Behövs verkligen universitet och skolor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Micke » 2019-12-04 11:24:29

geocache skrev:Nää... hur skulle en sådan måltid "se ut", egentligen... "man äter på sätt och vis med ögonen"... och vad skulle alla bönder som producerar maten vi äter jobba med, om jordbruken inte längre behövs... sköta maskiner som "skriver ut" mat?

Odla näring till näringspatronerna kanske. Jag tror inte det skulle bli mindre arbete utan tvärtom. Det skulle bara bli mer omständligt så jag ser inte vinningen med det hela.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 11:25:46

kullan

Rent krasst så skulle en begåvad självlärd kirurg kunna vara mycket mer skillad.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Fabela » 2019-12-04 11:26:17

Huggorm skrev:Syntetisk mat går säkert att skriva ut i framtiden. Man laddar in patroner med olika näringsämnen och ut kommer vald maträtt med exakt det innehåll som människokroppen behöver. Bra på alla sätt och vis men jag ser ändå inte fram emot det.

Urk. Inget jag ivrigt väntar på att få uppleva.

Men varför skulle man skriva ut det? Det är ju helt onödigt att gå den omvägen.

Vad är det jag inte fattar här?
Är det bara människors behov att leka som jag inte hänger med i, som vanligt? Fattar ju inte poängen t.ex. med att vi skulle leva i en simulering heller. Tråkigt ju. :shock: :wink:

geocache skrev:maten är tillräckligt "konstgjord" och tillräckligt fylld med mer eller mindre onyttiga ämnen som det är, tycker jag. Ämnen jag inte vill få i mig :-)054 .

Enig. *nickar*
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 11:29:57

Fabela

Ja men de där är ju bara känslomässig projektion.

Den maten kan ju vara mer nyttig än mycket av de vi stoppar i oss idag, då kan du ju få de exakt, så som du vill ha de. Smaken kan ju vara jätte god den också.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 11:31:52

Ibland får man läskiga tankar. Då är de jätte viktigt att ni har känslomässiga trösklar som får en att säga ussshh. Förstärk dom själv också med inlevelse. Annars slipar du succesivt bort känslomässiga trösklar. Då reducerar du din empati och intelligens. De är ju så psykopater har de. Dom har inga känslomässiga trösklar som säger ussshh.

Men många av våra rädslor är bara för att man förstår inte. Man har en felvriden tro att man är så att säga knäpp. Man har fått de intalat i livet. Men när man förstår att man inte är så att säga knäpp, då kan mycket av ens rädslor försvinna genom förståelsen.
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-04 11:41:27, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Micke » 2019-12-04 11:33:25

Aspigare skrev:kullan

Rent krasst så skulle en begåvad självlärd kirurg kunna vara mycket mer skillad.

Varför kommer jag här att tänka på Paolo Macchiarini?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Paolo_Macchiarini

Det kan vara bra att det finns original som vågar gå sina egna vägar, men kanske inte för många utav dom och definitivt inte överallt.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 11:42:33

Ja om alla ska nå sin fulla potential så är de som jag skriver. De är ju meningen med de jag skriver.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Fabela » 2019-12-04 11:49:13

Aspigare skrev:Fabela

Ja men de där är ju bara känslomässig projektion.

Den maten kan ju vara mer nyttig än mycket av de vi stoppar i oss idag, då kan du ju få de exakt, så som du vill ha de. Smaken kan ju vara jätte god den också.

Inte alls.
Det har att göra med kroppens förmåga att tillgodogöra sig, mm.

Vågar inte gå in och argumentera där, det var så pass länge sen jag läste på om såna saker, och har inga källor att hänvisa till på rak arm.
Men det är iaf ett ganska komplicerat ämne, man måste se saker i flera led och i ett längre tidsperspektiv. Jag är heller inte övertygad om mätmetoders pålitlighet - vi vet ju bara det vi vet, s.a.s, och har inte en susning om allt vi inte vet.


I slutändan tror jag ändå på den skolan, att eftersom "av jord är du kommen, till jord skall du åter varda", så har vi mest nytta av så naturlig mat som möjligt. Vi har utvecklats ihop, och passar ihop.
Sen gäller det bara att komma på sätt att få fram tillräckligt av den maten, och av tillräckligt hög kvalitet, för att den ska räcka till för alla utan att planeten dukar under.
Där har smarta människor att göra, tänker jag.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 11:56:32

Urk. Inget jag ivrigt väntar på att få uppleva.

Men varför skulle man skriva ut det? Det är ju helt onödigt att gå den omvägen.


- Läs på om ämnet och sätt dig in i de. Då kanske du ändrar uppfattning.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-04 12:07:46

Måste flika in med en fundering , vart är Kärleken i det hela då ? Visst kärlek är ju den med en projicering . men ändå en stark känsla , Kan en maskin laga mat med kärlek ? Kan en maskin göra musik med "känsla" ?
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 12:17:31

Jag personligen tror att vi kan göra artificiella känslor. Om vi imiterar magen och den hjärnan så att säga också i simulering, som kommunicerar med våran hjärna. Vi känner känslorna med vårat medvetande i våran upplevda mage. Men en del hävdar ju att de inte kommer gå. Exempelvis Sir Roger Penrose, som jag personligen är mycket förtjust i. Han kanske har rätt?

https://www.youtube.com/watch?v=PjFEnbKttqc&t=1751s

Han lägger fram argument varför de inte kommer gå, man får fundera på dom om dom verkligen stämmer?
Senast redigerad av Aspigare 2019-12-04 12:30:29, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-04 12:29:09

Slutade inte autodidakt tänket, omkring Leonardo Da Vincis tidevarv, annat än möjligen musiker eller konstnärer, annars skulle det finnas orimliga nivåer på alla typer av professioner... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Kentarou » 2019-12-04 13:04:13

antonius skrev:Slutade inte autodidakt tänket, omkring Leonardo Da Vincis tidevarv, annat än möjligen musiker eller konstnärer, annars skulle det finnas orimliga nivåer på alla typer av professioner... :-)051


Det var inte vanligt på hans tid då hade man skråväsen. Idag så finns det vissa titlar som man kan få med högskola som exempelvis psykolog. Företag anställer personer om de kan visa att de kan hantverket idag som programerare.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-04 14:24:22

antonius skrev:Slutade inte autodidakt tänket, omkring Leonardo Da Vincis tidevarv, annat än möjligen musiker eller konstnärer, annars skulle det finnas orimliga nivåer på alla typer av professioner... :-)051
Vad är en orimlig nivå av proffessioner ? vart går den rimliga gränsen :-)063
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav geocache » 2019-12-04 14:55:31

snurrikolan skrev:Måste flika in med en fundering , vart är Kärleken i det hela då ? Visst kärlek är ju den med en projicering . men ändå en stark känsla , Kan en maskin laga mat med kärlek ? Kan en maskin göra musik med "känsla" ?


Precis! Jag håller med dig helt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 19:40:43

antonius

Beror på vad man menar med autodidakt, jag menar inte att vi ska uppfylla hjulen på nytt, visst man kan gå utbildningar och skaffa sig en grund, men eftersom vi med autism har geni potential, då är de väl lika bra att så att säga, trycka plattan i mattan. En hel del av de man får lära sig i utbildningar är inte ackurat och jag tror att vi har större potential om vi får tänka i vårat egna sätt, så som vi uppfattar världen, än att försöka förstå någons projektion som kan vara felaktig eller dåligt formulerad. En del polymath studerar ju så att säga på egen hand efter en utbildning. Andra genier går helt sin egen väg, vi har ju världen chans! Begåvning är inget fixerat värde, den stretchas med tiden.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-04 20:03:03

totalt sett är detta något jag saknar i samhällsdebatten , Filosofi :-)154 . jag är en kärleksfull vildman , jag har svårt att navigera i tekniken och i staden , men i naturen kan jag navigera i tystnaden , hitta till den där Vackra björken som hänger över det glimmande vattnet , veta platsen med det där grundet, sittandes i min lilla båt där de fina abborrarna finns . kärleken känns redan som bortblåst idag enligt mig när smartphones gjorde entré . Jag Vildmannen / Bonden , Hur ska det gå för han i en värld där endast teknologi är väsentligt ? det kommer gå fint :-)154
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-04 20:10:21

Ja men de låter bra! Du kan ju göra din grej, behöver inte vara kopplat till teknologi, finns ju så himla mycket! Menar mera att vi borde ta chansen, då de finns enorm potential bakom all ångest, rädslor osv.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-04 20:22:50

Jag vet vad du menar , men det är Väldigt svårt att släppa Egot , som i sin tur säger åt oss att vara rädda , misstänksamma just för att skydda sig sjg själv (och sitt) . innan man tar något sånt här vidare lär man släppa på egot . Hade vi evulutionärt släppt egot och egenvinning så hade vi nog varit där du talar om för länge sedan ?
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-04 21:20:31

Jag tror att både du och jag underskattar dessa fina människors/apskals intelligens :-)154 . tänk om vi hjälptes åt osjälviskt och med kärlek i denna enorma levande kunskapsbank som är här , vilka grejer man hade kunnat skapa :-)063
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 0:46:45

snurrikolan skrev:
antonius skrev:Slutade inte autodidakt tänket, omkring Leonardo Da Vincis tidevarv, annat än möjligen musiker eller konstnärer, annars skulle det finnas orimliga nivåer på alla typer av professioner... :-)051
Vad är en orimlig nivå av proffessioner ? vart går den rimliga gränsen :-)063


Om en tandläkare är rena slaktaren, eller slaktaren rena tandläkaren, grovt generaliserat men lite åt det hållet, typ... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-05 0:49:54

Aspigare skrev: Begåvning är inget fixerat värde, den stretchas med tiden.


Men orimligheter är alltid orimliga, t ex när någon kan ta skada... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-05 2:57:23

antonious

Vad menar du? Var lite mer tydlig.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-05 7:16:59

antonius skrev:
snurrikolan skrev:
antonius skrev:Slutade inte autodidakt tänket, omkring Leonardo Da Vincis tidevarv, annat än möjligen musiker eller konstnärer, annars skulle det finnas orimliga nivåer på alla typer av professioner... :-)051
Vad är en orimlig nivå av proffessioner ? vart går den rimliga gränsen :-)063


Om en tandläkare är rena slaktaren, eller slaktaren rena tandläkaren, grovt generaliserat men lite åt det hållet, typ... :-)063
Jag har även i nuvarande tidevarv stött på utbildade människor i Fordonsteknik som jag (den lågbildade) slagit på fingrarna , men jag förstår vad du menar , Vem ska sätta gränsen ? Tänk om just den slaktaren hade blivit världens bästa tandläkare då ? Snurrigt :-)063
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in