Hur ser er vardag ut?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Teagirl » 2019-10-16 9:32:15

Jag blev precis beviljad sjukersättning, har väntat och hoppats på detta men fick ändå sorgsna tankar kring mitt liv. Men det är bara att konstatera att jag aldrig i hela mitt liv varit anpassad för och inte klarat av samhället och att jag inte är gjord för att leva och att något blev fel när jag föddes.

Nåja, jag har haft aktivitersersättning och sjukpenning sen 2007 då jag gick ut gymnasiet och var även sjukskriven i gymnasiet. Första tiden som sjukskriven var jobbigast när man inte hade några rutiner kring livet utan kampen för att bara överleva.

Nu har jag rutiner och sysselsättning som jag anpassar efter ork, jag har en hund som är 9 år och köpte en valp i september. Dom ger vardagen struktur och sällskap eftersom dom flesta jobbar hela tiden. Har försökt gå kurser som vården här erbjuder personer med psykisk ohälsa och npf diagnoser med bokcirkel, luffarslöjd och fotokurs. Roligast var fotokurs och där träffade jag en som numera är en av mina närmaste vänner. Men jag klarar inte ens vara med på hela kurstillfällena eller på hundkurser som jag ju älskar. Är så ledsen över det och känner mig misslyckad.

Så vardagen består av att träffa vänner och familj när jag orkar, gå till affären, ta hand om hundarna och lyssna på ljudböcker och se serier. Orkar inte långa stunder eller flera saker samma dag.

Jag inser att sjukersättning är det bästa och jag är djupt tacksam över den, eftersom jag ofta inte ens klarar vardagliga saker som att duscha, borsta tänderna, träffa dom jag älskar mer än 1-2 timmar och att allt som innebär att jag måste ta mig ut ur lägenheten kräver enormt mycket energi, rädsla och ångest och ofta känns oöverstigligt.

Hur ser er vardag ut? Fler som inte är ute i arbetslivet och även ni som klarar att jobba? Har ni som jag whiteboardtavlor eller dylikt med exakta tider och planering och rutiner för varje dag? Kan ni också känna att även dom små sakerna dränerar er på all energi?
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Huggorm » 2019-10-16 18:38:00

Jag är väl inte lika illa drabbad som dig för jag kan åtminstone jobba, men i princip hela fritiden går åt till återhämtning. Det bli inte mycket tid över för att verkligen leva.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur ser er vardag ut?

Inläggav antonius » 2019-10-16 19:37:02

Ungefär samma här, och ju värre idiotiska personer man haft att göra med, desto mindre energi finns kvar, ibland är man som ett urholkat skal.

Vi har numera ett skaderapportssystem, med en app som är så krånglig, att man kommer troligen aldrig att använda den. Kanske är det tanken. hursom, det är det tredje raportsystemet, som vi har, och med dem har varit så att när man precis börjar fatta hur de funkar, så byter de system. Jag blir galen... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21798
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur ser er vardag ut?

Inläggav nallen » 2019-10-16 19:45:33

Huggorm skrev:[I] princip hela fritiden går åt till återhämtning. Det bli inte mycket tid över för att verkligen leva.

Nästan all tid går åt till återhämtning och att hjälpligt sköta sitt hem, övriga ägodelar och sig själv - ett minimum av vad andra anser vara "måsten".
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Kristofer » 2019-10-16 20:38:21

Min vardag tycks fyllas av olika sorters problem och nedbrytande saker som jag byter ut när det är sommar-OS.

Jag biter ihop i fyra år för att sedan satsa på något nytt. Varje gång blir det nya problem men också faktiskt olika fördelar. Föregående fyraårsperiod erbjöd en stärkande fritid men andra saker som var nedbrytande trubbel. Nu har jag ingen chans till en rik fritid och är en fysiologisk spillra av föregående periods fornstora dagar. Fast nu är jobbet lärorikt men väldans krävande. All fritid går åt till återhämtning och bostadens och kroppens rengöring.

Det går lixom aldrig ihop sig egentligen... och hur länge det kommer fungera vet jag inte heller. Förhoppningsvis fungerar det fram till det är dax för ålderspension. Jag har ägnat alla mina resurser åt att få den här tillvaron att fungera så jag vet inget annat heller. Utan den skulle jag känna mig överflödig och uppleva total tomhet och isolation.

Dessutom har jag levt ensam i lägenhet hela mitt vuxna liv. Någon ändring på det förefaller osannolik.
Kristofer
Inaktiv
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Mountain_lion » 2019-10-16 21:34:28

Morgonpromenad med hunden.
Sedan kör jag till jobbet. När jag har jobbat färdigt så hämtar jag hunden och sedan går vi på en promenad, vanligen längs en strandskog och sedan nere på stranden. Sedan hem göra mat och vid det laget är jag ganska färdig. :-)ZZZ
Orkar inte med mer. Allt annat får jag försöka orka göra på helgerna.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur ser er vardag ut?

Inläggav BellaBelle » 2019-10-17 3:53:42

Hm, måste man ha rutiner om man är heltidssjukskriven? Har man (små) barn på heltid eller husdjur som en hund måste man förstås det. Men om man inte har sysselsättning?

Jag har SYsselsättning hemma med att sy kläder. Och nu har jag suttit uppe halva natten och sytt. Har varit kul, liksom glömt TID och rum, bara gått upp i detta. Hemma helt själv, ensam, lycklig mitt i natten.

Bör jag ställa väckarklockan och boka in bestämda tider att sy på?

Bara jag som kan bli stressad av detta med scheman, rutiner etc? Hade JÄTTEMYCKET sånt i livet tidigare, förstås, men var då ofta stressad, hade svårt tidsplanera, kom ofta för sent till något eller i alla fall i sista minuten.

Men på daglig verksamhet etc verkar det poängteras jättemycket att man ska få en struktur, rutiner etc och att man då kommer må bättre(?!?). Samt att man mår bra av det sociala umgänget, menas det. Ska man härma ett NT-liv?

Är det något fel att sitta uppe och sy, ensam, mitt i natten? :D
BellaBelle
 
Inlägg: 2542
Anslöt: 2017-10-29
Ort: Sy-kläder-landet.

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Mountain_lion » 2019-10-17 5:24:45

BellaBelle skrev:Hm, måste man ha rutiner om man är heltidssjukskriven? Har man (små) barn på heltid eller husdjur som en hund måste man förstås det. Men om man inte har sysselsättning?

Jag har SYsselsättning hemma med att sy kläder. Och nu har jag suttit uppe halva natten och sytt. Har varit kul, liksom glömt TID och rum, bara gått upp i detta. Hemma helt själv, ensam, lycklig mitt i natten.

Bör jag ställa väckarklockan och boka in bestämda tider att sy på?

Bara jag som kan bli stressad av detta med scheman, rutiner etc? Hade JÄTTEMYCKET sånt i livet tidigare, förstås, men var då ofta stressad, hade svårt tidsplanera, kom ofta för sent till något eller i alla fall i sista minuten.

Men på daglig verksamhet etc verkar det poängteras jättemycket att man ska få en struktur, rutiner etc och att man då kommer må bättre(?!?). Samt att man mår bra av det sociala umgänget, menas det. Ska man härma ett NT-liv?

Är det något fel att sitta uppe och sy, ensam, mitt i natten? :D

Jag tror att NT tänker att kroppen och hjärnan fungerar bäst med regelbundenhet och dagtid. Detta stämmer medicinskt. Men har du inga tidsskyldigheter så går det säkert bra att vara uppe när du vill.
Skoj att du tycker om att sy kläder. Man kan göra så mycket med fantasin. :-)Happy
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Hur ser er vardag ut?

Inläggav kiddie » 2019-10-17 14:54:39

Har inga direkta rutiner. Kan kännas bättre med vissa återkommande saker, mest för att hålla ordning på tiden, men annars så tror jag inte på rutiner. Folk som är rutinmässiga har rutiner inbyggt. Vi som inte har det, har ingen nytta av rutiner. Det jag gör mer rutinmässigt är sådant som har med djuren att göra. Men de går inte heller på något exakt schema.

Jag skulle vilja att hunger och sömn för mig kunde bli inbyggda rutiner av att man tränade upp dem men efter över ett års hård träning när jag var yngre som inte alls ledde till att kroppen hängde med, insåg jag att jag får göra det bästa av situationen.

Så min "rutin" är väl att försöka vara vaken på dagen så mycket som går. Och sedan varierar det såklart vilka timmar det blir.

Jag gör inte så mycket med min tid, men hade jag velat så finns här massor av intressanta saker att sysselsätta sig med, men man ska ju orka oxo.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Flinta » 2019-10-18 20:19:44

kiddie skrev: Folk som är rutinmässiga har rutiner inbyggt. Vi som inte har det, har ingen nytta av rutiner.


Tack kiddie :-)Happy Det där hjälpte mig att tänka lite vid-are :-)Happy
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ser er vardag ut?

Inläggav antor » 2019-10-18 21:22:11

Jag håller de rutiner som växer fram av sig själv. Fast ibland får man ju blicka bakåt och se lite på hur man lever sitt liv egentligen och om det är nåt man vill förändra.

Annars. Vardagen är jobb på halvtid och resten är fri hopp och lek. Förutom småsaker som disk, tvätt och handla.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Teagirl » 2019-10-23 7:23:59

En fråga, vad gör ni på dagarna? Är det fler än jag som tittar mycket på serier och dokumentärer och lyssnar på ljudböcker?

Sen tar mina två hundar lite tid också och utan dom skulle jag känna mig helt vilse, både deras sällskap, att träna med dom och att komma ut, jag bygger hela min vardag kring våra promenader,det blir självklara uppdelningar av dagen för ser jag en hel dag framåt som jag tyvärr gör lätt får jag panik, ångest, stressad och vill bara ge upp,genom mina tider och rutiner betar jag av ett block av dagen i tur och ordning så det blir lite mindre överväldigande.

Har anorexi så dagarna och nätterna kretsar mycket kring vad jag får och inte får äta,räkna kalorier,väga och mäta mat och äta på bestämda tider.

Sen kan jag inte se filmer utan det måste vara serier där det helst ska finnas många avsnitt så jag slipper ta beslut hela tiden om nya filmer att se utan att serien bara rullar på. Svårt också med filmer och att behålla fokus så länge, dokumentärer går bättre och är oftast "bara" en timme.

Är det fler än jag som knappt klarar av att ta beslut eftersom ni har svårt att se vad olika val leder till?
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Alyana » 2019-10-23 11:49:46

Ja du har väl ADD också vilket jag har och det är svårt att se helhet, planera, fokusera mm.
Ska få prova Elevanse (förhoppningsvis) som tydligen ska hjälpa till.
Jag har barn (hua en aspie med barn) så jag har naturligtvis att göra omkring dem plus egen rehabilitering.
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Kahlokatt » 2019-10-23 12:50:28

När jag inte arbetar eller är på DV:
* Sover, behöver mycket återhämtning.
* Hälsar på mina föräldrar och gosar med katten.
* Åker ned på stan; ibland fikar jag med pappa.
* Läser.
* Simmar (1 km två gånger i veckan).
* Städar så mycket jag har ork till.
* Sjunger i kör en kväll i veckan.
* Är med i en skrivargrupp som ses en gång i månaden.
* Går till bibblan. Ofta lånar jag inget, jag bara mår bra av att få vara omgiven av böcker.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Teagirl » 2019-10-27 13:46:08

Alyana skrev:Ja du har väl ADD också vilket jag har och det är svårt att se helhet, planera, fokusera mm.
Ska få prova Elevanse (förhoppningsvis) som tydligen ska hjälpa till.
Jag har barn (hua en aspie med barn) så jag har naturligtvis att göra omkring dem plus egen rehabilitering.

Jag har inte ADD men däremot anorexi och bipolär typ 2 och GAD
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur ser er vardag ut?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-27 13:56:14

Teagirl skrev:typ 2

Hej :)

Vad är två - "typ 2"?

Typ?

*vm i snurrgurka*
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Alyana » 2019-10-27 15:41:13

Teagirl skrev:
Alyana skrev:Ja du har väl ADD också vilket jag har och det är svårt att se helhet, planera, fokusera mm.
Ska få prova Elevanse (förhoppningsvis) som tydligen ska hjälpa till.
Jag har barn (hua en aspie med barn) så jag har naturligtvis att göra omkring dem plus egen rehabilitering.

Jag har inte ADD men däremot anorexi och bipolär typ 2 och GAD

Okej.
Iallafall så dräneras min energi snabbt av stimuli omkring.
Mer ju äldre jag blir tycker jag. :-)003
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Hur ser er vardag ut?

Inläggav elle » 2019-10-27 16:32:35

Teagirl skrev:Har anorexi så dagarna och nätterna kretsar mycket kring vad jag får och inte får äta,räkna kalorier,väga och mäta mat och äta på bestämda tider.

Det tar mkt energy. Jag vet. Skulle kunna skriva en roman om ätstörningar men det är inte värt. Är matfobi samma sak som anorexi? Jag vet inte.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur ser er vardag ut?

Inläggav yumxi » 2019-10-27 17:08:17

Just nu är inte min vardag speciellt spännande. Är inskriven på Arbetsförmedligen och de har skickat mig till AlphaCE där jag har möten två gånger i veckan för att kunna ta mig närmare arbetsmarknaden. När mötena är slut åker jag alltid till Södermalm och kollar in alla second hand-butikerna där.

Förutom dem dagarna spenderar jag mestadelen av tiden hemma vid datorn där jag mest kollar Youtube, forum, Tumblr och läser artiklar jag finner intressanta. Sen tar jag långpromenader (ca 1,5-2 h) varje dag, helst i naturen. Brukar kolla på dokumentärer ibland också (föredrar true crime). Skulle vilja skapa mer konst men kommer aldrig igång med det :-)006
yumxi
 
Inlägg: 410
Anslöt: 2016-08-19
Ort: Appaloosa Plains

Hur ser er vardag ut?

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-27 17:15:10

Alyana skrev:Mer ju äldre jag blir tycker jag.

Ej ge upp :-)154

nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Hur ser er vardag ut?

Inläggav Teagirl » 2019-10-29 9:11:15

nomemorytoday skrev:
Teagirl skrev:typ 2

Hej :)

Vad är två - "typ 2"?

Typ?

*vm i snurrgurka*


Det finns typ 1 och 2. Typ 1 kommer in i manier som är starkare än den hypomani som typ 2 har, dvs att dom kan få psykoser . Så typ 1 har värre uppåtsvängar och typ 2 har djupare depressioner. Lätt förenklat för skulle jag skriva mer så tar det hela dagen. Liknande för båda är att manier och hypomani gör en väldigt uppvarvad. Det är härligt först men sen ger all energi bränsle till ångesten och jag hamnar efter hypomani i djupa depressioner men känslan när man är hypoman är intensiv och i början mår man ju bra

Mina föräldrar håller lite koll på mig när det drar iväg och säger att jag inte måste ta alla beslut på en gång eller vad det nu kan vara

T.ex. har jag när jag gjorde projektarbete i gymnasiet ringt hovet och bett om att få prata med kungen så att han skulle sponsra oss, fick inte prata med honom som ni nog förstår.

Jag köpte en häst, visserligen en jag tog hand om men jag var fattig och fick jobba hela tiden för att ha henne och dom första 2 åren var det enda jag hade råd med till mig själv ett par strumpor.

Jag bokade resan för projektet innan jag fixat finansieringen så inte förrän två veckor innan kom bidraget.

Jag tog en lägenhet jag aldrig sett.

Jag fick för mig att jag skulle bli lärare, egentligen gillar jag inte ens barn så mycket,och la upp schema och ämnen och bestämde hur vi skulle jobba med alla saker från ettan till femman. Hur jag skulle gå ut i skogen och lära dom om löv och vad vi skulle läsa och precis allt verkligen. Ringde mamma och sa att allt är bra nu, nu vet jag vad meningen med livet är, hon stoppade upp mig lite när hon sa att jag senast en vecka innan sagt att jag aldrig vill jobba med barn och att jag ju inte behöver ta beslut utan låta allt bli lugnt för jag ringde runt till alla om vad meningen med mitt var.

Jag kan ofta ha svårt att gå i hypomanier, har så mycket energi så jag vill hoppa runt eller springa. Att hoppa runt var charmigt som barn eller när läraren såg att hela jag bubblade inne i klassrummet och hon sa åt mig att springa några varv runt skolan. Pojkvänner jag haft tycker bara jag är söt. Jag liksom leker med kundvagnen när jag handlar och kör snabbt och sen glider efter och så leker jag att vagnen är en häst som stegrar sig och gnäggar :oops:

Blev mycket långt men bara en procent nedskrivet men kanske lite förklaring. :-)Hug
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Hur ser er vardag ut?

Inläggav kullan » 2019-10-29 13:12:21

Jag har boendestöd 4 av veckans 7 dagar. Övriga dagar återhämtar jag mig. Ni som jobbar lär skratta åt mig men man kan bli utbränd av att ha boendestöd också. :-)051 När jag inte har något viktigt planerat sitter jag och spelar spel , lyssnar på musik , surfar på facebook , kollar på något tvprogram via någon playkanal eller kollar youtubeklipp.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Hur ser er vardag ut?

Inläggav elle » 2019-10-29 17:41:43

kullan skrev:man kan bli utbränd av att ha boendestöd också.

Naturligtvis kan man det. Boendestöd kan ta också energi.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Hur ser er vardag ut?

Inläggav ehmd93 » 2019-10-30 1:00:39

Kahlokatt skrev:När jag inte arbetar eller är på DV:
kan inte huvudtaget klassats "arbete"
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in