Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-20 21:37:48

Bjäbbmonstret skrev:Vad händer om du flyttar till ett annat landsting/region? Då kan rimligen inte läkaren ha uppsikt över dig.



Bra fråga! Jag vet faktiskt inte.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-20 21:40:38

Flinta skrev:
Gunshoot skrev:Personalen hjälper mig med att handla mat, städa, säger till mig att äta, samt säger till mig att duscha.
Gruppbostaden är min första egna lägenhet, innan bodde jag hemma. Så jag vet inte var de har fått för mig att jag inte klarar mig själv, vad baserar det de på?(de har inte heller pratat med mina anhöriga)


Vad förklarar läkaren dina svårigheter med/ditt behov av personalstöd med (ev. diagnoser?) och vad förklarar du dom med? Vet du om gruppboendet går under LSS eller SoL?


Jag vet faktiskt inte vad läkaren förklarar mina svårigheter med mitt behov av personalstöd, jag har inte frågat. Jag har inga svårigheter, bortsett från min AS. Det är min enda diagnos.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Liljan » 2020-01-21 0:01:00

Gunshoot skrev: Jag skulle såklart duscha även om de inte sa till mig.

Gör det då så ser de att du kan.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-21 2:51:43

Gunshoot skrev:Jag vet faktiskt inte vad läkaren förklarar mina svårigheter med mitt behov av personalstöd, jag har inte frågat. Jag har inga svårigheter, bortsett från min AS. Det är min enda diagnos.


Har du läst din journal?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Flinta » 2020-01-21 8:38:54

Har du läst utredningen som finns med i beslutet om boende med service/gruppboende?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-21 12:31:29

Liljan skrev:
Gunshoot skrev: Jag skulle såklart duscha även om de inte sa till mig.

Gör det då så ser de att du kan.



Det är bestämt att jag ska duscha klockan åtta varje kväll. Det är då personalen ger min medicin, och det är då de säger till att jag ska duscha.
Senast redigerad av Gunshoot 2020-01-21 12:33:30, redigerad totalt 1 gång.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-21 12:32:07

Bjäbbmonstret skrev:
Gunshoot skrev:Jag vet faktiskt inte vad läkaren förklarar mina svårigheter med mitt behov av personalstöd, jag har inte frågat. Jag har inga svårigheter, bortsett från min AS. Det är min enda diagnos.


Har du läst din journal?



Nej.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-21 12:34:50

Bjäbbmonstret skrev:
Gunshoot skrev:Jag vet faktiskt inte vad läkaren förklarar mina svårigheter med mitt behov av personalstöd, jag har inte frågat. Jag har inga svårigheter, bortsett från min AS. Det är min enda diagnos.


Har du läst din journal?



Förlåt om jag låter otrevlig nu, men antyder du nu att jag skulle ha någon mer diagnos än AS?
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-21 12:37:35

Flinta skrev:Har du läst utredningen som finns med i beslutet om boende med service/gruppboende?



Nej.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav slackern » 2020-01-21 17:59:39

Gunshoot skrev:
Liljan skrev:
Gunshoot skrev: Jag skulle såklart duscha även om de inte sa till mig.

Gör det då så ser de att du kan.


Det är bestämt att jag ska duscha klockan åtta varje kväll. Det är då personalen ger min medicin, och det är då de säger till att jag ska duscha.


Men gud vad förnedrande, som en liten unge.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Liljan » 2020-01-21 19:24:58

Gunshoot skrev: Det är bestämt att jag ska duscha klockan åtta varje kväll. Det är då personalen ger min medicin, och det är då de säger till att jag ska duscha.

Duscha innan klockan åtta så du har det gjort när personalen kommer. Se till att vara blöt i håret de första gångerna i fall de inte skulle tro dig.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Kidzi » 2020-01-22 21:47:53

Vad då säga åt en att man ska duscha? Torkar de dig i rumpan också eller frågar om du gjort det? Bestämmer de vilka kläder du ska ha på dig?

Låter helt vrickat att terrorisera en vuxen människa på de områden som hen kan, med saker hen gjort iallafall. Kanske vore bättre att hjälpa till där man har svårigheter? Annars blir det bara förnedrande. Fast å andra sidan så har vissa personer sådana här jobb just för att kunna förnedra andra för ingen tror dem som klagar.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Kidzi » 2020-01-23 0:15:40

Står man under förvaltare kan jag inte ens tänka mig att man får flytta till ett annat område. De har ju hela makten över ens liv. Att inte vara given någon frihet alls är inget en "högfungerande" aspergare ska råka ut för.

De flesta som behöver förvaltare har det för att de inte klarar ekonomin. Har mycket svårt att tro att en person med aspergers ska ha noll inflytande över ekonomin, samtidigt som man blir tvångsflyttad till ett boende. Dvs noll inflytande över något alls i livet.

Det är ju bara nedbrytande. Det kanske är vettigt om man t ex aldrig duschar, tvättar, äter samt sätter eld på köket med jämna mellanrum eller hela tiden skapar vattenskador.

Men låter inte som detta är ALLS i närheten av det!!!

Näe, rätt boende på rätt plats. Och för de lågfungerande MÅSTE det ändå finnas respekt!!! Är inte OK att någon ska skitsnackas om eller behandlas illa!!!
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Flinta » 2020-01-23 8:30:10

Gunshoot skrev:
Flinta skrev:Har du läst utredningen som finns med i beslutet om boende med service/gruppboende?



Nej.


Kanske utredningen handläggaren på kommunen gjort kan ge lite vägledning om du vill förstå lite mer, vilka behov du (miss) uppfattats ha, diagnoser etc. Den bör finnas med i beslutet om boende och är viktig om du också vill ifrågasätta varför du behandlas som du beskriver. Sedan kan du ha ngn boendeplan eller liknande (precis som man i vården kan ha vårdplan, som boendestödmottagare kan ha genomförandeplan osv.) som du kan läsa om hur de uppfattat dig, dina behov.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Zima33 » 2020-01-23 9:01:48

Gunshoot skrev:
Liljan skrev:
Gunshoot skrev: Jag skulle såklart duscha även om de inte sa till mig.

Gör det då så ser de att du kan.



Det är bestämt att jag ska duscha klockan åtta varje kväll. Det är då personalen ger min medicin, och det är då de säger till att jag ska duscha.


:shock:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-23 9:34:17

Kidzi skrev:Står man under förvaltare kan jag inte ens tänka mig att man får flytta till ett annat område. De har ju hela makten över ens liv. Att inte vara given någon frihet alls är inget en "högfungerande" aspergare ska råka ut för.

De flesta som behöver förvaltare har det för att de inte klarar ekonomin. Har mycket svårt att tro att en person med aspergers ska ha noll inflytande över ekonomin, samtidigt som man blir tvångsflyttad till ett boende. Dvs noll inflytande över något alls i livet.

Det är ju bara nedbrytande. Det kanske är vettigt om man t ex aldrig duschar, tvättar, äter samt sätter eld på köket med jämna mellanrum eller hela tiden skapar vattenskador.

Men låter inte som detta är ALLS i närheten av det!!!

Näe, rätt boende på rätt plats. Och för de lågfungerande MÅSTE det ändå finnas respekt!!! Är inte OK att någon ska skitsnackas om eller behandlas illa!!!



https://lawline.se/answers/far-forvalta ... ens-boende
''Hovrätten över Skåne och Blekinge menade i beslut ÖÄ 1388-08, att inte ens en förvaltare har rätt att ansöka om annat boende mot den enskildes vilja.''
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Kidzi » 2020-01-23 20:53:39

Gunshoot skrev:https://lawline.se/answers/far-forvalta ... ens-boende
''Hovrätten över Skåne och Blekinge menade i beslut ÖÄ 1388-08, att inte ens en förvaltare har rätt att ansöka om annat boende mot den enskildes vilja.''


Detta är ETT rättsfall. Dvs det finns säkert andra som blivit annat av. Där man dömt annorlunda eller där personen inte lyckats anmäla pga brist av stöttande människor på sin sida. Och hovrätten, då har man alltså fått strida och fått nej innan och fått ta det högre.

Självklart ska det i ingen situation tvångsplaceras folk enligt min mening. Men jag vet oxo verkligheten där man struntar i lagarna och trampar på offren. :(

Dvs så kanske man behöver strida för sin rätt i samtliga rättsinstanser bara för att slippa bo på ett skitboende... :(

Lär ju behövas advokat och sådant.

Så inte alls säkert att de "gör fel" om de gör precis samma grej igen som de gjorde mot den personen. Eftersom du tyvärr hamnat där du är mot din vilja så verkar det som ett bevis på att den domen inte togs hänsyn till alls i andras situationer.

Snacka om mardröm.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Heidi79 » 2020-01-26 14:42:05

Gunshoot skrev:Och hur skulle du reagera om vården tvingade dig till att bo i en gruppbostad?


Hade grupp boende förut. Var hemskt så många sätt.. flytade hem till mamma pappa efter nån år.
Skulde aldrig numera grupp boende.
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-26 17:20:58

Heidi79 skrev:
Gunshoot skrev:Och hur skulle du reagera om vården tvingade dig till att bo i en gruppbostad?


Hade grupp boende förut. Var hemskt så många sätt.. flytade hem till mamma pappa efter nån år.
Skulde aldrig numera grupp boende.



Vad var hemskt? Berätta mer!(om du vill)
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Heidi79 » 2020-01-27 20:38:53

Gunshoot skrev:Vad var hemskt? Berätta mer!(om du vill)


Inte lust säga på öppet.. så skickad pm
Annars kan ta på privata avdelningen kanske
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Gunshoot » 2020-01-27 20:59:06

Heidi79 skrev:
Gunshoot skrev:Vad var hemskt? Berätta mer!(om du vill)


Inte lust säga på öppet.. så skickad pm
Annars kan ta på privata avdelningen kanske



Skicka gärna PM till mig!
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Hettan » 2020-02-14 7:41:54

Jag var på ett behandlingshem rätt nyligen, var typ as soft! Visserligen säkert högre kvalité än något ungdomshem eller vad det heter..

Hade gemensamma aktiviteter, gym, bada osv. Bästa tiden i mitt liv.

Värsta är att universum alltid har motarbetat mig, när jag för första gången i livet verkligen mår bra, så blir jag ganska snabbt uppmanad till att behöva oroa mig för att behöva låna pengar av min morsa/farsa för att vara kvar, eller säga upp min bostad hemma. Känns som det är personligt (även fast jag vet att det inte är det), trygghet är så flyktigt för mig. Skit samma, ingen självömkan gör saken bättre.

För att svara, så det jag gillade med gruppbostad, var att jag som samvetsgrann person hade en anledning att ha det städat, känns lite mer meningsfullt om någon faktiskt lägger märke till det.

Är ganska ensam numer, varit f.d. drogmissbrukare så tar tid att hitta tillbaka, fast jag har börjat reintegrera mig i icke-loser vänskapskretsar (dvs inte missbrukare).
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Re: Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Julianus » 2020-02-14 17:29:20

Absolut inte!

Individerna är oftast på en annan nivå, dvs mer handikappade med mycket större behov.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Skulle du kunna tänka dig att bo i en gruppbostad?

Inläggav Alien » 2020-02-14 18:20:27

Om jag lever tillräckligt länge kommer jag att hamna på gruppbostad, dvs äldreboende. Det gäller iofs de flesta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in