Vad kännetecknar grav autism?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-10-10 17:34:36

Anledningen till att jag undrar är för att jag har diagnosen Aspergers syndrom, och en läkare säger att jag har grav autism, vilket jag inte håller med om.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav slackern » 2019-10-10 18:48:39

Det borde väll beskriva hur mycket hjälp och stöd man behöver i vardagen. Själv säger psyklogorna att jag har mild AS eller dom 2 jag har träffat och jag är diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10.

Det här kanske kan hjälpa dig att förklara enligt DSM-5? Där har dom delat in ASD från 1-3 där 1 är den mildaste och 3 den svåraste.

http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav CopperY » 2019-10-10 19:38:45

Att inte kunna jobba, att ha svårt med studier (går åt mycket energi och tar längre tid), måste ha mycket hjälp, sjukersättning/aktivitetsersättning, boendestöd, bor på gruppboende, kontaktperson osv. Ju flera delar man har desto "svårare handikapp", enligt min mening.
CopperY
Bannad
 
Inlägg: 32
Anslöt: 2019-09-29

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Kentarou » 2019-10-10 20:46:48

Det är när man inte kan tala och har lågt IQ enligt mig.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-10 21:03:50

Du har skrivit x antal gånger om detta på annat forum och får alltid samma svar. Det var troligtvis en läkare som inte var kunnig inom autism. Alla brukar möta någon läkare som säger en konstig kommentar minst en gång i livet. Släpp denna tvångstanke :-)Happy
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-10-10 22:07:04

Kentarou skrev:Det är när man inte kan tala och har lågt IQ enligt mig.


Plus att man t ex gungar, har olika ljud för sig samt har behov av assistenter större delen av dygnet
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-10-10 22:09:07

ShakeItOut skrev: Släpp denna tvångstanke :-)Happy


Bra råd tänkte jag skriva. Men det är uppenbarligen inte lätt. Så hur ska ts gå till väga?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav kiddie » 2019-10-11 1:28:39

Man kan ha rätt högt IQ vid grav autism men att det lixom inte går använda det så jättebra och går inte att kommunicera det.

Grav autism då tänker jag kommunikationsproblem som är grava. Kanske ett behov av alternativa kommunikationsmetoder eller ett liv där de flesta andra inte alls är i fokus utan andra saker är det, grejer som fascinerar. Ett liv som blir skräck om rutiner inte följs. Väldigt stark överbelastning av intryck. Ett slags inre språk mellan personen och omgivningen den som inte består av människor. Och stimmande. Och klarar sig INTE ensamma i livet.

Jag tror ingen med grav autism är på forumet. Enligt DSM:s skala så tror jag att flertalet här är autism 1 och några autism 2 och ingen autism 3.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Flinta » 2019-10-11 7:16:11

kiddie skrev:Man kan ha rätt högt IQ vid grav autism men att det lixom inte går använda det så jättebra och går inte att kommunicera det.


Det stämmer men det är inte dom individerna jag framförallt associerar till när jag hör "grav autism". De med grav autism och hög IK som kunnat inhämta mkt fakta vare t ex specialintressen ses av omgivningen som lågfungerande eftersom de har så pass stora svårigheter med ADL. De är hänvisade till samma hjälp av samhället som de som är lågfungerande.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-10-14 20:45:24

I den här länken står det att en person har grav autism och utvecklingsstörning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... vagssparet


Jag vet inte hur jag ska tänka, eller känna nu. Vem har bestämt att han är gravt autistisk, och vilka bedömningsinstrument använder man sig av för att bedöma om någon har grav autism?
Det är svårt att få ur vad jag vill ha sagt.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav slackern » 2019-10-14 20:49:26

Gunshoot skrev:I den här länken står det att en person har grav autism och utvecklingsstörning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... vagssparet


Jag vet inte hur jag ska tänka, eller känna nu. Vem har bestämt att han är gravt autistisk, och vilka bedömningsinstrument använder man sig av för att bedöma om någon har grav autism?
Det är svårt att få ur vad jag vill ha sagt.


Kan du inte bara fråga din psykiatriker och be vederbörande förklara ingående vad den menar? Det borde vara en enklaste lösningen tycker jag och efter be att få journal anteckningen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav kiddie » 2019-10-14 20:57:03

Tror inte det finns exakta regler för när autism är grav och inte grav, när vi snackar Sverige. Men i DSM har man graderat det efter hur mycket hjälp personen behöver. Det är förstås bara ett sätt att mäta.

Mäter man på ett annat vis så saknar man väldigt mycket kommunikation i grav autism. Personen har inget "normalt" språk alls. Viss kommunikation kan ske på alternativa vägar.

Dvs så har du objektivt sett inte grav autism eftersom du kommunicerar här på forumet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-10-14 21:02:10

Gunshoot skrev:I den här länken står det att en person har grav autism och utvecklingsstörning: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varml ... vagssparet


Jag vet inte hur jag ska tänka, eller känna nu. Vem har bestämt att han är gravt autistisk, och vilka bedömningsinstrument använder man sig av för att bedöma om någon har grav autism?
Det är svårt att få ur vad jag vill ha sagt.


Det är en tidningsartikel och dessa kan ofta ha faktafel/missförstånd när journalisten inte är insatt. Verkar vara nivå 2 eller 3. Plus utvecklingsstörning så har han uppenbarligen stora problem=gravt.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav Gunshoot » 2019-10-14 21:04:18

slackern skrev:Det borde väll beskriva hur mycket hjälp och stöd man behöver i vardagen. Själv säger psyklogorna att jag har mild AS eller dom 2 jag har träffat och jag är diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10.

Det här kanske kan hjälpa dig att förklara enligt DSM-5? Där har dom delat in ASD från 1-3 där 1 är den mildaste och 3 den svåraste.

http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism



Tack för länken. Om man kollar på länken, så står det bland annat under social kommunikation, att en person talar enkla meningar, , vars interaktioner enbart handlar om snäva specialintressen, och som visar ett påtagligt udda kroppsspråk. Så är det INTE för mig. Under nivå 3 och nivå 2 på begränsade repetitiva beteende så uppfyller jag INTE dem kriterierna.
Gunshoot
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2016-01-13

Vad kännetecknar grav autism?

Inläggav slackern » 2019-10-14 21:27:47

Gunshoot skrev:
slackern skrev:Det borde väll beskriva hur mycket hjälp och stöd man behöver i vardagen. Själv säger psyklogorna att jag har mild AS eller dom 2 jag har träffat och jag är diagnostiserad med ASD nivå 1 enligt DSM-5 och AS enligt ICD-10.

Det här kanske kan hjälpa dig att förklara enligt DSM-5? Där har dom delat in ASD från 1-3 där 1 är den mildaste och 3 den svåraste.

http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism



Tack för länken. Om man kollar på länken, så står det bland annat under social kommunikation, att en person talar enkla meningar, , vars interaktioner enbart handlar om snäva specialintressen, och som visar ett påtagligt udda kroppsspråk. Så är det INTE för mig. Under nivå 3 och nivå 2 på begränsade repetitiva beteende så uppfyller jag INTE dem kriterierna.


Om det kan vara någon tröst så upplever inte jag att du skulle vara annorlunda än någon annan här inklusive mig själv. Jag tror att u duger alldeles perfekt som du är och lär känna dina styrkor och ta tillvara på dom istället för att grubbla för mycket vad någon människa som kanske inte känner dig allt för väl har sagt. För trotts allt så har säkert psykiatrikern några tusen patienter och kan ha rätt svårt att bilda sig en uppfattning efter dom korta möten man har med dom någon gång per år, dessutom kanske du inte har haft värdens bästa dagar då du har träffat vederbörande. Förlåt om jag babblar men lägg inte så stor vikt vid vad andra tycker om dig utan du duger som du är.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in