Boende genom LSS?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Boende genom LSS?

Inläggav Trefjorton » 2019-09-12 14:04:34

Jag har väntat och väntat, medans jag också har rätt till eget boende, eller någonstans att bo..

Är det bara att ringa LSS, och fråga?

Hur lång är väntetiden?

Kan dom hitta lägenheter i andra städer, eller måste man ringa deras kommun då? (inget jag siktar på)

Vissa säger att det kan ta upp till 1 år. Jag skulle ha ringt för länge sedan.

Min handläggare, och psykolog bryr sig inte, och jag orkar inte leva såhär längre.

Boende får jag inte på egen hand. Har poängen, men dom ger hellre till dom som dom tycker om. Vet en som inte hade några poäng som fick lägenhet direkt.

Har ni tips?
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Boende genom LSS?

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-12 14:26:36

Står du i kö nu?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boende genom LSS?

Inläggav johan88 » 2019-09-12 14:27:04

Har du ett beslut på att du beviljats boende med särskild service enligt LSS ska de ordna en lägenhet inom rimlig tid.
De flesta kommuner som inte har en LSS-lägenhet ledig inom den egna kommunen brukar göra en upphandling med någon annan kommun i landet.
johan88
Tekniker
 
Inlägg: 380
Anslöt: 2011-08-28
Ort: Stockholm

Boende genom LSS?

Inläggav Trefjorton » 2019-09-12 14:31:57

ShakeItOut skrev:Står du i kö nu?


På 2 bostadsköer. 1 borde jag få en, men dålig inkomst (ersättning), så dom vill nog inte ge en.

johan88 skrev:Har du ett beslut på att du beviljats boende med särskild service enligt LSS ska de ordna en lägenhet inom rimlig tid.
De flesta kommuner som inte har en LSS-lägenhet ledig inom den egna kommunen brukar göra en upphandling med någon annan kommun i landet.


Vad tittar dom på? Går man på intervju? Jag går på DV, och får ersättning. Är i behov har lägenhet, orkar inte med morsan mer, och hon vill inte att jag ska vara där heller.

Hade jag bättre föräldrar så skulle jag vilja bo med dom.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Boende genom LSS?

Inläggav slackern » 2019-09-12 14:39:50

Trefjorton skrev:
ShakeItOut skrev:Står du i kö nu?


På 2 bostadsköer. 1 borde jag få en, men dålig inkomst (ersättning), så dom vill nog inte ge en.

johan88 skrev:Har du ett beslut på att du beviljats boende med särskild service enligt LSS ska de ordna en lägenhet inom rimlig tid.
De flesta kommuner som inte har en LSS-lägenhet ledig inom den egna kommunen brukar göra en upphandling med någon annan kommun i landet.


Vad tittar dom på? Går man på intervju? Jag går på DV, och får ersättning. Är i behov har lägenhet, orkar inte med morsan mer, och hon vill inte att jag ska vara där heller.

Hade jag bättre föräldrar så skulle jag vilja bo med dom.


Det ska väll typ finnas ett "stöd/vårdbehov" för att få en sådan? Så klarar du dig galant i vardagen med att sköta om hem, personlighygien och matlagning så att du inte riskerar att få näringsbrist eller att svälta ihjäl, det är så att du ska få en dräglig tillvaro så att du inte lever i misär, trångbodd tror jag inte faller in där fast å andra sidan ska du ju som vuxen leva ett självständigt liv som vuxen fast det får ju i och för sig inte "normala" som bor i storstäderna, rätt vanligt att vuxna bor kvar hemma i och med att kötiderna för att få en lägenhet är sjukt långa.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende genom LSS?

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-12 14:55:06

Jag menade om du står i kö för LSS-boende? Antar inte.

Om du har tillräckliga köpoäng och uppfyller kraven för vanlig lägenhet så bör du kunna få en sådan, hör med bolaget om varför? Vet inte hur erat köpoängsystem fungerar.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boende genom LSS?

Inläggav slackern » 2019-09-12 15:08:15

Men om du vill ha ett LSS boende eller en försökslägenhet så ta kontakt med ditt socialkontor och fråga där hur du ska gå tillväga, en kurator på habliteringen, psykiatrin eller VC kan nog också guida dig hur du ska gå tillväga.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Boende genom LSS?

Inläggav Trefjorton » 2019-09-12 19:19:12

Min morsa vill inte att jag ska det, för att hon tycker det är pinsamt att hennes barn får hjälp av LSS. Hon är mentalt sjuk själv. Får ringa imorn och fråga hur det är.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Boende genom LSS?

Inläggav Flinta » 2019-09-12 20:00:35

Om man inte klarar sig med boendestöd i sin bostad utan behöver mer stöd av personal brukar man kunna bli beviljad LSS-boende.

Hursomhelst har du ju behov av en bostad. Du kan även ta kontakt med din kommuns personliga ombud för det är en sak hen ska hjälpa till med.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Boende genom LSS?

Inläggav Trefjorton » 2019-09-12 20:15:17

Flinta skrev:Om man inte klarar sig med boendestöd i sin bostad utan behöver mer stöd av personal brukar man kunna bli beviljad LSS-boende.

Hursomhelst har du ju behov av en bostad. Du kan även ta kontakt med din kommuns personliga ombud för det är en sak hen ska hjälpa till med.


Det finnas lägenheter utan personal också har jag hört.

Det kan ta typ 1 år tills man får en personlig ombud.

Dessutom hjälper dom inte med att hitta bostad.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Boende genom LSS?

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-12 21:04:28

Personalen behöver inte vara på själva boendet hela tiden men du kommer att behöva tacka ha x antal insatser. Så om du idag skulle klara dig med enbart boendestöd någon-några gånger i veckan så lär du inte prioriteras att få plats.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Boende genom LSS?

Inläggav Flinta » 2019-09-12 22:20:58

Vad jag vet ingår det i personliga ombudens arbetsuppgifter att jobba för att man får en bostad om det är något man behöver. Det kan ta lång tid att lösa boendefrågan också så du har inget att förlora på att ställa dig i kön hos po.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in