Forumdöden

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Forumdöden

Inläggav illmbius » 2019-10-26 1:50:53

Kan det vara så att det bara e autistiska personer som använder sig av forum ist för andra kommunikationsvägar, chat, inleda samtal på stan bussen tåget cafét resturangen i kön på mat affärn I mataffärn ja i i princip ALLA icke-JIVNA situationer i livet som vi i vanliga fall önskar inte skulle kunna finnas och som vi jör vad-som-helst för att bli kvitt och kriminalisera för att slippa deltaverklig nivå och vakna upp en gång för alla då det skulle visa sig att alla våra drömmar skulle gå i uppfyllesle och blotta tanken på att låta sigsjälv å andra i den här världen lyckas är det VIDRIGASTE MAN KAN TÄNKA SIG :-)060 då det inte kräver lika stort engagemang intensivitet eller tid :-)063 Tänker på forum som Flashback.org, Sweclockers, Reddit, 4chan, asperger, viska, alternativ.nu, fotosidan m.fl det tyx inte kräva nån "speciell" förmåga för att kunna sitta och skriva i dåtid och i MÅNGA FALL INTE ENS BRY SEJ OM SVAR :-)013
illmbius
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2019-09-12

Forumdöden

Inläggav Dagobert » 2019-10-26 1:55:13

Om du skrev läsbart så skulle jag kanske läsa det.
Dagobert
 
Inlägg: 14125
Anslöt: 2010-11-30

Forumdöden

Inläggav Micke » 2019-10-26 2:00:06

Somliga finner det lättare att kommunicera via forum, andra finner det mer omständigt. Fast jag undrar ju hur man skriver i "dåtid"?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Forumdöden

Inläggav kiddie » 2019-10-26 2:13:01

Tyckte detta var ett rätt intressant inlägg. Men fattar inte riktigt. Kan någon översätta?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Forumdöden

Inläggav antonius » 2019-10-26 20:29:09

kommunikation genom tal är snart en gången epok, nästa variant av homo sapiens kommer troligen inte att kunna tala
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Forumdöden

Inläggav antonius » 2019-10-26 20:30:38

eftersom vi har så fullt upp med alla medier, så är tal överflödigt
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Forumdöden

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-27 0:03:32

Dagobert skrev:Om du skrev läsbart så skulle jag kanske läsa det.
TV - Piratglasögonen (3d) fungerar.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Forumdöden

Inläggav Christopher_R » 2019-10-27 22:34:03

Ok en fråga, varför ha olika färger på texten och inte ha normal färg? Blir ju lite svårare att läsa när det är flera olika färger på texten istället för en enda.
Christopher_R
 
Inlägg: 54
Anslöt: 2019-03-07

Forumdöden

Inläggav antonius » 2019-10-28 10:54:43

antonius skrev:kommunikation genom tal är snart en gången epok, nästa variant av homo sapiens kommer troligen inte att kunna tala


kan kanske ses av tillgodo, för vissa, vad gällande vissa element, särskilt undertecknad
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Forumdöden

Inläggav antonius » 2019-10-28 11:04:03

för övrigt finns det ett nöjespalats i Älvsbyn, som kallas Forum och det lever i högsta grad, medan ungdomsdiscot Forum i Boden är att betrakta som Forumdöd...
antonius
 
Inlägg: 21855
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Forumdöden

Inläggav Fabela » 2019-10-28 14:02:02

illmbius skrev:Kan det vara så att det bara e autistiska personer som använder sig av forum ist för andra kommunikationsvägar, chat, inleda samtal på stan bussen tåget cafét resturangen i kön på mat affärn I mataffärn ja i i princip ALLA icke-JIVNA situationer i livet som vi i vanliga fall önskar inte skulle kunna finnas och som vi jör vad-som-helst för att bli kvitt och kriminalisera för att slippa deltaverklig nivå och vakna upp en gång för alla då det skulle visa sig att alla våra drömmar skulle gå i uppfyllesle och blotta tanken på att låta sigsjälv å andra i den här världen lyckas är det VIDRIGASTE MAN KAN TÄNKA SIG :-)060 då det inte kräver lika stort engagemang intensivitet eller tid :-)063 Tänker på forum som Flashback.org, Sweclockers, Reddit, 4chan, asperger, viska, alternativ.nu, fotosidan m.fl det tyx inte kräva nån "speciell" förmåga för att kunna sitta och skriva i dåtid och i MÅNGA FALL INTE ENS BRY SEJ OM SVAR :-)013

Det känns som att det ligger nåt i det här, men får inte riktigt fatt på vad det kunde vara. Känns som flera brutna tankar?
illmbius kunde kanske utveckla?

Det finns ju iaf nåt jämställt i att prata med folk på stan, på bussen, i affären. Det behövs inga manicker som kostar pengar, ingenting, det är bara att snacka på.
Jag har inga problem att göra det. Eller jag tar väl sällan initiativet, utom om jag behöver fråga nåt. Men om nån börjar prata med mig har jag inga problem att haka på.
Jag gillar i själva verket såna kontakter, för de kan vara så mycket mer ärliga och raka eftersom folk då inte behöver stå till svars för vad de sagt.

Inte ett enda ord OnT där tror jag, haha...
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Forumdöden

Inläggav Liljan » 2019-10-29 17:04:22

Jag tror de flesta som skriver på forum som Familjeliv och Flashback är neurotypiska. Att du avskyr att prata med folk du inte känner får stå för dig, själv småpratar jag gärna med personen i kassan eller vem det nu kan vara.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Forumdöden

Inläggav kiddie » 2019-10-30 2:13:07

Liljan skrev:själv småpratar jag gärna med personen i kassan eller vem det nu kan vara.


Inte den i kassan. De i kassakön.

Fattar inte varför folk snackar om att man ska gå och snacka med människor på ICA. Var har de fått det ifrån att folk gör så? INGEN gör så!!! I kön är det tyst, de som känner varandra kanske pratar med varandra.

Är det från något TV-program från USA? Där är det socialt accepterat att prata med främlingar, särskilt när det är lite dötid.

Men det är inte socialt accepterat här. Finns inga NT som pratar med varandra i kassakön. Det kanske händer i byar där man har iallafall sett varandra förr. I städer, nope.

En gång kom det fram en kille till mig vid mjölkdisken. Han var skitnervös. Man hörde på något vis att det inte var hans egna ord. Man fattade att han fått i uppgift av någon sinnessjuk psykofant att ta kontakt på affären med en främling mot sin sociala fobi. Som om en konversation vid mjölkdisken är helt normal. Jag försökte iallafall svara såpass harmlöst att han inte skulle bli rädd, men jag tror han blev det ändå, eftersom det inte hör till den sociala normen att ställa random fråga vid mjölkdisken så min första reaktion var förvåning och irritation.

Sedan vet jag inte om det är meningen att folk med AS ska leva med samma sociala regler som NT eller om vi kan rucka på systemet genom att prata med folk i "fel" situationer. Men vi måste nog ändå först fatta vad NT anser är en OK situation att tilltala främlingar i, en OK situation är inte mjölkdisken eller kassakön.

När internet "startade" var det en "släkting" till mig som sa att man inte skulle chatta utan göra som förr, tala med folk på ICA. Nu kanske hon menade det som en symbol för att tala med folk i andra, IRL-miljöer, för jag har banne mig inte sett henne snacka med folk på ICA. Jo asså, hon pratar länge och väl med expediter i affärer, men det är inte riktigt samma sak. Man vet ju att det ingår i deras jobb att prata så de får inte nobba en eller springa därifrån.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in