Någon som har ställt ut konst?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-01-20 18:08:32

Har någon här ställt ut egenproducerad konst någon gång? Hyrde ni eget galleri? Var det värt besväret och sålde ni någonting? Skulle jättegärna göra det själv, men det verkar vara rätt roddigt och jag hade nog behövt hjälp av någon slags assistent i sådana fall!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav CrystalHeart » 2020-01-20 18:33:53

Nej, men jag skulle vilja det!

Skulle föreslå att börja med att fråga något bibliotek i närheten.
I "staden" jag bor i får man ställa ut gratis, det kanske är annorlunda i större städer dock.

Ett annat tips är att fråga på caféer om de skulle kunna tänka sig ha dina tavlor på väggen med en liten prislapp på. Så får de en del av summan du sålt för i utbyte.

Det är dem tipsen jag har.

Nu ger ju jag bort alla tavlor jag målar... Lite dumt kanske.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-01-20 18:59:01

Nu är min lägenhet helt belamrad med grejer jag har gjort. Mycket "skrotkonst" och liknande. Skulpturer av rostigt järn som väger 100-talet kilo, till exempel. Önskar att jag höll på med fotografi eller någonting istället, som man bara kunde slänga upp på en vägg!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Fabela » 2020-01-20 19:11:22

Ha utställning hemma hos dig då?

Finns ju folk som gör så.
Ska se om jag hittar en särskild artikel jag tänker på...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Fabela » 2020-01-20 20:40:52

Fabela skrev:Ska se om jag hittar en särskild artikel jag tänker på...

Det gjorde jag inte.

Det var iaf om en konstnär som regelbundet hade utställning hemma i sin lägenhet. Bodde inte jättestort vad jag minns, utan typ en normalstor tvåa eller trea. I köket var det som ett enklare fik.
Funkade bra tydligen, det kom folk och det var trevligt. Men om det blev nån konst såld minns jag inte.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-01-20 21:09:48

Att hyra ett litet galleri en vecka eller så är väl det som ligger närmast till hands, tror jag!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav kullan » 2020-01-28 22:32:04

Jag har haft alster på utställning men då var det flera som delade på utställningen och det var typ kommunen som betalade utrymmet. En annan gång var det på en skola.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Kidzi » 2020-01-28 23:36:24

Den färgaffären vi köpte allt från hade en utställningslokal. Man kunde få låna den gratis och bara betala om man sålde något. Men nu är den mindre och utanför centrum så de har inte samma nu.

Annars var det en bra idé. Iofs blev det mest andra konstnärer som kollade in ens konst. Som inte hade råd att köpa. En och annan person slank in ändå eftersom det skyltades i fönstret.

Sedan tyckte familjerna det var lite spännande och de kom och kollade också (vi var flera som ställde ut). Vi serverade cider och något tilltugg och hade ett blandband på kassettradio (ja det var länge sedan) med musik som passade utställningen. Det var helmysigt faktiskt.

Men ingen köpte något. Men man märkte verkligen att vissa verkligen ville ha vissa tavlor. Vi såg snabbt vilka tavlor som var poppis och folk som sa ÅÅH.

Efteråt så sa flera släktingar att de ville köpa, men till kompispris. Så det blev någon hundralapp över materialet. :( Men nu blev iaf konsten lite spridd...
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Lynx-66 » 2020-01-29 7:02:50

När jag bodde i Värmland gick jag med i en konstförening och då kunde man vara med i deras samlingsutställningar och ha egna.
Nu tecknade och målade jag, så lite enklare än skulpturer.
Sålde mest när jag hängde upp teckningar på dåvarande jobbet inför en jul.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-01-29 14:49:15

Tack för tips och erfarenheter! Problemet sitter nog mer än någonting annat i mitt eget huvud. Här är ett kul klipp som jag definitivt känner är adresserat till mig!
https://youtu.be/ZXsQAXx_ao0
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Jazzu » 2020-01-29 18:29:00

Jag har ställt ut foton två gånger. Det gjorde jag på mitt lokala bibliotek som också inrymmer en konsthall.

Tog kontakt med ansvarig för konsthallen på kommunen och han hjälpte mig med det praktiska. Det kostade alltså inget för mig med lokalen plus att det kommer ju folk dit hela tiden så man når fler än sina nära och vänner och så :-)Happy

Lycka till :-)Happy
Jazzu
 
Inlägg: 42
Anslöt: 2019-12-05
Ort: Stockholm

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Richard » 2020-02-01 17:07:09

Har ställt ut många gånger. Sysslar med konst på min dagliga verksamhet. Vi får utställningslokaler av kommunen. O vi hade ett stort konstprojekt med tre andra kommuner, Ängelholm, Hallsberg, Botkyrka och Skellefteå. Vi fick gratis flygresa för att ställa ut på Nordsken i Skellefteå. Har stått en del om det i tidningarna.

https://www.hd.se/2019-05-14/skaparveck ... -angelholm
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2020-02-02 14:16:30

Richard skrev:Har ställt ut många gånger. Sysslar med konst på min dagliga verksamhet. Vi får utställningslokaler av kommunen. O vi hade ett stort konstprojekt med tre andra kommuner, Ängelholm, Hallsberg, Botkyrka och Skellefteå. Vi fick gratis flygresa för att ställa ut på Nordsken i Skellefteå. Har stått en del om det i tidningarna.

https://www.hd.se/2019-05-14/skaparveck ... -angelholm
Vad lyxigt! Har själv gått på en DV med konstinriktning, men det fanns inte alls sådana möjligheter där. Jag antar att det med som så mycket annat ser väldigt olika ut över landet!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Richard » 2020-02-02 14:29:41

Freddy Dreadful skrev:
Richard skrev:Har ställt ut många gånger. Sysslar med konst på min dagliga verksamhet. Vi får utställningslokaler av kommunen. O vi hade ett stort konstprojekt med tre andra kommuner, Ängelholm, Hallsberg, Botkyrka och Skellefteå. Vi fick gratis flygresa för att ställa ut på Nordsken i Skellefteå. Har stått en del om det i tidningarna.

https://www.hd.se/2019-05-14/skaparveck ... -angelholm
Vad lyxigt! Har själv gått på en DV med konstinriktning, men det fanns inte alls sådana möjligheter där. Jag antar att det med som så mycket annat ser väldigt olika ut över landet!

Jag, vad jag förstått så har jag tur att vi har Spiran (vår dagliga verksamhet) här i Ängelholm. Känner många andra som är sjukskrivna via internet runt om i landet o en del har ingen DV alls i sin kommun.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav antonius » 2020-02-02 15:18:52

Min far var en "Hötorgskonstnär", som inriktade sig på romantiska landskap med smålandsstaket i olika stadier av förruttnelse, lite likt Kurt Wallanders far som målade träd med eller utan en orre som han flyttade till valfri plats. Han ställde faktiskt ut ibland och fick till min stora förvåning sälja ett och annat "alster", men någon Rembrandt blev han inte... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21795
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Kidzi » 2020-02-02 16:18:31

Hur kan man ha att måla som DV? Fatta vilken arbetslinjekommun jag lever i. Intern DV här måste syfta till gott för andra. Handlar om att återvinna elektronik eller städa saker.

Iofs gick jag ett år på arbetsterapi där man kunde måla men där blev man behandlad som ett barn.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Richard » 2020-02-08 15:27:04

Ja, i början på min DV så sorterade jag skruvar, packade mojänger i plastpåsar eller lådor, limmade tändsticksaskar o annat urtråkigt. Sen gick jag över till hantverksdelen, där det är mest skapande på egen hand. Mycket roligare.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-11-10 15:07:01

Jag skulle älska att hyra ett galleri och ställa ut tillsammans med någon annan kreatör, så kunde man dela på kostnaderna och allt jobb som är kring en utställning. Plus att man skulle ha någon att dela själva upplevelsen med!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav slackern » 2021-11-10 15:38:23

Freddy Dreadful skrev:Jag skulle älska att hyra ett galleri och ställa ut tillsammans med någon annan kreatör, så kunde man dela på kostnaderna och allt jobb som är kring en utställning. Plus att man skulle ha någon att dela själva upplevelsen med!


Jag vet att Gröndals bibliotek har någon utställningslokal eller har haft, där tror jag att det har varit rätt så billigt att ställa ut om inte gratis, vissa kaffer å grejer brukar också ha där man kan hänga ut sin konst för en billig peng.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Ignatius » 2021-11-10 17:58:55

Jag hjälpte en kompis att ordna en liten utställning på ett gym för ett par år sedan. Jag vet flera sådana ställen som vill ha tillfälliga utställningar i sina receptioner. Det är bara att gå in och fråga. Inte lika ambitiöst som på ett galleri, men bättre än inget!
Ignatius
 
Inlägg: 418
Anslöt: 2019-05-05

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2021-11-10 18:41:27

Jag skulle kunna tänka mig kombon att någon som målar eller fotograferar fyller väggarna och jag fyller golv och bord, då jag gör mest skulpturer!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Freddy Dreadful » 2022-01-26 19:28:00

"Bump", som det heter! Ingen som skulle vilja ställa ut med en understimulerad "arty-farty" farbror? Jag skulle behöva en sådan jävla spark i ansiktet för att komma på benen igen, känner jag!
Freddy Dreadful
 
Inlägg: 859
Anslöt: 2010-09-13
Ort: Tyresö

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Fleece » 2022-01-26 19:38:23

Intressant med konst, jag gillar att se andras alster. När man har så dålig fantasi som jag har så kan det ibland bli en boost för psyket att se andras häftigheter.
Fleece
Bannad
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2022-01-25

Någon som har ställt ut konst?

Inläggav Karamell » 2022-01-26 20:49:22

Har ställt ut lite foto, men inget speciellt.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Återgå till Intressanta intressen



Logga in