Har ni råd med hyran?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har ni råd med hyran?

Inläggav Flinta » 2020-01-10 19:24:19

Teagirl skrev: Sen har jag personförsäkring


Vad kostar den? Hur länge har du haft den?
Behövde du ange diagnoser och sjukdomar du hade när du tecknade den (om du hade dom då förstås)?

Hur dyr blir en personförsäkring när man har det man har?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd med hyran?

Inläggav Zima33 » 2020-01-12 18:31:48

Jag har knappt 5000 i hyra och får 3370 i bostadstillägg.
Har en gruppsjukförsäkring som ger 2029 /månad.
Får ut totalt 13300 i månaden.
Internet/tv kostar 589 tror jag. Telefon 100. Hemförsäkring inkl olycksfall 1500/år. Elkostnaden beror ju på förbrukningen så den har jag inte någon exakt månadskostnad på men kanske 200/månad inkl abonnemang(?)

Skulle vilja flytta men svårt att hitta något som jag har råd med.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Har ni råd med hyran?

Inläggav Teagirl » 2020-01-13 12:49:42

Flinta skrev:
Teagirl skrev: Sen har jag personförsäkring


Vad kostar den? Hur länge har du haft den?
Behövde du ange diagnoser och sjukdomar du hade när du tecknade den (om du hade dom då förstås)?

Hur dyr blir en personförsäkring när man har det man har?


Just nu betalar jag 1800 kr/år för den försäkringen. Den heter Trygg Vuxen och innan dess hade ajag Trygga barn. Vissa av sakerna som jag anvädne när jag hade Trygga barn fram till jag var 25 ingår därför inte i vuxenförsäkringen eftersom jag fått ersättningen då. Asperger/autism går inte att få ersättning för. Däremot kanman få ersättning för om man inte klarar att jobba. Bedömer dom att man aldrig kommer komma ut i arbetslivet kan man få höga summor i ersättning. Man kan få varieranade grad av det.

Sen kunde jag få ersättning för varje dag som sjukskriven men den räckte bara ett år och jag har ju varit sjukskriven/aktvitetsersättning/sjukersättning sen 2007 så dom pengarna är brända men då var dom guld värda. Man kan även få pengar för varje dag man är inlagd på sjukhus, det är 240 kr/dag och då jag varit inlagd mycket var det också guldvärt, den ersättningen täcker också 365 dagar men dom behöver inte vara i följd. Jag har inte riktigt koll på exakta siffrorna men sammanlagt har jag nog varit inlagd runt 3 år så det gjorde att jag inte fått ersättning för alla dagar men dom dagarna med 240 kr/dag inlagd var suveräna.

Den täcker olyckor, ärr, skador, reseförsäkring och mycket mer. Super bra försäkring.

Jag övergick direkt från Trygga Barn till Trygg vuxen så jag vet inte vad dom säger om man går in som vuxen men i och med att man inte direkt kan få ersättning för npr-diagnoser så borde det inte vara något problem. Försäkring för sjukhus och sjukskrivning tror jag ingår oavsett diagnos men om man tar t.ex. anorexin fick jag ersättning just bara för att jag hade den sjukdomen. Men kolla upp!!! De ingår mer saker men har inte super koll. Dom är jätte snabba med utbetalningar och mycket hjälpsamma.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Har ni råd med hyran?

Inläggav Kidzi » 2020-01-13 16:13:43

Finns ju olika försäkringar men den som var aktuell för mig av en viss anledning fick jag inte ta. En slags livförsäkring. Min kompis har en sådan med mig som förmånstagare. Vet dock inte om den skulle utfalla. Hon ansågs frisk när hon tecknade den men nu har hon en av de många sjukdomarna man inte fick ha. Min kompis är väldigt naiv och tror att den självfallet fortfarande är giltig. Men litar inte på försäkringsbolag. Har sett dem bråka med andra innan.

När jag blev sjuk hade ingen personliga försäkringar typ sjukförsäkring eller livförsäkring, det var bara i vissa specifika fall. Så vete sjutton om något försäkringsbolag skulle vilja ta i mig med tång. :D

Vet inte om vi har marknadshyror på nybygge, men däremot står det fortfarande tomt på många ställen där de byggt nya hyresbostäder. Folk vill helt enkelt inte flytta in. Så nu måste de värma upp hus där ingen bor. Det lyser bara här och där om man kör förbi. Flera hus kommer men vissa har varit klara sedan i somras. Flera hus där ingen vill bo.

Nu har jag iofs inte varit förbi där på ett tag, det kanske är fullt nu. Man undrar vem som bor där. Spionera är inte svårt, man kan se rakt in i bostäderna. Det är som att bo i ett dockhus utan yttervägg känns det som. Så mycket glas.

Kanske inte så konstigt med stockholmsmått att en trea kostar över 11 000. Men vi är fortfarande inte Stockholm även om priser på annat skriker Stockholm. Minns fortfarande hur jag hjälpt folk handla, i ställen långt från Stockholm. Vissa grejer är fortfarande dyrt som mjölk och bröd, annat är billigt. Alltså deras dyraste ostar är där våra billigaste ostar börjar. Fråga mig inte varför just ostpriset skiljer så. Minns vi var förbi Sveriges billigaste ICA-affär. Och handlade ALLT. Det blev 4 kassar som var helt fullproppade. En del saker var "dyr" festmat. Blev 600 kr. Jag fattade inte hur det kunde bli så lite. Går man in på min ICA så är man uppe i 150 kr efter kanske 3 varor känns det som. Det förbryllar mig lite. OK, det tar en timme att åka till Stockholm. Men det ÄR fortfarande inte Stockholm. Är de rädda att folk skulle vallfärda att köpa mat här om den vore billigare, eller vad är problemet? Är väl bara att folk betalar för de har inget val, men varför höjer de inte överallt då? Lär ju inte vara någon direkt konkurrens ändå. Småorter har oftast inte jättemånga mataffärer.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd med hyran?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-13 18:53:32

Kidzi skrev:Vet inte om vi har marknadshyror på nybygge, men däremot står det fortfarande tomt på många ställen där de byggt nya hyresbostäder. Folk vill helt enkelt inte flytta in. Så nu måste de värma upp hus där ingen bor. Det lyser bara här och där om man kör förbi. Flera hus kommer men vissa har varit klara sedan i somras. Flera hus där ingen vill bo.


Aha det kan ju vara bra att veta om jag mot förmodan skulle få jobb i din stad. Men det är inte det kommunala bostadsbolaget va? De verkar i alla fall ha en massa sökande på sina bostäder.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Har ni råd med hyran?

Inläggav Kidzi » 2020-01-13 19:33:22

Bjäbbmonstret skrev:
Kidzi skrev:Vet inte om vi har marknadshyror på nybygge, men däremot står det fortfarande tomt på många ställen där de byggt nya hyresbostäder. Folk vill helt enkelt inte flytta in. Så nu måste de värma upp hus där ingen bor. Det lyser bara här och där om man kör förbi. Flera hus kommer men vissa har varit klara sedan i somras. Flera hus där ingen vill bo.


Aha det kan ju vara bra att veta om jag mot förmodan skulle få jobb i din stad. Men det är inte det kommunala bostadsbolaget va? De verkar i alla fall ha en massa sökande på sina bostäder.


Har kollat lite. Jo, nybygget är allmännyttan. Verkar som de bara har fåtal lägenheter kvar nu att hyra ut. Så måste gått framåt där. Å andra sidan byggde de inte så mycket, så började det rulla på så kunde det nog bli fullt snabbt. Har som sagt inte kollat på ett tag.

Kollade lite vem som bor där, hälften av namnen är utländska. Man ska väl inte dra alltför långtgående slutsatser av det, men folk trodde att husen skulle fyllas upp av socbidragstagare där någon annan betalar hyran. Går absolut inte att veta vad som egentligen hänt här. Men känns inte som att det spontant var folk med hög lön som flyttade in.

Men har du äkta lön lär det ju vara superenkelt att snatcha en lägenhet i något område man inte får nyinflytta till som bidragstagare. Bara att vänta på att någon ska flytta ut, så flyttar man in. OK att allmännyttan har köpoäng men även med få sådana lär man gå om dem som saknar rätt inkomst. Dessa hyror ligger på dryga 5000 för en tvåa kanske 6300 för en trea. Mot nybygget där 10 000 inte räcker till en trea. Och då tror jag ändå de sänkt i nybygget. Det fick man inte en tvåa för innan.
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Har ni råd med hyran?

Inläggav Flinta » 2020-01-13 19:45:36

Teagirl skrev:
Flinta skrev:
Teagirl skrev: Sen har jag personförsäkring


Vad kostar den? Hur länge har du haft den?
Behövde du ange diagnoser och sjukdomar du hade när du tecknade den (om du hade dom då förstås)?

Hur dyr blir en personförsäkring när man har det man har?


Just nu betalar jag 1800 kr/år för den försäkringen. Den heter Trygg Vuxen och innan dess hade ajag Trygga barn. Vissa av sakerna som jag anvädne när jag hade Trygga barn fram till jag var 25 ingår därför inte i vuxenförsäkringen eftersom jag fått ersättningen då. Asperger/autism går inte att få ersättning för. Däremot kanman få ersättning för om man inte klarar att jobba. Bedömer dom att man aldrig kommer komma ut i arbetslivet kan man få höga summor i ersättning. Man kan få varieranade grad av det.

Sen kunde jag få ersättning för varje dag som sjukskriven men den räckte bara ett år och jag har ju varit sjukskriven/aktvitetsersättning/sjukersättning sen 2007 så dom pengarna är brända men då var dom guld värda. Man kan även få pengar för varje dag man är inlagd på sjukhus, det är 240 kr/dag och då jag varit inlagd mycket var det också guldvärt, den ersättningen täcker också 365 dagar men dom behöver inte vara i följd. Jag har inte riktigt koll på exakta siffrorna men sammanlagt har jag nog varit inlagd runt 3 år så det gjorde att jag inte fått ersättning för alla dagar men dom dagarna med 240 kr/dag inlagd var suveräna.

Den täcker olyckor, ärr, skador, reseförsäkring och mycket mer. Super bra försäkring.

Jag övergick direkt från Trygga Barn till Trygg vuxen så jag vet inte vad dom säger om man går in som vuxen men i och med att man inte direkt kan få ersättning för npr-diagnoser så borde det inte vara något problem. Försäkring för sjukhus och sjukskrivning tror jag ingår oavsett diagnos men om man tar t.ex. anorexin fick jag ersättning just bara för att jag hade den sjukdomen. Men kolla upp!!! De ingår mer saker men har inte super koll. Dom är jätte snabba med utbetalningar och mycket hjälpsamma.


Tack så jättemycket, Teagirl, att du tog dig tiden att svara :-)Happy
Har du personförsäkringen hos Trygg Hansa?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd med hyran?

Inläggav Flinta » 2020-01-13 19:51:40

Apropå personförsäkring.

Vem vill försäkra en utan att ruinera en om man redan har flera funktionsnedsättningar, sjukdomar, skador etc?
Vet någon vad som är en normal avgift varje månad om man redan har mycket nedsatt funktionsförmåga? Vad kan det kosta varje månad (med autogiro)? När är det bra att välja försäkringsbolag som är inriktade på att försäkra funktionsnedsatta istället för de vanliga som Trygg Hansa, Länsförsäkringar etc?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd med hyran?

Inläggav Teagirl » 2020-01-15 11:30:50

Flinta skrev:Apropå personförsäkring.

Vem vill försäkra en utan att ruinera en om man redan har flera funktionsnedsättningar, sjukdomar, skador etc?
Vet någon vad som är en normal avgift varje månad om man redan har mycket nedsatt funktionsförmåga? Vad kan det kosta varje månad (med autogiro)? När är det bra att välja försäkringsbolag som är inriktade på att försäkra funktionsnedsatta istället för de vanliga som Trygg Hansa, Länsförsäkringar etc?


Finns det särskilda bolag som försäkrar dom med funktionsnedsättningar? Vad vill du att försäkringen ska täcka som inte ingår i dom vanliga?
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Har ni råd med hyran?

Inläggav Flinta » 2020-01-15 18:33:24

Ja hittills har jag enbart kommit i kontakt med unikforsakring.se men det kanske finns fler?

Jag ska ta upp mitt fall till diskussion någon gång med försäkringsbolaget där jag har hem (och olycksfalls) försäkring.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Har ni råd med hyran?

Inläggav Patarei » 2020-02-01 11:47:10

Jag har en bostadsrätt där månadsavgiften ligger på 1887 kr där el och bredband ingår.
Har inga lån heller, så detta är det enda jag betalar + hemförsäkring 285 kr, mobilabonnemang 195 kr, Netflix och Spotify.

Min lön ligger på 16000 kr i månaden efter skatt, så allt går fint.
Jag har en trygghetsanställning, som dock löper ut i sommar, men jag hoppas på ett förnyat kontrakt.
Patarei
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2015-09-13

Har ni råd med hyran?

Inläggav Kidzi » 2020-02-01 21:46:29

Patarei skrev:Jag har en bostadsrätt där månadsavgiften ligger på 1887 kr där el och bredband ingår.
Har inga lån heller, så detta är det enda jag betalar + hemförsäkring 285 kr, mobilabonnemang 195 kr, Netflix och Spotify.

Min lön ligger på 16000 kr i månaden efter skatt, så allt går fint.
Jag har en trygghetsanställning, som dock löper ut i sommar, men jag hoppas på ett förnyat kontrakt.


Oj. :shock:
Kidzi
 
Inlägg: 5538
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in