Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-29 21:48:22

Mm, kanske hamnar man automatiskt som aspergare i 6A02.0 men då tar de för givet att man har OK språk. För man kan ju inte ha begåvningshandikapp iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav slackern » 2019-08-29 22:36:55

kiddie skrev:Mm, kanske hamnar man automatiskt som aspergare i 6A02.0 men då tar de för givet att man har OK språk. För man kan ju inte ha begåvningshandikapp iallafall.


För att få diagnosen AS så måste väl språkutvecklingen vara normal så det är ett korrekt antagande du har gjort.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-29 22:44:08

slackern skrev:För att få diagnosen AS så måste väl språkutvecklingen vara normal så det är ett korrekt antagande du har gjort.


Egentligen handlar det väl mest om att man ska ha skaffat ett språk i tidig ålder, att man inte får ha sen utveckling. Vet inte hur det räknas för de autister som har normalt språk nu och sen språkutveckling. Men man kan ju talat tidigt även om språket ändå kan vara väldigt avvikande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-08-29 23:06:53

Pinghis Khan skrev:
Kentarou skrev:Kiddie har så klart rätt, psykiskt utvecklingsstörning innebär <70 IQ medan asperger innebär >70. <70 så tror jag att man får låg funktion autism.


Asperger finns inte längre.


Det finns personer som har diagnosen precis som ordblindhet, MBD osv.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Trefjorton » 2019-08-29 23:10:07

Jag skulle säga att det räknas som det.

Personligen är jag väldigt utvecklingsstörd.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-08-29 23:12:46

kiddie skrev:
slackern skrev:För att få diagnosen AS så måste väl språkutvecklingen vara normal så det är ett korrekt antagande du har gjort.


Egentligen handlar det väl mest om att man ska ha skaffat ett språk i tidig ålder, att man inte får ha sen utveckling. Vet inte hur det räknas för de autister som har normalt språk nu och sen språkutveckling. Men man kan ju talat tidigt även om språket ändå kan vara väldigt avvikande.


Språk tycker jag ett ord som används lite diffust, sen språkutveckling kan innebära flera olika saker. Jag tycker att det kan vara lite svårt att förstå vad det innebär.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-08-29 23:45:24

Eufemismer (av grekiskans eu: väl och feme: ord, tal) är förskönande, förmildrande eller beslöjande omskrivningar, ofta för saker som anses oangenäma, anstötliga eller tabu.

Ingen vill väl vara utvecklingsstörd liksom?!

Med tiden kan det ske en glidning så att eufemismen ses som neutral. Då uppstår behov av en ny eufemism. Det idag neutrala begreppet "funktionsvariation" används i en del sammanhang som en eufemism för det tidigare använda ordet "utvecklingsstörning"

Men en genomgripande utvecklingsstörning är per definition en störning av utvecklingen.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-30 0:19:39

Ord slutar vara fula när vi slutar behandla folk illa. Skurgumma och idiot/imbecill skulle inte vara fula ord om vi inte sett ner på dessa så de fick ändra namn hela tiden. Namnändring hjälper lixom inte.

Fast nu känns namnet utvecklingsstörd redan taget. Störning i utvecklingen kan jag acceptera mer för det kanske inte missuppfattas lika enkelt.

Däremot fattar jag inte ordet utvecklingsstörd, är för aspig, jag fattar inte vad som kommit och stört i utvecklingen. Tänker mig den störande som någon jobbig skolgårdsunge eller något, så att man blivit knäpp av det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-08-30 0:45:45

kiddie skrev:Ord slutar vara fula när vi slutar behandla folk illa. Skurgumma och idiot/imbecill skulle inte vara fula ord om vi inte sett ner på dessa så de fick ändra namn hela tiden. Namnändring hjälper lixom inte.

Fast nu känns namnet utvecklingsstörd redan taget. Störning i utvecklingen kan jag acceptera mer för det kanske inte missuppfattas lika enkelt.

Däremot fattar jag inte ordet utvecklingsstörd, är för aspig, jag fattar inte vad som kommit och stört i utvecklingen. Tänker mig den störande som någon jobbig skolgårdsunge eller något, så att man blivit knäpp av det.


Det innebär att den kronologiska åldern är högre än den mentala, en 20 årlig kan ha en inlärningsförmåga som en 10 årlig. Det vill säga en person som har en kronologisk ålder på 20 år men en mental ålder på 10. Personen är vuxen och har sina rättigheter som rösträtt och byxmyndighet men tyvärr har personen svårt att lära sig nya saker.

Eufemismer (av grekiskans eu: väl och feme: ord, tal) är förskönande, förmildrande eller beslöjande omskrivningar, ofta för saker som anses oangenäma, anstötliga eller tabu.

Ingen vill väl vara utvecklingsstörd liksom?!

Med tiden kan det ske en glidning så att eufemismen ses som neutral. Då uppstår behov av en ny eufemism. Det idag neutrala begreppet "funktionsvariation" används i en del sammanhang som en eufemism för det tidigare använda ordet "utvecklingsstörning"

Men en genomgripande utvecklingsstörning är per definition en störning av utvecklingen
.

Funktionvariation är inte samma sak som utvecklingsstörning
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Vildsvin » 2019-08-30 1:16:50

ankhh skrev:Det fixar de nog med nya "översättningstabeller" - på Socialstyrelsens hemsida kan man hitta sådana mellan ICD-9 och ICD-10 (och för den delen tidigare versioner också).

Ja, för många diagnoser finns det en bijektion. Dvs 1 diagnos i ett diagnossystem motsvarar endast 1 diagnos i ett annat diagnossystem.

DSM har sedan länge omvandlingstabeller till aktuell version av ICD. I EU är det bara ICD-diagnoser som är officiella.

I USA kräver "Health Insurance Portability and Accountability Act of 1996" konsumenter lätt skall kunna byta försäkringsbolag. Alla diagnoser måste därför officiellt ställas efter ICD, även om vården kan uppge en DSM-diagnos för patienten.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-30 1:31:35

Det är många fler diagnoser i nya ICD jämfört med gamla. Men jag vet inte om det påverkar neuropsykdelen speciellt mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-30 1:40:33

Just när man skriver psykisk innan utvecklingsstörning så menar man begåvningshandikapp. Man skriver inte psykisk när man menar autism. Måste varit någon i vården som rört ihop begreppen eftersom de heter så lika. Jag skulle oxo bli arg om de skrev psykisk utvecklingsstörning eftersom det betyder begåvningshandikapp.

Det andra som är autismspektrum heter genomgripande störning i utvecklingen, ordet psykisk finns inte med.

Min gamla vårdcentralsläkare trodde också att jag var begåvningshandikappad, han trodde aspergers betydde det. Jag sa mitt ungefärliga IQ utifrån WAIS (jag fick inte veta det exakta), och han sa att det tror du bara och skrattade som om det var ett skämt och jag var för korkad för att fatta vad jag sagt. Han trodde oxo jag gått på särskola. Men han var inte särdeles smart, han tyckte boten mot järnbristanemi med hög puls var att sänka mitt Levaxin så att jag fick tillbaka hypotyreos, för har man det har man för låg puls. Så han tänkte inte bota järnbristen utan lösa det med att låta mig bli sjuk i en annan sjukdom igen!

Så jag känner mig inte så stött. De andra på vårdcentralen verkade tycka han var knäpp oxo, t ex min nuvarande läkare.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-08-30 11:02:08

Kentarou skrev:Funktionvariation är inte samma sak som utvecklingsstörning


Inom funkisrörelsen har man sedan några år tillbaka börjat använda hittepåordet "funktionsvariation" eller "funktionsvariant". Tanken är att det ska uppfattas som mer neutralt och betona att alla människor fungerar på olika sätt, inte bättre eller sämre (se t.ex. funkisrörelsens hemsida funktek.se).

Ordet är nytt, finns inte i SAOL och har ännu inte riktigt hittat sin egentliga betydelse. Men klart är att begreppet "funktionsvariation" i en del sammanhang används som en eufemism för det tidigare använda ordet "utvecklingsstörning" (som i sin tur är en eufemism för "idiot" (som i sin tur är en eufemism för sinnesslö)).

Socialstyrelsen har använt det i denna betydelse, liksom försäkringskassan, riksdagsledamöter och Sveriges Radio.

Det spelar ingen roll hur många förskönande omskrivningar man använder eller vad du vill att de nya hittepåorden ska stå för. Autism är fortfarande en genomgripande störning i utvecklingen. En utvecklingsstörning.

Läs mer om eufemismen funktionsvariation:

Sveriges Radio - Funktionnedsättning eller funktionsvariation? Vad får man säga?

Vårdgivare Personalcare - Funkis, funktionsvariation och funkofobi

Nationalencyklopedin funktionsvariation

Socialstyrelsens definitioner av funktionsnedsättning och funktionshinder

Socialstyrelsens Diagnostiska kriterier för kategorin Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-30 14:10:08

Om man med funktionsvariation menar både mentalt och fysiskt så nej, då är det ett mycket bredare begrepp än utvecklingsstörning.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-08-30 16:24:28

kiddie skrev:Om man med funktionsvariation menar både mentalt och fysiskt så nej, då är det ett mycket bredare begrepp än utvecklingsstörning.


Fast ingen har påstått att utvecklingsstörning skulle vara synonymt med hittepå-ordet funktionsvariation. Det vi studerar är hur det för ett och samma begrepp kan det finnas flera olika termer som är eufemismer, neutrala eller nedlåtande och som ibland används parallellt. Med tiden sker en betydelseglidning och behov av en ny eufemism uppstår.

Här är ett exempel där Sveriges radio på ett tydligt sätt använder "funktionsvariation" som eufemism.

Dåliga löner för skådespelare med funktionsvariation


"Glada Hudikteatern är bland de teatrar i Sverige som ligger högst när det gäller lönerna till skådespelare med funktionsnedsättning."

Det är alltså tydligt att man går från funktionsvariation till funktionsnedsättning samtidigt som man egentligen menar utvecklingsstörning. Det innebär att ordet funktionsvariation över tid kommer få en negativ laddning. Det är så det fungerar när eufemismer måste ersättas om och om igen över tid.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav kiddie » 2019-08-30 16:31:32

Finns många konstiga ord. En del får fäste, andra inte. Särbegåvad är ett ord jag har svårt för, finns inget intuitivt över det.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Vildsvin » 2019-09-15 22:22:52

RapeRegs skrev:
Kentarou skrev:Funktionvariation är inte samma sak som utvecklingsstörning


Inom funkisrörelsen har man sedan några år tillbaka börjat använda hittepåordet "funktionsvariation" eller "funktionsvariant". Tanken är att det ska uppfattas som mer neutralt och betona att alla människor fungerar på olika sätt, inte bättre eller sämre (se t.ex. funkisrörelsens hemsida funktek.se).

Ordet är nytt, finns inte i SAOL och har ännu inte riktigt hittat sin egentliga betydelse. Men klart är att begreppet "funktionsvariation" i en del sammanhang används som en eufemism för det tidigare använda ordet "utvecklingsstörning" (som i sin tur är en eufemism för "idiot" (som i sin tur är en eufemism för sinnesslö)).

"Funktionsnedsättning", "utvecklingsstörning", "idiot" och "sinnesslö" markerar att personen inte fungerar adekvat. Men "funktionsvariation" gör ingen skillnad mellan personer som är i behov av stöd och personer som inte är det. Det tankesättet är tilltalande för många med "synliga handikapp", inklusive döva, för där är det uppenbart för omgivningen vad personen klarar och inte klarar.

Men personer med "osynliga handikapp" ramlar lätt mellan stolarna, eftersom det är svårt för omgivningen och ibland även personen själv att veta vad som är problemet. Föräldrar (som man ärvt tillståndet ifrån) som förnekar eller överbeskyddar påverkar också.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-09-15 22:58:02

Vildsvin skrev:
RapeRegs skrev:
Kentarou skrev:Funktionvariation är inte samma sak som utvecklingsstörning


Inom funkisrörelsen har man sedan några år tillbaka börjat använda hittepåordet "funktionsvariation" eller "funktionsvariant". Tanken är att det ska uppfattas som mer neutralt och betona att alla människor fungerar på olika sätt, inte bättre eller sämre (se t.ex. funkisrörelsens hemsida funktek.se).

Ordet är nytt, finns inte i SAOL och har ännu inte riktigt hittat sin egentliga betydelse. Men klart är att begreppet "funktionsvariation" i en del sammanhang används som en eufemism för det tidigare använda ordet "utvecklingsstörning" (som i sin tur är en eufemism för "idiot" (som i sin tur är en eufemism för sinnesslö)).

"Funktionsnedsättning", "utvecklingsstörning", "idiot" och "sinnesslö" markerar att personen inte fungerar adekvat. Men "funktionsvariation" gör ingen skillnad mellan personer som är i behov av stöd och personer som inte är det. Det tankesättet är tilltalande för många med "synliga handikapp", inklusive döva, för där är det uppenbart för omgivningen vad personen klarar och inte klarar.

Men personer med "osynliga handikapp" ramlar lätt mellan stolarna, eftersom det är svårt för omgivningen och ibland även personen själv att veta vad som är problemet. Föräldrar (som man ärvt tillståndet ifrån) som förnekar eller överbeskyddar påverkar också.


Jag tror tyvärr inte att det är så att bara de med osynliga handikapp ramlar lätt mellan stolarna, det var en döv kvinna med downssyndrom som inte fick aktivitetsersättning.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Vildsvin » 2019-09-16 22:08:47

Kentarou skrev:Jag tror tyvärr inte att det är så att bara de med osynliga handikapp ramlar lätt mellan stolarna, det var en döv kvinna med downssyndrom som inte fick aktivitetsersättning.


Hon fick gå över till sjukersättning efter att pappan kommit in med mer underlag, så jag tror det handlar om att FK blivit misstänksamma kring äktheten hos underlagen som föräldrar ordnat åt sina barn, efter de senaste årens uppmärksammade fall där föräldrar fått sina barn att låtsas vara utvecklingsstörda.

En pappa i södra Sverige har gripits för grovt bedrägeri och bidragsbrott efter att ha isolerat sin dotter i hemmet i 11 år på grund av ett påstått funktionshinder. För att vårda dottern har pappan fått ut över 25 000 kronor i veckan.
Sedan flickan var sju år gammal misstänks pappan ha instruerat henne hur hon skulle bete sig i kontakt med socialtjänsten, läkare och psykiatriker med resultat att hon bedömdes behöva personlig assistans 98 timmar i veckan.

Allt uppdagades då flickan rymde från föräldrarna och anmälde pappan för olaga hot. Flickan omhändertogs hon och placerades på ungdomshem, där socialtjänsten gjorde den utredning som visar att hon, tvärtemot alla tidigare diagnoser, sannolikt har en hög funktionsnivå.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken ... spela-sjuk

Aftonbladet har tidigare rapporterat om den 32-årige sonen som under många år fejkade en allvarlig utvecklingsstörning och där mamman och brodern anställdes som personliga assistenter.

På så sätt har familjen felaktigt fått utbetalt både assistansersättning och aktivitetsersättning, sammanlagt nästan nio miljoner kronor.

De tre åtalades för grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott, och i dag kom Malmö tingsrätts dom.

Mamman och brodern, som även döms för andra brott, får båda tre års fängelse.

32-åringen döms däremot till två års fängelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... gsstorning

Två kända amerikanska fall som mer verkar handla om Münchhausen by proxy än om pengar: Murder of Dee Dee Blanchard
Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav geocache » 2019-09-17 1:51:16

kiddie skrev:Ord slutar vara fula när vi slutar behandla folk illa. Skurgumma och idiot/imbecill skulle inte vara fula ord om vi inte sett ner på dessa så de fick ändra namn hela tiden. Namnändring hjälper lixom inte.

Fast nu känns namnet utvecklingsstörd redan taget. Störning i utvecklingen kan jag acceptera mer för det kanske inte missuppfattas lika enkelt.

Däremot fattar jag inte ordet utvecklingsstörd, är för aspig, jag fattar inte vad som kommit och stört i utvecklingen. Tänker mig den störande som någon jobbig skolgårdsunge eller något, så att man blivit knäpp av det.


:-)049
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-09-17 3:55:20

Vildsvin skrev:
Kentarou skrev:Jag tror tyvärr inte att det är så att bara de med osynliga handikapp ramlar lätt mellan stolarna, det var en döv kvinna med downssyndrom som inte fick aktivitetsersättning.


Hon fick gå över till sjukersättning efter att pappan kommit in med mer underlag, så jag tror det handlar om att FK blivit misstänksamma kring äktheten hos underlagen som föräldrar ordnat åt sina barn, efter de senaste årens uppmärksammade fall där föräldrar fått sina barn att låtsas vara utvecklingsstörda.

En pappa i södra Sverige har gripits för grovt bedrägeri och bidragsbrott efter att ha isolerat sin dotter i hemmet i 11 år på grund av ett påstått funktionshinder. För att vårda dottern har pappan fått ut över 25 000 kronor i veckan.
Sedan flickan var sju år gammal misstänks pappan ha instruerat henne hur hon skulle bete sig i kontakt med socialtjänsten, läkare och psykiatriker med resultat att hon bedömdes behöva personlig assistans 98 timmar i veckan.

Allt uppdagades då flickan rymde från föräldrarna och anmälde pappan för olaga hot. Flickan omhändertogs hon och placerades på ungdomshem, där socialtjänsten gjorde den utredning som visar att hon, tvärtemot alla tidigare diagnoser, sannolikt har en hög funktionsnivå.

https://www.svt.se/nyheter/nyhetstecken ... spela-sjuk

Aftonbladet har tidigare rapporterat om den 32-årige sonen som under många år fejkade en allvarlig utvecklingsstörning och där mamman och brodern anställdes som personliga assistenter.

På så sätt har familjen felaktigt fått utbetalt både assistansersättning och aktivitetsersättning, sammanlagt nästan nio miljoner kronor.

De tre åtalades för grovt bedrägeri och grovt bidragsbrott, och i dag kom Malmö tingsrätts dom.

Mamman och brodern, som även döms för andra brott, får båda tre års fängelse.

32-åringen döms däremot till två års fängelse.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim ... gsstorning

Två kända amerikanska fall som mer verkar handla om Münchhausen by proxy än om pengar: Murder of Dee Dee Blanchard
Fallet Jani Schofield - "född med schizofreni"


Jag vet bara att Sveriges radio har inte skrivit något om Münchhausen via ombud, de skrev att bara att diagnoser inte räcker. Vem vet om hon skulle ha fått stöd ifall media inte hade skrivit om det.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=7017669
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav Kentarou » 2019-09-17 3:57:14

RapeRegs skrev:
kiddie skrev:Om man med funktionsvariation menar både mentalt och fysiskt så nej, då är det ett mycket bredare begrepp än utvecklingsstörning.


Fast ingen har påstått att utvecklingsstörning skulle vara synonymt med hittepå-ordet funktionsvariation. Det vi studerar är hur det för ett och samma begrepp kan det finnas flera olika termer som är eufemismer, neutrala eller nedlåtande och som ibland används parallellt. Med tiden sker en betydelseglidning och behov av en ny eufemism uppstår.

Här är ett exempel där Sveriges radio på ett tydligt sätt använder "funktionsvariation" som eufemism.

Dåliga löner för skådespelare med funktionsvariation


"Glada Hudikteatern är bland de teatrar i Sverige som ligger högst när det gäller lönerna till skådespelare med funktionsnedsättning."

Det är alltså tydligt att man går från funktionsvariation till funktionsnedsättning samtidigt som man egentligen menar utvecklingsstörning. Det innebär att ordet funktionsvariation över tid kommer få en negativ laddning. Det är så det fungerar när eufemismer måste ersättas om och om igen över tid.


Hittepåord? Du förstår väl att alla orden är påhittade. Det är lite så språk fungerar.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav RapeRegs » 2019-09-17 12:15:05

Kentarou skrev:Hittepåord? Du förstår väl att alla orden är påhittade. Det är lite så språk fungerar.


Alla ord hittades inte på för ungefär 4 år sedan av en intresseorganisation som en del av en identitetspolitisk agenda. Det här hittepåordet är en del av det nyspråk man vill påtvinga oss för att begränsa vårt tankeutrymme och styra hur vi ser på t.ex. utvecklingsstörda. Om man inte lyder kommer PK-polisen.

Nyspråk används om svårförståeliga eufemismer i den politiska debatten och mot intetsägande organisationsnamn och är en referens till romanen 1984 av George Orwell.

Den egentliga anledningen är att utvecklingsstörda stör sig på att de är störda. Tidigare lät det på något sätt bättre att ha en funktionsnedsättning. Problemet nu är de utvecklingsstörda inte vill vara funktionsnedsatta heller, alltså börjar man använda hittepå-ordet funktionsvariation. Ungefär som när människor hellre vill vara miljöarbetare än sopgubbe, trots att det är samma sak.

Men har man asperger är man utvecklingsstörd per definition. Hur många nya ord man än försöker uppfinna. Störningen är i vissa fall så grav och leder till så omfattande nedsättningar att man inte ens behöver jobba och försörja sig själv utan kan få ersättning av samhället livet ut.
RapeRegs
 
Inlägg: 1947
Anslöt: 2015-06-19

Asperger eller jag menar psykisk utvecklingsstörd

Inläggav illmbius » 2019-09-17 23:22:59

vem fan bry sä om va läkaren skrivit i journalen i mina står d att ja hör gudsröst åxå d e hela systemet som bygger på mobbingfasoner vi måste jöra oss av me, psykisk sjukdom är ett skämt och ett mycke roligt sådant för dom som "tjänar" på d :-)124
illmbius
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2019-09-12

Återgå till Aspergare och vården



Logga in