Är medicin svaret på allt?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Lillian3 » 2020-01-05 15:14:57

Jag upplever att ingen tar mina problem på allvar. Får bara rådet att knapra mer medecin.

Jag blir nästan dagligen utsatt för trakasserier. Har talat med en person på förbundet. Hon erkänner att det rör sig om vuxenmobbning och förstår att jag upplever obehag. MEN... det ända råd hon har är att jag skall knapra mer antidepressiva. "Du kanske blir tuffare då." Kanske jag blir, men jag får också tampas med biverkningarna av medecinen. Och kommer mina mobbare att sluta med sina ofredanden? Kommer polisen att ta på allvar min oro för de som hotar mig?

Vad är er erfarenhet. Tröttnar mobbare om man visar sig tuff?
Lillian3
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2018-06-28

Är medecin svaret på allt?

Inläggav Huggorm » 2020-01-05 15:20:42

Det kanske är mobbarna som skulle behöva en eller annan form av medicin.

Men det där med att hantera mobbning är svårt, och speciellt om det redan har börjat så det blivit en vana hos förövarna. Det går inte riktigt att förklara hur man skall motverka det, det handlar inte nödvändigtvis om att vara tuff eller självsäker men man måste ta emot det på ett sätt som gör att de inte fortsätter. Det gäller att visa sig inte mottaglig, för då är det inget kul för dom längre. Som sagt, det går inte riktigt att förklara. Sedan är det olika lätt i olika grupper av folk, vissa har en stark mobbningsdrift och då kan de bryta ner nästan vem som helst som de väljer till offer.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Bjäbbmonstret » 2020-01-05 19:29:29

Vad man bör göra är att slå larm och söka hjälp så att mobbningen upphör och/eller söka sig till nya sammanhang så att man får träffa människor som inte mobbar en. Därefter kan du jobba med hur de mår efter att ha blivit utsatt men behandling medan processen pågår kommer inte att kunna lösa något.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Kidzi » 2020-01-07 9:42:58

Visst får man tjockare skinn av medicin. Så att man inte tar lika illa upp. Och folk vågar inte ge sig på tuffare människor lika lätt.

Men om problemet BARA är mobbning så är det helt sinnessjukt att medicinera bara för det. Måste finnas andra skäl med.

För folk ska helt enkelt ge fan i att mobba. På jobb och liknande tycker jag man kan kräva att de med mer makt faktiskt ger mobbare tillräckligt med reprimander tills de slutar. Skulle ledningen stå på mobbarnas sida blir det förstås svårare. Annars tycker jag helt klart det är de överordnades förbaskade skyldighet att se till att mobbning inte får förekomma. Men de kanske är fega.
Kidzi
 
Inlägg: 5482
Anslöt: 2019-12-31
Ort: Södermanland

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Leffe » 2020-01-25 17:54:42

Får man "tjockare skinn" av medicin? Jag tror att det måste till andra metoder när det gäller saker som mobbning om det förekommer. Medicin har ju biverkningar och kan vid långvarig användning leda till hjärnskador se Peter Gotzche https://www.youtube.com/watch?v=XXp8HDs3mjA
Leffe
 
Inlägg: 157
Anslöt: 2009-07-07
Ort: Lidingö

Är medicin svaret på allt?

Inläggav antonius » 2020-01-25 18:43:25

skjutningar på skolor osv, beror ju ofta på att folk blivit trakasserade, utstötta och mobbade, och är då sinnet klent och tillgången på puffror hög, så är det lätt att det sker saker... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Toblerone » 2020-01-25 18:53:55

Nja... det är sant att man kan bli tuffare av antidepressiva. Jag har blivit både jämnare i humöret och tuffare av det. Men om man ska ta medicin för EN sån aspekt - kanske faktiskt en biverkning. Det kan ju bara du avgöra om det är värt det. Det skulle vara värt det kanske om det hjälper mot fler saker.

Annars... undrar om det finns någon slags "hur man säger ifrån" -träning?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Är medicin svaret på allt?

Inläggav RapeRegs » 2020-01-25 20:03:11

Lillian3 skrev:Kommer polisen att ta på allvar min oro för de som hotar mig?


Vad är det för hot du blivit utsatt för?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Manipura » 2020-01-26 3:45:46

Vet inte hur du känner då jag inte känner dig
men jag skulle inte ta medicin i den situationen
av den anledningen.

Låt dom andra ta medicin som någon skrev.

Försök spela in hoten med inspelningsfunktionen
på din mobil. Helst många, typ 7 st inspelningar
med någon form av elaka ord i alla och konkret
hot i något.

Hoppas det löser sig och berätta hur det går!
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Är medicin svaret på allt?

Inläggav nomemorytoday » 2020-01-26 4:33:22

Nej
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Är medicin svaret på allt?

Inläggav Manipura » 2020-01-31 0:41:58

nomemorytoday skrev:Nej


Ett nej låter lite negativt.. Vad är det du säger nej till? Inget fel säga nej men blir lite nyfiken bara..
Manipura
Inaktiv
 
Inlägg: 217
Anslöt: 2020-01-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in