Vaping (alternativ till rökning)

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav CrystalHeart » 2020-01-17 11:56:36

Tänkte kolla om det finns fler än mig som hellre röker(ångar) elektriskt.

För ca. 5-6 år sedan gick jag över från cigaretter till vaping. Och kommer aldrig byta tillbaka. På den tiden var det ganska okänt i Sverige och man fick sjukt konstiga blickar när man stod och puffade via ett batteri med en vätskefylld tank på :lol:

För tillfället byter jag mellan två batterier från Vaporesso och två tankar från samma märke. Swag-paketet och Tarot nano-paketet. Av dessa föredrar jag Tarot nano. Båda är sub-ohm.

E-juicen köper jag oftast "Jacks vape". Föredrar fruktiga och söta smaker. Bäst just nu gillar jag mango, persika, svart vinbär och pink gum, som smakar hubbabubba :-)018

Fördelar med vaping; man slipper lukta bränt skräp, man kan röka inomhus om man vill, inte lika hälsofarligt, i längden är det även mer ekonomiskt.
Nackdelar med vaping; kräver viss kunskap och dyrt att komma igång, måste ladda batteriet, måste kladda med e-juice, måste se till att byta förbrännare i mellanåt, man röker mer iom att det smakar gott, är billigare och för att man kan vara inomhus.

För mig övervägar fördelarna alla nackdelar. Det som väger tyngst är att slippa lukta cigarettfimp jämt och ständigt, samt att det kostar typ hälften av vad cigaretter skulle kosta i månaden.

Jag skulle rekommendera alla att skita i ciggen och börja vape-a istället. Men börja inte vape-a om du inte rökt sen innan. Röka överhuvudtaget är dumt, men är du redan fast så är vaping klart det bättre.

Finns det fler än mig här som kör vaping? :-)Happy
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav antonius » 2020-01-17 12:10:30

Men det bästa är väl ändå att sluta helt, för det låter så tekniskt komplicerat, så är det inte lätt att man börjar med vanlig tobaksrökning igen? Tror att jag skulle få svårt att låta bli, har för dålig karaktär antar jag... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav slackern » 2020-01-17 12:39:58

Jag har läst på BBC vid två olika tillfällen att 2 olika personer har fått skina skallar bortskjutna utav e-cigg, så verkar vara lite vanskligt med teknik som strular, jag skulle gå runt å noja mi över att få skallen bortskjuten, men det är bara jag å mina "tvångstankar".
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav CrystalHeart » 2020-01-17 13:02:20

antonius skrev:Men det bästa är väl ändå att sluta helt, för det låter så tekniskt komplicerat, så är det inte lätt att man börjar med vanlig tobaksrökning igen? Tror att jag skulle få svårt att låta bli, har för dålig karaktär antar jag... :-)063

Jo, visst är det så. Önskar jag aldrig börjat och har försökt i flera omgångar att sluta röka, men det gick inte. :-)003
Gav upp och kollade efter alternativ, som att snusa. Men det passade inte mig. Jag behövde "känslan" av att röka.

Hittade vaping så småningom, i början var det verkligen hit and miss. De batterier och tankar jag provade först var hemska. Tankarna läckte, vilket retade gallfeber på mig. Det smakade bränt, till och med värre än tobak.

Men sub-ohm kom och då vart det genast bättre.
Riktigt tjock och len ånga som smakade godis :-)173

Håller med om att det är lite mer komplicerat än att bara tända en giftpinne, men för mig var det såå värt besväret.

slackern skrev:Jag har läst på BBC vid två olika tillfällen att 2 olika personer har fått skina skallar bortskjutna utav e-cigg, så verkar vara lite vanskligt med teknik som strular, jag skulle gå runt å noja mi över att få skallen bortskjuten, men det är bara jag å mina "tvångstankar".

Också hört om det. Men det de gjort för fel är att de blandat antingen en "vanlig" tank med ett sub-ohm batteri eller en sub-ohm tank med ett "vanligt" batteri. Skillnaden är att sub-ohm är MYCKET starkare. Mest troligt är att den "vanliga" tanken exploderat pga ett för starkt batteri.
Man får absolut inte blanda sub-ohm med annat än sub-ohm :-)056

Sen har man ju hört om dödsfall i samband med vaping. Men det hade att göra med att de blandat antingen vitamin-e olja eller cannabisolja direkt ner i e-juicen. Det fastnar i lungorna och kommer inte tillbaka ut.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav Dagobert » 2020-01-17 16:53:30

Jag slutade röka med hjälp av inhalator, som fanns före e-ciggen : https://www.apoteket.se/produkt/nicoret ... er-112323/
Inget krångel, ingen eld, inga batterier - bara sug på den när du blir sugen, dra ordentliga halsbloss. De känns i halsen och effekten är omedelbar. Sen kan du stoppa den i fickan tills du känner nästa sug - nikotinet förbrukas bara när du suger.

Rättare sagt - så var det för 20 år sen. Men tråden handlar kanske inte om att sluta röka.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Vaping (alternativ till rökning)

Inläggav CrystalHeart » 2020-01-20 15:14:26

Dagobert skrev:Jag slutade röka med hjälp av inhalator, som fanns före e-ciggen : https://www.apoteket.se/produkt/nicoret ... er-112323/
Inget krångel, ingen eld, inga batterier - bara sug på den när du blir sugen, dra ordentliga halsbloss. De känns i halsen och effekten är omedelbar. Sen kan du stoppa den i fickan tills du känner nästa sug - nikotinet förbrukas bara när du suger.

Rättare sagt - så var det för 20 år sen. Men tråden handlar kanske inte om att sluta röka.

Skulle nog säga att tråden handlar mer om vaping än att sluta.

Jag kunde inte sluta, så jag började vape-a.

Tror dock jag är mer beroende av nikotin än innan jag började. Förmodligen för att jag kan sitta inne och puffa persika än att stå ute i alla skitväder och röka tobak och tjära.
CrystalHeart
 
Inlägg: 282
Anslöt: 2015-03-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in