"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav jsmith » 2019-10-20 11:01:56

Hur hanterar man när normala människor attackerar och vill ha svar när man ignorerar dom? Dom rör också sitt ansikte väldigt nära mitt ansikte. Själv är jag van genom åren att jag försöker kontakta normala människor och även säga hej till dom när dom bara stirrar roat på mig och säger inget.

Ska jag stirra på dom och se road ut eller säga dra åt helvete och vara reda för slagsmål?
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Huggorm » 2019-10-20 11:17:20

Varför svarar du inte när de pratar med dig då?
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-20 11:56:20

Säg att du inte vill prata?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav ehmd93 » 2019-10-20 16:10:34

Du kan prata hur mycket du vill men jag har kontroll över mig själv
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Kentarou » 2019-10-20 16:28:04

Om någon säger god morgon så förväntas att du svarar tillbaka, det anses oförskämt att inte svara och arrogant. Om du inte vill assimilera dig så kan du förvänta dig att personer blir arga. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Liljan » 2019-10-20 17:56:58

Det är fruktansvärt oförskämt och arrogant att inte svara jag förstår att de blir arga och irriterade på dig. Det bästa är att bete sig som folk annats får du fortsätta som du gör förr eller senare kommer ingen vilja ha med dig att göra och då får du som du vill.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Thurizas » 2019-10-20 18:09:51

Förstår inte riktigt hela alltet men kan svara för mig själv.

Hälsar någon hälsar jag tillbaka. Passerar någon på gatan när jag är ute och går här i byn och tittar på mig så hälsar jag. Tittar dom inte hälsar jag inte. Inne i närmaste stad är det för mycket intryck och jag märker inte om någon mot förmodan skulle hälsa.

Men jag svarar på tilltal om det diskuteras osv det kan ibland ta lite tid om det inte är ett ämne jag gillar/förstår. Är jag inte intresserad så säger jag att detta ämne är inte så pass intressant att jag hängt med, eller som vid politik att jag undviker att diskutera såna här ämnen för att folk inte kan diskutera logiskt och sakligt utan känslor.

Enda gången jag medvetet skulle låta bli att svara upp på tilltal eller att hälsa är om jag har något otalt med personen. Som då jag är i min hemstad och folk som gjort mig illa hälsar (alltid med ett flin)
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav kullan » 2019-10-20 18:41:29

Det är inte ens säkert att jag lägger märke till att folk pratar med mig. Jag har ett otal gånger blivit anklagad för att vara stram. Jag har då inte märkt att folk velat prata med just mig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-20 19:16:54

Jag tänker att det där med att "stirra roat och säger ingenting" borde vara barn/ungdomsbeteende? Hemskt att ha de erfarenheterna men oftast inget som stabila vuxna gör.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Trefjorton » 2019-10-31 10:51:09

Det är inte ditt ansvar att tjäna dom.

Du kan ignorera. Säger dom något fult, kan du säga någon fult tillbaks.

Är dom fysiska, så knuffa bort dom. Fortsätter dom, så kan du använda våld/nödvärn.

Jag tycker också folk har varit jobbiga mot mig, men det finns inte mycket man kan göra åt saken.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav jsmith » 2019-12-28 20:31:44

Trefjorton skrev:Det är inte ditt ansvar att tjäna dom.

Du kan ignorera. Säger dom något fult, kan du säga någon fult tillbaks.

Är dom fysiska, så knuffa bort dom. Fortsätter dom, så kan du använda våld/nödvärn.

Jag tycker också folk har varit jobbiga mot mig, men det finns inte mycket man kan göra åt saken.


Härligt att det var någon som förstod mitt dilemma. :D

Jag antar att jag måste göra som du säger att jag får vara beredd på att returnera fula ord och använda våld om dom börjar tafsa på mig. Mitt problem är att jag är så rädd för vanliga människor eftersom att jag är van vid att helvetet brakar löst när dom inte får som dom vill, att dom får hjälp av andra normala och att dom ringer polisen.

Man borde får ha vapen på samma sätt som i USA, för självförsvar. Man ska inte behöva leva i rädsla varje gång man vill ta en nypa luft. :roll:
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav jsmith » 2019-12-28 20:37:41

Liljan skrev:Det är fruktansvärt oförskämt och arrogant att inte svara jag förstår att de blir arga och irriterade på dig. Det bästa är att bete sig som folk annats får du fortsätta som du gör förr eller senare kommer ingen vilja ha med dig att göra och då får du som du vill.


Du måste ha lässvårigheter? Det är ju så dom behandlar mig på daglig basis, så varför tror du att jag skulle vilja vara trevlig mot dom tillbaka!? Jag vill inte ha med någon att göra som jag inte har någon användning för, men tyvärr tror jag inte att att man slipper ha att göra med dom eftersom folk följer efter mig och trakasserar mig. Man måste väl kunna sitta på en bänk och ta lite sol? Det är ju så ni tjejer vill ha det, att inte fula killar kontaktar er? Så är det för mig också.
jsmith
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2019-07-19

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Toblerone » 2019-12-28 21:06:12

jsmith skrev:Hur hanterar man när normala människor attackerar och vill ha svar när man ignorerar dom? Dom rör också sitt ansikte väldigt nära mitt ansikte. Själv är jag van genom åren att jag försöker kontakta normala människor och även säga hej till dom när dom bara stirrar roat på mig och säger inget.

Ska jag stirra på dom och se road ut eller säga dra åt helvete och vara reda för slagsmål?


Det beror alldeles på om det handlar om fullständiga främlingar som inte har någon anledning att ta kontakt med dig - i så fall kan du ignorera eller säga att du inte vill prata med personen.

Om det dock är någon närastående till dig, så är det förstås en helt annan sak. Så, vilket är det, främling eller närastående?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav Parvlon » 2019-12-28 21:29:06

finns väl bara två sätt att hantera situationen på, eller kanske tre.

dvs

1. fortsätt ignorera
2. ge sig och börja intressera sig för personen
3. be till Gud i Jesus Namn


i alla val så finns risken att man blir sedd som en pajas men fördelen med #3 är att man kan utöva den i samband med antingen 1 eller 2 , samt att det såklart gör utgången bättre - med all sannolikhet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

"Hallå, jag pratar med dig!" "svarar du inte på tilltal?"

Inläggav RapeRegs » 2019-12-28 21:29:38

Du framstår som lite bitter och lättretlig jsmith. För det mesta brukar inte människor vara fientligt inställda. Självklart har du rätt till ditt personliga utrymme. Men kanske skulle du vinna på att ha en mer avslappnad och kärleksfull inställning till dina medmänniskor.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in