologerna sprider felaktig information om droger i skolorna och tjänar miljontals skattemiljoner.

1. Känns som du luftar pungen bara.
2. Du verkar finnas i samma hood som mig, träffas gärna.
3. Hur menar du, vad är scientologer och dess lära?
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in