Historiska TV-serier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2016-09-26 23:50:21

Jag har på sistone hittat ett par trevliga brittiska serier: "Our Zoo" och "En enkel resa till Korfu".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav slackern » 2016-09-27 8:54:30

Rome gillade jag som var en samproduktion mellan BBC och HBO.

http://www.imdb.com/title/tt0384766/
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Toblerone » 2016-09-27 9:18:33

"Herrskap och tjänstefolket" var också en klassiker. :-)Happy
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2016-09-27 23:54:01

Toblerone skrev:"Herrskap och tjänstefolket" var också en klassiker. :-)Happy

Ja, den har jag pushat för.

Herrskap och tjänstefolk / Upstairs, Downstairs, 68 avsnitt 1971-75.
Serien är i färg utom 5 avsnitt (2-6) som pga en strejk filmades i svartvitt.

Så här skrev jag 2011:
Dagobert skrev:Jag tittar just igenom den igen, och måste säga att den bitvis är för jävla bra.
Skildrar livet och tidens gång i ett överklasshus i London från 1903 till 1930.
Fängslande kvalitetsserie i bästa engelska tradition, vill jag påstå.
Dagobert skrev:Förlåt att jag tjatar, men... Stillsam dramatik, såvitt jag förstår en tidstrogen bild av hur livet kunde gestalta sig, samspelet mellan herrskap och tjänstefolk, deras ömsesidiga beroende, glädje, sorg, vardagsslit, välspelade porträtt genom historiens och livets skiftningar... Visst finns det nån svacka i serien men annars njuter jag.
Avsnitten som utspelar sig under första världskriget är så bra...
nostalgi-tv-t21780.html

Spellista https://www.youtube.com/watch?v=aBRGkJI ... Arj7R4t00C
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2018-07-20 0:40:56

Jag kollar på Victoria på Sjuan, andra säsongen. Det är alltså den ärevördiga drottning Victoria av England.

Fast serien börjar när Victoria (spelad av Jenna Coleman) är 18 år och blir drottning och då är hon mest ett egensinnigt barn. Äntligen slipper hon sin mor och moderns vän och rådgivare. (Victoria är rätt kallsinning gentemot sin mor.) Hon vill absolut inte lyssna på några råd från modern och hennes rådgivare. Men däremot blir hon väldigt förtjust för att inte säga förälskad i premiärministern Lord Melbourne (spelad av Rufus Sewell) och lyssnar på honom.

Detta är förstås av dramatiska skäl; i verkligheten var Lord Melbourne 40 år äldre än Victoria, så det är troligare att han blev en fadersfigur för henne (hennes egen far dog när hon bara var ett spädbarn).

Senare blir Victoria förälskad i sin tyske kusin Albert (Tom Hughes) och friar till honom. Alberts känslor är kanske inte så heta men han har inget val, hans far (Victorias morbror) är angelägen om giftermålet.

Victoria var inte viktoriansk på den tiden utan är tydligt passionerat förälskad i Albert. Men Albert har problem att finna sin roll. Den tiden skulle en man bestämma över sin hustru, men drottningen vill själv bestämma. Inte lätt att vara prinsgemål.

Spoiler: visa
I det senaste avsnittet jag såg är Lord Melbourne döende och Albert berättar det för Victoria och säger att hon inte får berätta att hon vet; Lord Melbourne ville inte det. Men Victoria hälsar plötsligt på med en konstgjord fågel som sjunger Mozart. Hon pratar glatt men rösten bryts nästan, det är helt tydligt att hon vet. Victoria har svårt att dölja sina känslor.

Jag tycker att Jenna Coleman är lysande som Victoria.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2018-07-20 1:40:42

Alien skrev:Detta är förstås av dramatiska skäl; i verkligheten var

Sådan "konstnärlig frihet" med historiska personer och skeenden "av dramatiska skäl" förstör alltihop för mig. Vad som helst kan ju vara ändrat då. Jag tappar allt intresse. Jag begär inte att allt ska vara sant, men varför ändra av dramatiska skäl? Varför gör de filmer och serier om verkliga personer när de inte håller sig till sanningen? Är det bara för att de inte kan hitta på nåt själva, men ändå tycker att de kan förbättra? :evil:
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2018-07-20 1:53:34

Verkligheten var förstås inte tillräckligt dramatisk och romantisk. Det gäller ju för TV-bolaget (ITV) att få tillräckligt många tittare.

Men det är sådant som gör att man alltid får ta alla sådana serier (som inte är dokumentärer) med en nypa salt. Vill man veta hur det verkligen var får man läsa på. Eller, som i detta fall, läsa kritiken av serien ifråga.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-20 2:04:46

Dagobert skrev:
Alien skrev:Detta är förstås av dramatiska skäl; i verkligheten var

Sådan "konstnärlig frihet" med historiska personer och skeenden "av dramatiska skäl" förstör alltihop för mig. Vad som helst kan ju vara ändrat då. Jag tappar allt intresse. Jag begär inte att allt ska vara sant, men varför ändra av dramatiska skäl? Varför gör de filmer och serier om verkliga personer när de inte håller sig till sanningen? Är det bara för att de inte kan hitta på nåt själva, men ändå tycker att de kan förbättra? :evil:


Kanske stor häst här, men det är inte säkert att det förstör dramaturgin. De flesta skapade historier behöver ha en viss framåtrörelse som byggs upp med hjälp av dramaturgi. T.ex. ett anslag för publiken, en överenskommelse, vad historien skall handla om. Olika akter, oftast tre stycken med varsitt crescendo och olika historier som ofta vävs samman i sista akten inför upplösningen. Antagonist mot protagonist (huvudperson som vi helst skall identifiera oss med som sätts inför till synes omöjliga uppdrag) - konflikter helt enkelt. Utan dessa ingredienser (plus många fler) tappar vi som tittare intresset.

Därför tror jag att det ligger nära till hands för skaparna att ändra lite på historien så att vi stannar kvar. Annars blir det "bara" kanske en dokumentär, som även de mer och mer byggs upp med dramaturgin som alla våras greker sägs ha "uppfunnit" till stor del.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2018-07-20 2:32:44

Alien skrev:Fast serien börjar när Victoria (spelad av Jenna Coleman) är 18 år och blir drottning och då är hon mest ett egensinnigt barn. Äntligen slipper hon sin mor och moderns vän och rådgivare. (Victoria är rätt kallsinning gentemot sin mor.) Hon vill absolut inte lyssna på några råd från modern och hennes rådgivare.

Men nu hör det till saken att Victorias mor hade överbeskyddat dottern i arton år, ända fram till den dag hon blev drottning och kunde sätta stopp för alla moderns idéer. Victoria fick aldrig ha några lekkamrater som liten, eller ens ha ett eget sovrum eller gå i trappor utan att någon höll henne i handen. Och i och med det fick hon ett mycket komplicerat förhållande till sin mor.

Alien skrev:Senare blir Victoria förälskad i sin tyske kusin Albert (Tom Hughes) och friar till honom. Alberts känslor är kanske inte så heta men han har inget val, hans far (Victorias morbror) är angelägen om giftermålet.

Victoria var inte viktoriansk på den tiden utan är tydligt passionerat förälskad i Albert. Men Albert har problem att finna sin roll. Den tiden skulle en man bestämma över sin hustru, men drottningen vill själv bestämma. Inte lätt att vara prinsgemål.

Jag skulle ha blivit förälskad i Albert, jag med. :-)173
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2018-07-20 2:34:19

nomemorytoday skrev:det är inte säkert att det förstör dramaturgin

Det har jag inte skrivit heller.
Vad jag inte kan förstå är varför de inte kan få ut tillräcklig dramatik ur livsödet hos Queen Victoria, drottning över halva världen i 64 år, queen of the empire on which the sun never sets, utan att "förbättra".
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2018-07-20 2:52:12

Dagobert skrev:
nomemorytoday skrev:det är inte säkert att det förstör dramaturgin

Det har jag inte skrivit heller.
Vad jag inte kan förstå är varför de inte kan få ut tillräcklig dramatik ur livsödet hos Queen Victoria, drottning över halva världen i 64 år, queen of the empire on which the sun never sets, utan att "förbättra".

Nu är det inte så att de tog teorin om en "romans" mellan Victoria och Melbourne ur ingenting, för det gick rykten om dem redan bland deras samtida. Vissa var till och med djärva nog att ge drottningen öknamnet "Mrs Melbourne".
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-20 3:42:55

Dagobert skrev:
nomemorytoday skrev:det är inte säkert att det förstör dramaturgin

Det har jag inte skrivit heller.
Vad jag inte kan förstå är varför de inte kan få ut tillräcklig dramatik ur livsödet hos Queen Victoria, drottning över halva världen i 64 år, queen of the empire on which the sun never sets, utan att "förbättra".

Nu känns det som du tog ut en mening, ur sammanhanget. Om det var så att du förstod mitt inlägg så, menade jag att;

Anledningen till att de inte alltid håller sig till "sanningen" och/eller ren fakta sas är för att det kanske i vissa fall blir bättre fall man t.ex. lägger in lite mer romanser, karaktärer(förstärker) och andra konflikter i historien bara för att det skall passa rent dramaturgiskt = bättre framåtrörelse.

Kärlek och sånt säljer. Fotboll också. Jag har svårt att fullt ut förstå någon av dessa företeelser, så jag hade nog som dig varit mer intresserad av att veta exakt vad som hänt. Tyvärr är vi nog en alldeles för liten målgrupp.

Det bolag som producerar serien och/eller filmen vill vanligtvis även ha så stor avkastning som möjligt på den produkt de framställt.

Manusförfattaren och Regissör får ett lättare projekt samtidigt som bolaget tjänar mer pengar och ännu mer personer kanske även gillar serien/filmen.

Osv...
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Historiska TV-serier

Inläggav Dagobert » 2018-07-20 4:01:32

Dagobert skrev:
Alien skrev:Detta är förstås av dramatiska skäl; i verkligheten var

Sådan "konstnärlig frihet" med historiska personer och skeenden "av dramatiska skäl" förstör alltihop för mig. Vad som helst kan ju vara ändrat då. Jag tappar allt intresse. Jag begär inte att allt ska vara sant, men varför ändra av dramatiska skäl? Varför gör de filmer och serier om verkliga personer när de inte håller sig till sanningen? Är det bara för att de inte kan hitta på nåt själva, men ändå tycker att de kan förbättra? :evil:

De här frågorna var närmast retoriska; jag förstår att de gör det för att produkten ska sälja bättre. Men jag tror att alternativet att "förbättra" ligger för nära till hands att ta till.

När jag tänker på saken undrar jag om inte medvetna "felaktigheter" kan vara till för att minska trovärdigheten hos historiska serier och filmer, så att filmbolaget slipper kritik för andra, omedvetna, felaktigheter.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Historiska TV-serier

Inläggav nomemorytoday » 2018-07-20 4:10:19

Jo, det kan säkert vara så ibland. Finns nog många varianter där.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Historiska TV-serier

Inläggav nallen » 2018-07-20 10:55:54

Det påstås att ovan nämnde Albert är ursprunget till Prins Albert piercingen (det finns ett par bilder på manliga könsorgan på wikipedia-sidan som länken går till). Tydligen skall ringen ha använts för att hålla apparaten på plats i byxorna (p.t.h. eller p.t.v. alltså). Wikipedia säger dock inte så mycket om vare sig ursprung eller användning.

EDIT: artikeln på Body Modification E-Zines Wiki är lite fylligare och faktiskt helt rumsren (till skillnad från de flesta andra artiklar i den wikin). Länk.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2018-08-11 12:15:15

Den som föredrar fakta framför underhållning får läsa böcker/kolla dokumentärer också/i stället. Jag får ofta lust att veta mera när jag ser historiska serier som grundas på verkligheten.

Jag tycker iaf det verkar som Albert är mer viktoriansk än Victoria. I ett avsnitt besöker de den franske kungen. Alla damer vid det franska hovet är sminkade och då känner Victoria att de tittar kritiskt på henne som är osminkad. I den tidens England var det väl bara skådespelskor och prostituerade som sminkade sig. Victoria låter sminka sig. Albert blir chockad och ber henne att aldrig göra om det.

Den franske kungen berättar om att han blev invigd i erotiken av faderns älskarinna. Albert blir äcklad (det blir jag med). Albert hatar det franska hovet och lösaktigheten. Det framkommer en förklaring.

Spoiler: visa
Albert misstänker att hans biologiske far är hans farbror Leopold. Alberts föräldrar kom nämligen inte överens. Men Victoria är vidsynt och säger att det inte gör någon skillnad för henne. Men även om han har kungligt blod iaf, skulle aldrig en icke i äkta säng född räknas som kunglig prins. Så jag förstår att han är bekymrad.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Selma » 2018-08-11 12:26:39

nallen skrev:Det påstås att ovan nämnde Albert är ursprunget till Prins Albert piercingen (det finns ett par bilder på manliga könsorgan på wikipedia-sidan som länken går till). Tydligen skall ringen ha använts för att hålla apparaten på plats i byxorna (p.t.h. eller p.t.v. alltså). Wikipedia säger dock inte så mycket om vare sig ursprung eller användning.

Kisseriet verkar bli lite besvärligare.
Some men find that the dribble caused by the PA when urinating necessitates sitting down to urinate. With practice, some men can control the stream while standing.

Varför utsätta sig för detta?
Det stod om risk att fastna i ringen vid oralsex. Vore väl extremt pinsamt att ta sig till akuten med apparaten i munnen...
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2018-08-18 1:14:17

Ett avsnitt (Faith, Hope & Charity) handlade mest om den stora svälten på Irland som började 1845. Den ledde till att en miljon dog och minst lika många emigrerade till USA. Den började med potatispesten. De fattiga på Irland levde i huvudsak på potatis och därför blev potitispesten så förödande.

En protestantisk präst Robert Traill (spelad av Martin Compston som jag sett i flera brittiska deckarserier) engagerade sig även för svältande katoliker medan högre dignitärer struntade i det. Han skrev till en tidning i London och beskrev hur folk blev svaga av svälten, hur liken blev liggande vid vägkanterna för att ingen hade råd att begrava dem etc. Drottning Victoria läste det och bjöd in honom till Buckingham Palace för att berätta mer. På resan från Irland såg prästen säckar med säd som exporterades till London. De rika godsägarna på Irland, som själva bodde i England, brydde sig bara om vinsten, inte om sina svältande arrendatorer.

I TV-serien ger Victoria ett sympatiskt intryck. Hon kräver att premiärministern ska ingripa och hjälpa de fattiga på Irland. Men i verkligheten tycks hon varit mer intresserad av sin egen prestige än av att hjälpa de fattiga:

1845 hörde den osmanske sultanen Abd ül-Mecid I talas om den stora hungersnöd som drabbat Irland. Han bestämde sig att donera 10 000 pund till det irländska folket. Men när drottning Victoria hörde om detta protesterade hon och krävde att sultanen bara skulle skicka 1 000 pund eftersom hon själv hade skickat 2 000 pund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora ... %A5_Irland

Här är en konversation i avsnittet mellan Victoria, premiärministern Sir Robert Peel och administratören, skattmästaren Sir Charles Trevelyan. De åsikter som de senare framför var just de som många delade den tiden. Låt marknadskrafterna råda, skäm inte bort de fattiga, svälten är ett sätt att reglera överbefolkningen.

Spoiler: visa
Victoria: Sir Robert, have you read this letter from the rector of Skull? He writes that people in his parish are living off seaweed and nettles.
Trevelyan: As you will see in my memorandum of the 17th, ma'am, nettles contain more nourishment than you might imagine. I believe, when gathered young, the leaves taste like spinach.
Victoria: Doctor Traill writes that people are too weak to bury their dead. And that corpses are left by the side of the road.
Trevelyan: The Irish like to imbibe at funerals. Perhaps that is why they are incapable of digging a decent grave.
Victoria: Aren't you going to do anything, Prime Minister?
Sir Robert Peel: I'm afraid it would not be... desirable for the government to intervene, ma'am.
Trevelyan: [patronisingly] The truth is, ma'am, the population of Ireland has grown beyond its natural limits. It would be immoral of us to interfere omin what is an inevitable period of self-regulation.
Victoria: Self-regulation?
Trevelyan: [even more patronisingly] I don't know whether you're familiar with the works of Malthus, ma'am, but this is exactly the sort of situation he predicted. Population growth always outstrips food production, with inevitable results.
https://www.imdb.com/title/tt6327812/ch ... _=tt_cl_t1
Även om inte allt är korrekt i TV-avsnittet, blir iaf jag inspirerad att ta reda på mer.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2018-08-21 5:35:35

nomemorytoday skrev:Nu känns det som du tog ut en mening, ur sammanhanget. Om det var så att du förstod mitt inlägg så, menade jag att;

Anledningen till att de inte alltid håller sig till "sanningen" och/eller ren fakta sas är för att det kanske i vissa fall blir bättre fall man t.ex. lägger in lite mer romanser, karaktärer(förstärker) och andra konflikter i historien bara för att det skall passa rent dramaturgiskt = bättre framåtrörelse.

Kärlek och sånt säljer. Fotboll också. Jag har svårt att fullt ut förstå någon av dessa företeelser, så jag hade nog som dig varit mer intresserad av att veta exakt vad som hänt. Tyvärr är vi nog en alldeles för liten målgrupp.

Det bolag som producerar serien och/eller filmen vill vanligtvis även ha så stor avkastning som möjligt på den produkt de framställt.

Manusförfattaren och Regissör får ett lättare projekt samtidigt som bolaget tjänar mer pengar och ännu mer personer kanske även gillar serien/filmen.

Osv...

Dessutom är det som sagt så att de inte tog grejen mellan Victoria och Lord M helt ur luften. Även om det är troligare att Victoria såg Lord M som en fadersfigur än att hon var kär i honom, så gick det som sagt rykten om dem på den tiden då det begav sig.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2018-08-21 5:45:55

Alien skrev:Jag tycker iaf det verkar som Albert är mer viktoriansk än Victoria. I ett avsnitt besöker de den franske kungen. Alla damer vid det franska hovet är sminkade och då känner Victoria att de tittar kritiskt på henne som är osminkad. I den tidens England var det väl bara skådespelskor och prostituerade som sminkade sig. Victoria låter sminka sig. Albert blir chockad och ber henne att aldrig göra om det.

Den franske kungen berättar om att han blev invigd i erotiken av faderns älskarinna. Albert blir äcklad (det blir jag med). Albert hatar det franska hovet och lösaktigheten. Det framkommer en förklaring.

Spoiler: visa
Albert misstänker att hans biologiske far är hans farbror Leopold. Alberts föräldrar kom nämligen inte överens. Men Victoria är vidsynt och säger att det inte gör någon skillnad för henne. Men även om han har kungligt blod iaf, skulle aldrig en icke i äkta säng född räknas som kunglig prins. Så jag förstår att han är bekymrad.

Just det. Dels så gick Albert genom en personlig kris vid det här tillfället, vilket gjorde att han var olycklig och deprimerad. Men det verkar som att både du och jag också tycker att en stor del av hans kritik (som att den franske kungen hade delat älskarinna med sin far) var helt berättigad. Dessutom får vi ju inte glömma bort att Albert visar en mindre tillknäppt sida i det här avsnittet, när han badar naken tillsammans med några vänner.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2018-08-21 6:02:12

Alien skrev:Ett avsnitt (Faith, Hope & Charity) handlade mest om den stora svälten på Irland som började 1845. Den ledde till att en miljon dog och minst lika många emigrerade till USA. Den började med potatispesten. De fattiga på Irland levde i huvudsak på potatis och därför blev potitispesten så förödande.

En protestantisk präst Robert Traill (spelad av Martin Compston som jag sett i flera brittiska deckarserier) engagerade sig även för svältande katoliker medan högre dignitärer struntade i det. Han skrev till en tidning i London och beskrev hur folk blev svaga av svälten, hur liken blev liggande vid vägkanterna för att ingen hade råd att begrava dem etc. Drottning Victoria läste det och bjöd in honom till Buckingham Palace för att berätta mer. På resan från Irland såg prästen säckar med säd som exporterades till London. De rika godsägarna på Irland, som själva bodde i England, brydde sig bara om vinsten, inte om sina svältande arrendatorer.

I TV-serien ger Victoria ett sympatiskt intryck. Hon kräver att premiärministern ska ingripa och hjälpa de fattiga på Irland. Men i verkligheten tycks hon varit mer intresserad av sin egen prestige än av att hjälpa de fattiga:

1845 hörde den osmanske sultanen Abd ül-Mecid I talas om den stora hungersnöd som drabbat Irland. Han bestämde sig att donera 10 000 pund till det irländska folket. Men när drottning Victoria hörde om detta protesterade hon och krävde att sultanen bara skulle skicka 1 000 pund eftersom hon själv hade skickat 2 000 pund.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_stora ... %A5_Irland

Här är en konversation i avsnittet mellan Victoria, premiärministern Sir Robert Peel och administratören, skattmästaren Sir Charles Trevelyan. De åsikter som de senare framför var just de som många delade den tiden. Låt marknadskrafterna råda, skäm inte bort de fattiga, svälten är ett sätt att reglera överbefolkningen.

Spoiler: visa
Victoria: Sir Robert, have you read this letter from the rector of Skull? He writes that people in his parish are living off seaweed and nettles.
Trevelyan: As you will see in my memorandum of the 17th, ma'am, nettles contain more nourishment than you might imagine. I believe, when gathered young, the leaves taste like spinach.
Victoria: Doctor Traill writes that people are too weak to bury their dead. And that corpses are left by the side of the road.
Trevelyan: The Irish like to imbibe at funerals. Perhaps that is why they are incapable of digging a decent grave.
Victoria: Aren't you going to do anything, Prime Minister?
Sir Robert Peel: I'm afraid it would not be... desirable for the government to intervene, ma'am.
Trevelyan: [patronisingly] The truth is, ma'am, the population of Ireland has grown beyond its natural limits. It would be immoral of us to interfere omin what is an inevitable period of self-regulation.
Victoria: Self-regulation?
Trevelyan: [even more patronisingly] I don't know whether you're familiar with the works of Malthus, ma'am, but this is exactly the sort of situation he predicted. Population growth always outstrips food production, with inevitable results.
https://www.imdb.com/title/tt6327812/ch ... _=tt_cl_t1
Även om inte allt är korrekt i TV-avsnittet, blir iaf jag inspirerad att ta reda på mer.
Det är helt obegripligt i våra dagar att man kunde vara så grym mot fattiga irländska bönder, bara för att de var katoliker. Och att de inte skulle få äta den mat, som de faktiskt hade arbetat med för att odla fram.

Vissa har påpekat att Victoria kanske inte var så sympatiskt inställd i verkligheten, som hon framställs i det här avsnittet. Men jag blir mer förvånad över att Albert framställs som att han knappt bryr sig alls, då han tidigare kämpat mot fattigdomen där i England och slaveriet i USA.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-01-02 19:19:49

Nu har jag börjat titta på en serie på TV8 som utspelar sig i USA före, under och efter inbördeskriget. Den heter North & South after romanserien med samma namn av John Jakes. (Böckerna heter Nord och syd, Kärlek och krig och Himmel och helvete.)

Jag missade början och kom in strax före inbördeskriget. Jag vet ju vilken sida som vann, däremot inte vilka som vann de enskilda slagen. Vid första slaget vid Bull Run/Manasse så sitter äldre politiker, staben och en massa kvinnor och barn en bit ifrån och beskådar slaget, som om det vore en picknick.

Öht så är det svårt att fatta hur folk jublar när det blir krig. Alla är övertygade om att kriget bara ska vara några veckor och att deras sida ska vinna. Där tror jag serien skildrar som det var. Plötsligt hatar nordstatare sydstatare och tvärtom. Råkar man befinna sig på fel sida hänger lynchönskan i luften.

Vet inte om det beror på att serien spelades in 1985 men jag tycker sminkningen är mindre lyckad. De röda fläckarna skriker inte "blod!" utan "smink!" Kvinnorna (och en del män) har tydligt rödsminkade läppar. Betänk att vanliga anständiga kvinnor inte sminkade sig på den tiden.

Personerna är väldigt svartvitt skildrade. De är vännerna George Hazard (nordstatare) och Orry Main (sydstatare), de är de goda. Det gäller också Hazards lillebror Billy. Hans storebror Stanley och dennes hustru är däremot inte goda. De tänker på att tjäna pengar på kriget och ta över företaget från George. Systern Virgilia är visserligen på det godas sida (abolitionist) men fanatiker och saknar lojalitet mot sin familj.

Orry har två systrar Ashton och Brett. (Namnen är säkerligen familjenamn, en sydstatssed som kanske gav upphov till de idag så populära "efternamn som förnamn".) Ashton är ond och lösaktig, Brett är god och trogen. Brett blir kär i Billy. Han har tidigare varit kär i Ashton men bröt med henne sedan han upptäckt att hon var otrogen. Detta kan Ashton inte smälta. Medan hon låtsas vara glad inför Bretts kommande bröllop planerar hon Billys död.

Orry är kär i Madeline som är gift med en ond slav- och hustruplågare. Ashton är gift men har förstås fortsatt med sina affärer. En älskare smugglar lyxvaror (siden, parfymer, konjak etc) in till Konfederationen trots nordstatarnas blockad. Det ses som mycket omoraliskt för att inte säga förräderi av Konfederationens regering. (I Borta med vinden ägnade sig Rhett Butler åt samma sak men han sågs som en hjälte.) Denne älskare vet också Madelines skamliga hemlighet.

Spoiler: visa
Hennes mor hade varit prostituerad innan hon gifte sig. Men det var inte det som var det verkligt hemska: Hennes förfäder hade varit slavar. Därför var också Madeline "besudlad". The one-drop-rule. Den gode Orry och hans likaledes goda mor bryr sig förstås inte alls om det, men vad händer om omgivningen får veta?


Det som man vet är verkligt är att det förstås var olika diskussioner mellan president Lincoln och hans rådgivare och mellan Konfederationens president Davis och hans rådgivare om politiken och krigsstrategin. En liten pojke på 10 år blir soldat, som trumslagare, det är också taget från verkligheten.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Alien » 2020-01-03 2:57:56

Det kom ett telefonsamtal i dagens avsnitt. Just när Lincoln avskaffade slaveriet. Konfederationen hade inte avskaffat slaveriet, tvärtom var det en orsak till att de lämnat unionen. Så missade jag en del dramatik.

Men när den gode bomullsplantageägaren Orry Main kom hem möttes han av ett riktigt lämmeltåg av svarta. "Men det här är ert hem!" utbrast han. En man svarade "Det har aldrig varit vårt hem". Jag förstår att Orry som varit en human slavägare trodde att de kände att gården, där en del av dem var födda och uppvuxna, var deras hem. Men de svarta hade alltid längtat efter frihet. Den enda som stannade var systern Bretts kammarjungfru Semiramis som Brett behandlade som en väninna, och den svarte man som var kär i Semiramis. Varken Brett, Madeline el Semiramis hade någonsin plockat bomull förr men nu fick de börja med det.

Det man kan kritisera är att endast de vita skildras som olika personligheter. De svarta är mer en anonym massa. Endast Semiramis har hittills stått ut som en egen person.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46088
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Historiska TV-serier

Inläggav Furienna » 2020-02-02 17:30:22

Alien skrev:Det kom ett telefonsamtal i dagens avsnitt. Just när Lincoln avskaffade slaveriet. Konfederationen hade inte avskaffat slaveriet, tvärtom var det en orsak till att de lämnat unionen. Så missade jag en del dramatik.

Men när den gode bomullsplantageägaren Orry Main kom hem möttes han av ett riktigt lämmeltåg av svarta. "Men det här är ert hem!" utbrast han. En man svarade "Det har aldrig varit vårt hem". Jag förstår att Orry som varit en human slavägare trodde att de kände att gården, där en del av dem var födda och uppvuxna, var deras hem. Men de svarta hade alltid längtat efter frihet. Den enda som stannade var systern Bretts kammarjungfru Semiramis som Brett behandlade som en väninna, och den svarte man som var kär i Semiramis. Varken Brett, Madeline el Semiramis hade någonsin plockat bomull förr men nu fick de börja med det.

Det man kan kritisera är att endast de vita skildras som olika personligheter. De svarta är mer en anonym massa. Endast Semiramis har hittills stått ut som en egen person.

Men han som Virgilia gifte sig med då? Han var ju svart och knappast en anonym person.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Återgå till Intressanta intressen



Logga in