Neuroimaging av Aspergerhjärna

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien


Neuroimaging av Aspergerhjärna

Inläggav ankhh » 2019-09-11 18:12:52

Det där var riktigt intressant. Tack, notwoodstock!

Forskarna vill självklart gå vidare och försöka utröna när (och kanske hur) vi blir så individualiserade, men jag kan direkt dra två praktiska slutsatser:

1. Det borde härmed vara möjligt att diagnosticera vuxna aspergare/högfungerande autister (och kanske andra autister också, men det framgår inte av studien) medelst MRI av hjärnan. De kan förstås inte försutsäga vad de kommer att få se, annat än att det inte ser ut som en NT.

2. Habilitering och psykvård allmänt får bli bättre på att individualisera.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Neuroimaging av Aspergerhjärna

Inläggav Kentarou » 2019-09-11 18:19:49

ankhh skrev:Det där var riktigt intressant. Tack, notwoodstock!

Forskarna vill självklart gå vidare och försöka utröna när (och kanske hur) vi blir så individualiserade, men jag kan direkt dra två praktiska slutsatser:

1. Det borde härmed vara möjligt att diagnosticera vuxna aspergare/högfungerande autister (och kanske andra autister också, men det framgår inte av studien) medelst MRI av hjärnan. De kan förstås inte försutsäga vad de kommer att få se, annat än att det inte ser ut som en NT.

2. Habilitering och psykvård allmänt får bli bättre på att individualisera.


Det vore så klart bättre att använda MRI för att det kostar nog mindre än en vanlig utredning. Så flera kan få autism. Tyvärr som jag förstår det så har jag förstått det som att våran MRI är inte så utvecklad nog. Jag hittade inget om asperger i artikeln, så jag tyckte att den var lite dåligt skriven.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Neuroimaging av Aspergerhjärna

Inläggav kiddie » 2019-09-14 1:32:01

Så, NT är kopior av varandra, och alla aspergare är unika. Kan inte säga att jag är förvånad. Nu fick jag en ångestklump i halsen, tänk om jag hade fötts till en sån där NT-klon!!!

:-)006
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Neuroimaging av Aspergerhjärna

Inläggav Kentarou » 2019-09-14 3:10:01

kiddie skrev:Så, NT är kopior av varandra, och alla aspergare är unika. Kan inte säga att jag är förvånad. Nu fick jag en ångestklump i halsen, tänk om jag hade fötts till en sån där NT-klon!!!

:-)006


Det är mycket som man inte kan se med en MRT, så nej vi är inte alla kloner. :-)006 Jag är så klart en speciell snöflinga om vi ska citera fightclub. :-)154
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Neuroimaging av Aspergerhjärna

Inläggav kiddie » 2019-09-14 3:20:15

Fast egentligen är det enklare att beskriva en NT med ord och hur de brukar leva sina liv. Om man jämför med alla ASD. Där är det mycket svårare eftersom de är mer individuella och inte följer en viss mall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in