Varför får man en förvaltare?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Fretshi » 2019-11-25 23:04:25

Det lutar åt att jag ska få en förvaltare nu då jag inte kan hantera pengar för fem öre.

Vilka är det som brukar få en förvaltare?

Är det shop-o-holics som jag?
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Alien » 2019-11-25 23:57:05

Det är väl just sådana som pga sjukdom/funktionshinder inte kan sköta sin ekonomi.

Men kan du inte få en god man i stället?

PS: Tidigare trådar om förvaltare/god man:

god-man-eller-forvaltare-t29098.html
forvaltare-for-att-man-har-aspergers-t47368.html
vem-bestammer-gode-mannen-eller-jag-t42384.htm
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför får man en förvaltare?

Inläggav kiddie » 2019-11-26 7:01:50

En ganska stor anledning till att man får förvaltare är att med god man har man fortfarande rätt att göra det mesta. Det man ofta vill skydda mot när man skaffar förvaltare till någon är det ofta för att denne spontant sabbar sin ekonomi på djupet genom att ingå avtal eller ta lån.

Har man en förvaltare har man ingen rätt att ingå några avtal alls utan att förvaltaren fixar det. Därför blir det olagligt för t ex telefonförsäljare att sälja till någon som har förvaltare.

Är man bara köpgalen och sköter resten av ekonomin bra, så känns det som god man vore bättre, då kan man bestämma att gode mannen fixar så att räkningar blir betalade och sedan ger ett bestämt belopp till klienten för dagliga utgifter. Ofta "får" man då pengar veckovis, men funkar inte det så kan man göra så att man får varje dag. Då blir det rätt svårt att shoppa för mycket.

Då kan man t ex bestämma att man ska få 80 kr om dagen och handlar man upp dem så får man vänta till nästa dag med att handla.

Det är rätt ovanligt att man som relativt frisk får en förvaltare innan man får testa god man. Men är de rädda för att man ska totalsabba sin ekonomi så kan de föreslå förvaltare som första åtgärd. Detta för att klienten ska ha laglig rätt att komma ur avtal hen ingått, eftersom alla avtal klienten ingått utan förvaltarens inblandning, lagligen måste återkallas. Det är således ett väldigt skarpt vapen mot försäljare utan samvete.

En annan anledning till förvaltarskap är när det finns god man först men det blir väldigt mycket bråk mellan klienten och den gode mannen, där klienten kräver att få ta del av pengar som faktiskt inte finns. Då kan det helt enkelt bli ett omöjligt uppdrag att vara god man.

Jag vet inte om det finns något mellanting, så att man kan blocka sig mot ingådda avtal utan gode mannens inblandning, utan att för den skull få förvaltare. Men det vet säkert de på mötet om man ska dit angående god man eller förvaltare. Skulle jag själv behöva god man skulle jag vilja ha lagligt skydd så att jag inte drog på mig väldigt stora utgifter.

Vad gäller yngre människor som får förvaltare så känns det lite som det finns två grupper, en som inte kan sköta ekonomin OCH andra kontakter inom samhället, samt de som skulle klara sig med god man men är så komplett ointresserade att mecka med ekonomi att de hellre ser att någon faktiskt fixar ALLT utan att man behöver bry sig. För har man god man så måste man gå igenom detalj för detalj vad gode mannens uppdrag är, det kan helt enkelt kännas väldigt betungande att man måste sitta och besluta med gode mannen i detalj vad som ska ske. En del känner att innan det börjar rulla på, så är det nästan svårare att ha god man än inget alls. Men man vänjer sig vid gode mannen och efter ett tag så sitter det i ryggmärgen vad man bestämt.

Så det kan finnas olika anledningar varför man får en förvaltare. En sak som är väldigt viktig om man skaffar förvaltare är att man ska veta att förvaltaren får agera som hen vore du. I ekonomiska kontakter, vårdkontakter etc. Därför är det viktigt att någon man litar på faktiskt tillåts insyn i förvaltarens förehavanden eftersom det ibland händer att förvaltaren inte sätter klientens bästa främst. Det är viktigt att denna insyn är med redan vid beslutet, för att komma och vilja kolla efter ett tag kan vara närmast omöjligt.

Ett exempel på när jag inte tyckte god man funkade så bra, en äldre människa jag kände, skickade efter massa grejer på postorder hela tiden. Packade inte ens upp paketen. Gode mannen trixade så att det ändå inte blev skulder i långa loppet, men i det fallet hade en förvaltare varit bättre. Då hade hon inte ens fått skicka efter.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför får man en förvaltare?

Inläggav nescio » 2019-11-26 14:57:15

Hur kan det vara svårt att sköta ekonomin? Det är väl bara att inte köpa något annat än vad som är nödvändigt? Det vill säga mat och hyra.
nescio
 
Inlägg: 3805
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Varför får man en förvaltare?

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-26 15:30:24

nescio skrev:Hur kan det vara svårt att sköta ekonomin? Det är väl bara att inte köpa något annat än vad som är nödvändigt? Det vill säga mat och hyra.


Tänk ett varv till. Folk kan ha svårt med impulsivitet och/eller att ha svårt att förstå pengars värde. Beror också på ork. När jag är som mest slut&hungrig så kan kommer jag att välja det enkla alternativet, när jag har valt det alternativet flera gånger i veckan så kommer min matbudget att bli högre än jag vill. Då är det inte ens restaurangmat utan fryspizza. Med alla utkörningsalternativ så är det enklare numera för folk att ta allt på faktura/klarna. Även en hel del annat som man behöver men som man borde väntat med/köpt begagnat. Finns mycket frestelser och många företag som verkligen går in för att folk ska impulsshoppa.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Varför får man en förvaltare?

Inläggav slackern » 2019-11-26 15:45:17

ShakeItOut skrev:
nescio skrev:Hur kan det vara svårt att sköta ekonomin? Det är väl bara att inte köpa något annat än vad som är nödvändigt? Det vill säga mat och hyra.


Tänk ett varv till. Folk kan ha svårt med impulsivitet och/eller att ha svårt att förstå pengars värde. Beror också på ork. När jag är som mest slut&hungrig så kan kommer jag att välja det enkla alternativet, när jag har valt det alternativet flera gånger i veckan så kommer min matbudget att bli högre än jag vill. Då är det inte ens restaurangmat utan fryspizza. Med alla utkörningsalternativ så är det enklare numera för folk att ta allt på faktura/klarna. Även en hel del annat som man behöver men som man borde väntat med/köpt begagnat. Finns mycket frestelser och många företag som verkligen går in för att folk ska impulsshoppa.


Kakor kan vara ett fanstyg med reklam riktat mot det man har kollat på någon hemsida om man inte ställer in inställningarna på sin webbläsare eller kör någon ap som förhindrar poppuppfönster.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför får man en förvaltare?

Inläggav kiddie » 2019-11-26 17:31:19

nescio skrev:Hur kan det vara svårt att sköta ekonomin? Det är väl bara att inte köpa något annat än vad som är nödvändigt? Det vill säga mat och hyra.


Det är väl lite som när jag undrar hur man kan vara så förbannat ljudkänslig, hur man kan ha svårt att stava och hur man kan bli så socialt utmattad.

För det är ju enkla grejer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför får man en förvaltare?

Inläggav RSD555 » 2019-11-26 17:49:29

kiddie skrev:
nescio skrev:Hur kan det vara svårt att sköta ekonomin? Det är väl bara att inte köpa något annat än vad som är nödvändigt? Det vill säga mat och hyra.


Det är väl lite som när jag undrar hur man kan vara så förbannat ljudkänslig, hur man kan ha svårt att stava och hur man kan bli så socialt utmattad.

För det är ju enkla grejer.


Ja, varför kan vi inte bara dra oss i kragen?
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Gunshoot » 2019-11-26 19:46:44

Såhär gick det till när jag fick förvaltare: Jag hamnade på akutpsyk för att jag har försökt ta livet av mig. Jag fick erbjudande om att bo i en gruppbostad, men tackade nej då jag kunde bo hemma hos mina föräldrar istället(jag var då 20 år). Läkaren sa då på utskrivningssamtalet att hen skulle skriva intyg för förvaltare.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Varför får man en förvaltare?

Inläggav slackern » 2019-11-26 20:38:18

Gunshoot skrev:Såhär gick det till när jag fick förvaltare: Jag hamnade på akutpsyk för att jag har försökt ta livet av mig. Jag fick erbjudande om att bo i en gruppbostad, men tackade nej då jag kunde bo hemma hos mina föräldrar istället(jag var då 20 år). Läkaren sa då på utskrivningssamtalet att hen skulle skriva intyg för förvaltare.


Hjälpte eller stjälpte det dig att få en förvaltare?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Fretshi » 2019-11-27 6:48:05

Jag ska diskutera mer om förvaltare idag.

Känner mig lite blandad. Kanske en god man kan räcka?

Sen vill jag tillägga att jag lever på socialbidrag så här svårt att få pengarna att räcka man måste leva väldigt snålt då.

Allt skulle bli bättre med sjukpension eller ett jobb.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Alien » 2019-11-27 17:17:24

Föreslå att du får pröva med en god man först.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Richard » 2019-11-27 17:22:04

Gör allt för att få en god man istället! För Guds skull!

Förr hette det att man blev omyndigförklarad!

Nu får man en förvaltare istället! En förvaltare bestämmer över dig o din ekonomi, alla avtal, abonnemang o liknande.

En god man hjälper dig med din ekonomi. Med en god man är det ändå huvudmannen, d.v.s. du själv som har sista ordet.

Jag ansökte om en god man runt 2010, jag hade typ 80 000 kr i skulder hos kronofogden. Ja, jag fick hjälp att betala det. Sen dess sköter min gode man all min ekonomi, betalar räkningarna o sånt. Jag själv kan inte hantera pengar! Nu fick jag den 15:e november 3 500 kr själv, men de var slut den 21:a! Jag la nästan allt på lyxmat! Nu får jag snåla o äta tråkig mat tills nästa utbetalning imorgon!
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Fretshi » 2019-11-28 23:09:26

Det vart en förvaltare trots allt då min boendestödjare tyckte att det var bättre.
Hade tyvärr inte mycket att säga till om på den biten.

De skulder jag har är hyror som är obetalda för att jag slösat med mina pengar.
Så jag får väl tacka gud för att jag inte blivit vräkt ännu så förvaltare är nog nödvändigt i mitt fall.

Det kommer väl inte bli min död att få en förvaltare?
Även om jag förstår att livet är väldigt skört och man ska ta tillvaro på varje dag så gott det går.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Varför får man en förvaltare?

Inläggav kiddie » 2019-11-29 7:22:16

Fretshi skrev:Det vart en förvaltare trots allt då min boendestödjare tyckte att det var bättre.
Hade tyvärr inte mycket att säga till om på den biten.

De skulder jag har är hyror som är obetalda för att jag slösat med mina pengar.
Så jag får väl tacka gud för att jag inte blivit vräkt ännu så förvaltare är nog nödvändigt i mitt fall.

Det kommer väl inte bli min död att få en förvaltare?
Även om jag förstår att livet är väldigt skört och man ska ta tillvaro på varje dag så gott det går.


De kan ju bestämma detta, så "gilla läget".

Väldigt, väldigt viktigt att få behålla sin bostad. Hemlöshet är nog bland det värsta som kan hända en.

Nej, klart det inte blir din död att ha en förvaltare. Det är mycket bättre än att frysa ihjäl på en parkbänk.

Livet ÄR skört.

:-)Hug :-)149
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Gunshoot » 2019-12-02 17:16:51

Alien skrev:Det är väl just sådana som pga sjukdom/funktionshinder inte kan sköta sin ekonomi.

Men kan du inte få en god man i stället?

PS: Tidigare trådar om förvaltare/god man:

god-man-eller-forvaltare-t29098.html
forvaltare-for-att-man-har-aspergers-t47368.html
vem-bestammer-gode-mannen-eller-jag-t42384.htm


Det finns olika anledningar till att man får en förvaltare eller en god man. Det är inte alltid pga att man inte kan sköta sin ekonomi. Ta mitt fall som exempel. Jag har inga problem att sköta min ekonomi, och på rekommendationsbrevet för förvaltare, stod det ingenting om att jag skulle ha problem att sköta min ekonomi. Samt anledningen till att jag fick förvaltare hade ingenting med min ekonomi att göra.(Se mitt tidigare inlägg om hur det gick till när jag fick en förvaltare.) .
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Re: Varför får man en förvaltare?

Inläggav Julianus » 2019-12-02 19:09:53

Jag har en god man sen 10 år tillbaka och det fungerar alldeles utmärkt.

Ekonomin sköter jag helt själv.

Har god man bara för kontakt med myndigheter, LSS-handläggare osv.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Gunshoot » 2019-12-10 20:19:46

slackern skrev:Hjälpte eller stjälpte det dig att få en förvaltare?


Stjälpte. För det första ser jag inte sambandet med att tacka nej till att bo på en gruppbostad och få en förvaltare. Men för att komma till saken: Helt klart stjälpte det. Jag kan ta hand om min ekonomi själv, och betala räkningar osv. Jag mår jättedåligt över att ha en förvaltare. Så till den grad att jag är självmordsbenägen. Jag känner mig som ett missfoster som har förvaltare.

Moderator: Reparerade trasigt citat.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Lynx-66 » 2019-12-10 21:19:47

Har du prövat att ansöka om att förvaltarskapet ska upphöra?
Du och dina nära anhöriga har rätt att göra det hos Tingsrätten och Överförmyndaren har krav att ompröva beslutet en gång om året, om jag fattat rätt.
Det står i Lagen att förvaltarskap ska avslutas när det inte längre behövs.
https://lagen.nu/1949:381#K11P19S1
Lynx-66
 
Inlägg: 1954
Anslöt: 2019-11-16

Varför får man en förvaltare?

Inläggav Fretshi » 2020-11-17 21:18:55

Det vart "bara" en god man trots allt efter att ha prövat mitt ärende rättsligt.
Så nu kan boendestöd fokusera mer på att hjälpa mig i mitt hem än med ekonomin som innan tog upp den mesta av tiden.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in