Idiotintolerant?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Idiotintolerant?

Inläggav Karamell » 2019-11-05 23:43:32

NPF kallas ju ojämnt begåvning. Jag är själv en fullständig idiot i många sammanhang, men jag stör mig på dom gångerna jag inte är det, när andra har den rollen. Men då försöker jag ju tänka på att ingen är perfekt och alla har vi våra olika funktionsvariationer, bra och dåliga sidor. Men jag har svårt att tro att folk med hög status som är skitstövlar ens skulle acceptera att bli kallade att dom har en funktionsvariation. Dom är ju lättstötta som fan.
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

Idiotintolerant?

Inläggav kiddie » 2019-11-06 10:22:30

Karamell skrev:NPF kallas ju ojämnt begåvning. Jag är själv en fullständig idiot i många sammanhang, men jag stör mig på dom gångerna jag inte är det, när andra har den rollen. Men då försöker jag ju tänka på att ingen är perfekt och alla har vi våra olika funktionsvariationer, bra och dåliga sidor. Men jag har svårt att tro att folk med hög status som är skitstövlar ens skulle acceptera att bli kallade att dom har en funktionsvariation. Dom är ju lättstötta som fan.


Ganska likt hur jag känner. Fast har nog kommit lite längre i accepterandet av andras brister.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Idiotintolerant?

Inläggav tolliver » 2019-11-06 10:37:58

Den största idiot jag har träffat hade mycket hög iq, men beter sig ändå väldigt illa mot andra människor. Det är en stor idiot.
tolliver
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 57
Anslöt: 2019-06-06

Idiotintolerant?

Inläggav antonius » 2019-11-06 10:55:53

De fina familjerna döljer nog alla variationer, så ingen skugga ska falla på dem. Har en kollega som är helt hopplös och väldigt inkompetent, det är det ju många som är, men det tråkiga är att han har en väldigt elak sida också, och är ständigt inblandad i konflikter, som skapar en usel stämning. Och våra arbetsledare, törs inte ta upp problemet med ledningen, för hans bror är en av cheferna. Nepotismen i sin allra ädlaste form, är allena rådande.

Direkt det blir problem för denna man, så kommer den fina släkten rusande, och styr upp situationen, till allas förtret. De borde såklart försöka se till att han får komma till en utredning istället för att belasta en redan hårt utsatt personal, som blir mer och mer frustrerad och idiotintolerant, det har till och med gått så långt att de tappat duktig yngre personal som har noll tolerans på sådana här konflikter, så snart blir det bara vi gamla uvar som är mer toleranta kvar. Det är illa att se hur det kan bli för de gör honom en björntjänst, när han med lite professionell hjälp skulle kunna fungera mycket bättre i gruppen, samt att karlen skulle nog må mycket bättre själv i sin roll både privat och jobbet... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idiotintolerant?

Inläggav Fabela » 2019-11-06 18:02:54

Huggorm skrev:Om man avfärdar folk som korkade när man inte förstår dom, är det kanske för att man själv är korkad?

Jo det är klart att det är en sida av det.
En annan är att tålamodet har en gräns.

Om nån t.ex. bara fortsätter att kasta skit på mig, utan att ha en aning om vem jag är, utan att lyssna på några argument, trots att hen har intellektuell kapacitet nog för att kunna bättre och jag inte hittar några andra skäl som kunde förklara/ursäkta beteendet - då kan det mycket väl hända att jag idiotförklarar personen i fråga, ja.
Varför i hela fridens namn skulle jag bara ta sånt? Och hur skulle jag rimligtvis kunna tycka att en sån person är en hyvens prick?

Det är där den där figuren jag skrev om innan kommer in.
idiotintolerant-t55876.html#p1571975
Den tar ned saken på rätt nivå, dvs den där otrevliga människan har uppenbarligen inte mer förstånd än så, när det kommer till kritan, så gör inte för stor grej av hen.
Och det där "du pratar som du har förstånd till" är riktat mot mig själv också - dvs delta inte i sånt som inte leder till nåt annat än meningslöst tjafs, för då är du lika dum själv.

Alltså man har inget annat väl än att bara ignorera och radera vissa saker ur sitt medvetande. Det finns alldeles för mycket konstigheter i världen, för att man ska kunna/behöva hantera och/eller lagra allt.
I synnerhet okända, otrevliga människor är det ingen mening att slösa värst mycket energi och minneskapacitet på.
Tycker jag.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Idiotintolerant?

Inläggav kiddie » 2019-11-06 18:14:19

En del retar sig ju på alla som säger fel och dumma saker.

Fast detta verkar mer handla om när ojusta människor säger fel och dumma saker.

Finns nog båda sätten att vara.

Ska jag rannsaka mig själv kan jag även reta mig på folk som inte bryr sig om vad som är sant och inte som bara är lättvindiga. Som kan säga saker som "Vet du att pyramiderna i Egypten byggdes av Mayafolket", dela spännande fakta som de har fått om bakfoten. Det spelar ingen roll för dem vad som är sant och inte för deras grej är bara att ha något häftigt att berätta. Sånt kan jag bli knäpp på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Idiotintolerant?

Inläggav Fabela » 2019-11-06 21:07:46

Ja, vi pratar nog om ett helt spektra av idioti i den här tråden.

Jag kan också bli irriterad på allt möjligt. Beror på typ om jag sovit på en ärta eller inte.
Men det är ju harmlöst. Kan t.o.m. ha ett visst underhållningsvärde, beroende på.

Det är en annan sak med folk som har illvillighet som hobby, typ. Tröttsamma människor, som löper risk att hamna i idiotfacket hos mig.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Idiotintolerant?

Inläggav Kentarou » 2019-11-07 15:07:19

Jag har blivit kallad efterbliven mycket, jag hoppas inte att personer stör sig allt för mycket på mig. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Idiotintolerant?

Inläggav Fabela » 2019-11-07 18:32:14

Kentarou skrev:Jag har blivit kallad efterbliven mycket, jag hoppas inte att personer stör sig allt för mycket på mig. :-)Hug

Inte jag iaf.
Tycker inte alls att du verkar efterbliven (hur man än menar med ordet), utan mer som att du råkat på många som själv inte orkat tänka till. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Idiotintolerant?

Inläggav RSD555 » 2019-11-07 19:22:08

oj
RSD555
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1603
Anslöt: 2017-12-02

Idiotintolerant?

Inläggav Kentarou » 2019-11-08 12:05:21

Fabela skrev:
Kentarou skrev:Jag har blivit kallad efterbliven mycket, jag hoppas inte att personer stör sig allt för mycket på mig. :-)Hug

Inte jag iaf.
Tycker inte alls att du verkar efterbliven (hur man än menar med ordet), utan mer som att du råkat på många som själv inte orkat tänka till. :-)Happy


Jag pratar på ett efterblivet sätt änna värre Forrest Gump det syns inte via text, i special skolan blev jag kallad Forest Gump av lärare men jag tog inte illa upp. Han var en stark karaktär. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Idiotintolerant?

Inläggav Toblerone » 2019-11-08 12:56:37

Huggorm skrev:Om man avfärdar folk som korkade när man inte förstår dom, är det kanske för att man själv är korkad?


Den sorten är mest irriterande. Ibland kan folk tro att man inte fattar eller tycka att man resonerar dumt, när man faktiskt har lagt sig på en högre nivå av diskussionen.

Annars skulle jag säga att det är ignoranta människor som är mest irriterande. Idiot är lite svårdefinerat.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Idiotintolerant?

Inläggav Kentarou » 2019-11-08 13:23:14

Toblerone skrev:
Huggorm skrev:Om man avfärdar folk som korkade när man inte förstår dom, är det kanske för att man själv är korkad?


Den sorten är mest irriterande. Ibland kan folk tro att man inte fattar eller tycka att man resonerar dumt, när man faktiskt har lagt sig på en högre nivå av diskussionen.

Annars skulle jag säga att det är ignoranta människor som är mest irriterande. Idiot är lite svårdefinerat.


Förr i tiden betydde idiot en som levde i sin egen värld fast i denna post modernistiska värld så uppmanas alla som att leva som idioter.

https://www.allaboutworldview.org/postmodern-theory.htm
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in