"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav Alien » 2019-08-31 16:55:17

Makens dator (bärbar Windows 8) slutade plötsligt att fungera. Först var den jättetrög, gick inte att komma in på den sajt han ville, ringen bara snurrade i all evighet. Nästa gång var skärmen blå och tom. Alla ikoner borta. Endast en vit pil som man inte hade nån glädje av eftersom det inte fanns något att klicka på. Varje gång han satte på den var skärmen först grå med texten "Packard Bell", sen blå och tom.

Klagade inför dottern som sa att hon skulle ringa när hon fick besök av pojkvännen. Efter några dagar ringde hon. Pojkvännen instruerade henne på norska, hon pratade med mig i telefon på svenska, jag vidarebefordrade till maken.

Vi skulle sätta på datorn och sedan snabbt som attan (innan texten Packard Bell dök upp) trycka på tangenten F8. Det blev min uppgift att trycka på den tangenten. (Väldigt liten text också.) Jag tryckte och tryckte tills jag fick ont i fingret. Ingenting hände. Gjorde om samma sak flera gånger.

Till slut sa jag till dottern att datorn måtte ha dött. Nej, lät pojkvännen meddela, då skulle vi inte haft en blå skärm ens.

Jag har ju alltid gruvat mig för detta "felsäkert läge", tänkt att allt kanske försvinner. Men nu hade ju allt ändå försvunnit. Och så gick det inte att öppna i felsäkert läge alls.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav Alien » 2019-08-31 16:59:40

Sedan fick vi order om att trycka på shifttangenten flera gånger. Då dök det plötsligt upp en liten ruta som frågade om vi ville aktivera tröga tangenter. Nej, det ville vi inte. Men via den kom vi in till Hjälpcentralen, sedan Kontrollpanelen och sedan Systeminställningar. Nu skulle vi göra en systemåterställning.

Den fick hålla på under natten.

Nästa dag såg datorn ut som vanligt med alla ikoner på plats. Men när han skulle ut på internet gick det inte. Jag kollade på "panflöjtsymbolen" längst ner till höger. Det stod Flygplansläge AV, Wifi På.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav slackern » 2019-08-31 17:01:42

Har ni någon brandvägg eller antivirusprogram? Om ni har det uppdatera och sök efter virus.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav notwoodstock » 2019-08-31 17:01:57

Lite off-topic kan jag säga att det var ungefär då jag slutade jobba med datasupport. Man måste växa upp med det.

edited: ...för när man inte har nätverkskort som är konfigurerat påslaget, utan måste slå på det i Biosen, då förtvivlar man.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav Alien » 2019-08-31 17:09:48

Det gratis antivirusprogrammet AVG var inaktiverat/icke uppdaterat. Jag satte igång det och lät det skanna igenom datorn. Men det är ju ingen större glädje med det. Den säger att något ska göras men då måste man betala.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav Alien » 2019-08-31 17:14:25

Talade som hastigast med dottern i telefon men hon hade inte mycket tid, eftersom pv skulle åka iväg snart.

Det kom frågor från Skype om vi ville låta Skype ändra datorn. Jag svarade Ja, men samma fråga återkom. Jag skulle svara Nej, meddelade dottern. Aha, jag som trodde att man måste svara Ja för att öht kunna använda programmet.

Nu fungerar internet igen, fattar inte varför. Men varför "felsäkert läge" inte gick, det begriper jag inte. Lät ju som att det var sista utvägen. Om det händer nästa gång får vi försöka med shifttangenten igen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav sebastiann » 2019-08-31 18:50:38

Mitt förslag är att blåsa hela burken. (Dvs formatera om betyder det)

ladda du ner detta verktyget på en fungerande dator:
https://www.microsoft.com/sv-se/softwar ... /windows10

Välj altså "Ladda ner verktyget nu".

Sedan väljer du i verktyget att skapa en USB-sticka. Sätt i en tom USB-sticka (eller en USB-sticka med oviktiga filer på - allt på stickan kommer raderas).

När det bootbara verktyget är skapat, så startar du den trasiga datorn, men nu spammar du F2 eller DEL när datorn startar, så du kommer in i BIOS. Lägg USB överst i bootordningen, starta om, och vänta på att verktyget startar upp.

Om den frågar om licensnyckel - välj "Jag har ingen" (den kommer automatiskt att hämta licensen via microsofts server baserat på moderkortets serienummer).
Kom bara ihåg att välja rätt "edition" (samma som du hade innan).

Välj anpassad installation, radera alla partitioner (så det bara står oallokerat utrymme), skapa en ny partition. Den kommer nu säga ungefär "För att windows ska fungera kommer flera partitioner skapas". Bara tryck OK, sedan nästa.

När installationen är genomförd så kommer du ha en helt blank dator, allt är raderat, förutom operativsystemet.

Skulle wifi inte fungera, stoppa i en sladd (så att internet går via kabel istället), sedan kolla i WIN+R - devmgmt.msc - enter. Då bör du ha något som säger "Okänd PCI-enhet" eller liknande. Gå in i egenskaperna för den enheten, kolla information - sedan under Maskinvaru-ID, kolla VEN och DEV för enheten.

Sedan kolla på nätet vilken enhet det VendorIDt/DeviceIDt är (VEN och DEV är båda hexadecimala fyställiga nummer, t.ex. detta: PCI/VEN_1969&DEV_E091&SUBSYS_E00145&REV_10 är altså VEN=1969 och DEV=E091, 1969 motsvarar i detta fall "Qualcomm Atheros" och E091 är "Killer E2200 network controller").
Sedan är det en smal sak att hitta drivrutinerna.

Jag skulle också rekommendera att man installerar dem manuellt genom att t.ex. använda 7zip för att packa upp EXEn och sedan installera INFen manuellt via devmgmt.msc
När du gjort detta bör wifi fungera på nytt igen, kan visserligen kräva en omstart.

Sedan rekommenderar jag att dumpa AVG och köra Microsoft Defender istället, det har blivit rätt bra nuförtiden.
Senast redigerad av sebastiann 2019-08-31 18:56:10, redigerad totalt 3 gånger.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

"Öppna datorn i felsäkert läge (safe mode)!"

Inläggav slackern » 2019-08-31 18:52:46

Det finns ett gratis antivirus inbyggt i Windows kan ju försöka med det om du inte har något annat märke som man betalar för.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till IT-forum



Logga in