Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Julianus » 2019-07-12 13:52:14

Har skickat ett mail till hemkommunens servicecenter om rökförbudet, frågade vem det är som ska hålla koll på att regeln följs.

Fick som svar att det är en polisiär fråga.

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav slackern » 2019-07-12 14:08:24

Julianus skrev:Har skickat ett mail till hemkommunens servicecenter om rökförbudet, frågade vem det är som ska hålla koll på att regeln följs.

Fick som svar att det är en polisiär fråga.

:roll:


Du vet väl hur det fungerar? Folk polisanmäler när dom ser folk som "tjuvröker", svårare än så är det inte. Sedan hur pass prioriterat det är. är ju en annan fråga.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Julianus » 2019-07-12 14:47:58

slackern skrev:
Julianus skrev:Har skickat ett mail till hemkommunens servicecenter om rökförbudet, frågade vem det är som ska hålla koll på att regeln följs.

Fick som svar att det är en polisiär fråga.

:roll:


Du vet väl hur det fungerar? Folk polisanmäler när dom ser folk som "tjuvröker", svårare än så är det inte. Sedan hur pass prioriterat det är. är ju en annan fråga.
Låter som angiveri i mina öron.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav slackern » 2019-07-12 15:07:59

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:Har skickat ett mail till hemkommunens servicecenter om rökförbudet, frågade vem det är som ska hålla koll på att regeln följs.

Fick som svar att det är en polisiär fråga.

:roll:


Du vet väl hur det fungerar? Folk polisanmäler när dom ser folk som "tjuvröker", svårare än så är det inte. Sedan hur pass prioriterat det är. är ju en annan fråga.
Låter som angiveri i mina öron.


Så du menar att rapportera ett brott och att avge vittnesmål är angiveri?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Huggorm » 2019-07-12 15:30:27

De flesta människor är hederliga och låter bli röka när de vet att det är förbjudet, utan att polisen behöver säga till dom. Sedan finns det förstås den där minoriteten som inte bryr sig, eller de där som inte verkar mentalt förmögna att se skyltar eller hur människor runt dom gör, och ändå röker. De räcker de ofta att någon säger till, så slutar dom. Det är den sista promillen som polisen kanske behöver prata lite med.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Julianus » 2019-07-12 15:42:41

slackern skrev:
Julianus skrev:
slackern skrev:
Du vet väl hur det fungerar? Folk polisanmäler när dom ser folk som "tjuvröker", svårare än så är det inte. Sedan hur pass prioriterat det är. är ju en annan fråga.
Låter som angiveri i mina öron.


Så du menar att rapportera ett brott och att avge vittnesmål är angiveri?


När lokaltidningen rapporterade om rökförbudet, så användes just det ordet. Hemkommunen menar att kommun invånare ska syssla med angiveri, hur ska jag tolka då?
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav slackern » 2019-07-12 16:26:49

Julianus skrev:
slackern skrev:
Julianus skrev:Låter som angiveri i mina öron.


Så du menar att rapportera ett brott och att avge vittnesmål är angiveri?


När lokaltidningen rapporterade om rökförbudet, så användes just det ordet. Hemkommunen menar att kommun invånare ska syssla med angiveri, hur ska jag tolka då?


Ponera på att någon står utanför din port och röker och tobaksröken letar sig in till ditt sovrum via fönstret, skulle du glatt acceptera det eller ringa till din hyresvärd för att åtgärda problemet och om inte det gav resultat ringa till polisen för att slippa tobaksröken i ditt sovrum?

Angiveri associerar jag till någon polisstat som DDR och STASI.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Huggorm » 2019-07-12 17:47:56

I det läget åker brandslangen fram :evil:
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Ericus » 2019-07-12 19:26:21

Ponera att man låter bli att rapportera brott mot rökförbudet. Kan man åka dit för det också?
Om jag i det civila ser någon stå och röka på förbjudet område t ex.. Gör jag något fel då?
Ericus
Inaktiv
 
Inlägg: 2365
Anslöt: 2015-11-25

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Fabela » 2019-07-12 20:30:29

Ericus skrev:Ponera att man låter bli att rapportera brott mot rökförbudet. Kan man åka dit för det också?
Om jag i det civila ser någon stå och röka på förbjudet område t ex.. Gör jag något fel då?

Just det, bra fråga. Den sidan av saken har jag inte ens tänkt på.
Kan meddela att jag inte har några planer på att memorera alla ställen andra inte får röka på, ännu mindre att anmäla dem.
Bara rök på under mitt fönster.
Det skulle ju vara festligt om jag blev inburad för det. :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Re: Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Julianus » 2019-07-12 23:51:26

slackern skrev:
Julianus skrev:
slackern skrev:
Så du menar att rapportera ett brott och att avge vittnesmål är angiveri?


När lokaltidningen rapporterade om rökförbudet, så användes just det ordet. Hemkommunen menar att kommun invånare ska syssla med angiveri, hur ska jag tolka då?


Ponera på att någon står utanför din port och röker och tobaksröken letar sig in till ditt sovrum via fönstret, skulle du glatt acceptera det eller ringa till din hyresvärd för att åtgärda problemet och om inte det gav resultat ringa till polisen för att slippa tobaksröken i ditt sovrum?

Angiveri associerar jag till någon polisstat som DDR och STASI.
Ingen vill väl ha tobaksrök i sovrummet? Jag vill inte det, naturligtvis.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav kiddie » 2019-07-13 3:05:14

Min granne röker "turktobak" i vattenpipa i sitt rum som är under mitt och hans rök kommer ut från hans fönster och in i mitt om mitt också står öppet. Jag är faktiskt helt jävla obrydd, för det är en lukt, inte en rök. Dvs det kommer självklart inte in rökmoln till mig.

Skulle jag ha mitt sovrum så att någon kan stå precis utanför så skulle jag vara mer orolig för inbrott eller insyn än rök. Så skulle jag aldrig palla att bo. Har aldrig bott på direkt bottenplan på det viset. Har slumpat sig så att jag har bott på andra våningen på olika ställen. OT, märkligt att jag är en evig andravåningsboende.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav slackern » 2019-07-13 11:10:17

kiddie skrev:Skulle jag ha mitt sovrum så att någon kan stå precis utanför så skulle jag vara mer orolig för inbrott eller insyn än rök. Så skulle jag aldrig palla att bo. Har aldrig bott på direkt bottenplan på det viset. Har slumpat sig så att jag har bott på andra våningen på olika ställen. OT, märkligt att jag är en evig andravåningsboende.


Ja du röken letar sig ju uppåt så jag skulle nog våga påstå att det är ett större problem för dom som bor högre upp i fastigheten än för nedrebotten.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Trefjorton » 2019-08-27 17:53:25

Folk smygröker ändå. Kände den äckliga lukten av rök, från en arbetskamrat när han var ute på balkongen ett par minuter.

Däremot tycker jag lagen är bra. Speciellt för oss som inte röker, fast det kan också få fler att röka mindre.

Snus är fortfarande ett problem i dagens samhälle, fast jag kanske inte bryr mig om folk längre, så det spelar ingen roll.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav kiddie » 2019-08-27 18:00:09

Min ena granne röker på balkongen. Smitare där!

Annars tycker jag trådrubriken är väldigt rolig. Jag känner att den riktar sig personligen till mig och talar om var jag inte får röka. Fast jag röker ju ändå inte?.. :-)063
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Trefjorton » 2019-08-27 18:12:06

kiddie skrev:Min ena granne röker på balkongen. Smitare där!

Annars tycker jag trådrubriken är väldigt rolig. Jag känner att den riktar sig personligen till mig och talar om var jag inte får röka. Fast jag röker ju ändå inte?..


Man får fortfarande röka på balkongen tyvärr. Något vi bör protestera emot.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav kiddie » 2019-08-27 18:36:11

Trefjorton skrev:Man får fortfarande röka på balkongen tyvärr. Något vi bör protestera emot.


Där ser man. Folk har sagt till mig att det är förbjudet. Men man får det tydligen om man inte stör någon. Vad det nu betyder.

Hon stör inte mig, hon bor i huset snett mot mig så det är en bit dit.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Julianus » 2019-10-11 21:36:15

Rökförbudet verkar inte fungera, samtidigt så har min hemkommun skrivit till mig via epost att det är en polisiär fråga.

:roll:
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Här får du inte röka: nya regler från 1 juli 2019

Inläggav Asinya » 2019-11-08 20:51:57

Tycker fortfarande att det är sop-tragiskt att vape ska gå under samma lag, när det varken är rök eller farligt för omgivningen.

Och vad det gäller lungcancer och KOL så finns det tydliga tecken på att bägge kryper längre ner i åldrarna, och även drabbar folk som aldrig rökt - och då TIDIGARE än det drabbar rökare. Nästan som att rökningen HÄRDAT rökarens lungor ;)

Skämt åsido; därmed inte sagt att rökning är nyttigt, men varken KOL eller lungcancer är förbehållet rökare nu för tiden.

Men just vaping...här hittar rökarna ett mindre dödligt alternativ, som dessutom är i princip ofarligt för omgivningen (inga brinnande partiklar, ångan innehåller för tunga partiklar för att ringla sig in i någons luftvägar om man inte blåser rakt i ansiktet på dem, och dessutom är smaksättningen samma sak som i mat och godis, dvs lika farligt som att sitta bredvid någon som äter Gott&Blandat...

Men nä. Förbjud det med. Amerikanerna DÖR ju av det...eller inte.
Asinya
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2019-11-02

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in