Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-11-06 10:13:31

Angående rubriken så var det ju inte TS som skrev (Kan en kontaktperson räknas som en vän?).

Egentligen var det inte frågeställningen i inlägget men eftersom rubriken var där så dömde jag på förhand. När man läser så kom vänskapen först och kontaktpersonskapet sedan!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-11-06 18:17:10

elle skrev:
Melissa skrev:
elle skrev:
En kontaktperson ska i första hand fungera som ett stöd i sociala sammanhang. Inte som en kompis. Det är mer krävande med vänner.


På vilket sätt är det mer krävande med vänner`? Utveckla gärna.


En kontaktperson måste ta mer hänsyn till vårt psykiska handikapp och fungerar som ett stöd. Vänner är inte anställda för att ta hänsyn till vår autism. De kan ifrågasätta, säga vad de vill och de kan men behöver inte ta hänsyn till vår autism.

Det är mer komplicerat för personer med autism att ha vänner än att ha en kontaktperson. Vänner är ofta utan diagnos och förstår kanske inte hur det är att vara autistisk och psykiskt handikappad. De kan ibland ställa krav som är svåra att uppfylla som att vara lika social som de är eller förstår saker som vi blir utbrända av. Med en kontaktperson är det lite annorlunda. De är anställda för att fungera som en vän och stöd i sociala sammanhang. De måste visa mer hänsyn.



Mitt resonemang lyder, även som "ickeanställd" är det extremt viktigt att visa omtanke och respekt om man vet att ens vän har problematik på olika vis. Är man inte införstådd med detta växer konsekvenserna och då måste man åtminstone försöka sätta sig in i vederbörandes diagnoser. De som hanterar det åt motsatt håll och är (som jag ser det) egocentrisk, tycker jag inte förtjänar personens vänskap i så fall.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-11-06 18:28:23

kiddie skrev:Angående rubriken så var det ju inte TS som skrev (Kan en kontaktperson räknas som en vän?).

Egentligen var det inte frågeställningen i inlägget men eftersom rubriken var där så dömde jag på förhand. När man läser så kom vänskapen först och kontaktpersonskapet sedan!


Skulle jag ha formulerat rubriken "kontaktperson och vän" istället? Nu i efterhand borde jag nog ha framfört vem jag var och sedan själva historien. :oops:
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-11-06 18:45:48

Melissa skrev:Skulle jag ha formulerat rubriken "kontaktperson och vän" istället?


Det hade funkat för mig. Men nu var det ju ändå inte du som skrev hela rubriken vad jag förstod.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-11-06 18:50:59

kiddie skrev:Står ju inte alls i startinlägget att de kände varandra innan, det står vän (kan tolkas som en vän man fått nu), inte vän sedan innan. Inte lätt att läsa tankar.

Sedan kanske det var lite olyckligt att mods förmodligen läste startinlägget på samma vis som jag, att KP kom först, sedan vänskapen, annars hade man nog inte ändrat till Kan en kontaktperson räknas som en vän? Utan man skulle nog förtydligat på annat vis. Otydlig trådstart och vilseledande förtydande.

Eftersom jag nu hör till de som inte är värdig TS tid så, tack och adjö då? Det verkar som det kvittade att jag visade oro för klienten.


I startinlägget skrev jag " För ett par år sedan hamnade min väninna". För mig innebär detta att jag har känt henne i flera år. Förstod därför inte riktigt vad du menade med den kommentaren.

Klart du är värdig Kiddie. jag skiljer på person och sakfråga. För mig är det skillnad. Jag utgår nämligen från att du och andra som ifrågasätter är fina och goda människor. Det är antydan om påstående och förutfattade meningar jag reagerade emot. Bättre man frågar om något är oklart istället. :-)Happy
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-11-06 18:54:43

kiddie skrev:(Kan en kontaktperson räknas som en vän?)


Nej precis. :-)Happy

Lite så jag menar, hur förvirrande och tokigt det kan bli när modis/admin redigerar i rubriker/inlägg.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav kiddie » 2019-11-06 18:56:29

Melissa skrev:I startinlägget skrev jag " För ett par år sedan hamnade min väninna". För mig innebär detta att jag har känt henne i flera år. Förstod därför inte riktigt vad du menade med den kommentaren.


Tänkte att du blivit vän med henne senare kanske, eller kanske allmän förvirring. Det var ett tag sedan nu som det skrevs.

Och ja, jag minns det nog som att pga rubriken tänkte jag på någon som är kontaktperson, och sedan kanske de blir vänner.

Örk, missförstånd är jobbiga.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Inläggav Melissa » 2019-11-11 18:05:28

kiddie skrev:
Melissa skrev:I startinlägget skrev jag " För ett par år sedan hamnade min väninna". För mig innebär detta att jag har känt henne i flera år. Förstod därför inte riktigt vad du menade med den kommentaren.


Tänkte att du blivit vän med henne senare kanske, eller kanske allmän förvirring. Det var ett tag sedan nu som det skrevs.

Och ja, jag minns det nog som att pga rubriken tänkte jag på någon som är kontaktperson, och sedan kanske de blir vänner.

Örk, missförstånd är jobbiga.


Håller med dig. Missförstånd är alltid påfrestande. Kan man reda ut oklarheterna därefter är det toppen och leder till trevligare sinnesstämning.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in