Dataproblem

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dataproblem

Inläggav mondo beyondo » 2019-08-28 15:59:41

Undrar om nån kan svara vad jag kan göra då min bärbara dators skärm bråkar. När jag sätter på datorn efter en natts vila så blir skärmen dimmig, får lila tvärgående balkar och hänger sig i nån minut innan den blir fungerande igen.

Är det nåt jag kan fixa själv med hjälp?

Sen undrar jag över Reddit som kommer med en dialogruta i Google Chrome och hur jag än letat så hittar jag inget sätt att få bort Reddit-grejjen. Jag har inte önskat att få Reddit.

Stämmer det att en bärbars batteri mår bäst i att inte bli laddad när datorn inte används? Alltså att bara använda strömkabeln när datorn är igång?
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Dataproblem

Inläggav Kentarou » 2019-08-28 16:10:00

Du kan byta ut bildskärmen själv om du är duktig med händerna.

Sök på internet boatware remover så kanske du hittar något om reddit.

På min dator så kan man ta bort batteriet när man använder den hemma så det kanske du borde göra.

Detta är inget datorforum, du kanske får bättre svar i flashback eller något annat forum.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Dataproblem

Inläggav mondo beyondo » 2019-08-28 16:15:25

Kentarou skrev:Du kan byta ut bildskärmen själv om du är duktig med händerna.

Sök på internet boatware remover så kanske du hittar något om reddit.

På min dator så kan man ta bort batteriet när man använder den hemma så det kanske du borde göra.

Detta är inget datorforum, du kanske får bättre svar i flashback eller något annat forum.


Tack för svaren! Jag är inte på ngt annat forum så därför jag frågar här.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Dataproblem

Inläggav ankhh » 2019-08-28 19:31:51

Det där skärmbeteendet kan bero på olika saker; självklart fel på skärmen själv, men också t.ex. en drivrutin som krånglar/behöver uppdateras eller problem med strömförsörjningen. Det där att det verkar ordna sig efter en stund gör det något mer troligt att det är strömförsörjningen.

Kolla om det finns IT-hjälp på biblioteket i närheten av dig. Ofta, men inte alltid, befolkas sådana av personer som kan hjälpa till att felsöka problem som ditt.

Det där med reddit låter som att du fått en add-on eller liknande i samband med någon nedladdning. Snabb sökning hittade den här guiden på engelska - säg till om du behöver mer guidning eller om det inte hjälper. https://www.techsguide.com/how-to-remov ... le-chrome/

Edit - När det gäller batteriet spelar det faktiskt ingen roll när det gäller moderna litium-batterier. Det enda är väl att de går igenom fler laddningscykler ju mer man använder batteriet, så av den anledningen kan det ju vara vettigt att ta ur (när det är laddat) om datorn är ansluten med strömkabel. Ett batteri håller bara för att laddas om x antal (många!) gånger.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Dataproblem

Inläggav sebastiann » 2019-08-28 20:12:53

Hurpass ny är datorn?

Det låter som att invertern till LCD-skärmen håller på att ge upp.
Om du skruvar av ramen från skärmen, så kommer du längst ner se ett litet kretskort med en liten kontakt som kommer från datorn (dvs går in i gångjärnet) och sedan från andra sidan av detta kretskort går det två relativt tjocka kablar (oftast rosa+vit) till kanten av skärmen.

Detta lilla kretskort kallas för "inverter" och gör om lågspänningen till datorn till högspänning för att driva CCFL-rören i skärmen.

Att problemet uppenbarar sig när skärmen ska starta luktar som "kondingproblem". Konding (altså kondensator) är en elektronisk komponent som kan lagra laddningar, och kondingar slits med tiden, precis som att en motor i en bil slits med antalet mil. Rent tekniskt handlar det om att elektolytet torkar ur i kondingen, så att kondingen får en annan kapacitans.

Det enklaste för att lösa problemet är att byta ut invertern. Kostar några hundra på ebay även om du köper inom EU, och köper du utanför EU så blir det tull+moms på det men det är ändå inte så dyrt.


Om din dator däremot är av en nyare variant, som har LED-skärm istället för CCFL-rör så har den ingen inverter utan skärmen får sin drivspänning via LVDS-kontakten.
Vad du då behöver göra, är att montera loss tangentbordet på laptopen (Det sitter skruvar under för att skruva loss tangentbordet, för att lossa det sedan så måste du trycka in små spärrar som sitter uppe vid F1-F12 tangenterna, små fjäderbelastade kilar som du trycker in med skruvmejseln).
När tangentbordet är loss, så kan du lossa överdelen av datorn oftast, och sedan komma åt LVDS-kontakten.

Ibland sitter LVDS-kontakten på undersidan, då lossar du understycket/botten istället.

Denna LVDS-kontakt kan ibland lossna pga stötar, speciellt om det är en sådan där käck ny lågprofilskontakt. Enklaste är då att dra ur kontakten helt, och sedan trycka dit den igen med ett bestämt tryck så det klickar till och det bottnar ordentligt.

Sedan kan LVDS-kontakten på baksidan av skärmen kanske åkt ur också, det är en flatkabel, och slutar i en kontakt, men osannolikt då kontakten brukar ha en friktionsspärr samt även vara tejpad rätt ordentligt. Men kan vara en lösning att dra ur och sätta i den i den änden också, glöm inte lossa på tejpen och sedan dra ut kontakten i rätt vinkel så att spärren frigörs.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Dataproblem

Inläggav mondo beyondo » 2019-08-29 16:51:43

Tack Kentarou, ankhh och sebastiann för era råd!

Addon removal guide med Reddit ska jag nog våga mig på men inte öppna datorn, hua! Jag har en touch screen bärbar köpt 2016. Men med råden i tråden vet jag lite bättre vad jag ska säga i kontakt med HP eller ElGiganten som de hänvisar till med fel.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Dataproblem

Inläggav sebastiann » 2019-08-29 20:51:30

Om det är en touchscreendator från 2016 så har den med största sannolikhet INTE en inverter, dessa skärmar brukar vara LED eller OLED.

Då misstänker jag att LVDS/DSI-kontakten blivit lite lös. (touchskärmar kan antingen ha LVDS + separat USB-controller alternativt att den kör både bild och touch över DSI).
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Dataproblem

Inläggav Parvlon » 2019-09-20 21:54:09

https://support.hp.com/gb-en/document/c03383935

samt forumet, ett tips:


IF the POWER and WiFi Lights don't go out, try the following 2 fixes:

Setting 1:

Go to Control Panel / Power Options

Click "Choose what the power buttons do"

Click "Change settings that are currently unavailable" (if necessary)

Scroll down and UNCHECK "Turn on Fast Startup"

Click "Save Changes"

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook- ... -p/6376253
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dataproblem

Inläggav mondo beyondo » 2019-09-23 10:10:09

Parvlon skrev:https://support.hp.com/gb-en/document/c03383935

samt forumet, ett tips:

IF the POWER and WiFi Lights don't go out, try the following 2 fixes:

Setting 1:...


https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook- ... -p/6376253


Tack, men allting fungerar och kommer igång, bara att det i början nånstans kommer en hängning där skärmen blir dimmig och får lila balkar, efter en stund släpper det, och kan komma och gå en stund men sen är allt som vanligt igen.
mondo beyondo
 
Inlägg: 2502
Anslöt: 2007-07-04
Ort: Stockholm Sverige

Dataproblem

Inläggav Parvlon » 2019-09-23 15:17:38

mondo beyondo skrev:Stämmer det att en bärbars batteri mår bäst i att inte bli laddad när datorn inte används? Alltså att bara använda strömkabeln när datorn är igång?
jasså, ok då låter det ju som något skärmfel som nämnts tidigare i tråden. kanske grafikkort, men iaf ganska säker jag hade låtit den vara som den är bara, om det funkar helt normalt efter nån minuts uppstart eller uppvärmning.

ang:


Stämmer det att en bärbars batteri mår bäst i att inte bli laddad när datorn inte används? Alltså att bara använda strömkabeln när datorn är igång?
svårt att tänka mig det. ska finnas grejjer i datorn som känner av när batteriet är laddat och slutar med det, att den mekaniken ofta går sönder har jag svårt att tänka mig. dock finns det ju alltid en viss risk när man har något inkopplat till ett strömuttag. däremot bör man alltid försöka ha "ganska" fullladdat batteri - för batteriets livstid, och det blir ju lite svårt med den metoden du har nämnt här.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till IT-forum



Logga in