Nu levande genier

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: atoms, Alien

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-12 8:28:57

Vilka finns det? Jag kommer på två i alla fall (Hasse Alfredsson är ju väck).

Banksy (?????)
https://file-magazine.com/wp-content/uploads/4200620700_0c746bc24d_b1.jpg

Aphex Twin (Richard David James) - XMAS_EVET10 [120] (thanaton3 mix) (2014)
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav kullan » 2019-10-12 16:15:07

Om vi snackar musik kan jag nog komma på två st direkt.

Joakim Thåström
Lars Winnerbäck
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Nu levande genier

Inläggav Fabela » 2019-10-12 17:11:37

Vad utmärker ett musikaliskt geni?

Har ni två lust att motivera de valen?
Är inte näsvis, utan ärligt och uppriktigt intresserad att höra hur ni tänker kring dem.

Jag kommer på rak arm inte på nån jag "vågar" kalla geni. Det är ett så tungt ord.
Får fundera ett tag.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu levande genier

Inläggav Kentarou » 2019-10-12 17:25:53

James Watson är ett autistiskt geni, han fattar inte att han säger icke pk saker.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Nu levande genier

Inläggav antonius » 2019-10-12 18:24:16

Greta Thunberg
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-12 19:19:40

Fabela skrev:Vad utmärker ett musikaliskt geni?

Har ni två lust att motivera de valen?
Är inte näsvis, utan ärligt och uppriktigt intresserad att höra hur ni tänker kring dem.

Jag kommer på rak arm inte på nån jag "vågar" kalla geni. Det är ett så tungt ord.
Får fundera ett tag.


Jag är inte superinsatt i Banksy, men en del. Jag tycker att han gör en nästan helt egen grej. Konst som inte kommer finnas "för evigt", det mesta. Han har dessutom lyckats hålla sig hemlig i alla år. Så vitt jag vet, än idag. Det lär väl vara många som vet men dom håller tyst.

Aphex Twin. Jag vetefan. Har inte analyserat det så mycket. Han är inte någon av mina absoluta favoriter på något sätt. Men han gör ju helt otroliga saker. Någonstans läste jag att han har ett lika distinkt rytmsound som John Bonham (överskattad!) och det stämmer nog.

Jag tror f.ö. att han fortfarande betalar skulder på Windowlicker-videon. Den var dyr.

Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk. :-)Happy
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav slackern » 2019-10-12 19:28:29

hearnothing skrev:Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk. :-)Happy


Trippade du omkring mellan alla dansade björnar?
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-12 20:37:11

slackern skrev:
hearnothing skrev:Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk. :-)Happy


Trippade du omkring mellan alla dansade björnar?


Tyvärr inte. Glömde säga att det var människor i björndräkter. :-)Raging
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav Fabela » 2019-10-12 21:18:20

hearnothing skrev:Jag är inte superinsatt i Banksy, men en del. Jag tycker att han gör en nästan helt egen grej. Konst som inte kommer finnas "för evigt", det mesta. Han har dessutom lyckats hålla sig hemlig i alla år. Så vitt jag vet, än idag. Det lär väl vara många som vet men dom håller tyst.

Aphex Twin. Jag vetefan. Har inte analyserat det så mycket. Han är inte någon av mina absoluta favoriter på något sätt. Men han gör ju helt otroliga saker. Någonstans läste jag att han har ett lika distinkt rytmsound som John Bonham (överskattad!) och det stämmer nog.

Jag tror f.ö. att han fortfarande betalar skulder på Windowlicker-videon. Den var dyr.

Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk.

OK, tack för svar, då fattar jag ungefär hur du menar.

Jag tänker på geni som nån som just åstadkommer nånting verkligt unikt och nyskapande, och helst ska det lämna spår i allt som kommer efter också.
Det finns säkert många såna där ute just nu, men tycker att det är svårt att avgöra vilka de är. Vem har inspirerats av vem och hur? Är det den som kommit med fröet till nånting som är banbrytande, eller den som utvecklar det till nånting större? Och så kan man ju förstås inte veta om/hur det samtida kommer att leva vidare och utvecklas.


Jag måste fega ur och inte svara. Jag är inte tillräcklig insatt, till att börja med.
De få jag skulle kunna tänka mig att nämna - kanske inte som genier, men åtminstone märkvärdiga - är dessutom döda. :oops:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-12 21:35:04

Fabela skrev:
hearnothing skrev:Jag är inte superinsatt i Banksy, men en del. Jag tycker att han gör en nästan helt egen grej. Konst som inte kommer finnas "för evigt", det mesta. Han har dessutom lyckats hålla sig hemlig i alla år. Så vitt jag vet, än idag. Det lär väl vara många som vet men dom håller tyst.

Aphex Twin. Jag vetefan. Har inte analyserat det så mycket. Han är inte någon av mina absoluta favoriter på något sätt. Men han gör ju helt otroliga saker. Någonstans läste jag att han har ett lika distinkt rytmsound som John Bonham (överskattad!) och det stämmer nog.

Jag tror f.ö. att han fortfarande betalar skulder på Windowlicker-videon. Den var dyr.

Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk.

OK, tack för svar, då fattar jag ungefär hur du menar.

Jag tänker på geni som nån som just åstadkommer nånting verkligt unikt och nyskapande, och helst ska det lämna spår i allt som kommer efter också.
Det finns säkert många såna där ute just nu, men tycker att det är svårt att avgöra vilka de är. Vem har inspirerats av vem och hur? Är det den som kommit med fröet till nånting som är banbrytande, eller den som utvecklar det till nånting större? Och så kan man ju förstås inte veta om/hur det samtida kommer att leva vidare och utvecklas.


Jag måste fega ur och inte svara. Jag är inte tillräcklig insatt, till att börja med.
De få jag skulle kunna tänka mig att nämna - kanske inte som genier, men åtminstone märkvärdiga - är dessutom döda. :oops:


Alla i Kraftwerk lever väl? :-)Happy
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-12 22:23:24

hearnothing skrev:
slackern skrev:
hearnothing skrev:Jag har haft äran att se Aphex Twin live. Det var en rätt bisarr tillställning där han valde att i princip köra noise hela spelningen. Med någon slags dansande björnar. Jag vet än idag inte om det var sjukt bra eller sjukt dåligt = mästerverk. :-)Happy


Trippade du omkring mellan alla dansade björnar?


Tyvärr inte. Glömde säga att det var människor i björndräkter. :-)Raging


Haha

Tar tid att hitta det som spiller över som genialiskt. Det finns mer än bara musik där. Möjligt att det är ett sätt att förvirra och sortera. Har påtalat detta tidigare, men jag skulle kunna skriva en avhandling på vissa saker.

Edir el assab: Att kompositören i fråga är ett geni. Kan jag ej vetenskapligt skriva avhandlingar på, har ej tid. Det går.

Artisten kanske gjort några strategiska val, maybe, vet ej. Tror dock att han kört sitt race för att inte tänka på annat, utan må bra.

Han har prickat sköna - enligt mig - företeelser som inte dyker upp utan eftertanke.

Och orkar man inte analysera, kan man lyssna en vecka, så vet du.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-12 22:33:46

Vi är bara så vana med västerländsk "musik".
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav Fabela » 2019-10-12 22:53:09

nomemorytoday skrev:Vi är bara så vana med västerländsk "musik".

Oj, det var länge sen jag helt oförberett och spontant blev så glad ända in i hjärtat, av ett så enkelt uttalande.
Det finns så mycket där ute, som inte får välförtjänt respekt och uppmärksamhet. Bara för att det inte passar in i mallen.

Sorry, jag gick OT där, som vanligt. Men var bara tvungen att kommentera det där. :D
Klart slut. :oops:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-13 0:23:10

nomemorytoday skrev:Vi är bara så vana med västerländsk "musik".


Det stämmer. Jag tycker att jag har "bred" musiksmak. Jösses! Den är sjukt smal. Det är till 98% västerländsk "musik".

PS. Jag kan rekommender filmen Vinyl. Det är en samlare där som har som mål att samla på sig ALL musik som någonsin släppts. Tror han har tre miljoner skivor just då. DS.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-13 6:10:14

En vän uttryckte sig ganska bra på internet nyligen:
"Finns många levande musikgenier. Men ja Richard D James är helt enormt bra på att göra musik som ingen hört förut."

Även detta: den som inte förstår Richards (Aphex) influens över ca ’all’ lite mer spännande musik än gammalt stöt har inte förstått mycket alls.
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 7:37:15

Asså apx come to daddy videon (Chris Cunninganham) även gjort fler. Alltså sättet att angripa samt skapa music samt videos går bortom wv slump och/eller skola.
Tycker jag
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 7:43:06

Lyssna bra refräng, ex.
https://youtu.be/KtyQ26KHvE8

Vissa - återigen min åsikt - känslan av pricka rätt. Hm apx gör det 95 %
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 7:48:56

Typ - förlåt gud - Ted Gärestad? Pimp typ.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-13 8:03:39

nomemorytoday skrev:Lyssna bra refräng, ex.
https://youtu.be/KtyQ26KHvE8

Vissa - återigen min åsikt - känslan av pricka rätt. Hm apx gör det 95 %


Krunegård? Geni? Intressant. Jag ÄR en vampyr!
hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 8:06:50

No idea. Skön refräng i den biten iaf. Vampyr... känns amerikanskt
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav hearnothing » 2019-10-13 8:10:14

Ok. Nu är det allvar!!!!!!!!!!! Slut på tramset.



Lägg din arm omkring min hals så du är nära
Det finns inget mer ikväll du måste bära
Fäll ut ditt hår en silvertår
Lägg ditt huvud på min kudde


....

Det bor en sorg i dina ögon som jag inte når
Det bor en sorg i ditt hjärta som är svår att förstå
Hur kom den dit hur kom den dit
Den är svart som svart granit




En del står stilla
Fast fötterna går fram
En del mår illa
Fast dom har guld
I varje tand
Andra rymmer
Från sin egen verklighet
Tro inte på dom!
Du går bara bet...

För du har liv liv liv
Massor av liv
Och du är fri fri fri
Har massor av tid
Och det är bluff bluff bluff
Stå inte still!
Gå tuff tuff tuff
Som ett lokomotiv...

En del behöver stålar
I massor att slå ihjäl
En del söker kosmiska tvålar
För att rena sin själ
Andra tar koks
För att kunna elda på
För dyrt och alldeles för fegt!
Du brinner bra ändå!

För du har liv liv liv
Massor av liv...

Kör genom natten och tiden
Och alltihopa...
Börja ropa: här är jag
Och jag är på väg


hearnothing
Inaktiv
 
Inlägg: 692
Anslöt: 2014-12-02
Ort: Stockholm

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 8:27:15

Hänger med runt laddet, annars vet jag inte fall jag tycker det. Geni på att göra marknadsföring och sälja sin produkt kanske. Hm haha
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 8:37:38

Krånglish, men just denna [låt] från skivan verkar inte gå att hitta på du åker ubåt, men haru spot
https://open.spotify.com/album/37dRAwJIrWrBjYksVjXWaP
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Nu levande genier

Inläggav nomemorytoday » 2019-10-13 8:39:29

Han är tjusigt o snurrigt bevandrad runt att skapa verk. Så enligt mig ett Geni...
Edit Piaf: Otro du kan öppna viken fest med den.
nomemorytoday
 
Inlägg: 3913
Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Intressanta intressen



Logga in