Kris i Svenska Akademien

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Micke2 » 2019-01-18 13:42:51

Katarina Frostenson lämnar Akademien. Det var på tiden.
Micke2
 
Inlägg: 689
Anslöt: 2005-12-12
Ort: Malmö

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Fabela » 2019-05-12 15:08:51

Ny ledamot vald:

Ny ledamot i Svenska Akademien
10 maj 2019

Vid sin sammankomst igår beslöt Svenska Akademien att till ny ledamot utse Åsa Wikforss. Hon efterträder Sara Danius på stol 7.

Åsa Wikforss är filosof och författare, född 1961 och bosatt i Stockholm. Hon disputerade 1996 vid Columbia University i New York och är numera professor i teoretisk filosofi vid Stockholms universitet. Hennes forskning rör sig kring språk- och medvetandefilosofi och kunskapsteori. 2017 kom Wikforss ut med boken Alternativa fakta – om kunskapen och dess fiender, där hon undersöker fenomenet kunskapsresistens ur ett filosofiskt perspektiv. Hon är ledamot av Kungliga Vetenskapsakademien sedan 2018.

Åsa Wikforss kommer att ta sitt inträde vid Akademiens högtidssammankomst den 20 december.

https://www.svenskaakademien.se/press/n ... kademien-8

Kan inte påstå att jag vet mycket om henne, men har hört en del föredrag mm. Fick mycket gott intryck.
Får hoppas att hon bidrar med nånting positivt. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2019-11-30 1:35:59

Maggi skrev:Tror hon menar TYP Torgny Lindgren, någon som är som han.
Men den typen av författare är nog inte så lätt att hitta idag?

För det första består inte Svenska Akademien enbart utav författare utan också av litteraturvetare och språkvetare. För det andra är det inte säkert att man passar att arbeta i Akademien bara för att man är en lysande författare. För det tredje kan arbetet bli så betungande att själva författandet får ta en paus.

Om man gillar böcker som utspelar sig i Västerbotten och har inslag av västerbottniska dialektord så finns iaf Karin Smirnoff.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2019-11-30 2:00:29

Jag gläder mig åt att äntligen en finlandssvensk valts in, poeten Tua Forsström.

Nu finns det sex kvinnliga ledamöter: Kristina Lugn, Jila Mossaed, Tua Forsström, Ellen Mattsson, Anne Swärd och Åsa Wikfors. Sedan står stol 5 tom, eftersom Göran Malmström dog nyligen.

Jag gillar inte Kristina Lugn, som stödde Horace Engdahl och Katarina Frostenson. En av dem som drev bort Sara Danius.

Intervju med de fyra nyaste ledamöterna:

TT/UNT skrev:Det är sent i oktober då Akademiens fyra nya ledamöter för första gången möts i Börshuset i Stockholm. När de i december tar sitt inträde jämnas den skeva könsbalansen ut en smula, från två till sex kvinnor.
---
Än så länge rör de sig ovant i Börshuset. Ellen Mattson, Anne Swärd, Åsa Wikforss och Tua Forsström bekantar sig trevande med den pampiga miljön.
---
Jag kan inte ens tänka mig hur det skulle vara annars, känslan av att inte vara ensam om det gör att det känns nästan lite lätt, och roligt, säger Ellen Mattson och får medhåll av Tua Forsström:

Jag kommer ju från Finland och har haft väldigt lite med de här kretsarna att göra. Jag kommer från den västnyländska skogen.

För Åsa Wikforss, språkfilosof som 2008 tillsammans med Kathrin Glüer-Pagin blev en av Sveriges två första kvinnliga professor i teoretisk filosofi, har sällskapet en särskild dimension. Under sin karriär har hon och forskarkollegan stöttat varandra i en värld där andelen kvinnliga professorer har varit få.

Därför var det viktigt för mig att tre andra kvinnor hade tackat ja redan. All forskning visar att man tappar självförtroendet när man sitter i en miljö där man tillhör en minoritet.
Efter att kvällen innan ha träffat de andra tre känner hon sig entusiastisk.

Det här är en historisk förändring. Men vi kommer inte in som ett gäng utan som fyra individer med fyra kompetensområden. Och ska man få bra bredd på expertisen ska man ju ta in kvinnor också.
https://www.unt.se/kultur-noje/kvinnlig ... 60830.aspx

Det anses väl som en ära att sitta i Akademien. Men hur mycket betalt får de?

Ersättningen ligger från juli 2019 på 10 000 kronor per ledamot och månad, vilket flera av ledamöterna tycker är en blygsam summa med tanke på arbetsinsatsen.


Som sagt, risken för en författare är att hen inte hinner med sitt författarskap. Det har drabbat Tua Forsström, trots att hon inte börjat arbeta i Akademien ännu.

För Tua Forsström har jobbet redan påverkats. Hon är den första finlandssvenska författaren som har valts in i Akademien och berättar att "glädjen står högt i tak i Finland".

Det har varit finlandssvenskarnas dröm att bli representerade i Akademien. Det har rått en sådan lycka att jag inte har hunnit skriva ett endaste ord, säger hon.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2020-03-25 14:06:36

Micke2 skrev:Katarina Frostenson lämnar Akademien. Det var på tiden.


Men de måste betala henne för det. Fint folk får alltid ersättning när de avgår, fast de gjort fel.

En advokatutredning har presenterat sin syn på läckor i fråga om Nobelpriset i litteratur. Enligt utredningen har ledamoten Katarina Frostenson läckt information och bör avgå.
---
Enligt utredningen har Katarina Frostenson läckt information och därmed skadat Akademien.
https://svenska.yle.fi/artikel/2018/12/ ... h-bor-avga

Frostenson är en riktigt gammaldags fru, står på makens sida i vått och torrt även om han tafsar på och våldtar andra kvinnor. Givetvis håller hon heller inget hemligt för honom utan berättar vem som blir nästa nobelpristagare. Så han i sin tur kan läcka till pressen (eller satsa pengar på rätt person).

Dock nekar hon och teoretiskt skulle det kunna vara Kladd-Jannes bäste polare, Horace Engdahl, som läckt.

Vad som däremot är helt klart är att hon varit med om att bestämma om bidrag från SA till Klubben. Hon berättade inte för de övriga medlemmarna att hon var delägare i Forum. Hon har alltså begått jävsbrott. Men akademien hade inte tillräckligt med is i magen för att helt enkelt utesluta henne. Så nu vet alla nuvarande och blivande ledamöter att de aldrig behöver vara rädda för att bli uteslutna hur mycket de än bryter mot reglerna, de får i så fall pension resten av livet.

Ledamoten Katarina Frostenson lämnar Svenska Akademien, uppger Akademien i ett pressmeddelande. Enligt överenskommelsen mellan institutionen och Frostenson får poeten fortsatt 12 875 kronor i månaden och får stöd för att fortsätta bo i den lägenhet hon hyr av Akademien.
https://www.svt.se/kultur/frostenson-la ... akademoien

Dessutom får hon hyresreduktion.

Akademiens ständige sekreterare, Anders Olsson, skriver i ett mejl till Kulturnyheterna att han är nöjd med att parterna nu kunnat komma överens.

Han har tidigare framhållit att det varit av intresse för Akademien att med förlikningen upprätta en slags pensionslösning för samtliga ledamöter, och inte bara till Katarina Frostenson. En lösning som nu med förlikningen realiserats.

”Det goda med uppgörelsen för Akademiens del är att det är en pensionsliknande lösning som skulle kunna införas för alla som lämnar sin stol vid en viss ålder och efter 65 års ålder. Vi har velat undvika en särbehandling av Katarina Frostenson”, skriver Anders Olsson.
https://www.svt.se/kultur/frostenson-la ... akademoien

Alltså ingen skillnad på om man avgår pga åldersskäl el pga att man brutit mot stadgarna.

En anledning till att Kladd-Janne kunnat bete sig som han ville var att frun blev en rasande ragata om någon kritiserade honom. Så hotet mot motvilliga kvinnor om att inte kunna få några stipendier från SA el att bli helt utstött från kulturlivet var inga tomma hot. Det skriver Matilda Gustavsson om i sin bok Klubben.

När en konstnär ville ha betalt för sin skulptur blev hon utskälld av en skrikande Frostenson – ett mönster som enligt boken går igen genom åren varje gång Frostenson vill beskydda sin make när han blir beskylld för bland annat sexuella ofredanden.

Raseriutbrott i Akademien
Sådana raseriutbrott riktades också mot ledamöterna i Svenska Akademien när Arnault någon gång fick kritik. Ledamoten Per Wästberg försökte en gång tala med henne om rykten som cirkulerade kring maken. Men hennes vrede fick honom att aldrig nämna det igen.

– Om han (Arnault) ifrågasattes på minsta sätt blev Katarina som förbytt, säger Peter Englund, tidigare Akademiens ständige sekreterare, i boken.
https://www.expressen.se/nyheter/froste ... vslojades/

Frostensons raseriutbrott verkar vara en effektiv härskarteknik. Kladd-Janne kunde tryggt fortsätta med sitt kladdande under fruns beskydd. Och det såta paret drog sig alltså inte heller för stölder och bedrägerier.

”Ombedd att ljuga”
Matilda Gustavsson skriver om hur Forum ljög i bidragsansökningarna:

”En tidigare assistent berättar för mig att hon blev ombedd att ljuga i bidragsansökningarna och redovisningarna – om allt ifrån antalet besökare till vilka som skulle framträda i källaren. Hon säger att både Arnault och Frostenson beskrev det som en revolt mot ”etablissemanget.”’

Hon skriver att man i ansökningarna uppgav att en stor del av pengarna skulle gå till arvoden till konstnärerna som medverkade. Enligt Arnault handlade det om 5 000 kronor per framträdande, men i själva verket fick de bara upp till tusen kronor.

Konstverk försvann mystiskt
Matilda Gustavsson skriver i boken om flera konstverk som mystiskt försvunnit från Forum. Konstnären Katarina Norling säger i boken att hon fick beskedet av Frostenson och Arnault att en av hennes skulpturer hade ”stulits” samt att hon inte fick betalt för två konstverk som Forum sålde.

Norling var misstänksam och begärde ett möte med ägarparet. De ska ha varit irriterade över att hon på nytt tog upp stölden.

”Norling invände att de hade kommit överens om att intäkterna skulle delas femtio–femtio. Då svarade Frostenson: ”Här gäller andra lagar’”, heter det i ”Klubben”.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2020-03-25 14:25:07

Ibland undrar jag om Frostenson själv tror på vad hon säger. Ett slags folie à deux. Hon och maken är offer för svenskarnas xenofobi.

Expressen skrev:Akademienledamoten Per Wästberg hävdar att Katarina Frostenson vill ha en ursäkt av Svenska Akademien för hur hon och hennes make Jean-Claude Arnault har behandlats.

– Hon menar att de är förtalade och att det handlar om främlingshat eftersom han är utlänning, säger Wästberg i en intervju med Aftonbladet.
https://www.expressen.se/nyheter/brotts ... mlingshat/

Ja, nåt måste man skylla på när man vägrar att erkänna att maken gjort något fel och förstås inte heller själv gjort något fel. Men det är en löjlig beskyllning. Svenskarna hatar inte fransmän el öht européer. Eller anser hon att det är "fransk kultur" att tafsa på kvinnor månne.

Så här skriver hon i sin bok K (K för Katarina el K för Kärleken el syftar det på Josef K i Processen av Kafka?):

"Morgontidningen" Dagens Nyheter har satt ihop en historia som ges ut den 21 november. Man har sökt och samlat in personer och gör sig till språkrör för vad som framställs som "vittnesmål". Arton, samma antal som Svenska Akademiens ledamöter.
De aderton luftar sin klagan om oförrätter och "övergrepp" av olika slag. Några anser sig vara förbisedda eller ha blivit illa behandlade. Kränkta säger sig flera vara. Fyra-fem berättelser handlar om sex, en är särskilt våldsam, spektakulär. Andra är bisarra. Skillnader finns, och mönster.
Jag urskiljer snabbt några tydliga drag. Jag känner igen ett par författare som öppet uttryckt sitt motstånd, för att inte säga sin avsky mot dig, min älskade, under årens lopp.--- Jag ser en av förlaget Modernistas företrädare, hon levererar en skröna om din hand på hennes bak. Några författarkollegor bidrar med liknande påhitt.--- En handfull personer som funnit kring Forum, Sigtunagatan 14 - din så särskilda, skapande plats för litteratur, musik och konst - låter höra sina röster på scenen. Här får de framträda anonymt, med groteska överdrifter, lögner och förtal. Vad är det för saga, för drama? Det är en kabal. Det är ränker.
Om kvinnorna vill kalla sig furier, hämndgudinnor, är flertalet megäror: de avundsamma.


Ja, det är väl klassiskt. Kvinnor som anklagar en man för sexuella trakasserier och våldtäkt, de vill ha uppmärksamhet, de vill hämnas för att de inte fått tillräcklig uppmärksamhet och de är avundsjuka på Kulturmannens betydelse.

Men DN ligger också bakom komplotten:
Så skickligt riggat av den stora dagstidningen som tycks ha hatet mot Akademien, det yttersta målet för angreppet, i sitt DNA. Som öppet skryter med sin avsky för "finkulturen"; för begrepp som skillnad och kvalitet. Som här sett möjligheten att genom mig, och allra först via dig, nå in i den höga församlingen för at söndra den; kanske få insyn och makt över den till slut.

Väl skrivet men allt är bara lögner el möjligen paranoia. Frostenson är möjliggörare till makens trakasserier och mer än det, hon trakasserade själv med raseriutbrott.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2020-05-22 15:16:56

Ur boken Klubben av Matilda Gustavsson, en kvinna som haft ett förhållande med Arnault och även blivit våldtagen av honom berättar:

"Jag vägrade se mig som ett offer. --- Men jag såg till att inte gå till Forum ensam. När jag och min kompis var på väg ut efter uppläsningen började någon smeka mig över rumpan. Jag förstod omedelbart vem det var men vände mig ändå om. Min reaktion blev väldigt stark. För bakom min rygg fanns inte bara han utan också Katarina Frostenson. Hon såg. Hon måste ha sett. De stod nära varandra. Situationen var obegriplig och jag drog mig tyst undan. Varför gjorde han så när hans fru stod bredvid."

Ännu konstigare är att frun, dvs Frostenson, inte reagerar. Förklaringen tror jag ligger i att hon ser sig och Arnault som övermänniskor, högt över alla andra, som inte bryr sig om vanlig småborgerlig moral el uppföranderegler.

"För mig blev det som hänt mycket värre av att jag med egna ögon sett att han inte var ensam. Att han hade hela den ouppnåeliga världen av mina intellektuella förebilder bakom sig.
---
Jag står inte ut med att så många först vänder bort blicken och sedan sluter upp kring Jean-Claude med sin tystnad."
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav Alien » 2020-05-26 3:47:51

Var det kretsen kring Kris som lade grunden kring dyrkan av geniet och därmed avståndstagande till moralen?

Den kretsen bestod av Stig Larsson, Horace Engdahl och Anders Olsson. Arnault var kompis med dem.

"Kris formulerade tidigt en önskan om att bryta med sjuttiotalskonstens tankar om uppbygglighet. De ville föra fram en litteratur som istället öppnade sig mot det okända, och redaktionsmedlemmen Stig Larssons debutbok Autisterna blev åttiotalets första portalverk. Hans roman saknar traditionell kronologi och skildrar ett manligt jag som rör sig mellan metropoler och svenska småstäder - mellan smekningar och våld - men som aldrig låter intrycken värderas i gott eller ont." (Matilda Gustavsson: Klubben, 2019)

Personligen irriterar jag mig på bokens titel, som om just autister skulle vara särskilt amoraliska - bortom gott och ont.

Horace Engdahl skrev i en essä att den romantiska kretsen bygger på "utvaldhet".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kris i Svenska Akademien

Inläggav atoms » 2020-05-27 2:33:10

Alien skrev:Om man gillar böcker som utspelar sig i Västerbotten och har inslag av västerbottniska dialektord så finns iaf Karin Smirnoff.


Och så finns naturligtvis den moderna klassikern "Äldreomsorgen i Övre Kågedalen" av Nikanor Teratologen. Kan med fördel läsas om med några års mellanrum, jag vet inte hur många gånger som jag har läst den.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18052
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in