Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Kriminalserier på TV

Inläggav kiddie » 2019-01-11 2:50:05

Gillar Tyst vittne när det fortfarande är den äldre kvinnan som är huvudperson. Fast serien håller fortfarande. Avsnitten är rätt komplexa, vilket känns skönt. Amerikanska deckare går rakt från A till B. Urtrist.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Kriminalserier på TV

Inläggav Selma » 2019-01-11 23:28:23

Alien skrev:Klart jag måste se en isländsk serie! Men har jag inte sett den förr, jag brukar ju se alla nordiska kriminalserier?

Har du sett Röd snö? Harry Persson, huspianist på Bräutigams konditori i Göteborg, var med i den serien.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2019-08-23 23:48:33

Kommer inte ihåg om jag sett Röd snö.

Nu har en ny säsong av Unge kommissarie Morse börjat. De är bra men komplicerade. Det är alltid något bekymmer inom själva polisen förutom själva mysteriet. Jag kände inte ens igen unge Morse (Sean Evans) först, eftersom han hade mustasch.

I detta avsnitt (Pylon) var det en liten flicka som hittades död, en annan liten flicka som försvann, flera misstänkta. Morse själv hade tydligen degraderats till uniformerad polis. Orsaken har jag glömt. Men givetvis kunde han inte låta bli att försöka lösa brotten ändå. Hans gamle mentor Fred Thursday var där men samtidigt hade det börjat en ny osympatisk chef, kommissarie Box.

Men en sak fattade jag inte.

Spoiler: visa
Fred Thursday ställde upp på allt chefen krävde. T ex att misshandla en person för att få fram uppgifter. Det slutade med de hängde vederbörande. Eller var det en skenhängning, jag fattade inte. Ingenting visades mer om den personen, levde han el var han död?


Samtidigt var Thursday emot all korruption och att polisen tog "genvägar" genom att plantera in falska bevis för att man "visste ju" vem som var skyldig.

Just att polisen misshandlar känns som det var rätt vanligt förr, den här serien utspelar sig på 60-talet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav slackern » 2019-08-24 1:02:24

slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kriminalserier på TV

Inläggav Trampendal » 2019-08-24 2:14:57

Alien skrev:Men en sak fattade jag inte.

Spoiler: visa
Fred Thursday ställde upp på allt chefen krävde. T ex att misshandla en person för att få fram uppgifter. Det slutade med de hängde vederbörande. Eller var det en skenhängning, jag fattade inte. Ingenting visades mer om den personen, levde han el var han död?


Det var en tillbakablick på när pappan till han som knarkade ihjäl sig (Stan) hängdes.
Trampendal
 
Inlägg: 148
Anslöt: 2006-06-24

Kriminalserier på TV

Inläggav atoms » 2019-08-24 3:20:39

SS-GB bygger på en roman av Len Deighton och utspelar sig i ett London som ockuperats av Nazisterna efter den lyckade invasionen av Storbritannien.

Året är 1941 och mordutredaren vid Scotland Yard, Douglas Archer (spelad av Sam Riley, som känns igen från Control - filmen om Joy Division), upptäcker utredningen av ett mord en intrig med hemliga brittiska atomvapensökningar som tyskarna är mycket intresserade av att lägga vantarna på.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kriminalserier på TV

Inläggav Kentarou » 2019-08-24 3:43:56

slackern skrev:Mindhunter på Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt5290382/


Jag har inte sett den men denna video är bra

https://www.youtube.com/watch?v=mfUBOVhKlEo
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Kriminalserier på TV

Inläggav atoms » 2019-08-24 3:54:00

Kentarou skrev:
slackern skrev:Mindhunter på Netflix.

https://www.imdb.com/title/tt5290382/


Jag har inte sett den men denna video är bra

https://www.youtube.com/watch?v=mfUBOVhKlEo


Eller läs boken; Mindhunter (1995), av John Douglas & Mark Olshaker. https://en.wikipedia.org/wiki/John_E._Douglas

Whoever fights Monsters (1992), av Robert Ressler & Tom Shachtman, handlar också om fängelseintervjuerna. https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Ressler
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Kriminalserier på TV

Inläggav slackern » 2019-08-24 13:39:44

atoms skrev:SS-GB bygger på en roman av Len Deighton och utspelar sig i ett London som ockuperats av Nazisterna efter den lyckade invasionen av Storbritannien.

Året är 1941 och mordutredaren vid Scotland Yard, Douglas Archer (spelad av Sam Riley, som känns igen från Control - filmen om Joy Division), upptäcker utredningen av ett mord en intrig med hemliga brittiska atomvapensökningar som tyskarna är mycket intresserade av att lägga vantarna på.


WOW tusen tack för tippset, kommer ihåg att jag läste boken i min ungdom.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kriminalserier på TV

Inläggav Alien » 2019-08-24 14:04:34

Trampendal skrev:
Alien skrev:Men en sak fattade jag inte.

Spoiler: visa
Fred Thursday ställde upp på allt chefen krävde. T ex att misshandla en person för att få fram uppgifter. Det slutade med de hängde vederbörande. Eller var det en skenhängning, jag fattade inte. Ingenting visades mer om den personen, levde han el var han död?


Det var en tillbakablick på när pappan till han som knarkade ihjäl sig (Stan) hängdes.


Tack, sådana där tillbakablickar är svårt för mig med min ansiktsblindhet.

Ja, en kollega till Fred Thursday planterade en hammare i en soptunna för att sätta dit den misstänkte. Hände typ 20 år före det övriga som visades. Det plågade Thursday och fick honom att känna någon slags skuld- el medkänsla för den lille pojken Stan som blev faderlös.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV

Inläggav nescio » 2019-08-24 14:22:27

atoms skrev:SS-GB bygger på en roman av Len Deighton och utspelar sig i ett London som ockuperats av Nazisterna efter den lyckade invasionen av Storbritannien.
Jag började titta på den, men satt bara och funderade på hur tyskarna kunde ha vunnit och vad som skulle hända sedan med relationerna mellan USA, Sovjet och Tyskland. Efter en kvart märkte jag att jag inte hade uppfattat något av vad som faktiskt hände i serien och att jag inte brydde mig om det heller.
nescio
 
Inlägg: 3835
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Kriminalserier på TV

Inläggav notwoodstock » 2019-08-26 6:28:20

Jag tittade på sådana på 1970-talet, och senare kanske enbart Hill Street.

För ett år sedan började jag köpa DVD-boxar med dom jag gillade. Jag tyckte detta kändes kul.

Jag skall inte räkna upp vad jag köpte. Men jag köpte också annat än Deckare.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Inläggav Alien » 2022-06-09 1:10:56

antonius skrev:Kommissarie Rex, medioker Österrikisk serie, med den kloka men snälla polisschäferhunden Rex, perfekt att titta på då man ligger sjuk eller indisponibel och inte orkar engagera sig i ngt invecklat... :-)005

kommissar-rex-1994.jpg


Ah, Rex! Men nu finns det en kanadensisk variant kallad Hudson & Rex på TV7. Det är som en vanlig deckare fast med en onaturligt smart schäferhund som förstår allt vad husse vill och därför alltid kant både spåra och fånga skurken. Han tycks förstå allt som sägs och skäller, gnäller och lägger huvudet på sned vid rätt tillfälle.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Inläggav Alien » 2022-10-24 12:49:35

Kan ju inte vara en slump att hunden heter Rex. Mycket riktigt, serien är inspirerad av den österrikiska serien Kommissarie Rex.

Hudson & Rex is a Canadian police procedural drama television series, based on the Austrian-Italian drama Kommissar Rex, and it premiered on Citytv on March 25, 2019. Filming commenced in October 2018, with ongoing production in St. John's, Newfoundland and Labrador.
https://en.wikipedia.org/wiki/Hudson_%26_R

Inte nog med det, denne Rex är en avkomling av den ursprunglige Rex.

Diesel vom Burgimwald (Rex) is a 15th generation descendant of the first shepherd to star in the 1990s Austrian show Inspector Rex that Hudson & Rex is based on. Two other German Shepherds, Izzy and Iko, who are nephews of Diesel vom Burgimwald, stand-in for some of the stunts. Diesel vom Burgimwald had mobility training before being cast as Rex.[52] This is Diesel's first show according to his owner/handler Sherri Davis and training continues on non-shooting days in preparation for future scripts. While on set Diesel has full star treatment with his own trailer, chef, and chauffeur

Han är bara så fin. :-)173 Han som spelar Charlie Hudson (John Reardon) ser också mycket bra ut. Jag bara väntar på att han och den kvinnliga kollegan Sarah Truong (Mayko Nguyen) ska falla i armarna på varandra. Det antyds vagt att de är väldigt goda vänner som kan bli mer, men det händer väl inget förrän i slutet av serien. Tittarna ska hållas i spänning, blir det något el inte?

Vi ser på den mest för schäferns skull. Han är med i nästan varenda scen. Är det någon som protesterar "hundar får inte vara här", så avspisas hen med att Rex är en kollega. Ibland får man se vackra naturscenerier i Newfoundland också, men mestadels utspelar sig serien i stan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Kriminalserier på TV eller via Streamingtjänster

Inläggav antonius » 2022-10-24 13:00:19

Jaa, denna Rex, får nästan tillbaka tron på mänskligheten, fast han är en hund, lol
antonius
 
Inlägg: 21859
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in