Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-09-21 21:00:38

RapeRegs skrev:"ICD-10 kvarstår" - "utvecklingsstörning", Man låter helt enkelt nuvarande termen fortsätta


Det kan man inte eftersom den nya engelska termen inte är developmental disorders, utan neurodevelopmental disorders.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-09-21 21:17:14

kiddie skrev:
RapeRegs skrev:"ICD-10 kvarstår" - "utvecklingsstörning", Man låter helt enkelt nuvarande termen fortsätta


Det kan man inte eftersom den nya engelska termen inte är developmental disorders, utan neurodevelopmental disorders.


Med tanke på en del andra intressanta översättningar genom åren skulle det inte komma som en total överraskning om man helt sonika strök ordet "neuro" av bekvämlighetsskäl. Men det är bara något år kvar, vi får se vad det blir till slut :-)Happy

Jag hoppas som sagt på neurobiologisk utvecklingsavvikelse och ska eventuellt skapa en identitetspolitisk organisation som för att få in ordet i SAOL. Lyckas det tror jag knappast Socialstyrelsen, under hot om FUNKOFOBI, vågar välja annat.
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Vildsvin » 2019-09-22 0:42:39

Vi kommer aldrig att ena oss om detta. Ju mer "normalt" liv man lever desto viktigare känns det att markera för omgivningen att man har svårigheter, och desto större svårigheter desto viktigare är det att poängtera ens förmågor.

Sen är det en generationsfråga också, personer födda på 70-talet och tidigare växte upp när "sinnessjukdom" var tabu och revolterar mot detta genom att inte tala om det svåra. Medan 90-talisterna som växte upp med att "alla kan bli vad de vill" och klarat skolan men misslyckats i arbetet känner sig lurade och revolterar mot uppväxten genom att fokusera på det värsta.

Har man föräldrar som förnekar ens svårigheter eller som tror på magiska botemedel är det också lockande att dra paralleller till utvecklingsstörning för att markera att man verkligen har problem i vardagen trots normalt IQ-test och att det inte kommer bli bättre.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Maggi » 2019-09-22 10:10:37

RapeRegs skrev:
Maggi skrev:
RapeRegs skrev:ADHD är en utvecklingsstörning som bland annat leder till en mindre hjärna, koncentrationssvårigheter och i regel något lägre IQ.


Jaha, är det så? Var kan man läsa om detta?


"The largest brain-imaging study to be conducted of people with ADHD and those without has shown that people with ADHD have a smaller brain volume.

[...]

The researchers found five areas to be affected in people with ADHD, showing a smaller volume in each section. Two of the areas affected were the amygdala and the hippocampus, each involved with regulation of emotion and motivation and emotional problems respectively.
"

https://www.bna.org.uk/mediacentre/news ... in-volume/

När jag googlar vidare så verkar detta ju vara lite diskutabelt. Detta är bara en forskningsrapport!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-09-22 13:18:53

Maggi skrev:När jag googlar vidare så verkar detta ju vara lite diskutabelt. Detta är bara en forskningsrapport!


Forskningen är relativt ny, vilket betyder att många studier fortfarande pågår, men självklart finns det fler avslutade studier. Jag misstänker att din slutsats vilar på lathet under googlingen? Här är t.ex. några till

"Imaging studies suggest that ADHD is typically associated with some structural abnormalities in the brain

The following structural abnormalities have been observed in children/adolescents and adults with ADHD versus healthy controls:

Lower grey matter density1-3
White matter abnormalities4,5
Reduced total brain volume and volume of some brain structures1,6-8
Cortical differences
Delayed cortical maturation in children/adolescents9-11
Reduced cortical thickness in adults.1,12

"

"A significant association between the number of self-reported ADHD symptoms and total brain volume was found, such that healthy adults who reported ≥6 symptoms had a lower brain volume than those who reported ≤3 symptoms of ADHD. This study suggests that self-reported ADHD symptoms in healthy adults may have neurobiological underpinnings."

https://adhd-institute.com/burden-of-adhd/aetiology/neurobiology/

----------------------------------------------------------------------------------------------

"The study, funded by the Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development, found that preschoolers with ADHD showed significantly reduced brain volume across multiple regions of the cerebral cortex, including the frontal, temporal, and parietal lobes. The brain regions showing greatest ADHD-related reductions included those known to be critical for cognitive and behavioral control and predictability of behavioral symptoms."

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180326140252.htm

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här såg det ut för 10 år sedan när forskningen fortfarande trodde att ADHD-barnens outvecklade hjärnor kanske skulle "växa ikapp" de normala barnen i vuxen ålder. Är det måhända denna aspekt du finner "diskutabel"?

"there was a marked delay in ADHD in attaining peak thickness throughout most of the cerebrum: the median age by which 50% of the cortical points attained peak thickness for this group was 10.5 years (SE 0.01), which was significantly later than the median age of 7.5 years (SE 0.02) for typically developing controls (log rank test chi(1)(2) = 5,609, P < 1.0 x 10(-20)). The delay was most prominent in prefrontal regions important for control of cognitive processes including attention and motor planning. "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18024590
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Maggi » 2019-09-22 14:24:45

RapeRegs skrev:
Maggi skrev:När jag googlar vidare så verkar detta ju vara lite diskutabelt. Detta är bara en forskningsrapport!


Forskningen är relativt ny, vilket betyder att många studier fortfarande pågår, men självklart finns det fler avslutade studier. Jag misstänker att din slutsats vilar på lathet under googlingen? Här är t.ex. några till

"Imaging studies suggest that ADHD is typically associated with some structural abnormalities in the brain

The following structural abnormalities have been observed in children/adolescents and adults with ADHD versus healthy controls:

Lower grey matter density1-3
White matter abnormalities4,5
Reduced total brain volume and volume of some brain structures1,6-8
Cortical differences
Delayed cortical maturation in children/adolescents9-11
Reduced cortical thickness in adults.1,12

"

"A significant association between the number of self-reported ADHD symptoms and total brain volume was found, such that healthy adults who reported ≥6 symptoms had a lower brain volume than those who reported ≤3 symptoms of ADHD. This study suggests that self-reported ADHD symptoms in healthy adults may have neurobiological underpinnings."

https://adhd-institute.com/burden-of-adhd/aetiology/neurobiology/

----------------------------------------------------------------------------------------------

"The study, funded by the Eunice Kennedy Shriver National Institute of Child Health and Human Development, found that preschoolers with ADHD showed significantly reduced brain volume across multiple regions of the cerebral cortex, including the frontal, temporal, and parietal lobes. The brain regions showing greatest ADHD-related reductions included those known to be critical for cognitive and behavioral control and predictability of behavioral symptoms."

https://www.sciencedaily.com/releases/2018/03/180326140252.htm

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Så här såg det ut för 10 år sedan när forskningen fortfarande trodde att ADHD-barnens outvecklade hjärnor kanske skulle "växa ikapp" de normala barnen i vuxen ålder. Är det måhända denna aspekt du finner "diskutabel"?

"there was a marked delay in ADHD in attaining peak thickness throughout most of the cerebrum: the median age by which 50% of the cortical points attained peak thickness for this group was 10.5 years (SE 0.01), which was significantly later than the median age of 7.5 years (SE 0.02) for typically developing controls (log rank test chi(1)(2) = 5,609, P < 1.0 x 10(-20)). The delay was most prominent in prefrontal regions important for control of cognitive processes including attention and motor planning. "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18024590

Måste du kalla mig för lat? Ville bara veta mer om detta och det klart att du är bättre på att googla än jag utan utbildning. Men tack för infon.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-09-22 15:13:09

Maggi skrev:Måste du kalla mig för lat? Ville bara veta mer om detta och det klart att du är bättre på att googla än jag utan utbildning. Men tack för infon.


Det var plumpt av mig. Jag menade inte att kalla dig lat. FÖRLÅT!
RapeRegs
 
Inlägg: 1949
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Maggi » 2019-09-22 15:18:56

RapeRegs skrev:
Maggi skrev:Måste du kalla mig för lat? Ville bara veta mer om detta och det klart att du är bättre på att googla än jag utan utbildning. Men tack för infon.


Det var plumpt av mig. Jag menade inte att kalla dig lat. FÖRLÅT!

Du är förlåten!
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-09-23 10:40:35

Tycker det är märkligt av IVO att påstå att läkare omdiagnostiserat TS. När det faktiskt uppenbarligen handlat om att läkaren skriver fel. Läkaren har menat att skriva genomgripande störning i utvecklingen (anledningen att inte skriva aspergers, kan vara att det är diagnos på väg ut). Så gör läkaren en miss och skriver psykisk utvecklingsstörning istället. Efter 15 minuter kan man inte få en sådan diagnos så det kan ju inte vara menat som patienten skulle få en ny diagnos. Helt enkelt att läkaren skrev fel.

Och inte ens IVO fattar det utan tror att läkaren inte snubblade på tangentbordet.

Men jag vet hur svårt det är att få något ändrat i journalen. Jag har t ex fått anteckningar i journalen från när jag inte ens varit där... Enda gången jag lyckats få dem att ändra, var när de för länge sedan skrev att jag bodde på ett gruppboende. Det gick de med på att ändra till att jag delar lägenhet med kompisar. Det är tur att de flesta journalerna inte är digitaliserade och ingen kollar i dem, för där står det att jag hör röster och sådant. Minns att de ville ge mig Mallorol och Trilafon för det men jag vägrade. Anledningen till att de trodde att jag hörde röster var att jag inte sökte ögonkontakt och sedan förnekade att jag hörde röster. De ansåg att förnekar man något så betyder det att man har det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in