Erfarenheter av SIUS

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Ericus » 2019-11-20 18:07:08

Chilehead skrev:
Ericus skrev:
Chilehead skrev:Vilken utedning borde de ha läst. Inte utredningen på psykiatrin i alla fall, den har de inte tillgång till.


Om man inte själv ger dom tillgång till delar av den. Bra eller dåligt? Smart eller dumt? Så här i efterhand kan jag säga att jag INTE hade gjort så om jag känt till deras agerande.

Varför skulle man ge dem tillgång till den? Krävde de att få se det eller? Det enda de frågade efter för min del vid inskrivning på Af var ett utskrift där själva diagnosen stod med och ingenting annat.


Jag kommer inte att diskutera det här vidare med dig. Du får nöja dig med de svar jag lämnat tidigare.
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Dagobert » 2019-11-20 19:52:52

För att fler ska slippa googla:

SIUS är Särskild stödperson för introduktions- och uppföljningsstöd.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd och hjälp när du söker jobb eller när du är ny på en arbetsplats. En stödperson hjälper dig att träna på arbetsuppgifter och annat som krävs för att du ska få ett jobb.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbet ... tod---sius
Dagobert
 
Inlägg: 14127
Anslöt: 2010-11-30

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Ericus » 2019-11-20 20:34:10

Dagobert skrev:För att fler ska slippa googla:

SIUS är Särskild stödperson för introduktions- och uppföljningsstöd.
Om du har en funktionsnedsättning kan du få stöd och hjälp när du söker jobb eller när du är ny på en arbetsplats. En stödperson hjälper dig att träna på arbetsuppgifter och annat som krävs för att du ska få ett jobb.
https://arbetsformedlingen.se/for-arbet ... tod---sius


Beskrivningen av SIUS är väldigt generell. Och, visst, utifrån texten så låter det bra. Men sedan ska det fungera i praktiken. De saker jag kan anmärka på är t ex följande:

- Dåligt bemötande (nedlåtande, förminskande, nonchalant)
- Dålig matchning (direkt olämpliga jobbförslag)
- Bristande lyhördhet
- Förskönande beskrivningar av hur det går på praktiken, där ens egna synpunkter negligeras. Det ska låta bra på pappret, hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
- Dåligt bemötande från arbetsgivare (förminskande, hånfullhet m.m.)
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Sarah1 » 2019-11-24 21:38:09

Jag avråder inte alla men däremot varnar jag andra för att söka SIUS-stöd. Det är knappast någon metodik som har stöd i forskning, att man vid ett första möte med en person som söker stöd då fokuserar på svagheter. Självklart måste man titta på vilka anpassningar som behövs men en SIUS-konsulent ska lyfta en person och hjälpa honom/henne att tro på sig själv, inte tvärtom.

ShakeItOut skrev:Fast va? Du har mött En dålig(?) Siuskonsulent och avråder då alla från att ha kontakt med en? Trist att denna enbart fokuserade på mer negativa saker dock men det är väl deras jobb att utröna ens svagheter.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Sarah1 » 2019-11-24 21:43:32

Jag tror att det finns en resursbrist även när det gäller SIUS-stöd och den tid det egentligen behöver ta för att hitta en passande arbetsplats finns inte. Det blir då lätt att AF gör på samma sätt som med "vanliga" arbetssökande, dvs skickar iväg den arbetssökande till en plats som redan är upphandlad, t ex Samhall, oavsett vad personen egentligen vill eller behöver.

Sen väl på plats finns heller inte tiden att besöka den arbetssökande eller följa upp eventuella svårigheter som uppstår. Detta ser jag beror av hur politiken ser på funktionsnedsatta och att det egentligen inte finns något intresse av att hjälpa dessa personer på ett professionellt sätt. Det finns på papperet under tanken om "inkludering" och "jämlikhet" men svarar inte emot vad som faktiskt erbjuds den som behöver stödet.

Beskrivningen av SIUS är väldigt generell. Och, visst, utifrån texten så låter det bra. Men sedan ska det fungera i praktiken. De saker jag kan anmärka på är t ex följande:

- Dåligt bemötande (nedlåtande, förminskande, nonchalant)
- Dålig matchning (direkt olämpliga jobbförslag)
- Bristande lyhördhet
- Förskönande beskrivningar av hur det går på praktiken, där ens egna synpunkter negligeras. Det ska låta bra på pappret, hur det fungerar i praktiken är mindre viktigt.
- Dåligt bemötande från arbetsgivare (förminskande, hånfullhet m.m.)
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-24 22:10:44

Men fortfarande, du dömer ut en hel grupp efter ett dåligt möte? Det är inte säkert att ens SIUS är dålig och att så starkt avråda för att det kan "förvärra" ( så kan även att inte få hjälp/stöd) kan vara mer negativt för de som snart ska träffa en. Jag tror inte att folk förväntar sig att SIUS ska göra underverk men...
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-24 22:14:50

HM tror att jag blandad ihop två personer med mitt förra svar :oops:

Nej, det är klart att det finns opedagogiska idioter i varje yrke och folk som inte förstår att man hellre skulle fokuserat på mer positiva saker. Men att hävda att de bara stjälper... Detta är inte konstruktivt när folk redan har ångest inför att möta dessa typer av personer. För jag tvivlar starkt på att du eller andra i tråden mött x antal och kan göra en bra bedömning.


Sarah1 skrev:Jag avråder inte alla men däremot varnar jag andra för att söka SIUS-stöd. Det är knappast någon metodik som har stöd i forskning, att man vid ett första möte med en person som söker stöd då fokuserar på svagheter. Självklart måste man titta på vilka anpassningar som behövs men en SIUS-konsulent ska lyfta en person och hjälpa honom/henne att tro på sig själv, inte tvärtom.

ShakeItOut skrev:Fast va? Du har mött En dålig(?) Siuskonsulent och avråder då alla från att ha kontakt med en? Trist att denna enbart fokuserade på mer negativa saker dock men det är väl deras jobb att utröna ens svagheter.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Leibniz » 2019-11-25 0:27:14

Förhoppningsvis lägger man ner hela Arbetsförmedlingen snart.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Alien » 2019-11-25 0:53:09

Kan någon förklara för mig på vilket sätt det blir bättre när Arbetsförmedlingen avskaffas?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Varning för SIUS på arbetsförmedlingen!

Inläggav Leibniz » 2019-11-25 1:37:23

Man slipper betala in alla dessa miljarder in i ett stort svart hål. Men det är förmodligen det man insett också att Sverige inte kan ha alla dessa gigantiska och ineffektiva myndigheter som kollapsar av sin egna tyngd och sänker hela samhället.
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Sarah1 » 2020-01-16 17:05:44

Det jag trodde att SIUS-stöd innebar stämmer bara delvis då det inte finns någon tid och kanske heller inte intresse hos SIUS-konsulenten av att lära känna mig och ge ett stöd. Den SIUS-konsulent jag nu har hade ett första möte tillsammans med mig och jag lämnade sen några förslag på tänkbara arbetsplatser.

Hon har sedan börjat att kontakta två av de arbetsplatser jag hade som förslag men hon känner mig mer eller mindre inte, hon har läst lite av vad som står i journalen och jag har övergripande talat om vilka utbildningar och erfarenheter jag har.

Den SIUS jag har är inte uppmuntrande och känner inte till de branscher jag önskar jobba inom. Hon verkar heller inte insatt i vad psykisk ohälsa innebär och hon frågar inget om hur jag mår. Vi har heller inte talat om de anpassningar som behövs utan det verkar som att hon mest ha lagt fram till arbetsgivare att jag har har en viss stresskänslighet. Det stämmer inte med de anpassningar som min arbetspsykolog kom fram till att jag behöver.

Nu väntar jag mig inte att komma in på arbetsmarknaden då jag snart är 40 och då det inte finns något intresse hos varken näringsliv eller politiker av att inkludera grupper med funktionsvariation. Men likväl, SIUS är inte det stöd man väntar sig. Dessutom ändras ju inte arbetsmarknaden för att man talar om vilka anpassningar man skulle vilja ha, det är ju arbetsgivarens och inte arbetstagarens marknad.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Erfarenheter av SIUS

Inläggav AmeliePoulain » 2020-01-27 22:33:45

Jag trodde att tanken med att ha en SIUS-konsulent var att jag skulle ha någon på min sida, för att hjälpa mig att förklara för chefen hur jag fungerar och vad jag behöver. Vidare trodde jag att om min chef bröt mot de överenskomna anpassningarna jag ska ha på arbetsplatsen så skulle min SIUS säga till.
Men tydligen är en SIUS till för att jag nuförtiden ska övertyga inte bara en person om att jag faktiskt är bra på det jag gör - utan två.
Allt har blivit dubbelt så jobbigt istället för lättare.
AmeliePoulain
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2016-01-09
Ort: Göteborg

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Sarah1 » 2020-02-28 16:01:13

Anpassningar av arbete - enbart på papperet

Jag känner igen det du säger även om jag ännu inte varit på någon faktisk arbetsplats ordnad genom SIUS. Jag upplever att alla de tester man går igenom och de utlåtanden från bland annat läkare som krävs för att få tillgång till SIUS till största del blir en skrivbordsprodukt. Det blir inget som SIUS-konsulenten använder och än mindre lägger fram till arbetsgivare.

Varje gång jag tagit upp med min SIUS vilka anpassningar jag ser är viktiga menar hon bara att det inte går att ha sådana krav, hon anser alltså att det är enbart krav, och matchningen som hon gör är lika dålig som på en "vanlig" arbetsförmedling.

Det är också så att man som delvis sjukskriven och/eller långtidsarbetslös inte förväntas vilja använda sin kompetens utan inom SIUS ser man anpassningar i stort sett uteslutande som att ha lågkvalificerade arbetsuppgifter.

Jag förstår också hur du menar med att övertyga även SIUS-konsulenten om de arbetsuppgifter du klarar av och är bra på. Jag har suttit i flera möten, visat CV, det finns mängder av material från läkarutlåtande och arbetspsykologisk utredning men det hjälper inte. Jag tror att mycket handlar om dels att SIUS-konsulenterna har för dålig kunskap om olika former av nedsättningar och att de även har för dålig kunskap om arbetsmarknaden. Vissa arbetssökande som har SIUS-stöd är också mer lättplacerade än andra och om en person exempelvis önskar lättare butiksarbete kan de ordna det. Men har man en högskoleutbildning och inte bara vill sitta och sortera papper eller skicka post, ja, då blir man både impopulär som klient hos SIUS och impopulär hos arbetsgivare.

AmeliePoulain skrev:Jag trodde att tanken med att ha en SIUS-konsulent var att jag skulle ha någon på min sida, för att hjälpa mig att förklara för chefen hur jag fungerar och vad jag behöver. Vidare trodde jag att om min chef bröt mot de överenskomna anpassningarna jag ska ha på arbetsplatsen så skulle min SIUS säga till.
Men tydligen är en SIUS till för att jag nuförtiden ska övertyga inte bara en person om att jag faktiskt är bra på det jag gör - utan två.
Allt har blivit dubbelt så jobbigt istället för lättare.
Sarah1
 
Inlägg: 126
Anslöt: 2015-10-03

Erfarenheter av SIUS

Inläggav Alien » 2020-08-26 13:13:57

Många tycks ha dåliga erfarenheter av Sius-konsulenter. Råkade på en blogg på nätet:

[quote="Ring aldrig soc 27 juni 2016!]När jag träffade Arbetsförmedlingens egen SIUS-konsulent, alltså en handläggare som ska vara extra insatt i olika funktionsvarianter för att kunna ge så bra stöd som möjligt, såg vårt samtal ut ungefär så här:

SIUS: Vad har du för bakgrund?

Jag: Vad menar du? Vad vill du veta? Varför vill du veta?

SIUS: Jag måste skapa en helhetsbild av din situation. Berätta lite om dig själv.

Jag: Jag är här för att du ska hjälpa mig tillbaka till arbetslivet. Jag tycker inte att mitt privatliv har något med det att göra.[/quote] https://ringaldrigtillsoc.wordpress.com ... ett-lager/

Kan förstå bloggförfattaren. Man vill ju prata om sin utbildning och sina erfarenheter, sina svagheter och styrkor när det gäller arbete. Inte sitt privatliv.

Jag: Ska vi inte prata om vad jag har för kompetenser och erfarenheter istället för att bara prata om mina barn?

SIUS: Ok, vad har du gjort innan?

Jag: Jag har fil.magister från Finland och fil.kand från Sverige. Jag har också läst biblioteks-och informationsvetenskap i Borås.

SIUS: Jag menar vad du har haft för jobb.

Jag: Allt möjligt från advokatsekreterare till gymnasielärare. Det har varit svårare för mig att jobba och få ihop familjelivet än att studera. Därför har jag studerat mer än jag jobbat. Jag skulle kunna tänka mig något med informationssökning eller något där man ska vara analytisk och granskande.

SIUS: Jaha, men du har ingen utbildning alltså.

Jag: Jo, det jag sa innan och lärarutbildning.

SIUS: Ja, men sådant har du bara läst för att förkovra dig. Du har ingen utbildning.
---
SIUS: Du måste vara realistisk. Ingen kommer att vilja anställa dig. Du har hoppat mellan olika jobb och när du pratar hoppar du mellan olika ämnen, blandar ihop privatliv och arbetsliv. Ingen orkar med sådana personer och jag vet att personer med Asperger inte går ihop med andra människor. Det enda jag kan tänka mig är enklare jobb i en affär eller på ett lager, sortera saker på hyllorna.


Det slutar med att Sius-konsulenten rekommenderar Samhall. Tala om att tala förbi varandra. Sius-konsulenten tycks inte kunna se något positivt hos aspergaren. Alla akademiska meriter är irrelevanta, en aspergare klarar bara av att jobba på lager el på Samhall. Hen har en väldigt stereotypisk uppfattning om aspergare.

Tyvärr har väl många aspergare upplevt den attityden.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46222
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in