Väldigt förenklad matlagning

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav slackern » 2020-01-06 20:01:48

Bjäbbmonstret skrev:Orkar man inte avsätta tid till jäsning så kan man baka scones i stället. Nästan lika gott fast de blir torra fort.


Baka en mindre sats då.

Orkar man inte jäsa borde ju egentligen surdeg vara det ultimata, men fixar en surdeg när man har ork så reder den sig själv mer eller mindre.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-06 20:27:32

Jag bakar hellre med jäst. Det blir godare. Men jag tycker inte bakning är steg 1 när det gäller väldigt förenklad matlagning. Men när kommer kokboken? Det här borde ges ut! :-)049
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ankhh » 2020-01-06 20:54:47

Kidzi skrev:Vad gäller smulpaj har jag insett att man kan skita i att göra deg. Äpplen underst i skivor, sedan mjöl på, sen skär man tunna skivor med smör och har på. Tar man socker överst får man dessutom krispig yta men socker är jävligt äckligt. Sedan in i ugnen till lagom brun. Smöret smälter ner i mjölet så det blir smuldeg typ ändå.

Sådär gör jag alltid äppelkaka i ugnen, fast med ströbröd istället för mjöl, så blir det aningen knaprigt också. :-)Happy
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 22:28:18

Bjäbbmonstret skrev:Orkar man inte avsätta tid till jäsning så kan man baka scones i stället. Nästan lika gott fast de blir torra fort.


Ja, de ska ju ätas med en gång. Inget man sparar på. Kanske inte supernyttigt med allt matfett i som inte är i vanligt bröd. Fast brukar fixa det om det inte finns bröd hemma. Men finns nästan alltid. Lite tyvärr.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kidzi » 2020-01-06 22:29:52

ankhh skrev:
Kidzi skrev:Vad gäller smulpaj har jag insett att man kan skita i att göra deg. Äpplen underst i skivor, sedan mjöl på, sen skär man tunna skivor med smör och har på. Tar man socker överst får man dessutom krispig yta men socker är jävligt äckligt. Sedan in i ugnen till lagom brun. Smöret smälter ner i mjölet så det blir smuldeg typ ändå.

Sådär gör jag alltid äppelkaka i ugnen, fast med ströbröd istället för mjöl, så blir det aningen knaprigt också. :-)Happy


NEEJ, det närmar sig min barndoms hemska äppelkaka!! Fast det var inte bara ströbröd, det var även äppelmos, inte ens riktiga äpplen.

:-)006
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Lynx-66 » 2020-01-12 16:19:07

Tonfisk har ju redan nämnts, men min favorit när jag får en träningspsykos.
Sköljer ur och häller på olivolja och kryddar med olika för variation, sen käkar jag direkt ur burken.
Inga kolhydrater till, undviker så mycket kolhydrater jag kan när jag tränar.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Lynx-66 » 2020-01-16 16:31:29

Typ av tonfiskrisotto

Har man kokt ris över, så kan man fräsa upp tonfisk med purjolök + eventuella andra grönsaker man tycker passar.
I med riset också och krydda med curry.
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-16 19:56:44

Minestronesoppa.

- Hacka och fräs en lök i smör eller olja.
- Skala hacka och fräs med andra grönsaker, till exempel en morot.
- Häll över allt i en gryta.
- Häll på en burk med krossade tomater, vatten och en buljongtärning, vitlök samt andra kryddor efter smak.
- Koka i 20 minuter.
- Bryt sönder lite spagetti.
- Koka i 10 minuter till.
- Peta i lite ost.

Servera!

Nä vi borde ha en tråd med inte fullt så enkel matlagning också?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2020-01-16 20:17:50

köp en påse nödproviant på ÖB lägg den på avgasröret på skotern, kör hem, väl hemma ät upp den med soptunnan som bord, släng rester i tunnan, gå in lägg dig och sov i vätan på nästa arbetsskift... 8)
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-16 20:22:14

antonius skrev:.. gå in lägg dig och sov i vätan på nästa arbetsskift... 8)


Varför är det så blött för?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2020-01-16 22:59:34

Bjäbbmonstret skrev:
antonius skrev:.. gå in lägg dig och sov i vätan på nästa arbetsskift... 8)


Varför är det så blött för?


taket läker
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav ankhh » 2020-01-16 23:52:37

antonius skrev:
Bjäbbmonstret skrev:
antonius skrev:.. gå in lägg dig och sov i vätan på nästa arbetsskift... 8)


Varför är det så blött för?


taket läker

:-)049

Det där är värt 12 av 5 poäng, antonius!
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Alien » 2020-01-17 3:11:20

Bjäbbmonstret skrev:Nä vi borde ha en tråd med inte fullt så enkel matlagning också?


Finns här: stora-mat-traden-t5972.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Alien » 2020-06-05 15:20:32

Jag vet inte om jag alltid vill ha så väldigt förenklad matlagning. Men enkel och snabb får den vara.

Dottern är inte riktigt nöjd med vår matlagning (då bor hon ändå inte hemma och slippar äta den). Passar för barn tycker hon. Det hon lagar tycker jag åas låter omöjligt med svårhittade ingredienser som sjögräs och cashewsmör.

Mina fantasilösa rätter:
- Ugnsstekt falukorv med lök och hela tomater från konservburk
- Fiskpinnar med aioli
- Bacon och ägg

Potatis tillkommer i alla fallen.

Till lunch blir det grekisk sallad med knäckebröd. Sedan yoghurt med müsli och en halv banan.

Såg ett recept på lax i ugn. "baka fisken tills den får en innertemperatur på 55 grader". Aarrgh! Varför kan det inte i stället stå "baka fisken i x minuter"? Detta är sådant som jag uppfattar som "krångel".

Annat krångel: Dela vitor och gulor och vispa vitorna hårt. Kladdigt och bökigt och kommer alltid gula i vitorna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kidzi » 2020-06-05 15:37:26

Köper man ägg med ett bäst föredatum som är långt borta och sedan använder äggen snabbt så går inte gulan sönder. Det gör den på lite äldre ägg. Ett annat tips är att ägg måste vara några veckor för att kunna skalas enkelt efter att de kokas, färska ägg då följer vitan med när man skalar. Därför om man måste använda färska ägg för kokning ska man lägga dem i redan kokande vatten. Då chockar man vitan att släppa skalet. Att kolla hur färskt ett ägg är, lägg det i ett glas vatten, ett färskt ägg lägger sig tungt på botten. Ett äldre ägg börjar resa sig lite eller kan flyta till hälften. Ett ägg som flyter helt ska man inte använda. Man ska använda ägg samma dag som man provat dem i vatten särskilt om de inte ska kokas eller stekas igenom. Bäst före på ägg är inte sista förbrukningsdagen.

Många aspergare gillar ju "barnmat" för att de är känsliga för starka smaker. Det får man nog acceptera. Fast jag tycker halvstark mat är god. Kan tycka att okryddat fläskkött är gott. Fiskpinnar är gott, kanske ska ta aioli istf remoulade, är lite mer sting i.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Solblomma » 2020-06-05 19:47:54

Spenatsoppa:

1 påse fryst spenat
Vatten så det täcker spenaten
Buljong efter smak

Koka upp och ät. Vill man vara lite mer avancerad kan man hälla i lite maizenaredning och äta soppan med kokt ägg i. Har man inte spenat hemma kan man gå ut och plocka kirskål och använda istället. Eller nässlor.
Solblomma
 
Inlägg: 1211
Anslöt: 2018-03-10
Ort: Halland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2020-06-05 20:07:24

korv
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Huggorm » 2021-02-19 16:14:22

Tex Mex-gryta baserad på detta recept: https://www.ica.se/recept/tex-mex-grata ... rs-727130/

Jag ändrade lite och det blev gott ändå. Hyfsad hetta. Fyra portioner.

400-500g vanlig blandfärs
en halv rödlök som hackas eller skärs i småbitar
en stor röd paprika som skärs i lagom bitar

Detta steks tillsammans i en stor stekpanna till färsen börjar få färg, då är nog det andra klart också

Häll i en burk med majs, inklusive spadet. Om det inte var så mycket spad i burken så töm i en skvätt vatten också, typ ett halvt dricksglas

Töm i kryddpåsen (Fajita) och blanda ut lite. Salta efter behag, typ en tesked

Töm i en liten burk krossade tomater, jag råkade köpa med chilismak vilket nog inte var någon nackdel

Töm i burken med creme fraiche med paprika/chili-smak

Rör runt, låt det koka upp och servera sedan med ris.

Väldigt enkelt men nästa gång tar jag nog halva mängden köttfärs och tar i en burk champinjoner istället. Eller också struntar jag i färsen och skär upp ett par kycklingfiléer i småbitar istället.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Paladinen » 2021-02-19 16:39:38

Enkel maträtt med asiatisk inspiration.

Hacka ett kycklingbröst och stek så kycklingen blir genomstekt. Lägg kycklingen i en ugnssäker form och strö över lagom mycket asiatisk wokmix. Blanda kokosmjölk med ungefär en matsked asiatisk currypasta. När kokosmjölken och currypastan är mixad strö över den över kycklingen och wokmixen. Sätt in ugnsformen i ugnen i 35-45 minuter på cirka 200 grader. Avnjut ihop med kokt ris eller så som den är.

Köttfärsgratäng

Ta och stek önskad mängd blandfärs och ställ åt sidan.
Skala och hacka önskad mängd gul lök och ställ åt sidan.
Skala och skiva önskad mängd potatis och ställ åt sidan.
Riv önskad mängd ost med rivjärn och ställ åt sidan
Ta fram ett paket matlagningsgrädde och ställ åt sidan.

Varva potatis ,lök och stekt köttfärs i en ugnssäker form och strö över önskad mängd matlagningsgrädde och toppa med önskad mängd riven ost och ställ in formen i ugnen i 35-40 minuter på 200 grader.


Engelskt inspirerad extremt enkel maträtt.

Stek önskad mängd bacon och ställ åt sidan

Ta fram en burk vita bönor och häll i en djup tallrik och värm i micron

Ta fram önskad mängd rostbröd .
Toppa rostbröden med varma vita bönor och stekt bacon.


Enkel nachotallrik

Ta fram en burk chili con carne

Ta fram en påse tortilla chips

Ta fram en påse riven texmex ost

Ta fram några skivade jalapenos

Blanda allt på en tallrik och kör i micron tills osten smält.
Paladinen
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 3113
Anslöt: 2020-12-23
Ort: För han är min soldat någonstans i Sverige

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav antonius » 2021-02-19 17:23:25

smörgås, utan gås, eller smör
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Chrilleb » 2021-02-19 17:25:45

@antonius :lol:


Stekte köttfärs idag o åt pasta med köttfärs o ketchup till lunch. (Kryddning av salt o Spaghettikrydda)
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav notwoodstock » 2021-02-19 20:23:29

Köp en mikrovågsugn med grill. Och gör suveräna varma mackor!
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Kidzi » 2021-02-19 21:33:19

Bästa varma mackorna gör jag i våffeljärnet. För de som råkar ha ett sådant. Har man inga tjusiga saker hemma räcker det med ost, lite ketchup och en skvätt hot sauce emellan.

Idag klyftade jag potatis med skal hade på lite olja och spännande kryddor (köpte ett gäng blandkryddor på internet, de har varit bra när inspirationen trutit, tyvärr är min favvo baconkryddan slut, den har torkat bacon i), hade in i ugnen tills nästan klara sedan fick varmkorv värmas på.

Bara linser, vatten, buljong och hackad potatis kan vara gott att koka ihop om man har vettiga kryddor.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Väldigt förenklad matlagning

Inläggav Zia1985 » 2021-02-19 21:39:21

1. Koka makaroner
2. Stek ett paket köttfärs och ha i 2-3 köttbuljongtärningar i stekpannan medan du steker köttfärsen
3. Blanda makaroner och köttfärs
4. Servera! Gott gottigott gott!
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in