Hjälp mot ångest som inte släpper

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav anderswen » 2019-08-12 11:37:27

Hej
Vad jag förstår så finns det andra som mig där ångesten inte släpper av sig själv utan eskalerar till olidlig nivå. Jag vet inte vilken ångest jag har men just nu är den värst på morgonen och i samband med mat. Detta pga att jag har i sociala sammanhang med mat fått enorm ångest som till slut utvecklats till att jag har cykliskts kräkts ett halvt dygn, ungefär varje kvart. Nu har jag fått ångestdämpande benzo för att klara av dagarna men det gör mig också trött och jag orkar just nu inte ta mig till jobbet sedan i april.
Finns det någon fler med liknande erfarenheter och har klarat sig vidare i livet?
anderswen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-01-26

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav kiddie » 2019-08-12 15:57:27

Riktigt detta har jag inte upplevt, men ångest som eskalerar, jo.

Tar du några andra mediciner som ev kan skapa ångest?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav anderswen » 2019-08-12 18:59:47

Jag tar Oxascand vid behov, max 30 mg per dag, och Sertralin 100mg per dag (på morgonen).
anderswen
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2018-01-26

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav Fretshi » 2019-08-24 3:31:08

Jag har upplevt en del ångest i mina dagar och den bästa tekniken jag har anammat är att acceptera den, även om det är skitjobbigt i stunden så kan man se hur den eskalerar och sen kanske den minskar.

Löpning har för min del dämpat den värsta ångesten och också gjort depressionen bättre så det rekommenderas varmt. Samt att läsa självhjälpsböcker om ångest.

Vid extrem ångest är nog enda sättet att acceptera den.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav Fretshi » 2019-08-24 3:31:08

Jag har upplevt en del ångest i mina dagar och den bästa tekniken jag har anammat är att acceptera den, även om det är skitjobbigt i stunden så kan man se hur den eskalerar och sen kanske den minskar.

Löpning har för min del dämpat den värsta ångesten och också gjort depressionen bättre så det rekommenderas varmt. Samt att läsa självhjälpsböcker om ångest.

Vid extrem ångest är nog enda sättet att acceptera den.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Hjälp mot ångest som inte släpper

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-08-26 5:04:17

Sover du? Du kanske behöver nåt för sömnen under en period annars, för att inte sova kan ju få ångesten att eskalera. Eller ändra medicineringen för att den i sig är ångestskapande eller både och.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in