Någon som testat Konario?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Någon som testat Konario?

Inläggav Selma » 2019-11-16 14:41:21

Tänk dig ett memoryspel där du inte bara använder synen, utan alla dina fem sinnen. Så kan man beskriva Konario – det nya hyllade brädspelet som hjälper till att träna din hjärna.
– Det händer något i skallen när du ena sekunden känner, andra sekunden lyssnar och så vidare, säger spelskaparen Niklas Bergström.

Man ska para ihop kuber genom att känna lukten, texturen, smaken, ljudet.
Äntligen ett "hjärn-spel" som inte kräver modern mobil.

https://kampanj.expressen.se/konario/ha ... in-hjarna/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Någon som testat Konario?

Inläggav Alien » 2019-11-16 17:12:12

Smaka? Ska olika personer smaka på kuberna? Låter inte så hygieniskt.

Men kanske det blir årets julklapp, en julklapp till hela familjen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon som testat Konario?

Inläggav Selma » 2019-11-16 17:21:31

Alien skrev:Smaka? Ska olika personer smaka på kuberna? Låter inte så hygieniskt.

Men kanske det blir årets julklapp, en julklapp till hela familjen.

Smak-kuberna innehåller tydligen någon sorts strössel. Ingen aning om hur man fiskar upp strösslet.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Någon som testat Konario?

Inläggav Alien » 2019-11-16 21:49:07

Det finns tydligen ett hål där man kan skaka ut kornen.

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Någon som testat Konario?

Inläggav Dagobert » 2019-11-20 18:02:11

Har inte testat. Förstår inte.

Aliens reklamklipp ovan säger att "det sjätte sinnet" sitter mitt i hjärnan i en körtel kallad conario, dvs tallkottkörteln eller epifysen. Den producerar melatonin.
Men
wp skrev:The secretory activity of the pineal gland is only partially understood. Its location deep in the brain suggested to philosophers throughout history that it possesses particular importance. This combination led to its being regarded as a "mystery" gland with mystical, metaphysical, and occult theories surrounding its perceived functions.

Kontroversiellt påstås den även producera pinoline, ett ämne som hjälper till att skapa neuroner.
Hos vissa amfibier och reptiler är körteln kopplad till ett ljuskänsligt "tredje öga".

"Det sjätte sinnet" sa reklamen... På 1600-talet ansåg Descartes att körteln var själens säte. Teosofins grundare, Madame Blavatsky, ansåg att den är hinduismens tredje öga, Ajna chakra.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pineal_gland

Vad spelet Konario har med allt detta att göra förstår jag inte. Att det skulle utveckla hjärnan låter som ett försök att slå mynt av vidskeplighet.

Såvitt jag, en okunnig wp-läsare, kan förstå.

Det finns också ett helt annat dataspel kallat Conarium.
Dagobert
 
Inlägg: 14116
Anslöt: 2010-11-30

Någon som testat Konario?

Inläggav Sparv3 » 2019-11-24 4:25:08

Jag har spelat det flera gånger med min kompis och hennes dotter och dotterns kompis. Vi kommer spela fler gånger garanterat.
Sparv3
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2019-11-24

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in