Hur uppkommer "verkligheten"?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav snurrikolan » 2019-11-15 9:41:20

precis som att universums enklaste grundlag är , anpassning för överlevnad
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav geocache » 2019-11-15 13:19:36

Ja, så tänker jag också ibland... och dessutom tänker jag på "något liknande"; "hur uppstod gravitation, och varifrån kom(mer) den", och "har tiden alltid funnits, eller "skapades" den först genom uppfinnandet av klockan... "hur kan energi både uppträda som strålning och som partiklar/materia på samma gång"...

:-)063
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav antor » 2019-11-15 14:17:20

geocache skrev:Ja, så tänker jag också ibland... och dessutom tänker jag på "något liknande"; "hur uppstod gravitation, och varifrån kom(mer) den", och "har tiden alltid funnits, eller "skapades" den först genom uppfinnandet av klockan... "hur kan energi både uppträda som strålning och som partiklar/materia på samma gång"...

:-)063

Det är tunga frågor det. Men det där med klockan, det är för mig bara ett mätinstrument. Man kan föra samma argument om vågen, linjalen, vad som helst. Vi är psykologiskt väldigt medvetna om tiden för klockor finns överallt och det mesta vi gör är planerat. Precis som man skulle bli besatt av massa ifall man hela tiden gick och vägde allt man fick tag på.
antor
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2018-04-17

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav snurrikolan » 2019-11-15 18:15:48

geocache skrev:Ja, så tänker jag också ibland... och dessutom tänker jag på "något liknande"; "hur uppstod gravitation, och varifrån kom(mer) den", och "har tiden alltid funnits, eller "skapades" den först genom uppfinnandet av klockan... "hur kan energi både uppträda som strålning och som partiklar/materia på samma gång"...

:-)063
pust jag måste sluta med concerta så jag kan grubbla sådär djupt igen , tänk om det är ett "fullt"/"fyllt" svart hål ? eller en dimensionell "tunnel" som fyllts från båda hållen/dimensionerna och sedan fått sån massa att gravitation skapats ? tiden är ju ett lurigt begrepp , det kan ju även vara en uppfattning ? för om du gör något trist uppfattar man det ju som om tiden går väldigt sakta samtidigt som när man gör något kul så går tiden ibland alldeles för fort , hur skulle allt uppfattas utan alla dessa trista måttenheter ? typ som om man tolkade den tecknade djungelboken och kom fram till att det egentligen var baghera som var den onde och tvingade oss till människobyn istället för att vi skulle glidit runt med baloo och skitit i allt :lol: levt livet
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav RapeRegs » 2019-11-15 18:20:19

snurrikolan skrev:pust jag måste sluta med concerta så jag kan grubbla sådär djupt igen , tänk om det är ett "fullt"/"fyllt" svart hål ? eller en dimensionell "tunnel" som fyllts från båda hållen/dimensionerna och sedan fått sån massa att gravitation skapats ? tiden är ju ett lurigt begrepp , det kan ju även vara en uppfattning ? för om du gör något trist uppfattar man det ju som om tiden går väldigt sakta samtidigt som när man gör något kul så går tiden ibland alldeles för fort , hur skulle allt uppfattas utan alla dessa trista måttenheter ? typ som om man tolkade den tecknade djungelboken och kom fram till att det egentligen var baghera som var den onde och tvingade oss till människobyn istället för att vi skulle glidit runt med baloo och skitit i allt :lol: levt livet


Jag tror det är bäst att du fortsätter med din concerta.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav snurrikolan » 2019-11-15 18:36:17

RapeRegs skrev:
snurrikolan skrev:pust jag måste sluta med concerta så jag kan grubbla sådär djupt igen , tänk om det är ett "fullt"/"fyllt" svart hål ? eller en dimensionell "tunnel" som fyllts från båda hållen/dimensionerna och sedan fått sån massa att gravitation skapats ? tiden är ju ett lurigt begrepp , det kan ju även vara en uppfattning ? för om du gör något trist uppfattar man det ju som om tiden går väldigt sakta samtidigt som när man gör något kul så går tiden ibland alldeles för fort , hur skulle allt uppfattas utan alla dessa trista måttenheter ? typ som om man tolkade den tecknade djungelboken och kom fram till att det egentligen var baghera som var den onde och tvingade oss till människobyn istället för att vi skulle glidit runt med baloo och skitit i allt :lol: levt livet


Jag tror det är bäst att du fortsätter med din concerta.
haha ! menar du i negativ eller positiv bemärkelse ? vilketsom så kan jag ta det
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav geocache » 2019-11-16 0:26:51

antor skrev:
geocache skrev:Ja, så tänker jag också ibland... och dessutom tänker jag på "något liknande"; "hur uppstod gravitation, och varifrån kom(mer) den", och "har tiden alltid funnits, eller "skapades" den först genom uppfinnandet av klockan... "hur kan energi både uppträda som strålning och som partiklar/materia på samma gång"...

:-)063

Det är tunga frågor det. Men det där med klockan, det är för mig bara ett mätinstrument. Man kan föra samma argument om vågen, linjalen, vad som helst. Vi är psykologiskt väldigt medvetna om tiden för klockor finns överallt och det mesta vi gör är planerat. Precis som man skulle bli besatt av massa ifall man hela tiden gick och vägde allt man fick tag på.


Ja, precis! "Det är ju naturligt för människan att (vilja) förstå sin omvärld" (citat av mig själv). För min personliga del räcker det att jag kan njuta av den, av den vackra naturen :-)159.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Hur uppkommer "verkligheten"?

Inläggav snurrikolan » 2019-11-16 8:31:48

geocache skrev:
antor skrev:
geocache skrev:Ja, så tänker jag också ibland... och dessutom tänker jag på "något liknande"; "hur uppstod gravitation, och varifrån kom(mer) den", och "har tiden alltid funnits, eller "skapades" den först genom uppfinnandet av klockan... "hur kan energi både uppträda som strålning och som partiklar/materia på samma gång"...

:-)063

Det är tunga frågor det. Men det där med klockan, det är för mig bara ett mätinstrument. Man kan föra samma argument om vågen, linjalen, vad som helst. Vi är psykologiskt väldigt medvetna om tiden för klockor finns överallt och det mesta vi gör är planerat. Precis som man skulle bli besatt av massa ifall man hela tiden gick och vägde allt man fick tag på.


Ja, precis! "Det är ju naturligt för människan att (vilja) förstå sin omvärld" (citat av mig själv). För min personliga del räcker det att jag kan njuta av den, av den vackra naturen :-)159.
om vi utgår ifrån att universums enklaste grundlag är anpassning för överlevnad , hur många människor på denna planet förstår sin omvärld just nu egentligen ? jag säger inte att ingen förstår , men få verkar bry sig
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Återgå till Intressanta intressen



Logga in