Behövs verkligen universitet och skolor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 7:19:19

Aspigare skrev:antonious

Vad menar du? Var lite mer tydlig.
Han kör ju lite på samma sätt som din metod (väldigt brett) Filosofiskt
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 7:28:05

antonius skrev:
Aspigare skrev: Begåvning är inget fixerat värde, den stretchas med tiden.


Men orimligheter är alltid orimliga, t ex när någon kan ta skada... :-)063
Om man skalar av det till sin enklaste form , Så borde det gälla allt ? Men hur skulle man komma dit ?
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 10:18:29

Aspigare skrev:antonious

Vad menar du? Var lite mer tydlig.


Med vad då?
Senast redigerad av antonius 2019-12-05 10:24:08, redigerad totalt 1 gång.
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 10:19:37

snurrikolan skrev:
antonius skrev:
Aspigare skrev: Begåvning är inget fixerat värde, den stretchas med tiden.


Men orimligheter är alltid orimliga, t ex när någon kan ta skada... :-)063
Om man skalar av det till sin enklaste form , Så borde det gälla allt ? Men hur skulle man komma dit ?


?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 10:30:29

antonius skrev:
snurrikolan skrev:
antonius skrev:
Men orimligheter är alltid orimliga, t ex när någon kan ta skada... :-)063
Om man skalar av det till sin enklaste form , Så borde det gälla allt ? Men hur skulle man komma dit ?


?
Att aldrig skada någon/något vore ju rimligen det bästa , men bör även vara orimligt ? Hur skulle man kunna komma till en sådan lösning i Våran Fysiska kropp ?
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 10:37:14

snurrikolan skrev:
antonius skrev:
snurrikolan skrev: Om man skalar av det till sin enklaste form , Så borde det gälla allt ? Men hur skulle man komma dit ?


?
Att aldrig skada någon/något vore ju rimligen det bästa , men bör även vara orimligt ? Hur skulle man kunna komma till en sådan lösning i Våran Fysiska kropp ?


Jaa du, jag vet inte längre, men vi får fråga någon nobelpristagare... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 12:10:47

Anledningen att jag fråga var för att hans påstående stämmer inte, så därför får jag svårt att förstå vad antonious menar.

Jag skriver ju generellt till er om att begåvning stretchas. De jag skriver är en uppmuntran, och då svarar man med att, kom inte här och spela Allan.

De tycker jag är larvigt.

Men så är de med många, en del har svårt att ta tills sig vad andra säger, de frågarsätter ens egna, och man vet minsann bäst själv tycker många. Då drar fram skölden för att inte känna sig förminskad.

Man har ju bara mer att vinna på att tänka, ja fasen han kan ha en bra poäng, då är man ju så att säga mer mottaglig för nytt tänkande. Drar man fram skölden begränsar man ju den möjligheten.

De är omöjligt att ni ska kunna allt de jag skrivit om innan. Vi alla är ju i någon mening unika i vår kunskap. En del kan man men inte allt. Finns alltid något som är unikt när man bygger ens kunskap på ens egna sätt att se världen.
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-05 12:25:32, redigerad totalt 4 gånger.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav RapeRegs » 2019-12-05 12:15:00

Aspigare skrev:RapeRegs

De där är helt fel förstått de du skriver, de är precis tvärt om. Universitet och skolor som dom ser ut reducerar kreativitet.


Jag är inte helt säker på att du förstår vad som avses med konceptet "tvärtom", men det finns ingen rimlig juxtaposition av ditt påstående och mitt inlägg.

De finns forskning som visar att de är så också. Hur ska du bli ett original när du pressas in i en fyrkant?


Du måste ha missuppfattat något. Målet med Sveriges skattefinansierade utbildningssystem ska inte vara att skapa "original". Du får gärna ge länkar eller referenser till den "forskning" du nämner.
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 12:42:34

RapeRegs skrev:
Aspigare skrev:RapeRegs

De där är helt fel förstått de du skriver, de är precis tvärt om. Universitet och skolor som dom ser ut reducerar kreativitet.


Jag är inte helt säker på att du förstår vad som avses med konceptet "tvärtom", men det finns ingen rimlig juxtaposition av ditt påstående och mitt inlägg.

De finns forskning som visar att de är så också. Hur ska du bli ett original när du pressas in i en fyrkant?


Du måste ha missuppfattat något. Målet med Sveriges skattefinansierade utbildningssystem ska inte vara att skapa "original". Du får gärna ge länkar eller referenser till den "forskning" du nämner.
plötsligt slog det mig varför de ville ha in mig på Estetprogrammet utan att ens behöva provspela för dom :lol: Men jag var aldeles För Cool för det . du är en vis en RapeRegs
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 12:55:41

De beror på hur man mäter, man kan ju hitta underlag för att skolan ökar kreativitet, då du får lära dig saker och göra något som är kreativt.

Men sätter man de i relation till om man jobbar så att säga ensam med högkvalitativ handledning, utan att tryckas in i en fyrkant bland massa andra, så sänks kreativiteten rejält i jämförelse.

Vi måste nå vårat egna sätt att tänka och se världen, inte en projicerad mall som skall passa hela flocken. Komma i från distraktionen av gruppen, så vi hittar vår djupa fokus.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 13:25:11

Jag håller även med dig Aspigare , men det är en svår kompromiss
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 13:26:08

Jag vet inte, men jag tror nog att det behövs en viss utbildning inom de flesta yrken, tror ingen vill lägga sig under kniven, om kirurgen bara har tränat att operera på ett par höns hemma i sin vedbod, eller om man lämnar in bilen till en bilmekaniker som bara har repat cyklar, fast andra kan kanske ha andra uppfattningar... :-)003
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 13:35:55

Ja men då visar du ju att du inte förstår vad jag skriver.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 13:55:26

Nä, jag är nog för korkad... :?
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 14:03:51

Nej du är inte korkad, men du tänker för mycket på dig själv.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 14:11:59

antonius skrev:Jag vet inte, men jag tror nog att det behövs en viss utbildning inom de flesta yrken, tror ingen vill lägga sig under kniven, om kirurgen bara har tränat att operera på ett par höns hemma i sin vedbod, eller om man lämnar in bilen till en bilmekaniker som bara har repat cyklar, fast andra kan kanske ha andra uppfattningar... :-)003
Du har ju en skön humor med ! Som att gå till By sme´n och dra ut tanden :lol:
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Huggorm » 2019-12-05 16:20:56

antonius skrev:Jag vet inte, men jag tror nog att det behövs en viss utbildning inom de flesta yrken, tror ingen vill lägga sig under kniven, om kirurgen bara har tränat att operera på ett par höns hemma i sin vedbod, eller om man lämnar in bilen till en bilmekaniker som bara har repat cyklar, fast andra kan kanske ha andra uppfattningar... :-)003
Jag är ännu värre, jag lagar min bil själv fast jag inte ens är cykelreparatör. Några operationer har inte behövts men jag har sett sår sys ihop och jag kommer göra det själv nästa gång det blir behov och skadan råkat hamna på en kroppsdel som jag kan komma åt själv. Jag ser på min egen arbetsplats att man behöver inte vara något geni för att klara av det och jag misstänker att det gäller de flesta andra jobb också. Lär man sig lite grunder så klarar man 90% av alla arbetsuppgifter. För kirurgi är kanske siffran något lägre dock.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 17:37:11

Huggorm skrev:
antonius skrev:Jag vet inte, men jag tror nog att det behövs en viss utbildning inom de flesta yrken, tror ingen vill lägga sig under kniven, om kirurgen bara har tränat att operera på ett par höns hemma i sin vedbod, eller om man lämnar in bilen till en bilmekaniker som bara har repat cyklar, fast andra kan kanske ha andra uppfattningar... :-)003
Jag är ännu värre, jag lagar min bil själv fast jag inte ens är cykelreparatör. Några operationer har inte behövts men jag har sett sår sys ihop och jag kommer göra det själv nästa gång det blir behov och skadan råkat hamna på en kroppsdel som jag kan komma åt själv. Jag ser på min egen arbetsplats att man behöver inte vara något geni för att klara av det och jag misstänker att det gäller de flesta andra jobb också. Lär man sig lite grunder så klarar man 90% av alla arbetsuppgifter. För kirurgi är kanske siffran något lägre dock.
som mitt self repair kit då , eltejp och toapapper . har aldrig heller lämnat in en bil hos någon "reparatör" och min enda sjukhusvistelse åsamkade jag själv när jag lekte stor och stark mot konstapeln/konstaplarna :lol:
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 18:14:05

snurrikolan skrev:Du har ju en skön humor med !


Tack, du är alltför vänlig, (rodnar som en skolflicka)... :oops:
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 18:34:07

Huggorm skrev: Lär man sig lite grunder så klarar man 90% av alla arbetsuppgifter. För kirurgi är kanske siffran något lägre dock.


Ja det är det jag menar, vi i västvärlden tar mycket för givet, för vi har så mycket tillgång till allt, förmodligen gått i någon sorts skola, och då är det inte så stora problem, men om vi var tvungen att beräkna soleruptioner, eller analysera nya mystiska farsoter som kan utrota mänskligheten krävs det såklart mera, och det är ett problem som kan bli gigantiskt för en som kanske inte ens gått ut grundskolan, eller ännu värre.

Ända fördelen då är att man kan vara en lycklig idiot som bor i en hydda på savannen, och kan inte ens läsa och skriva, lever kortare men har inte grubblat så mycket, och oroat sig för allt, men var mer harmonisk den korta tid hen levde, men vad vet jag. Bra du nämnde det, ska kolla på Youtube hur man syr ihop sår, använder man inte snabblim numer... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 18:37:46

antonius skrev:
snurrikolan skrev:Du har ju en skön humor med !


Tack, du är alltför vänlig, (rodnar som en skolflicka)... :oops:
HAHA underbart ! :-)154 , hade du varit här hade du fått en riktig kram av en looser / Kärlekskram , inte sexuell
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 18:41:12

antonius skrev:
Huggorm skrev: Lär man sig lite grunder så klarar man 90% av alla arbetsuppgifter. För kirurgi är kanske siffran något lägre dock.


Ja det är det jag menar, vi i västvärlden tar mycket för givet, för vi har så mycket tillgång till allt, förmodligen gått i någon sorts skola, och då är det inte så stora problem, men om vi var tvungen att beräkna soleruptioner, eller analysera nya mystiska farsoter som kan utrota mänskligheten krävs det såklart mera, och det är ett problem som kan bli gigantiskt för en som kanske inte ens gått ut grundskolan, eller ännu värre.

Ända fördelen då är att man kan vara en lycklig idiot som bor i en hydda på savannen, och kan inte ens läsa och skriva, lever kortare men har inte grubblat så mycket, och oroat sig för allt, men var mer harmonisk den korta tid hen levde, men vad vet jag. Bra du nämnde det, ska kolla på Youtube hur man syr ihop sår, använder man inte snabblim numer... :-)063
Word , hellre ett lyckligt liv i några år färre än ett olyckligt liv i några olyckliga år extra . och om det kommer en Farsot som skall utrota planeten , exempelvis ett svart hål så vad ska vi kunna göra åt det ändå?
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 19:05:43

snurrikolan skrev: vad ska vi kunna göra åt det ändå?


En sista stund av självbefläckelse, eller kolla senaste avsnittet av favoritserien på Netflix, för att sen vara klar att möta sin frälsare... :-)018
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 19:30:43

antonius skrev:
snurrikolan skrev: vad ska vi kunna göra åt det ändå?


En sista stund av självbefläckelse, eller kolla senaste avsnittet av favoritserien på Netflix, för att sen vara klar att möta sin frälsare... :-)018
:lol: så sant !
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in