Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-10-08 14:18:46

Fabela skrev:Är lyckligt lottad, hos oss är det bara tvättstugan som har bara bricklås. Alla andra dörrarna i fastigheten har kvar de vanliga låsen också.

Alltså de gamla låsen är i bruk, vi har kvar nycklarna till dem, menar jag förstås.


Läste sen början av tråden och funderade vidare på scenariot enl. trådens rubrik.
Det är inte riktigt vad jag önskar att få vara med om. Precis allt skulle ju klappa ihop, eftersom vi gjort oss så beroende av ström.

Folk skulle förstås börja komma på lösningar efter ett tag, när vi hämtat oss från den första chocken. Undrar hur lång tid det skulle ta.
Och jag undrar vilka som skulle bli mest desorienterade i en strömlös tillvaro.

Tror det skulle finnas för- och nackdelar både med att vara i stan och på landsbygden. I stan finns mycket i affärers lager osv, och det finns mycket folk som kan samarbeta och hjälpa varann.
Men jag skulle nog föredra landsbygden tror jag. Mest för att jag inte vet hur jag skulle reagera när människors mindre sympatiska primitiva sidor kom i dager.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-08 14:39:25

Är det inte som så att portlås om strömmen går så slås låsningsmekanismen ifrån? För jag har för mig att när man trycker på en knapp för att öppna porten inifrån så slås spänningen ifrån låset och det går upp. Hur det ser ut i tvättstugan är en annan lösning.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Fabela » 2019-10-08 15:15:00

Men hur styrs det då? Med datorer, som i sin tur går på ström?

Det var strömavbrott här relativt nyligen, men hade inget ärende ut då så jag vet inte vad som hände med portlåset.

Fast vi har förresten inget sånt alls på insidan, utan här kan man öppna inifrån bara på gammaldags vis, med att vrida på låsvredet.
Så vi är jämförelsevis omoderna här, trots att kod-/bricklåset installerades rätt nyligen.


Alltså jag fattar ju att de där systemen utvecklas hela tiden. Bara så att ingen i onödan börjar förklara det för mig, menar jag.
Men i slutändan handlar det ändå om elberoende, vilket jag tycker är rätt onödigt och dumt.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-08 15:23:42

Jag skulle tro att det inte styrs utav datorer utan utav spänning själva låset elektriskt slutbleck, känns som att om dörren inte skulle kunna öppnas utan spänning så skulle det bli rena dödsfällan om inte räddningstjänsten kan komma in.

Men Huggis har nog koll på vilka standarder och förskrifter som gäller får sådana lås i flerfamiljshus.

Nu pratar jag om portlås in till lägenheterna och inte till tvättstugan.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 18:34:14

Fabela skrev:Värre med lägenhetsdörrar och annat, som är helt i trä och/eller metall.
Det är nog bara en tidsfråga innan låsen till lgh också går på ström. Då har man ingen glädje av att sparka söder rutan till porten, för man kommer ändå inte in i sin lägenhet.


Hoppas de inte hittar på sånt tok. På vissa ställen som har med vård att göra kan det vara blipp till dörr där folk bor, men de brukar också ha ett reservelverk. Det har inte flerfamiljshus. Vårt system är redan väldigt bräckligt och det är sinnessjukt om man vill bygga in ännu mer bräcklighet.

Ju fler led som ska funka, desto mer instabilt blir systemet. Och det behövs bara att ett enda led ska fela så faller allt. Det går inte bara att kräva att allt ska funka. Strul är människans följeslagare. Det kan man aldrig komma ifrån.

De som är intresserade av detta tycker jag ska gå med i Civilförsvaret. Deras årsavgift är extremt låg och beroende på var man bor kan man gå på kurser och föreläsningar. Man kan också få veta hur man själv kan bli en aktiv del i att hjälpa när krisen är framme.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 19:42:41

Fabela skrev:Mest för att jag inte vet hur jag skulle reagera när människors mindre sympatiska primitiva sidor kom i dager.


Bor man så man känner varandra tror jag det är mycket svårare att skada dem, och säkert rätt självklart att man ska hjälpa varandra. Ideala är nog något lantligt men ändå med grannar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2019-10-08 19:46:28

slackern skrev:Jag skulle tro att det inte styrs utav datorer utan utav spänning själva låset elektriskt slutbleck, känns som att om dörren inte skulle kunna öppnas utan spänning så skulle det bli rena dödsfällan om inte räddningstjänsten kan komma in.

Men Huggis har nog koll på vilka standarder och förskrifter som gäller får sådana lås i flerfamiljshus.

Nu pratar jag om portlås in till lägenheterna och inte till tvättstugan.
Föreskrifter är inte min specialitet, det viktiga är att grejer fungerar.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-08 19:46:45

slackern skrev:Men Huggis har nog koll på vilka standarder och förskrifter som gäller får sådana lås i flerfamiljshus.

Nu pratar jag om portlås in till lägenheterna och inte till tvättstugan.


Ja nu vill vi experthjälp här asså!

Iofs så är mitt portlås identiskt med låset till porten till tvättstugan. Men oxo att det var dataproblem, inte strömavbrott, men datastrul kan säkert hända med porten med. Allt är ju sammankopplat på något mystiskt vis iom vi har samma tagg till allt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2019-10-08 19:49:56

Vill ni ha en expert på dörrlås får ni leta på tex. Securitas. Vi elektriker brukar inte greja med sånt.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-08 21:02:17

Huggorm skrev:Vill ni ha en expert på dörrlås får ni leta på tex. Securitas. Vi elektriker brukar inte greja med sånt.


Det är väl trotts allt elektriker som kopplar ihop kablarna och drar dom? Eller det är kanske elteletekniker men mer eller minder samma utbildning?
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-08 21:03:22

Huggorm skrev:
slackern skrev:Jag skulle tro att det inte styrs utav datorer utan utav spänning själva låset elektriskt slutbleck, känns som att om dörren inte skulle kunna öppnas utan spänning så skulle det bli rena dödsfällan om inte räddningstjänsten kan komma in.

Men Huggis har nog koll på vilka standarder och förskrifter som gäller får sådana lås i flerfamiljshus.

Nu pratar jag om portlås in till lägenheterna och inte till tvättstugan.
Föreskrifter är inte min specialitet, det viktiga är att grejer fungerar.


Där ser man, vad jag vill minnas så är det en hel del elföreskrifter som ska pluggas på.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav sebastiann » 2019-10-08 23:37:41

Fabela skrev:Utan på dem som beslutat att låsen installerats


Jag menar att man ska skylla på elbolaget. Elbolaget bedriver samhällsviktig infrastruktur och de ska minsann leverera.

Fabela skrev:tidsfråga innan låsen till lgh också går på ström


är väl bara bra? Tänk alla problem med borttappade nycklar, stulna huvudnycklar m.m.
Framtiden är smart. Då behöver man inte ha någon sketen nyckeltub eller "serviceläge" heller.
Utan då har de elektronisk behörighet, och tappas en huvudnyckel så spärrar man den med ett klick.

Och använder man mobilen för att öppna så kan man ha t.ex. fingeravtrycksverifiering för just huvudnycklar medans lägenhetsinnehavaren bara behöver blippa mobilen.

När vi sedan har allt i mobilen och allt är elektronisk kommer världen vara mycket smart. Bara ETT föremål att hålla reda på: Mobilen. Inget mer.

slackern skrev:dödsfällan om inte räddningstjänsten kan komma in


I de fall man använder RC5 dörrar (vet inte om reglerna även gäller RC4) så kan räddningstjänsten kräva en mekanisk huvudnyckel.
Finns två varianter.
Antingen att man har en nyckeltub/kassaskåp i betongväggen innehållande huvudnyckel till alla lägenheter, som sedan räddningstjänsten öppnar med sin gemensamma nyckel.
Eller så sätter man in räddningstjänstens lås direkt i dörrarna.

Det är då altså samma lås i alla lägenheter i så fall. Ibland plomberar man också låset (du vet en sådan där röd plupp som brukar sitta på elmätaren så det syns om man varit o skruvat, sitter i så fall under vredet) .för att man inte ska kunna pilla upp låset och därmed få reda på hur huvudnyckeln ser ut.

RC1-RC3 (och såvitt jag vet) RC4, omfattas inte av dessa krav, eftersom räddningstjänsten lätt får upp dessa dörrar med sina huydralverktyg.

RC5 är det kraftigaste du kan få som lägenhetsdörr. Sedan kommer RC6 som används för säkerhetsklassade försvarsanläggningar.

slackern skrev:Det är väl trotts allt elektriker som kopplar ihop kablarna och drar dom?


Nej.
Det elektriken gör är att skruva upp trafoskåpet (det som omvandlar 230v till 24v eller 12v, beroende på modell av passer). Det är allt som är behörighetskrävande. När trafoskåpet är uppskruvat så får sedan vem som helst pilla då det är skyddsklenspänning (<50V, <10A) och det är ej behörighetskrävande.

Ska man jobba med larm och passer så krävs tillstånd från polisen, men detta gäller bara yrkesmässig förvärvsverksamhet. Det är altså fullt tillåtet att "hempula" med passer och larm om man vill.

Man kan också, i hemmiljö, använda vägguttagsansluten trafo. Då är ingen del av jobbet behörighetskrävande.

slackern skrev:Är det inte som så att portlås om strömmen går så slås låsningsmekanismen ifrån?


Nej tvärtom. En magnet drar till sig kolven när den får ström. När ström försvinner, så åker kolven ut igen. (Altså i blecket i väggen, inte i dörren, det sitter en vippa som rör sig när man öppnar dörren, och i den vippan på insidan finns det ett hål som en magnetkolv rör sig igenom via en hävarm. Ligger magnetkolven i hålet så är vippan "låst" och går inte röra på - svårt att förklara utan en bild typ).
Men det finns omvända ellås som låser upp när strömmen försvinner, då är det tvärtom, att magneten trycker ut kolven så att det låser.

Däremot använder vissa portar en jättemagnet som helt enkelt släpper när passersystemet ger OK.

När man trycker på knappen på insidan ges en signal till passersystemet att öppna. Därför kortläsaren på utsidan lyser grönt när du trycker på knappen på insidan.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-09 2:05:29

Upplagt för strul om lägenhetslåset ska ha ström, och sedan ska man se till att mobiltelefonen har det också. Tycker inte man ska bygga system där flera olika saker kan gå fel oberoende av varandra.

Om nu det kommer till det sjuka att ens egen lägenhets lås måste ha el, så måste man ha något annat som inte kräver el för att öppna. Annars kommer vi nog ha rätt många utelåsta människor. För människor är just människor. De är inte robotar. Snackat för mycket i mobilen? Nämen oj, inget batteri så då kommer man inte in i sitt eget hem! Helt jävla absurt. På det viset är ju en tagg tryggare. Den har ingen egen el.

Hur gör man om man vill låna ut sin ickebefintliga nyckel?

Kul oxo att bli mobilrånad, då kommer man inte hem. Och ringa efter hjälp går ju inte heller.

Behövs så lite i vårt samhälle för att skapa totalkaos. Behöver inte ens stjäla en bil på vanlig väg, man kan bara hacka den så kör den sig själv dit man vill. Behöver vi verkligen bygga in ännu fler svagheter? När vi borde ägna lite energi på att bygga upp alternativa lösningar på egentligen allt som kan gå snett.

När man flyger, finns det minst två system för allt ett flygplan gör. För att det ska finnas en backup och för att man inte ska störta. Detta saknas i de allra flesta instanser i samhället.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-09 16:35:49

sebastiann skrev:

slackern skrev:Är det inte som så att portlås om strömmen går så slås låsningsmekanismen ifrån?


Nej tvärtom. En magnet drar till sig kolven när den får ström. När ström försvinner, så åker kolven ut igen. (Altså i blecket i väggen, inte i dörren, det sitter en vippa som rör sig när man öppnar dörren, och i den vippan på insidan finns det ett hål som en magnetkolv rör sig igenom via en hävarm. Ligger magnetkolven i hålet så är vippan "låst" och går inte röra på - svårt att förklara utan en bild typ).
Men det finns omvända ellås som låser upp när strömmen försvinner, då är det tvärtom, att magneten trycker ut kolven så att det låser.

Däremot använder vissa portar en jättemagnet som helt enkelt släpper när passersystemet ger OK.

När man trycker på knappen på insidan ges en signal till passersystemet att öppna. Därför kortläsaren på utsidan lyser grönt när du trycker på knappen på insidan.


Du har ju faktiskt fel i det du påstår i och med att den här varianten också finns.

Fail-safe. Also called fail-open. In this configuration, applying electric current to the strike will cause it to lock. It operates the same as a magnetic lock would. If there is a power failure, the door opens merely by being pushed or pulled. Fail-safe units are always operated with direct current.


https://en.wikipedia.org/wiki/Electric_strike
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2019-10-09 23:09:35

sebastiann skrev:När vi sedan har allt i mobilen och allt är elektronisk kommer världen vara mycket smart. Bara ETT föremål att hålla reda på: Mobilen. Inget mer.


Där har vi igen din naiva tilltro till tekniken. Det är skrämmande alltså.
Vad händer då om din telefon tvärdör mitt i natten när man är på väg hem från jobb?
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-09 23:24:32

OK, nu har jag kollat med bättre vetande än vaktis. Det är inte säkert att alla lås funkar så, men flertal blipplås funkar så att slås strömmen ut så öppnas dörren och förblir öppen till strömmen kommer tillbaka. Det är alltså troligen INTE så att man blir utelåst. Istället kommer allt vara öppet, och det brukar inte bara vara entren utan alla dörrar dit taggen går.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-09 23:27:14

Chilehead skrev:Där har vi igen din naiva tilltro till tekniken. Det är skrämmande alltså.
Vad händer då om din telefon tvärdör mitt i natten när man är på väg hem från jobb?


Han tänker bara på sitt eget interface. Och noll på att kedjan av länkar som kan brista blir många, många fler med ett ickeanalogt system. Han tror att det är enkelhet som skapas, men istället är det en ökad komplexitet på andra sidan mobilen om man säger så. Så nej, det blir inte enklare, det blir mer komplext. Fast kanske lite osynligt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav sebastiann » 2019-10-16 17:42:15

slackern skrev:Also called fail-open


Läs mitt inlägg igen.
så ser du att jag nämnde denna variant:
"Men det finns omvända ellås som låser upp när strömmen försvinner, då är det tvärtom, att magneten trycker ut kolven så att det låser."
med "kolv" i det här fallet menar jag altså under själva blecket i elblecket. Svårt att förklara utan en 3D-ritning, men det sitter en magnetspole/kolv som trycker ut och blockerar en hävarm att röra sig, och det är det som gör att dörren blir "låst".
I den rättvända varianten (olåst vid ström, låst vid strömlöst) så trycker en fjäder ut kolven, varefter ström i magneten drar in den.
I den omvända/fail-safe varianten (låst vid ström, olåst vid strömlöst) så drar en fjäder in magnetkolven istället, och ström i magneten trycker ut den (så att den blockerar hävarmen).

Chilehead skrev:Vad händer då om din telefon tvärdör mitt i natten när man är på väg hem från jobb?


Då blir man "strandsatt" och behöver ha hjälp. Kommer nog gälla de flesta inom 10-20 år.

kiddie skrev:men istället är det en ökad komplexitet på andra sidan mobilen om man säger så


Ja korrekt, men i det stora hela blir det enklare för majoriteten av befolkningen eftersom elektronik kan anpassas efter funktionshinder i större grad än analoga saker. Det går med olika hjälpmedelsprogram, hjälpmedelsappar och även hjälpmedelshårdvara, göra så att flera personer, även folk med grova funktionshinder, kan ta del av samhället på ett mer självständigt och bättre sätt.

Och det är väl bra? :-)154

De som vill lära sig, ta till sig den moderna tekniken m.m. har mycket att vinna på teknikframstegen, även människor med t.ex. cerebral pares (CP-skada) kan dra nytta av den moderna tekniken med apparater som med en kamera kan avgöra vad man tittar på, och detta kan sedan användas för att hjälpa människor att bli mer självständiga och klara sin vardag i större del utan assistans.

Tänk dig in i situationen att en person med CP-skada skulle kunna på egen hand kunna swisha pengar till nära och kära genom att styra swish med ögonspårning, istället för att behöva be en handledare/assistant om hjälp att ta kontanter ur plånboken och ge till denne.

De som väljer att inte lära sig och ta till sig den moderna tekniken, vägrar skaffa smartphone för att de "är för krångliga" och bakåtsträvar och är emot all form av modern teknik, de får skylla sig själva. För någon stans måste samhället säga ifrån "Han har blivit erbjuden hjälp men tar inte emot den" och då får man stå sitt kast.

-----

Även om strömavbrott kan få hela denna sak att fallera, och att det blir "sårbart", så tycker jag att vinsten på att ha elektroniska system, är så mycket högre, att det är ACCEPTABELT att tekniken fallerar de få gånger det faktiskt är strömavbrott.

Elbolagen får se till att bygga stabilare elnät istället!
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav kiddie » 2019-10-16 18:22:40

Jag är iallafall glad att jag vet hur man tar hand om sig utan el.

Och man behöver inte vara bakåtsträvare för att inte klara av en smart telefon. Min morsa hoppade som äldre in i data- och internetvärlden och vill absolut ha en bra dator (hon har det). Hon älskar internet. Men hon har prövat en smart telefon men hon kan helt enkelt inte lära sig. Du får förstå att när min mamma var barn så hade de flesta inte ens telefon. Många hade fortfarande dass ute. Den enda elektronik att tala om var radio.

Så ja, hon ville lära sig men kunde inte. Därför ska det finnas system sida vid sida istället för en för hastig utveckling. Det nya behöver inte utesluta det gamla. Och omvänt.

Och javisst, skulle vilja att elnätet EMP-skyddades. Nästa världskrig kommer definitivt bedrivas med EMP-bomber. Efter det kan man komma och gnälla bäst man vill till sitt elbolag.

Så man kan vara för ny teknologi, men inte kunna ta till sig den, och man kan vara för ny teknologi men anse att parallella system ska finnas länge innan man byter över helt.

Att bara byta rakt av i en iver att gå på fort i utvecklingen är bara dumt, när man inser att hela vår civilisation faktiskt vilar på att systemen ska fungera. Vad offrar man hellre? Tid för inlärning, testning och stabilitet? Eller hela vår "värld"?

Jag gillar verkligen min smarta telefon så jag tror jag stämplas som bakåtsträvare här i onödan, men jag vet, framförallt genom prepper-rörelsen som jag var del av i tio år, vad samhällets sårbara delar är.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2019-10-16 23:30:30

sebastiann skrev:
Chilehead skrev:Vad händer då om din telefon tvärdör mitt i natten när man är på väg hem från jobb?


Då blir man "strandsatt" och behöver ha hjälp. Kommer nog gälla de flesta inom 10-20 år.


Och hur skulle den hjälpen se ut. Mitt i natten. En vinternatt. I snöstorm.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Chilehead » 2019-10-16 23:38:51

Och jag vill säga också att jag gillar ny teknik och inte är bakåtsträvare, hade mobiltelefon redan när mobilnätet var NMT450 internetuppkoppling med 28.8k modem (missade BBS tiden när man använde riktig telefon för uppkoppling) MEN är såpass gammal att jag har sett hur fel saker kan gå när man litar sig på ny teknik enbart. Måste alltid finnas en reservplan.
Chilehead
 
Inlägg: 832
Anslöt: 2008-06-26
Ort: Göteborg

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2019-10-17 13:09:48

Chilehead skrev:
sebastiann skrev:
Chilehead skrev:Vad händer då om din telefon tvärdör mitt i natten när man är på väg hem från jobb?


Då blir man "strandsatt" och behöver ha hjälp. Kommer nog gälla de flesta inom 10-20 år.


Och hur skulle den hjälpen se ut. Mitt i natten. En vinternatt. I snöstorm.


komradio lär ju funka galant så länge du har någon form utav strömkälla som ett batteri t.ex, dom går ju även att ladda upp på lite olika sätt, kan ju vara bra att förvara grejerna EMP säkert om man är rädd att dom ska skadas. Sovsäck kan ju vara bra att packa med sig om man ska bila upp i Lappland mitt i vintern och en extra dunk bränsle till bilen.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav sebastiann » 2019-10-17 17:34:02

kiddie skrev:framförallt genom prepper-rörelsen som jag var del av i tio år


Jag tycker bara den rörelsen är så överdriven. Samma med min pappa som tidigare jobbat inom försvaret. Så fort jag pratar modern teknik med honom så pratar han hela tiden om hur "fienden bara kan slänga en bomb i en server och släcka hela sverige" etc etc etc.

Folk är så överdrivet oroliga för att det ska bli katastrof eller krig. Man behöver inte preppa. Man behöver inte rusta för krig.
Vi neutrala, snälla sverige, kommer inte råka i krig sålänge vi lever. Den dagen sverige hamnar i krig (om hundratals år) kommer Aspergerforum säkert vara dött, alla medlemmar blivit över 100 år gamla, domänen har gått ut och säkert bytts ut av något annat.

Och så som sverige ligger till, är riskerna för riktigt ordentliga katastrofer små. Vi ligger inte nära någon rörlig jordplatta och vi ligger inte heller till rent termperaturmässigt så att ordentliga väderkatastrofer uppstår. Vi ligger heller inte nära något översvämmningsområde, så eventuella översvämmningar har varit små.

Vi har väldigt goda förutsättningar här i sverige, både katastrofmässigt och krigsmässigt.
Varför vi kan bortse från de riskerna.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Vad händer om strömmen slås ut? [avdelad tråd]

Inläggav Huggorm » 2019-10-17 17:37:24

sebastiann skrev:
kiddie skrev:framförallt genom prepper-rörelsen som jag var del av i tio år


Jag tycker bara den rörelsen är så överdriven. Samma med min pappa som tidigare jobbat inom försvaret. Så fort jag pratar modern teknik med honom så pratar han hela tiden om hur "fienden bara kan slänga en bomb i en server och släcka hela sverige" etc etc etc.

Folk är så överdrivet oroliga för att det ska bli katastrof eller krig. Man behöver inte preppa. Man behöver inte rusta för krig.
Vi neutrala, snälla sverige, kommer inte råka i krig sålänge vi lever. Den dagen sverige hamnar i krig (om hundratals år) kommer Aspergerforum säkert vara dött, domänen har gått ut och säkert bytts ut av något annat.
Neutrala? Är du desinformerad eller bara naiv? Det var länge sedan Sverige var neutralt, och inte ens då var vi det i verkligheten.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in