Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: atoms, Alien

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav elle » 2019-11-27 9:35:57

Jag har aldrig fått någon hjälp från Af. Förutom att jag har träffat där en normal arbetspsykolog för många år sedan och hon hjälpte mig att gå vidare.

För mig är Af en ineffektiv byråkratisk myndighet med anställda som inte förstår sig på verkligheten och som sitter med sina kollegor, dricker kaffe och pratar strunt.
Senast redigerad av elle 2019-11-27 9:50:03, redigerad totalt 6 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav elle » 2019-11-27 9:45:55

Alien skrev:staten vill spara

Offt men..vad beror dessa besparingar på? Kommunerna måste spara, staten måste spara, man lägger ner verksamheter och vill bara spara på allt möjligt. Vilken tråkig utveckling i samhället!
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Braincandy » 2019-11-28 18:28:59

slackern skrev:
kullan skrev:
slackern skrev:Arbetsförmedlingen finns kvar för att syssla med arbetersmarknadsåtgärder för att hålla arbetslöshetssifrorna nere för att förvanska statistiken över arbetslösheten.


Jag har fått massor med hjälp. Jag fick lönebidraganställning bla.


Lönebidragsanställning är fortfarande en arbetsmarknadsåtgärd för att trixa med siffrorna för att visa att vi har låg arbetslöshet, det är även en utbildning du går via arbetsförmedlingen det visar en lägre arbetslöshet än vad det faktiskt är.


Ändock finns det ingen arbetsgivare som anställer såvida de inte har behov, lönebidrag eller ej. Med undantag för Samhall måhända...
Braincandy
 
Inlägg: 1570
Anslöt: 2012-09-27

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav slackern » 2019-11-28 18:51:21

Braincandy skrev:
slackern skrev:
kullan skrev:
Jag har fått massor med hjälp. Jag fick lönebidraganställning bla.


Lönebidragsanställning är fortfarande en arbetsmarknadsåtgärd för att trixa med siffrorna för att visa att vi har låg arbetslöshet, det är även en utbildning du går via arbetsförmedlingen det visar en lägre arbetslöshet än vad det faktiskt är.


Ändock finns det ingen arbetsgivare som anställer såvida de inte har behov, lönebidrag eller ej. Med undantag för Samhall måhända...


Det intressanta vore att veta hur pass många företag som anställer personen i fråga efter att lönebidragsanställningen upphör, det finns säkert många företag som utnyttjar systemet för att få billig arbetskraft.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav NESdot » 2019-11-28 20:31:13

slackern skrev:
Braincandy skrev:
slackern skrev:
Lönebidragsanställning är fortfarande en arbetsmarknadsåtgärd för att trixa med siffrorna för att visa att vi har låg arbetslöshet, det är även en utbildning du går via arbetsförmedlingen det visar en lägre arbetslöshet än vad det faktiskt är.


Ändock finns det ingen arbetsgivare som anställer såvida de inte har behov, lönebidrag eller ej. Med undantag för Samhall måhända...


Det intressanta vore att veta hur pass många företag som anställer personen i fråga efter att lönebidragsanställningen upphör, det finns säkert många företag som utnyttjar systemet för att få billig arbetskraft.


Eller överdriver behovet för att få en högre procentuell del betald av FK.
NESdot
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2019-11-25

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Selma » 2019-11-28 21:00:49

Braincandy skrev:Ändock finns det ingen arbetsgivare som anställer såvida de inte har behov, lönebidrag eller ej. Med undantag för Samhall måhända...

Att anställa någon oavsett funktionsnivå är ett enormt riskspel.
Lönebidrag uppväger inte nackdelarna och även om det rör sig om icke funktionsnedsatta kan man råka ut för någon vidrig ögontjänare som endast är intresserad av lönen, sover på arbetstid (när chefen inte är på plats), blockerar telefonen med privatsamtal till hela släkten och mycket, mycket annat. Facket gör det nästan omöjligt att bli av med en sådan person.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Alien » 2020-08-24 2:14:35

När anställda på AF förlorade jobbet betydde inte det att det blivit färre arbetslösa. De kvarvarande fick alltså mer att göra.

Omorganisationen har slagit hårt mot de arbetslösa som inte kan räkna med att få träffa en handläggare i framtiden. Tanken är att artificiell intelligens, AI, ska ersätta en stor del av arbetet.
---
Många arbetssökande är frustrerade över att hänvisas till digitala tjänster. Vad har du att säga till dem?
– Jag tycker att man ska fråga sig, vad kan jag själv göra för att utveckla min digitala kompetens. Man blir lätt exkluderad om man inte klarar det. Mer ansvar kommer att läggas på individen. Så ser det ut i hela samhället. Många arbetsgivare kräver i dag att man kan hantera en dator. Vi har pratat länge om att man måste ta mer ansvar själv som arbetssökande.

Många som kommer till Arbetsförmedlingen vill träffa en människa, kommer de att få det?
– De som har det allra svårast att få ett arbete kan få träffa en arbetsförmedlare. Men vi kommer inte att ha några vägledande samtal och coachning som vi hade tidigare utan då kommer det att handla om att bedöma den arbetssökandes arbetsförmåga.
https://unt.se/artikel/artificiell-inte ... g/5rev56wj

Nu är det inte alla jobb som innebär att man sitter vid en dator. Och alla nyanlända som talar knackig svenska, klarar de verkligen av att sköta allt via dator? Men även infödda svenskar kan behöva prata med en alldeles levande människa.

–Det troliga är att de får träffa en människa hos den fristående aktör som i framtiden kommer att ta över den coachning som vi gör i dag. Arbetsförmedlingen håller dessutom på att utveckla artificiell intelligens, AI, som ska göra bedömningar av den arbetssökande utifrån statistik och uppgifter om personens situation. Många kommer att bli bedömda med hjälp av AI.
Så en coach från något privat företag el en dator/robot kan man få prata med i framtiden. Billigast i längden måste det bli med en robot.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Leibniz » 2020-08-24 12:12:42

Som man brukar säga: Till Arbetsförmedlingen går man bara om man inte vill ha ett arbete.

I dagens samhälle har nog AF ytterst begränsad effekt och kostnad utslaget på tillsatta tjänster måste vara oerhört högt. Är man i skick att arbeta och vill arbeta så löser man ett arbete utan inblandning av AF.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Alien » 2020-08-24 12:32:22

Men alla är inte "i skick att arbeta" och efterfrågade på arbetsmarknaden. (T ex aspergare som sorteras bort vid arbetsintervjun om inte tidigare.) De behöver stöd.

Ser för mig en arbetssökande som mår dåligt och pratar med en robot.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varför finns arbetsförmedlingen (kvar)?

Inläggav Leibniz » 2020-08-25 0:54:03

Ja det bör finnas en liten Arbetsförmedling för de som har diverse funktionsnedsättningar eller är långtidsarbetslösa. Men det bör vara experter på området och inte som idag med arbetsförmedlare med noll koll på funktionsnedsättningar. Kanske kan byggas samman med habiliteringen.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in