Företräda sig själv i stället för att anlita advokat?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Företräda sig själv i stället för att anlita advokat?

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 9:34:44

Vi som autistiska tror jag många gånger har större chans att få vår rätt, om vi själva läser de berörda lagarna och företräder oss själva utan en advokat till hjälp. Just för att dom kan inte förstå oss på djupet och många advokater där ute, är inte bra och ser inte till vårt bästa, eftersom de blir för svårt för dom att sätta sig in så djupt i ärendet som en autistisk kan göra.

Moderator: Kompletterade rubriken.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 9:43:28

-Ja men nu har du väll tagit vatten över huvudet, i alla fall!

Ja de har jag säkert, men då kommer jag i all fall vara ren i rätten och de är mycket värt om man funderar över innebörden.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 10:12:56

En advokat underlättar nog eftersom de arbetar med det så de har stor erfarenhet.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Advokat

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 11:38:54

Ja man kan ju lätt tycka de, men är du mer begåvad och förstår din situation bättre än dom och själv läser igenom lagen vad som gäller, så har du bara att förlora på det, enligt min uppfattning. Lagboken finns ju på internet, de är bara läsa. Samt besöka några rättegångar för att se hur det går till.

Skulle vara en bra affärsidé idé att göra en applikation till mobilen som läser texter, samt lyssnar på frågeställningar och blir din AI advokat. Då kan man ju ha sten koll på vad som gäller!

Skulle nog vara många som skulle vilja ladda ner en sådan applikation.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 11:56:19

Dessa vetenskapliga tekniker finns redan att lära sig för att kunna utveckla en sådan applikation. Dels via internet och böcker, men även på universitetet.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 12:40:12

Aspigare skrev:Ja man kan ju lätt tycka de, men är du mer begåvad och förstår din situation bättre än dom och själv läser igenom lagen vad som gäller, så har du bara att förlora på det, enligt min uppfattning. Lagboken finns ju på internet, de är bara läsa. Samt besöka några rättegångar för att se hur det går till.

Skulle vara en bra affärsidé idé att göra en applikation till mobilen som läser texter, samt lyssnar på frågeställningar och blir din AI advokat. Då kan man ju ha sten koll på vad som gäller!

Skulle nog vara många som skulle vilja ladda ner en sådan applikation.


Jp absolut, jag har hört att många juriska arbeten har automatiserats.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Advokat

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 13:24:47

Ja vi befinner oss ju i den utvecklingen i allt större utsträckning. Den accelererar dessutom.

Om 30-40 år kanske hälften av befolkningen är utan jobb, i vårt land.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav Selma » 2019-11-09 15:03:38

Många av dem är aspiga. Det är ett yrke som passar bra, ett av många akademiska. De jag känner är tydligt excentriska.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Advokat

Inläggav RapeRegs » 2019-11-09 17:14:13

Att ha rätt är en sak, men att få rätt är en annan.

Autistens krav på upprättelse och kompensation överstiger ofta vad som är möjligt eller rimligt. Därför blir många av våra juridiska Dunning-Kruger autister rättshaverister istället.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Advokat

Inläggav Vildsvin » 2019-11-09 23:04:22

Selma skrev:Många av dem är aspiga. Det är ett yrke som passar bra, ett av många akademiska. De jag känner är tydligt excentriska.


Man ska inte ha diagnos om man bara är excentrisk, det krävs att excentriciteten sänker ens funktionsförmåga.

RapeRegs skrev:Att ha rätt är en sak, men att få rätt är en annan.

Autistens krav på upprättelse och kompensation överstiger ofta vad som är möjligt eller rimligt. Därför blir många av våra juridiska Dunning-Kruger autister rättshaverister istället.


Ja det typiska är väl att man stämmer nån myndighet, det är ganska dödfött utan ett ombud.

Helt annan sak om man stämmer en annan person och folk som känner båda bedömer att motparten med högre sannolikhet göra bort sig inför domstolen än en själv. Ganska vanligt att skojare inte ens dyker upp på rättegången och därför förlorar målet.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Advokat

Inläggav RSD555 » 2019-11-10 0:29:20

RapeRegs skrev:Att ha rätt är en sak, men att få rätt är en annan.

Autistens krav på upprättelse och kompensation överstiger ofta vad som är möjligt eller rimligt. Därför blir många av våra juridiska Dunning-Kruger autister rättshaverister istället.


Skillnaden mellan att ”ha” rätt och att ”få” rätt är viktig förstå.

Tog lång tid för mig förstå den. Bara nåt år sen.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1607
Anslöt: 2017-12-02

Advokat

Inläggav Aspigare » 2019-11-10 15:06:31

Ja men om du har en bevisning som är den högsta tänkbara så ska det enligt lagen i de högre instanserna bara tolkas enligt lag. Förutsatt att de inte finns korruption i ledet upp mot HD, men eftersom hela vårat samhälle är grovt korrupt, med topp styrning så gäller kanske inte lagen i de högre instanserna och Europa domstolen heller. Men proccessar man själv så att säga, så slipper man ju i vart fall, en dyr advokat kostnad.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Advokat

Inläggav kiddie » 2019-11-10 18:01:10

Problemet med IRL-advokater är ju att många används i rättshjälp. De målen skiter de mer eller mindre i eftersom det utgår mycket mindre ersättning, samt att advokaten anser att fattiga är sämre människor.

Juridik är ett rävspel där en sann aspergare bara skulle ta skada.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in