Vem var det som hade en Handi?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sabina » 2008-10-16 14:32:43

Glimma skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har nu använt min handifon i drygt 2 veckor och det funkar kanonbra! Okej, det är bökit att stänga av ljudet när man väl behöver (är väl inte meningen att man SKA det?) :roll: Om man inte använder outlook, då är det fixat med två tryck.

Oulook är smått och pillrigt, men eftersom det var svensk text på min iaf så funkar det. Dessutom blir jag ju påminnd om saker INNAN de inträffar...

SMS -går bara att skriva 160 tecken i handi-programmet och dessutom kan man inte välja "första bokstaven" till personen man ska skicka till så man får bläddra 17 sidor innan man hittar den... Samma sak när man ska ringa, då måste man OCKSÅ bläddra massor och tar en evighet...

Men i Outlook/Windows funkar det bra! :D

Dessutom ser inte hela dagarna LIKA fullbokade ut då det bara blir markeringar på de tider då jag faktiskt har något inbokat...

Det bästa är dock att det finns tillräckligt många alarm för att få plats med allt. Innan det så utnyttjade jag alla alarm jag hade på min mobil och de räckte inte ens till dagens måltider.


Du vet väl om vibratorfunktionen? Du funderar inte på att skaffa en whyteboardtavla som översiktsalmanacka? Har en där man delar in veckovis. Kanske inte lika mkt som behöver läggas in på Handin då om det blir snurrigt mkt att hålla reda på menar jag?


Fighterbabe, innebär det att du inte använder själva Handiprogrammet utan istället Windows? Eller kombinerar du dem på något sätt?

Glimma - menar du att det kan vara bättre att ha en whiteboardtavla istället för en vanlig pappersalmanacka?

Men en whiteboard kan man ju inte bära med sig. Plus detta med integritet - en whiteboard kan ju folk som kommer hem till en (typ vänner, om man har sådana varelser i sitt liv :) ) läsa medan t ex en filofax är mer skyddad.

Men jag antar att du tycker det finns fördelar med en whiteboard jämfört med en vanlig papperskalender (som ju också ger överblick) då?

En fundering till: Kan man inte börja krångla till det för sig med för många olika sorters "system" att hålla reda på - t ex både Handi och Whiteboard. Eller känns det som att de olika sakerna kompletterar varandra?

Antagligen något personligt förstås, så man får väl försöka prova sig fram själv så gott det går. Är det någon som får (fungerande) hjälp av arbetsterapeut (eller dylik person) med att få allt att fungera? Alltså inte bara utprovning av hjälpmedel utan också uppföljning av nåt slag. "Coachning", liksom? :)
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-16 14:41:37

Sabina skrev:
Glimma skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har nu använt min handifon i drygt 2 veckor och det funkar kanonbra! Okej, det är bökit att stänga av ljudet när man väl behöver (är väl inte meningen att man SKA det?) :roll: Om man inte använder outlook, då är det fixat med två tryck.

Oulook är smått och pillrigt, men eftersom det var svensk text på min iaf så funkar det. Dessutom blir jag ju påminnd om saker INNAN de inträffar...

SMS -går bara att skriva 160 tecken i handi-programmet och dessutom kan man inte välja "första bokstaven" till personen man ska skicka till så man får bläddra 17 sidor innan man hittar den... Samma sak när man ska ringa, då måste man OCKSÅ bläddra massor och tar en evighet...

Men i Outlook/Windows funkar det bra! :D

Dessutom ser inte hela dagarna LIKA fullbokade ut då det bara blir markeringar på de tider då jag faktiskt har något inbokat...

Det bästa är dock att det finns tillräckligt många alarm för att få plats med allt. Innan det så utnyttjade jag alla alarm jag hade på min mobil och de räckte inte ens till dagens måltider.


Du vet väl om vibratorfunktionen? Du funderar inte på att skaffa en whyteboardtavla som översiktsalmanacka? Har en där man delar in veckovis. Kanske inte lika mkt som behöver läggas in på Handin då om det blir snurrigt mkt att hålla reda på menar jag?


Fighterbabe, innebär det att du inte använder själva Handiprogrammet utan istället Windows? Eller kombinerar du dem på något sätt?



Både ja och nej. Jag går gärna ur handiprogrammet om jag ska ringa/SMS:a... Men om jag behöver ha högre alarm, typ på natten (eller ja, på morgonen när jag ska vakna) så använder jag handiprogrammet för att de har andra alarm som låter högre.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Fighterbabe » 2008-10-16 14:44:28

Glimma skrev:
Fighterbabe skrev:Jag har nu använt min handifon i drygt 2 veckor och det funkar kanonbra! Okej, det är bökit att stänga av ljudet när man väl behöver (är väl inte meningen att man SKA det?) :roll: Om man inte använder outlook, då är det fixat med två tryck.

Oulook är smått och pillrigt, men eftersom det var svensk text på min iaf så funkar det. Dessutom blir jag ju påminnd om saker INNAN de inträffar...

SMS -går bara att skriva 160 tecken i handi-programmet och dessutom kan man inte välja "första bokstaven" till personen man ska skicka till så man får bläddra 17 sidor innan man hittar den... Samma sak när man ska ringa, då måste man OCKSÅ bläddra massor och tar en evighet...

Men i Outlook/Windows funkar det bra! :D

Dessutom ser inte hela dagarna LIKA fullbokade ut då det bara blir markeringar på de tider då jag faktiskt har något inbokat...

Det bästa är dock att det finns tillräckligt många alarm för att få plats med allt. Innan det så utnyttjade jag alla alarm jag hade på min mobil och de räckte inte ens till dagens måltider.


Du vet väl om vibratorfunktionen? Du funderar inte på att skaffa en whyteboardtavla som översiktsalmanacka? Har en där man delar in veckovis. Kanske inte lika mkt som behöver läggas in på Handin då om det blir snurrigt mkt att hålla reda på menar jag?


Nej, det är just det som inte funkar. Det måste LÅTA. Annars kommer jag ju inte ihåg att jag ska äta då och då.

Faktum var att jag kom i kontakt med en A-terapeut första gången när jag skulle få ordning på matrutiner för att gå ner i vikt. Så kärnpunkten ligger egentligen där.
En mat-och sovklocka helt enkelt :wink: .
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 16:18:12, redigerad totalt 1 gång.
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Inläggav Inger » 2008-10-16 15:04:46

Bild
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Allt om HANDI.

Inläggav johnnyfg » 2008-10-16 15:29:10

Glimma skrev:
weasley skrev:Moderator:

Samlad information om Handi. Massor av trådar finns om detta hjälpmedel, varför jag tyckte det vore klokt att swoosha allt till en egen, så att informationen är lätt att hitta.


Det var bra. Undrar lite om det är okej att förelså alternativ till Handi?
Inte att jag tycker det är dåligt utan bara för att se vad som finns att välja på.
http://falckvital.se/shop/index.aspx?intshopcmd=&group=1306&mid=3855
http://www.3m.com/us/office/postit/digital/digital_notes.html
http://www.s-k-tools.com/index.html?skschema/m_skschema.html
http://falckvital.se/shop/index.aspx?intshopcmd=&group=1857&mid=3856

Själv använder jag PostIT i datorn och SkSchema i handdatorn.
När jag fungerar mindre bra så slår jag igång HandiII i handdatorn.
När jag är tillsammans med andra, så då slår jag av alla påminnelser för att passa in bättre i det sociala.
Senast redigerad av johnnyfg 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 1 gång.
johnnyfg
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2008-05-01
Ort: Klippan

Inläggav Sabina » 2008-10-16 17:35:05

Lilla Gumman skrev: Men Handifonen kostar ju typ 15900 eller nåt, och Handi II 4000 eller där omkring.


Vad händer om något händer som inte bör hända?

Bör/måste man ha någon typ av drulleförsäkring - eller är grejerna redan försäkrade när man får dem?
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Re: Allt om HANDI.

Inläggav Sabina » 2008-10-16 17:39:41

johnnyfg skrev:Själv använder jag PostIT i datorn och SkSchema i handdatorn.
När jag fungerar mindre bra så slår jag igång HandiII i handdatorn.


Haha, men då gäller det ändå att fungera så pass bra att man fattar att man fungerar mindre bra. :lol:
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 21:51:37

Sabina skrev:Jag hoppas att Handin åtminstone har bra vibrerande signaler. Eller måste man köpa sex ex av Veckorevyn eller nån dylik kvalitetstidskrift för att få nåt "värre"? 8) :) )


Handi kan inte vibrera. Handifon kan vibrera. Man kan lägga i mp3-filer i Handi, men jag tar hellre med min iPod då Handis menyer är för omständig för att lyssna på musik med när jag vill byta låt tex. Ja jag är lat... 8)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 21:54:43

Sabina skrev:Men när du skriver dagbok på det här viset, måste du då sitta och peta i det där Handitangentbordet som finns? För det är väl inte så skrivvänligt?


Min dagbok, medicin/stämningsdagboken och matdagboken har jag på gamla hederliga pappersark. Däremot påminner Handi att jag ska fylla i papprena varje dag vilket jag annars glömmer.

Det finns dock en funktion i Handi som heter Formulärhanteraren och Formulärsvar som man kan tex föra sömn/humördagbok i, jag använder den dock inte.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:13, redigerad totalt 2 gånger.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 21:56:01

DC skrev:
MsTibbs skrev:

Jag tar även Lamictalen på morgonen, eftersom den också gör mig mer vaken, den är dock en sån som ju primärt är bra i långa loppet (epilepsi och stämningsstabiliserande), även om jag får positiva "biverkningen" att känna mig mera vaken och "lätt" i huvudet dessutom.


Jag blev intresserad av detta men läste i FASS på nätet att vanliga biverkningar av Lamictal är sömnighet och dåsighet :?


På Bipolärforum har jag fått intryck av att vissa blir dåsiga av Lamictal och andra blir uppiggade. Ingen aning om varför.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-10-16 22:01:00

Sabina skrev:
Lilla Gumman skrev: Men Handifonen kostar ju typ 15900 eller nåt, och Handi II 4000 eller där omkring.


Vad händer om något händer som inte bör hända?

Bör/måste man ha någon typ av drulleförsäkring - eller är grejerna redan försäkrade när man får dem?


Ja man måste försäkra, annars blir man återbetalningsskyldig på hela summan... :(
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DC » 2008-10-17 13:43:39

Sabina skrev:
Men en whiteboard kan man ju inte bära med sig. Plus detta med integritet - en whiteboard kan ju folk som kommer hem till en (typ vänner, om man har sådana varelser i sitt liv :) ) läsa medan t ex en filofax är mer skyddad.


Just detta var anledningen till att jag valde bort whiteboard. Ska den sitta väl synlig så man inte glömmer bort att titta på den så syns den även för folk som eventuellt besöker ens hem av en eller annan anledning och det känns inte bekvämt.

Möjligen skulle jag kunna ha en liten whiteboardtavla i hallen för korta kom ihåg utan särskilt privat karaktär men frågan är hur stor nytta den skulle vara till.

Sabina skrev:En fundering till: Kan man inte börja krångla till det för sig med för många olika sorters "system" att hålla reda på - t ex både Handi och Whiteboard. Eller känns det som att de olika sakerna kompletterar varandra?


Jag tänker också att det blir för många källor att hålla reda på.

Sabina skrev:Är det någon som får (fungerande) hjälp av arbetsterapeut (eller dylik person) med att få allt att fungera? Alltså inte bara utprovning av hjälpmedel utan också uppföljning av nåt slag. "Coachning", liksom? :)


Meningen är väl att man ska få hjälp. Den arb.terp. som jag kontaktade nekade ju mig att söka eftersom hon först måste gå en kurs i hur Handi fungerar.

Nu visade det sig att kursen inte blev av. Jag ställde då frågan om man verkligen får göra så, neka någon hjälpmedel bara för att arbetsterapeuten saknar utbildning? Svaret jag fick var: nej. I samma mening fick jag besked om att min ansökan (som jag egentligen aldrig gjorde) fick bifall. Dvs jag ska få prova en Handi för att man ska se om jag har användning för den.

Nu litar Arb.terap. på att jag är teknisk och själv kan lära mig använda och hantera Handin. Jo det kan jag nog men så är det troligen inte för alla.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Sabina » 2008-10-19 5:57:39

Funderade lite- nu när vi kom in på det härmed whiteboard bl a - om att det kunde kanske kunde vara bra att ha en klistrad tråd om andra hjälpmedel också. Fast allt sånt passar kanske inte under rubriken IT.

---

Apropå Whiteboard: Falck Vital (som visst bytt namn till Falck Igel nu???) har förresten en "mer avancerad" variant av "whiteboard" - en dygnstavla som man också kan ställa in larm på. Obs. dock att det "bara" är en dagplan, och inte en veckoöversikt.

(Om man får tillräckligt mycket för många hjälpmedel kan man nog använda halva dagen att pyssla med dem, så man "slipper" göra nåt annat... :roll: )
Senast redigerad av Sabina 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
Sabina
 
Inlägg: 390
Anslöt: 2008-03-23
Ort: Göteborg

Inläggav DC » 2008-10-19 10:23:44

Sabina skrev:
Funderade lite- nu när vi kom in på det härmed whiteboard bl a - om att det kunde kanske kunde vara bra att ha en klistrad tråd om andra hjälpmedel också. Fast allt sånt passar kanske inte under rubriken IT.



Min tråd måste ha flyttats för jag startade den inte under IT. Dssutom är ju Handi och Handifon inte samma apparat (fast det tyckte kanske moderatorn?).

En hjälpmedelstråd som klistrad är kanske en bra idé?
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-10-19 20:40:42

Tackar så mycket för klistret moderatorn. :D
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Re: Allt om HANDI.

Inläggav Lilla Gumman » 2008-10-19 22:53:12

Hej!

johnnyfg skrev:
Glimma skrev:
weasley skrev:Moderator:

Samlad information om Handi. Massor av trådar finns om detta hjälpmedel, varför jag tyckte det vore klokt att swoosha allt till en egen, så att informationen är lätt att hitta.


Det var bra. Undrar lite om det är okej att förelså alternativ till Handi?
Inte att jag tycker det är dåligt utan bara för att se vad som finns att välja på.
http://falckvital.se/shop/index.aspx?intshopcmd=&group=1306&mid=3855
http://www.3m.com/us/office/postit/digital/digital_notes.html
http://www.s-k-tools.com/index.html?skschema/m_skschema.html
http://falckvital.se/shop/index.aspx?intshopcmd=&group=1857&mid=3856

Själv använder jag PostIT i datorn och SkSchema i handdatorn.
När jag fungerar mindre bra så slår jag igång HandiII i handdatorn.
När jag är tillsammans med andra, så då slår jag av alla påminnelser för att passa in bättre i det sociala.


SKScheMa verkar bra, men sidan du länkade till var på engelska så jag antar att man måste beställa från utlandet. Är det dyrt? Hur får man in det i en vanlig handdator?

Jag har redan en Handi men det finns andra som skulle ha stor nytta av en handdator. Maken t.ex. Den inbyggda kalendern som finns i Windows är inte så tydlig och flexibel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Bjäbbmonstret » 2008-10-19 23:39:10

Hej Lilla Gumman!

Jag undrar om det inte är lättare för din make att hitta något alternativt planeringsprogram för Windows än ett för en handdator. Det finns så mycket att välja på när det gäller program för Windows. Men visst jag vet för lite om Windows Mobile om det är en handdator med det systemet man menar. Är det någon som vet hur likt det är det vanliga Windows egentligen?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav DC » 2008-10-20 8:05:32

Kan man skriva t ex en inköpslista på sin stationära dator, koppla Handi till datorn och föra över listan?

Att sitta med en liten pekpenna verkar så långsamt och omständligt.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav MsTibbs » 2008-10-20 13:06:18

DC skrev:Kan man skriva t ex en inköpslista på sin stationära dator, koppla Handi till datorn och föra över listan?

Att sitta med en liten pekpenna verkar så långsamt och omständligt.


Jag har tejpat över pekpinnen på handi, jag använder pekfingrarna direkt på Handi-skärmen, mycket mindre krångligt än att överföra från dator tycker jag. Inte svårare än att använda en normalstor miniräknare för tusan... pinnen skulle jag ändå bara slarva bort... enda jag använder pinnen till är omstarter av Handi då den hängt sig.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 16:18:14, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav horrorvacui » 2008-11-08 14:30:28

Undrar hur länge det kan ta innan man får handin? På en testperiod menar jag.
Senast redigerad av horrorvacui 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
horrorvacui
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2008-10-15
Ort: Filipstad

Inläggav DC » 2008-11-08 15:01:25

horrorvacui skrev:Undrar hur länge det kan ta innan man får handin? På en testperiod menar jag.


"Tre veckor" var det besked jag fick. Väntar än. Men nu har det gått tre veckor så jag borde få min under kommande vecka.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 2 gånger.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-08 15:05:39

Lilla Gumman skrev:Hej!

Kvasir, att inte komma ihåg att man ska städa eller borsta tänderna, är inte det ännu mera stressande? Är det inte bättre att i stället sålla vad man lägger in, så att man inte lägger in för mycket?

Hälsningar

Lilla Gumman


Jag för min del tänker främst lägga in sådant som händer mer sällan och oregelbundet. T ex ett läkarbesök, frisörbesök osv.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav DC » 2008-11-13 16:27:49

Nu har jag fått min Handi. Fin liten apparat. Följde med en del som jag får gå igenom ikväll.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav Mördarsnigel » 2008-11-13 16:40:54

Min kommun (Mark) gav mig en handi nästa direkt. Jag använder den inte dock, så jag ska lämna tillbaks den, men jag får aldrig tummen ur.

Den inspirerade mig dock till att kanske skaffa enhanddator i framtiden. Jag skulle vilja ha ett växtlexikon i den. Med fält där man kunde föra in egna erfarenheter av växterna i fråga.
Senast redigerad av Mördarsnigel 2011-05-04 16:18:17, redigerad totalt 1 gång.
Mördarsnigel
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2007-11-30
Ort: Alnarp

Återgå till IT-forum



Logga in