Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav kullan » 2019-08-20 21:23:08

antonius skrev:Socker ger nog flest skadeverkningar, och borde narkotikaklassas, måste vara miljarder människor som är sockerberoende, bra jobbat sockerbolag... :-)004


Jag är sockerberoende.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Kentarou » 2019-08-20 23:56:35

Fabela skrev:
Kentarou skrev:Jag ber om ursäkt.

Ingen fara alls. :-)Happy
Ber om ursäkt om det lät som att jag "läxade upp" dig. :-)Hug


Nej du bara förklarade din åsikt :-)Hug :-)154 :-)154
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav kiddie » 2019-08-22 4:20:27

Hoppas att riktig cannabis oxo kommer som medicin. CBD hjälper vissa saker, men själva mixen av alla kemikalier i cannabis hjälper mot annat.

Tycker synd om den tidigare ostraffade kvinnan som har MS som odlade cannabis för att det var sista utvägen, hon odlade bara till sig själv och ville inte vara involverad i den undre världen och ville ha koll att det var ren cannabis. Hon blev mycket bättre. Då kom polisen på henne och hon satt 7 månader i fängelse. När hon kom ut så hade de ju ögonen på henne så hon kunde inte självmedicinera sedan. Hon gick in i fängelset och kom ut i rullstol. Så himla onödigt.

De säger att Sverige har en alkoholkultur så därför ska alkohol tillåtas, och utan motbok t o m! Men nu har vi även en cannabiskultur. Men där skiter man i det för det är för jobbigt att redan hålla reda på alkoholen.

Tycker det skulle vara positivt om alkoholbrukare började med cannabis istället, särskilt de som blir våldsamma av alkohol. De flesta blir inte våldsamma av cannabis. Tycker man får tänka på omgivningen med. Flesta fall av svår kvinnomisshandel sker då maken/pojkvännen är full.

Men det är väl kanske kultur att slå kvinnor.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Fabela » 2019-08-22 5:10:15

kiddie skrev:Tycker det skulle vara positivt om alkoholbrukare började med cannabis istället, särskilt de som blir våldsamma av alkohol. De flesta blir inte våldsamma av cannabis. Tycker man får tänka på omgivningen med. Flesta fall av svår kvinnomisshandel sker då maken/pojkvännen är full.

Men det är väl kanske kultur att slå kvinnor.

Exakt så.
Slagsmål med främmande människor på stan är inte mycket bättre heller.

Men det är väl som du säger: det är en fin gammal tradition vi ska vara rädda om och bevara. :roll:


Och vad gäller de smärtlindrande effekterna så vore jag väldigt intresserad av dem nu: gjorde misstaget att gå ca 5 km idag, och har så ont nu att jag knappt tog mig från soffan till sängen. Hur jag ska kunna ta mig iväg och uträtta ett snudd på livsviktigt ärende senare idag är en gåta.
Ser knappast fram emot att gå på värktabletter resten av livet, och få mage och lever och fan vet allt förstört.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav kiddie » 2019-08-22 18:43:42

Fabela skrev:Ser knappast fram emot att gå på värktabletter resten av livet, och få mage och lever och fan vet allt förstört.


Vet inte vad du får för värktabletter, men själv får jag bara naproxen. Har pajat magen väldigt mycket med dem. Och tar man opioider riskerar man att få ett beroende på halsen. Kanske inte heller så kul. Cannabis är iallafall inte fysiskt beroendeframkallande. Man blir inte sjuk om man slutar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav kiddie » 2019-08-22 18:45:16

Blir rätt intresserad av CBD-olja. Om den hjälper mot lite allt möjligt vore det ju bra. Sedan vore det ju lite roligt att se om den hjälper mot aspergern med! Som autistmammorna tror. ;)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav atoms » 2019-08-22 22:41:39

Moderator:

Eftersom det har uppstått en diskussion om socker vill jag påpeka att det redan finns flera trådar om det, och att det är bättre att hålla sådana diskussioner där.

Tidigare sockertrådar:

nagon-mer-som-funderar-pa-att-dra-ner-pa-sockret-t51139.html
socker-och-fett-kan-skapa-sug-lika-starkt-som-av-kokain-t23343.html
ar-du-beroende-av-socker-omrostning-t13246.html
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2020-01-01 2:51:37

I TV4:s serie Anders och knarket så undersöker "Arga knarkjägaren" Anders Öfvergård (dvs "Arga snickaren) narkotikasitutationen i Sverige och utomlands:

I det nya TV4-programmet ”Anders och knarket” reser Anders Öfvergård, 51, runt i Sverige för att gå till botten med narkotikaproblemet, och i förlängningen även gängkriminaliteten i Sverige.

I programmet träffar Anders Öfvergård både poliser, missbrukare, före detta missbrukare och langare.

Han inser snabbt hur utbrett narkotikaanvändandet är i Sverige och för Expressen pekar han på en särskild insikt som slagit honom extra hårt under inspelningen.

– Det som är mest överraskande för mig är hur utbrett det är i hela Sverige. Och hur mycket det är. Jag är över i Gävle och gör avloppsanalyser där man kan se hur mycket droger det finns i avloppsvattnet. Där kan mäta amfetamin, kokain och cannabis.
https://www.expressen.se/noje/ofvergard ... odde-inte/

Ja, om Anders trodde att knark bara var något som förekom i storstäderna så var han naiv.

En del anser att det skulle bli bättre om cannabis avkriminaliserades. Så Anders reste till Colorado där cannabis säljs fritt. Lagliga cannabisodlare och -försäljare betalar ju skatt i motsats till de kriminella organisationerna. Anders talade med poliser i Colorado. Fler trafikolyckor. De pengar som delstaten fick in genom skatten från laglig cannabisodling/försäljning var mindre än en tiondel av kostnaderna för det ökade cannabisbruket. Och inte hade de blivit av med de kriminella organisationerna. De fanns kvar och kunde ju sälja cannabis billigare. Dessutom sålde de tyngre droger.

Anledningen till att cannabis avkriminaliserats berodde inte på att t ex läkare sade att det var ofarligt. Det berodde på trycket från medborgarna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav KranzFafka » 2020-01-01 20:53:23

Till alla som har ett seriöst intresse för narkotikafrågor vill jag rekommendera Johann Haris bok.
Att tysta skriket: början och slutet på kriget mot narkotika.

Det globala kriget mot narkotika har skördat många offer. Långt fler offer än drogerna i sig, hävdar journalisten Johann Hari. Efter att ha studerat de insatser som gjorts för att stoppa narkotikan och mött de människor som påverkats av dem fann han ett förbluffande gap mellan det vi har fått höra och det som verkligen pågår. Detta är hans omskakande och ögonöppnande vittnesmål.

Johann Hari är en brittisk journalist som har skrivit för bland annat New York Times, LA Times, The Guardian och Le Monde. Under nio år var han kolumnist på The Independent och han har två gånger blivit utsedd till årets journalist av Amnesty International UK. Fantastisk jag kunde inte lägga den ifrån mig. Noam Chomsky.

https://www.adlibris.com/se/bok/att-tysta-skriket-borjan-och-slutet-pa-kriget-mot-narkotikan-9789176610268



Moderator atoms - markerade citatet på ett korrekt sätt.
KranzFafka
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2019-12-29
Ort: Västmanland

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2020-01-02 0:11:28

Så vad är alternativet, släppa all narkotika fri? Låta de kriminella gängen sälja utan att riskera några straff, så att ännu fler blir beroende?

Det är snarare så att det inte har satsats tillräckligt på behandling.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav kiddie » 2020-01-02 15:12:20

Råkade på några otäcka typer, de var på julfest och de var väl övre medelklass. De var extremt berusade och dessutom märkte man att många av dem även tagit kokain. Men i de kretsarna är ju kokain OK anser de.

Folk som är lägre ner på stegen men ändå har jobb och vanliga liv hamnar mer och mer i tablettmissbruk, då är det främst Tramadol som är boven eftersom det är en billig drog.

Så jag tycker man kan skippa alla fördomar om hur en knarkare ser ut. De behöver inte vara nergångna soffsurfare. Knarket finns i alla samhällsklasser och alla grupper nu.

Och då är det inte cannabisen som är den stora boven. De som röker på sitter ofta i sin egen lägenhet och käkar chips och kollar film.

Däremot utövas en del brott av folk som tar alkohol och kokain. Vad gäller gäng så blir de inte våldsamma av benso och Tramadol, de tar dessa substanser för att klara av att göra ruskiga saker.

När man legaliserar cannabis får man räkna med rekrytering från andra grupper som tar värre knark.

Sedan går det inte att jämföra med USA, de har en helt annan syn på cannabis än vi i Sverige. Där är det vanligt att alla röker. Därför blir det inte alls samma effekt av legalisering där.

Dessutom tvingas särskilt unga till olagligt köp av ångestdämpande för att de inte får vare sig det eller terapi av sjukvården. De räknas som knarkare, men vete fan om jag ställer upp på den definitionen. Även smärtpatienter i Sverige är ju hänvisade till darknet. Eftersom alvedon inte löser alla problem.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2020-01-02 18:12:28

Anders i Anders och knarket besökte även Portugal. Där är all konsumtion av narkotika avkriminaliserat. Han såg vagnar som socialarbetare kom med till narkomaner. De fick nya sprutor, speciella våtservetter etc. Kort sagt service.

I Portugal handlar det om skademinimering. Narkomaner ses som sjuka, inte brottslingar. Därför ska de få hjälp med att lämna knarket, inte straffas. Men att missbrukarna inte straffas, betyder det att inte heller langarna straffas? Ja, är narkotika inte olagligt så borde det inte vara olagligt att sälja heller?

En nackdel Anders upplevde var alla som ville sälja knark till honom. Han blev ständigt antastad på gatan. Det medför förstås att fler köper.

Vill man leva ett hälsosamt liv duger förstås varken alkohol el cannabis. Ju mer accepterat, desto fler användare.

Spoiler: visa
Min dotter jobbade i London och berättade: "Alla jag känner använder el har använt marijuana". Efter en blick på mitt chockade ansiktsuttryck: "Nästan alla".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav slackern » 2020-01-02 21:31:35

Alien skrev: Han såg vagnar som socialarbetare kom med till narkomaner. De fick nya sprutor, speciella våtservetter etc. Kort sagt service.


I den stadsdel jag bor i Stockholm har vi också sprutbytesprogram där narkomanerna får nya sprutor så inget som helst unikt med Portugal.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stock ... ungsholmen
slackern
 
Inlägg: 43697
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Medicinsk cannabis, kriget mot droger, relativ farlighet etc

Inläggav Alien » 2020-10-27 21:03:23

Ett Uppsalaföretag ska sälja "cannabisprodukter", vad nu det innebär.

UNT 31 OKTOBER 2019 skrev:Uppsalabaserade läkemedelsbolaget Klaria Pharma bildar det fristående bolaget Cannabis Delivery Science. Syftet är att fokusera på kommersialiseringen av cannabisprodukter, som formulerats med Klarias algbaserade filmteknologi.

– Klaria är ett renodlat läkemedelsbolag och cannabismarknaden är lite annorlunda i Kanada och USA. Det behövs en annan typ av bolag och en annan typ av utveckling och marknadsföring, säger Scott Boyer, VD för Klaria, som en förklaring till varför bolaget bildas nu.
---
– I framför allt USA och Kanada har det börjat växa acceptans för de här produkterna.

Målgruppen är främst patienter med cancer, epilepsi och neurologisk smärta.

– De patienterna drar nytta av att använda de här substanserna. Vi anpassar produkterna till patienter som vill ha en exakt dosering, för i dagsläget är situationen som vilda västern, där patienterna kan råka ut för vad som helst.
https://unt.se/artikel/uppsalaforetag-s ... s/4lqng8dl

Så företaget ska tillverka för att exportera till Kanada och USA. Jag trodde det redan var fullt med företag som tillverkade dessa produkter där, har verkligen ett svenskt företag en chans? Ska de marknadsföra sig med "Swedish quality"?

Så småningom ska de exportera till Europa också. Och hur blir det med Sverige, när får svenskarna köpa det?

– Kanske två år. I dagsläget tillåter regelverket produkter som innehåller Cannabidiol under ett visst tillstånd.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in