Hur ska jag få min mamma att förstå?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-26 17:12:26

Hej, det är så att min mamma tror att hon vet vad asperger är för att hon har kollat på TV, jag försöker förklara för henne att det är fantasi och att det är författare som har skrivit manusen. Hur ska jag lära henne att TV bara är fantasi?

Det kanske är bäst att låta henne leva i sin fantasi värld, hon bryr sig inte om mycket. Tyvärr så är hon mycket envis, det är vissa saker jag har försökt lära henne i flera år.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav slackern » 2019-09-26 17:14:10

Du kanske kan köpa någon faktabok åt henne i julklapp?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-26 17:17:06

slackern skrev:Du kanske kan köpa någon faktabok åt henne i julklapp?


Jo vissa människor har en fetisch för akademiska titlar, bra idé slackern.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav atoms » 2019-09-26 17:30:12

Kentarou skrev:Hej, det är så att min mamma tror att hon vet vad asperger är för att hon har kollat på TV, jag försöker förklara för henne att det är fantasi och att det är författare som har skrivit manusen. Hur ska jag lära henne att TV bara är fantasi?


Vad är det som hon har sett?
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-26 17:43:37

atoms skrev:
Kentarou skrev:Hej, det är så att min mamma tror att hon vet vad asperger är för att hon har kollat på TV, jag försöker förklara för henne att det är fantasi och att det är författare som har skrivit manusen. Hur ska jag lära henne att TV bara är fantasi?


Vad är det som hon har sett?


Jag vet att hon har sett doc Martin så hon tror att alla är framgångsrika vilket kanske stämmer på vissa.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-26 19:12:08

Hon vet att det inte är helt korrekt. Många har inte djup kunskap och vill inte lära sig saker.

Du har väl inte autism? Så tänker att det inte gör något för dig.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav illmbius » 2019-09-26 19:37:23

en bra utgångspunkt är att strunta i vad aktoriteter säjer deras makt är en illusion iaf :-)015 iggar min morsa då hon e omöjlig stt ha att jöra me
illmbius
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2019-09-12

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Flinta » 2019-09-26 23:29:55

Jag uppfattar det som att din mamma är en väldig viktig person i ditt liv. Samtidigt är hon inte mottaglig.

Ibland kan man behöva lägga ner en sådan idé för det är onödigt att lägga energi på att försöka påverka ej påverkbara eller intresserade personer. Istället kan man söka stöd på annat håll t ex i sammanhang med andra som lever med liknande funktionsnedsättningar som en själv.

För mig har det varit nödvändigt att få sörja det mina föräldrar ej kunde ge. Sen brister många "vanliga" ofta på ett eller flera plan också eftersom inga föräldrar är perfekta.

Hur låter det för dig?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-27 5:40:14

ShakeItOut skrev:Hon vet att det inte är helt korrekt. Många har inte djup kunskap och vill inte lära sig saker.

Du har väl inte autism? Så tänker att det inte gör något för dig.


Nej det stämmer att jag inte autism men jag har syskon som misstänker det.

Flinta skrev:Jag uppfattar det som att din mamma är en väldig viktig person i ditt liv. Samtidigt är hon inte mottaglig.

Ibland kan man behöva lägga ner en sådan idé för det är onödigt att lägga energi på att försöka påverka ej påverkbara eller intresserade personer. Istället kan man söka stöd på annat håll t ex i sammanhang med andra som lever med liknande funktionsnedsättningar som en själv.

För mig har det varit nödvändigt att få sörja det mina föräldrar ej kunde ge. Sen brister många "vanliga" ofta på ett eller flera plan också eftersom inga föräldrar är perfekta.

Hur låter det för dig?


Jo, det var visa ord.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-27 12:40:28

Syskon som kan ha autism eller att de misstänker att du har?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-27 14:28:14

ShakeItOut skrev:Syskon som kan ha autism eller att de misstänker att du har?


En misstänker det. :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav illmbius » 2019-09-27 14:59:33

har man en släkting som inte riktit tycker att man duger "som man är" bör man no överväga att sluta je denna pärsonän uppmärksamhet då dåm uppänbarligän ha problem me säsjälva åck går intä at lita på :shock: :cry: :-)003 :-)004
illmbius
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2019-09-12

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-09-27 15:03:31

illmbius skrev:har man en släkting som inte riktit tycker att man duger "som man är" bör man no överväga att sluta je denna pärsonän uppmärksamhet då dåm uppänbarligän ha problem me säsjälva åck går intä at lita på :shock: :cry: :-)003 :-)004


Japp så är det håller med till 100 :-)Hug
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Trefjorton » 2019-10-02 12:01:10

Hon kanske också har någon underliggande diagnos? Min teori är att folk med autism har föräldrar med något också.

Dessutom så är det bättre att låta bli folk. Dom är fast i sina egna vanor, och dom flesta är typ döda inombords.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav kiddie » 2019-10-05 6:23:15

Bästa vore nog om hon fick träffa några som har aspergers och även har diagnos. Då skulle hon få se ett snitt ur verkligheten. Det brukar vara svårare för föräldrar att förneka direkt eller indirekt info från sådana utanför familjen än från de i familjen som man ofta lyssnar mindre på av någon anledning.

Men har man inte några aspergerkompisar IRL kanske det är lite svårt att ordna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-10-05 14:23:33

kiddie skrev:Bästa vore nog om hon fick träffa några som har aspergers och även har diagnos. Då skulle hon få se ett snitt ur verkligheten. Det brukar vara svårare för föräldrar att förneka direkt eller indirekt info från sådana utanför familjen än från de i familjen som man ofta lyssnar mindre på av någon anledning.

Men har man inte några aspergerkompisar IRL kanske det är lite svårt att ordna.


Jag har vänner med autism eller asperger men de vill inte tala med andra personer, jag har pratat med min mamma många gånger att hon inte lyssnar på mig. Hon är en boomer och de är lite speciella medan jag är en millennial. Jag försöker förklara att tv bara är fantasi och det är för mig väldigt uppenbart. Jag tror att i en familj så vill vissa personer härska andra personer, det spelar ingen roll vad fakta säger, mina känslor bryr sig inte om din fakta. Om jag visar att jorden är rund men det spelar ingen roll för att henne har redan bestämt sig. Det var bara ett exempel.

Föräldrar vill ofta inte sina barn att det ska gå väl för dem, de vill bara härska. Speciellt personer med funktionvariation. De får barn för att ha ett pet. Du har väl hört talas om personer som har alldeles för många katter så de kan dö utan att de gör något.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-10-05 14:29:29

Trefjorton skrev:Hon kanske också har någon underliggande diagnos? Min teori är att folk med autism har föräldrar med något också.

Dessutom så är det bättre att låta bli folk. Dom är fast i sina egna vanor, och dom flesta är typ döda inombords.


Det skulle hon aldrig gå med på, hon föraktar autister. Hon är född på 50-talet så jag tror inte att autistikt psykopati fanns i Sverige då men hon kan mycket val ha asperger. Jag vet inte ifall hon har något annat.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Furienna » 2019-10-06 13:29:40

Kentarou skrev:
Trefjorton skrev:Hon kanske också har någon underliggande diagnos? Min teori är att folk med autism har föräldrar med något också.

Dessutom så är det bättre att låta bli folk. Dom är fast i sina egna vanor, och dom flesta är typ döda inombords.


Det skulle hon aldrig gå med på, hon föraktar autister. Hon är född på 50-talet så jag tror inte att autistikt psykopati fanns i Sverige då men hon kan mycket val ha asperger. Jag vet inte ifall hon har något annat.

Nog kan det ha funnits, även om det inte fanns ett namn på det ännu.
Furienna
 
Inlägg: 3905
Anslöt: 2010-05-02

Hur ska jag få min mamma att förstå?

Inläggav Kentarou » 2019-10-06 22:13:45

Furienna skrev:
Kentarou skrev:
Trefjorton skrev:Hon kanske också har någon underliggande diagnos? Min teori är att folk med autism har föräldrar med något också.

Dessutom så är det bättre att låta bli folk. Dom är fast i sina egna vanor, och dom flesta är typ döda inombords.


Det skulle hon aldrig gå med på, hon föraktar autister. Hon är född på 50-talet så jag tror inte att autistikt psykopati fanns i Sverige då men hon kan mycket val ha asperger. Jag vet inte ifall hon har något annat.

Nog kan det ha funnits, även om det inte fanns ett namn på det ännu.


Jo absolut, men jag menade konstruktionen autistiskt psykopati/asperger, jag borde ha varit mera tydlig.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in