Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Alien » 2019-12-08 14:44:52

De sökande får spela sig till en intervju. Det låter roligare än att skriva ansökan och CV.

Fördelarna för företaget (Evry i detta fall) är dels att de får fler sökande, dels att de hittar sökande från flera grupper. SvD Näringsliv intervjuar rekryteringsansvarig Anna Gulliksen.

"- Det råder brist på kompetens. Det är inte så att vi kan välja vem vi vill anställa, det är studenterna som väljer var de vill jobba, säger Anna Gulliksen.
---
Förra omgången gjorde 1400 unga nyutexaminerade ingenjörer och datavetare testerna. Om Evry letat folk via en konventionell platsannons hade de kanske fått ett par hundra sökande.
---
- De flesta av våra chefer är män. Vi är alla subjektiva och vi letar i våra egna nätverk. Då är risken stor att en man rekryterar en annan man, säger hon.
I den senaste omgången rekryterade svenska Evry lika många kvinnor som män trots att snittet för branschen är att bara en av fem anställda är kvinnor."
(SvD Näringsliv 2.1.2019)

Ja, kanske ett bra sätt för aspergare att söka jobb också? Visserligen måste man ändå genomgå en jobbintervju men då har man iaf redan visat vad man kan via datorspelet. Det kanske är någon här som sökt jobb via datorspel?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Kentarou » 2019-12-08 15:25:55

Varför är det viktigt att kvinnor arbetar där? Nej jag har aldrig sökt jobb med spel.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Alien » 2019-12-08 15:56:11

Därför att man vill ha jämställdhet. Dessutom får ju företagen dubbelt så många att välja på om fler kvinnor söker.

En kvinna som sökte jobb på Evry genom datorspel berättar:

"- Jag har mött fördomar av typen att tjejer kan inte programmera, att tjejer är bra med ord men inte med datorer.

Hon har själv en grundutbildning på ett indiskt universitet i Hyderabad, som hon sedan har kompletterat med en master på Blekinge Tekniska Högskola.

Faktum är att det var först när hon kom till jämställda Sverige som fördomarna blev uppenbara.
- I Indien var vi lika många tjejer som killar i klassen och du märkte aldrig några fördomar. I Blekinge var jag en av tre tjejer i en klass på 25."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Kentarou » 2019-12-08 16:12:30

Alien skrev:Därför att man vill ha jämställdhet. Dessutom får ju företagen dubbelt så många att välja på om fler kvinnor söker.

En kvinna som sökte jobb på Evry genom datorspel berättar:

"- Jag har mött fördomar av typen att tjejer kan inte programmera, att tjejer är bra med ord men inte med datorer.

Hon har själv en grundutbildning på ett indiskt universitet i Hyderabad, som hon sedan har kompletterat med en master på Blekinge Tekniska Högskola.

Faktum är att det var först när hon kom till jämställda Sverige som fördomarna blev uppenbara.
- I Indien var vi lika många tjejer som killar i klassen och du märkte aldrig några fördomar. I Blekinge var jag en av tre tjejer i en klass på 25."


Det är nog ett svenskt problem och inte ett indiskt då. Jag ser inte att det är ett axiom att Sverige skulle vara bättre än andra länder. Många svenskar har blivit hjärntvättade att tänka så.

Jag har hört från andra personer att Indien är bättre på det avseendet än Sverige.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Alien » 2019-12-09 1:49:13

Nej, jag är inte heller säker på att Sverige är bäst i jämställdhet. Men knappast är Indien bättre. Det är ett av de värsta länderna för kvinnor.

Aftonbladet 29 JUN 2018 skrev:Indien värst för kvinnor
De menade att Indien är den nation som är värst när det gäller sexuellt våld mot kvinnor, människohandel för hemarbete, tvångsarbete, tvångsäktenskap och sexuellt slaveri.

Statistik från den indiska staten visar att rapporterade fall av brott mot kvinnor ökat med 83 procent mellan år 2007 och 2016. Dessa siffror visar även att fyra fall av våldtäkt rapporteras varje timme, skriver The Independent.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21 ... or-kvinnor

Däremot finns det förstås upplysta och välutbildade medelklassfamiljer som tycker att det är självklart att även döttrarna får en bra utbildning.

Har skrivit här om varför flickor i t ex Indien oftare än i Sverige väljer att studera till "typiskt manliga" yrken som ingenjör: post1358026.html#p1358026
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Lynx-66 » 2019-12-09 12:28:12

Är det alltså Evry som valt detta sätt själva eller finns det nån typ av tjänst, som fler företag kan använda?

Sen visst... de får fler ansökningar och såna som de annars missar, men jag tänker att genomsnittsåldern på de sökande sänks också.
Så olika ansökningsplattformar ger olika urval, så hur man än gör, så "missar" man alltid nån.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Alien » 2019-12-10 2:48:20

Eftersom Evry är ett IT-företag så vill de kanske ha just unga medarbetare.

"Anna Gulliksen är övertygad om att Evry fått en högre kvalitet på sökande tack vare att en dator och inte en människa hanterar den inledande processen."

Ja, en dator har inga fördomar.

Även fördelaktigt för invandrare som inte kan så bra svenska. En dåligt skriven ansökan med en massa stavfel och grammatiska fel gör inget gott intryck. Eller ännu värre, en ansökan från en nyanländ skriven på ett språk ingen på företaget kan.

"Hon berättar om en programmerare som fick jobb, trots en 'uselt skriven ansökan som dessutom var författad på syriska'.
- Ingen hos oss hade ens förstått den. Men han kom in via den här processen och har sedan levererat lösningar som sparat miljoner åt oss. Han hade aldrig kommit igenom en traditionell urvalsprocess."


Spoiler: visa
Det enda jag undrar över är vad "syriska" är för mysko språk. Jag antar att folk i Syrien pratar en särskild dialekt av arabiska. Men när de skriver är det väl samma arabiska som i andra arabiska länder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Lynx-66 » 2019-12-10 18:52:03

Ja, jag tycker det låter som en vettig idé, så hoppas ingen tror att jag är negativ.
Tror definitivt att det gynnar flera typer av människor, som normalt har svårt att komma igenom de gamla vanliga ansökningsprocesserna.
Lynx-66
 
Inlägg: 1976
Anslöt: 2019-11-16

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav Alien » 2019-12-12 17:57:06

Lynx-66 skrev:Är det alltså Evry som valt detta sätt själva eller finns det nån typ av tjänst, som fler företag kan använda?

Det finns åtminstone ett rekryteringsföretag som använder spelbaserad rekrytering:

Kollega 5 juni 2019 skrev:Men nu har rekryteringsföretaget Framtiden kommit på ett annat sätt att testa personliga egenskaper. Kandidaterna får spela ett spel på sin dator eller telefon. Den som spelar tar sig genom olika nivåer och samlar poäng och under tiden samlar programmet in uppgifter om personliga egenskaper och styrkor.

Spelet tar ungefär 40 minuter att ta sig igenom och efteråt analyseras resultatet av företagets rekryterare. Tanken med spelbaserad rekrytering är dels att förenkla processen, dels att göra jobbsökandet roligare.

Spoiler: visa
– Eftersom det är såväl roligt som utmanande tänker du inte ens på att du håller på att söka ett jobb, säger Emil Jungker, vd på Framtiden, i ett pressmeddelande.

Spelet är utvecklat tillsammans med IT-företaget Evry. Där använder man redan spelbaserad rekrytering. Enligt HR-direktören Trond Vinje har det inneburit en mer fördomsfri rekryteringsprocess och en ökning av antalet kvinnliga kandidater och medarbetare.


– Vi har lätt för att rekrytera folk som är lika oss själva. Spelbaserad bedömning gör den subjektiva faktorn vid urvalet mindre.
https://www.kollega.se/spela-dig-till-nytt-jobb

Undrar om det enbart gäller arbeten inom IT-sektorn. När det gäller andra jobb så finns det ju de som aldrig brukar spela datorspel. Har de ingen chans att söka då?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Söka jobb genom datorspel (game based recruitment)

Inläggav TonyGreig » 2020-03-29 8:54:28

det här inlägget fick verkligen ögonen. Jag vet inte om något sådant jobb finns eller inte. men om det var där kunde jag bli en rätt kandidat. Jag älskar att spela spel och spela som en missbrukare. så alla arbetsgivare skulle bli övertygade med min skicklighet, tålamod, hängivenhet och beroende av spelet. väntar på möjligheten.
TonyGreig
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2020-03-28

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in