Bör det finnas autistiska ghetton?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 8:05:07

Vetenskapen har bevisat att de med liknade fenotyper blir vänner, genom att analysera genom har de kommit framtill att de med mer likt genom blir vänner.

Tänkt er ett ghetto med teckenspråk så hade döva varit mycket mindre handikappade och alla biografer hade haft undertexter.

Jag tror att de hade liknade projekt i Sovjet unionen men de borde införa det i Sverige också. Det finns också ett fenomen i USA som kallas white flight som innebär att de skapar vita ghetton självmant. Det finns också grupper som Mensa som personer med samma fenotyper kan mötas vid.

Samhället borde försöka skapa så mycket lycka som möjligt så kanske den torde skapa autistiska ghetton där lika barn kan leka bäst.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 8:41:00

Varför just ghetto? Låter ju verkligen inte trevligt. Ghetton är inte trevligt för någon och ännu jobbigare för autistiska med sina extremt känsliga sinnen och känslor, hög ljudnivå, mycket dåliga dofter, orolig miljö etc. Autistiska ska prioriteras lugna ställen att få bo på. Enligt LSS lagen ska autistiska ha rätt till goda levnadsvillkor, så de resonemanget går mot Svensk lagstiftning.
Senast redigerad av Aspigare 2019-11-09 8:53:42, redigerad totalt 1 gång.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 8:50:45

Aspigare skrev:Varför just ghetto? Låter ju verkligen inte trevligt. Ghetton är inte trevligt för någon och ännu jobbigare för autistiska med sina extremt känsliga sinnen, hög ljudnivå mycket dåliga dofter etc. Autistiska ska prioriteras lugna ställen att få bo på. Enligt LSS lagen ska autistiska ha rätt till goda levnadsvillkor så de resonemanget går mot Svensk lagstiftning.


Det är så klart hur man tolkar ordet ghetto, jag tänkte på hur det fanns judiska ghetton förr i tiden där man talade Jiddish. Idag så kanske ordet har en annan innebörd. Jag vet inte hur bra LSS fungerar i praktiken.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 8:59:26

Många kommuner följer dessvärre inte lagen och gör allt vad dom kan för att hitta kryphål och vinkla, bolla runt och manipulera bort rättigheter för att reducera kostnader och ta bort våra rättigheter så vi inte når dom. Det verkar vara satt i system i många kommuner, konstigt att ingen avslöjar dom och tar tag i korruptionen, dels via överklagan, dels via IVO, dels via JO, men även en motion skulle behövas. Då spelreglerna följs inte längre i många kommuner.
Senast redigerad av Aspigare 2019-11-09 9:10:02, redigerad totalt 2 gånger.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 9:04:59

Aspigare skrev:Många kommuner följer dessvärre inte lagen och gör allt vad dom kan för att hitta kryphål och vinkla, bolla runt och manipulera bort rättigheter för att reducera kostnader och ta bort våra rättigheter så vi inte når dom. Det verkar vara satt i system i många kommuner, konstigt att ingen avslöjar dom och tar tag i korruptionen, dels via IVO dels via JO men även en motion skulle behövas.


Tack för att du upplyste mig med dina erfarenheter, Aspigare.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 9:05:38

Tack själv.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Huggorm » 2019-11-09 9:39:11

Undrar hur ett aspergers-ghetto skulle se ut, vad skulle utmärka det?
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav elle » 2019-11-09 9:47:20

Ordet getto låter för mig väldigt negativt eftersom det är ett ord jag associerar bara med andra världskriget och judar som svälte ihjäl där och inget annat !!!

Många judar dog och mördades brutalt i getto under 2. världskriget så jag förstår inte varför man skulle vilja bo i ett getto !! Vilket eländet !

Nej, jag vill inte bo i ett getto !! Vad hemskt det skulle vara !!!

Det finns betydligt trevligare ord som låter mer neutralt.
Senast redigerad av elle 2019-11-09 10:01:20, redigerad totalt 3 gånger.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Huggorm » 2019-11-09 9:56:47

Det mest aspergertäta området i världen skall ju vara silicon valley där nördarna samlas i teknikföretagen. Men det blir ju ganska stor skillnad beroende på hur mycket en aspergare klarar själv, funktionsnivån är ju varierande. Men jag tror behovet av skolor och barnomsorg i såna områden skulle vara lägre än genomsnittet...
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Aspigare » 2019-11-09 10:04:06

Men de finns guldkorn i kommunerna också, tack och lov <3 Jag träffade en härom dagen, han va den bästa jag någonsin träffat, vilket bemötande, begåvad va han också!
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 10:05:10

elle skrev:Ordet getto låter för mig väldigt negativt eftersom det är ett ord jag associerar bara med andra världskriget och judar som svälte ihjäl där och inget annat !!!

Många judar dog och mördades brutalt i getto under 2. världskriget så jag förstår inte varför man skulle vilja bo i ett getto !! Vilket eländet !

Nej, jag vill inte bo i ett getto !! Vad hemskt det skulle vara !!!

Det finns betydligt trevligare ord som låter mer neutralt.


Vad finns det för andra ord för att beskriva det? Jag har tyvärr inte så bra ordförord. Jag tror att ordet användes innan 30-talet men du har en poäng.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 10:10:41

Aspigare skrev:Men de finns guldkorn i kommunerna också, tack och lov <3 Jag träffade en härom dagen, han va den bästa jag någonsin träffat, vilket bemötande, begåvad va han också!
:-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiskta ghetton?

Inläggav Kentarou » 2019-11-09 10:14:48

Huggorm skrev:Undrar hur ett aspergers-ghetto skulle se ut, vad skulle utmärka det?


Kanske som Aspigare sa att de behöver lugnet så lägre buller.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav Alien » 2019-11-09 13:50:03

Kentarou skrev:Vetenskapen har bevisat att de med liknade fenotyper blir vänner, genom att analysera genom har de kommit framtill att de med mer likt genom blir vänner.

Tänkt er ett ghetto med teckenspråk så hade döva varit mycket mindre handikappade och alla biografer hade haft undertexter.

Jag tror att de hade liknade projekt i Sovjet unionen men de borde införa det i Sverige också. Det finns också ett fenomen i USA som kallas white flight som innebär att de skapar vita ghetton självmant. Det finns också grupper som Mensa som personer med samma fenotyper kan mötas vid.

Samhället borde försöka skapa så mycket lycka som möjligt så kanske den torde skapa autistiska ghetton där lika barn kan leka bäst.

Nu är alla filmer på biografer textade, så det behövs inget ghetto för döva. De kan ju umgås med varandra utan att behöva bo i samma område. Samma gäller de som är med i Mensa.

Dessutom så är aspergare så olika varann, att det är oklart hur stort utbyte de skulle ha av att bo i samma område. Det gemensamma är möjligen ljudkänsligheten men den borde kunna lösas med bättre byggda hus. Alltså snarare speciella hus för ljudkänsliga än hela områden för aspergare.

Däremot fler klasser för aspergare i skolan. Mindre grupper och undervisning speciellt anpassad för aspergare. Ett särskilt ämne skulle kunna vara "Neurotyper och hur man umgås med dem". Men målet skulle vara att de kunde integreras med vanliga i gymnasiet. Jag kan inte se någon fördel att vara isolerad och bara träffa andra aspergare hela livet.

Ett aspergerghetto skulle också ha den nackdelen som de judiska ghettona hade. Det blir lätt för dem som vill förfölja aspergare att hitta dem.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46170
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-09 15:07:06

White flight? Det där låter bara obehagligt och segregerande. Även för autister och skulle inte hjälpa någon utan bara isolera och skada både NTs&NPFs.

Flera här på forumet skulle jag aldrig vilja bo i närheten av (även om jag tyvärr troligtvis gör, även fd stalker).

Det känns även rätt konstigt för mig att du i diverse trådar diskuterar autister som en grupp, vet att det är väl menat men frågeställningarna blir lite märkliga speciellt när du inte har det själv :/
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav kiddie » 2019-11-09 15:36:11

Får jag bo i den delen av ghettot där de nattvakna och icke ljudkänsliga finns?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav Huggorm » 2019-11-09 15:55:35

kiddie skrev:Får jag bo i den delen av ghettot där de nattvakna och icke ljudkänsliga finns?
Är du icke ljudkänslig är du icke välkommen :-)019 Du skulle ju kunna få för dig att börja spela trombon mitt i natten.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav Selma » 2019-11-09 15:59:48

ShakeItOut skrev:Flera här på forumet skulle jag aldrig vilja bo i närheten av (även om jag tyvärr troligtvis gör, även fd stalker).

Nej.
Det är bara ett fåtal av medlemmarna (flera om jag räknar med alla jag saknar här) jag skulle kunna tänka mig att ens bo i närheten av. Jag behöver nog ganska många s k normala omkring mig trots att jag "sticker ut" bland dem.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav ShakeItOut » 2019-11-09 16:17:19

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Får jag bo i den delen av ghettot där de nattvakna och icke ljudkänsliga finns?
Är du icke ljudkänslig är du icke välkommen :-)019 Du skulle ju kunna få för dig att börja spela trombon mitt i natten.


Se, det där skulle ju falla sönder snabbt... Jag kan tänka mig trombonspelande och hög musik ibland. Men också helt utan skrikande varelser och folk som knackar med fingrarna. Ljudkänsligheten är för varierade :lol:
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav kiddie » 2019-11-09 16:33:39

Njae, saxofon är lite coolare. Fast när jag var i kommunala musikskolan var jag tvungen att spela klarinett så jag kommer ta med mig den. Och altflöjt. Och diverse olika gitarrer. Och ukulele. Och tamburiner och kalebasser. Och ett jävla stort piano förstås.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav Huggorm » 2019-11-09 16:44:39

kiddie skrev:Njae, saxofon är lite coolare. Fast när jag var i kommunala musikskolan var jag tvungen att spela klarinett så jag kommer ta med mig den. Och altflöjt. Och diverse olika gitarrer. Och ukulele. Och tamburiner och kalebasser. Och ett jävla stort piano förstås.
Du kan få ha en triangel att spela på, inget större.
Huggorm
 
Inlägg: 22237
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav RSD555 » 2019-11-09 17:01:09

Autism är att man har sociala problem. Alltså att man är udda. Finns inga gemensamma drag
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav RSD555 » 2019-11-09 17:37:26

Finns många olika varianser av Autism menar jag. Var kanske dumt skriva så men för sent ta bort
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

Bör det finnas autistiska ghetton?

Inläggav RSD555 » 2019-11-09 17:39:02

Tycker det ska finnas ghetton men preciseras mer menar jag.
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1605
Anslöt: 2017-12-02

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in