Handla i obemannade butiker?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2019-08-22 12:34:40

Butiken är alltså öppen dygnet runt för dem med appen, man kan handla närsomhelst och slippa folk (iaf personal).

UNT skrev:Bakom konceptet med små butiker utan personal står företaget Lifvs Scandinavian som startades för två år sedan.

– Vi kommer att etablera drygt 200 butiker, säger företagets vd, Bea Garcia till tidningen.

Företagets första obemannade livsmedelsbutik ska ligga i bostadsområdet Frösundavik, några kilometer söder om Bålsta centrum.

Hur stor blir butiken?

– Cirka 25 kvadratmeter.
---
För att komma in i butiken och handla måste man registrera sig och öppna dörren med en app i sin smarta telefon.
https://www.unt.se/nyheter/habo/obemann ... 02295.aspx

Den butiken har redan öppnat nu. Betalar gör man genom självskanning.

Men jag skulle nog tycka att det kändes kusligt att gå omkring alldeles ensam i butiken. Om det bara fanns en annan kund där (typ en man som såg skum ut) skulle det kännas ännu kusligare. I den personallösa butiken kan ingen höra dig skrika ...

Vad tycker ni andra om konceptet med personallösa butiker?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2019-08-22 12:48:17

Alien skrev:Vad tycker ni andra om konceptet med personallösa butiker?


Det enda som går att ha när man bor i obygden, alternativet är att kör flera mil med bil för att handla en liter mjölk, så är det att bo vid fjällets rand, haha... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav ShakeItOut » 2019-08-22 13:32:08

Hade blivit knäpp av att vara själv i butiken utan någon att fråga och som sagt ev skumma typer... Nej fy. Fixar knappt kassor där man måste scanna av varorna själv och då finns det backup med personal.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 13:43:31

Jag gillar konceptet. Ett problem med obemannade butiker vore ju svinnet i form av snatterier, men om dörrarna enbart öppnades för betrodda och hederliga människor skulle ju det lösa sig. Hoppas det sprider sig till större butiker. Jag tycker redan nu om OBS:s, IKEA:s, Biltemas osv. koncept där man scannar och betalar själv. Det går ju mycket snabbare då än vanliga kön med enorma mängder långsamma människor som man får vänta på.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2019-08-22 14:07:33

Det är ju redan en del stöldproblem vid självskanning:

Handelsnytt 7 Feb 2018 skrev:Naturgodis som skannas in som vanligt lösgodis, tre blöjpaket som skannas som ett.
På Ica Maxi i Solna har problemet med självskanning blivit så stort att området vid kassorna måste byggas om.

Självskanning i matbutiker ger möjlighet för kunder som normalt inte begår brott, att göra det, enligt Per Geijer, säkerhetschef på Svensk Handel.

– ”Normalkunden” kan tycka sig värd lite rabatt för besväret att skanna in varorna själv, säger Per Geijer, som bygger slutsatsen om ett något ökat varusvinn i samband med självskanning på uppgifter från medlemsföretag runtom i landet.
https://handelsnytt.se/2018/02/07/svinn ... vskanning/

När det inte ens finns någon personal i butiken som kan upptäcka något måste risken för stölder öka. Det hjälper inte att de som får ladda ner appen är vanliga människor, eftersom även vanliga ostraffade människor lätt kan stjäla när det tycks vara riskfritt.

Här är ett fall där tjuvarna åkte fast:
Enköpings-Posten 2017-04-02 skrev:Det var i januari i år som kvinnorna kom in till Ica Maxi och fyllde varsin vagn med varor. De plockade ner kläder, matvaror, filmer, leksaker, husgeråd och annat i vagnarna. Sedan gick de mot utcheckningskassan för självscanning.

En av kvinnorna betalade för en vara som hon hade scannat. Det var en kexchoklad. De lämnade butiken med vagnarna fyllda med varor.

Personalen som iakttog kvinnorna fattade misstankar eftersom kvittot var allt för kort med tanke på berget med varor. Efter att ha kontrollerat köpen i betalstationen och noterat att det rörde sig om ett litet belopp sprang personal ut efter kvinnorna och konfronterade dem.

Självscanningssystemet fungerar på så sätt att personal larmas om självscanning checkas ut utan att någon vara registrerats. Genom att scanna in och betala för kexchokladen kunde kvinnorna gå ut utan att larmet gick.
https://www.eposten.se/nyheter/enkoping ... 03744.aspx

Hade tjuvarna inte varit så snåla utan skannat in flera billiga varor så hade de undgått upptäckt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Alien » 2019-08-22 14:19:18

antonius skrev:
Alien skrev:Vad tycker ni andra om konceptet med personallösa butiker?


Det enda som går att ha när man bor i obygden, alternativet är att kör flera mil med bil för att handla en liter mjölk, så är det att bo vid fjällets rand, haha... :-)005

Ja, det verkar som dessa butiker främst ska finnas just i "obygden":

UNT 2019-08-11 skrev:Tidningen rapporterade i mars i år att livsmedelskedjan Lifvs öppnat Sveriges första obemannade butik i Frösundavik utanför Bålsta. Därefter har Bålstatrakten fått ytterligare en i Krägga, dessutom har bolaget fått bygglov för en tredje butik i Bredsand utanför Enköping.
---
Företagets kriterier för att öppna en obemannad butik på en ort är att den ska ligga på landsbygden, ha långt till andra matbutiker och mellan 500 - 1 000 hushåll bör ha gångavstånd till framtida butik.

Lifvs närbutiker är små och har ingen personal. Till en början finns emellertid en butikschef på plats för att hjälpa kunderna med det praktiska. Annars är butikerna helt digitala.
https://www.unt.se/ekonomi/obemannad-bu ... 79236.aspx

Så förhoppningsvis startas snart en obemannad butik nära dig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Fabela » 2019-08-22 14:25:32

Jag vill gärna behålla personalen i butikerna, tack.
Det ska finnas nån där man kan fråga och be om hjälp om man behöver. Och det är som sagt en säkerhetsaspekt i det också.

Men sen kan ju butikerna gärna få vara öppna dygnet runt med en del av tiden utan personal, för dem som vill handla så istället. Det är ju inte så många som vill jobba sena kvällar och nätter, men relativt många vill handla då.

Landsbygden tänkte jag inte ens på, det kanske vore en fiffig lösning där, ja.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 14:55:53

Säkerhetsaspekten, är det verkligen något problem? Man drar kortet för att komma in, är man kriminell borde man inte ens släppas in. Men det är väl förbjudet enligt svensk lagstiftning att porta någon bara beroende på kriminalitet? Men man vet ju i alla fall vilka som passerat genom dörren. Därtill räknar jag med att man har övervakningskameror i butiken.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2019-08-22 18:19:41

Ska vi ha en "levande landsbygd" är det paradoxalt nog tvunget med serviceställen som är autonoma med självbetjäning, men jag tror nog att det kan finnas en viss marknad även för varubussar, samt när de lägger ner vårdcentraler i ödemarken kan man kanske ha mobila vårdcentraler, det finns redan i Frankrike, med röntgenutrusning och hela baletten, har sett att de har sådana på sportevenemang som ligger lite utanför tätbebyggelse, för att snabbt få skadade och sjuka idrottsmän under vård, så det vore nog en enkel sak att ordna, istället för kostsamma sjuktransporter, bårbilar, helikoptrar, + ledsagare osv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav kiddie » 2019-08-22 18:50:30

Man kanske vänjer sig. I början när man fick plocka själv och sedan köa på Systembolaget tyckte jag det var JÄTTEFEL. Numera inser jag hur mycket fortare det går och att numera är det som mest fem kunder före. Innan kunde man ha en kölapp med 100 före en.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2019-08-22 18:59:28

Där jag går och handlar finns det självbetjäningskassor jag föredrar att handla i dom slipper jag stå i kö och hamna i fel kö där dom har en hjärndöd personal som är helt tafatt, nu är i och för sig inte det samma sak som helt personalfria butiker men personligen tycker jag att det är betydligt mycket smidigare.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 19:07:24

kiddie skrev:Man kanske vänjer sig. I början när man fick plocka själv och sedan köa på Systembolaget tyckte jag det var JÄTTEFEL. Numera inser jag hur mycket fortare det går och att numera är det som mest fem kunder före. Innan kunde man ha en kölapp med 100 före en.
Det konstigaste med systembolaget tycker jag är att personalen faktiskt är genuint trevlig, hejar och snabbt kommer och öppnar en ny kassa när det blir mer än 3-4 personer i kö. Detta har jag sett både i butiken i samhället samt den större butiken på köpcentret
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav slackern » 2019-08-22 19:10:45

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Man kanske vänjer sig. I början när man fick plocka själv och sedan köa på Systembolaget tyckte jag det var JÄTTEFEL. Numera inser jag hur mycket fortare det går och att numera är det som mest fem kunder före. Innan kunde man ha en kölapp med 100 före en.
Det konstigaste med systembolaget tycker jag är att personalen faktiskt är genuint trevlig, hejar och snabbt kommer och öppnar en ny kassa när det blir mer än 3-4 personer i kö. Detta har jag sett både i butiken i samhället samt den större butiken på köpcentret


Det beror nog på att den gamla stammen har gått i pension, dessutom har det med Systembolagets överlevnad att göra, om dom inte har allmänhetens stöd så kommer dom att så småningom få lägga ner.
slackern
 
Inlägg: 43696
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Tallen91 » 2019-08-22 19:20:52

Det största problemet med obemannade butiker lär nog vara den ökade snattningen som många andra har poängterat ut. Dock så lär väl inte butiken bli helt obemannad, varor och dylikt måste onekligen plockas upp på hyllorna samt gamla varor slängas osv.
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 19:35:32

slackern skrev:
Huggorm skrev:
kiddie skrev:Man kanske vänjer sig. I början när man fick plocka själv och sedan köa på Systembolaget tyckte jag det var JÄTTEFEL. Numera inser jag hur mycket fortare det går och att numera är det som mest fem kunder före. Innan kunde man ha en kölapp med 100 före en.
Det konstigaste med systembolaget tycker jag är att personalen faktiskt är genuint trevlig, hejar och snabbt kommer och öppnar en ny kassa när det blir mer än 3-4 personer i kö. Detta har jag sett både i butiken i samhället samt den större butiken på köpcentret


Det beror nog på att den gamla stammen har gått i pension, dessutom har det med Systembolagets överlevnad att göra, om dom inte har allmänhetens stöd så kommer dom att så småningom få lägga ner.
Tveksamt, när de har monopol på alkoholförsäljning i Sverige :roll:

Men ett obemannat systembolag vore en möjlighet. Man får gå fram till en skärm, trycka fram vad man skall ha, betala med kort, och sedan kommer flaskorna ut. Där är vi nog snart.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav ankhh » 2019-08-22 19:38:55

Mmmm, jag skulle inte ha något emot att handla i obemannad servicebutik, men tänker som flera andra här att det kunde bli otrevligt om någon skum person kom in, eller redan var där, samtidigt. Övervakningskameror hjälper kanske till att ta fast mördaren i efterhand, men det har man ingen glädje av när man ligger där...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 19:41:58

ankhh skrev:Mmmm, jag skulle inte ha något emot att handla i obemannad servicebutik, men tänker som flera andra här att det kunde bli otrevligt om någon skum person kom in, eller redan var där, samtidigt. Övervakningskameror hjälper kanske till att ta fast mördaren i efterhand, men det har man ingen glädje av när man ligger där...
Tror du tant Berit som jobbar där på kvällen nu kommer kunna rädda en vid ett överfall? Skumma personer är faktiskt mitt minsta orosmoment, särskilt om dessa butiker nu verkligen hamnar ute på landsbygden.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Maggi » 2019-08-22 19:48:11

Huggorm skrev:
ankhh skrev:Mmmm, jag skulle inte ha något emot att handla i obemannad servicebutik, men tänker som flera andra här att det kunde bli otrevligt om någon skum person kom in, eller redan var där, samtidigt. Övervakningskameror hjälper kanske till att ta fast mördaren i efterhand, men det har man ingen glädje av när man ligger där...
Tror du tant Berit som jobbar där på kvällen nu kommer kunna rädda en vid ett överfall? Skumma personer är faktiskt mitt minsta orosmoment, särskilt om dessa butiker nu verkligen hamnar ute på landsbygden.

En skum person kanske drar sig för att rånmörda någon om det finns vittnen ändå?
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Fabela » 2019-08-22 20:01:48

antonius skrev:Ska vi ha en "levande landsbygd" är det paradoxalt nog tvunget med serviceställen som är autonoma med självbetjäning, men jag tror nog att det kan finnas en viss marknad även för varubussar, samt när de lägger ner vårdcentraler i ödemarken kan man kanske ha mobila vårdcentraler, det finns redan i Frankrike, med röntgenutrusning och hela baletten, har sett att de har sådana på sportevenemang som ligger lite utanför tätbebyggelse, för att snabbt få skadade och sjuka idrottsmän under vård, så det vore nog en enkel sak att ordna, istället för kostsamma sjuktransporter, bårbilar, helikoptrar, + ledsagare osv... :-)063

Åh, ja, varubussar! Jag kunde flytta ut på landet på studs, bara för att få handla i en varubuss!

Och bokbuss vill jag ha också.

Och vårdbuss.

Halkade visst lite OT där, blev så exalterad. :D

Huggorm skrev:Säkerhetsaspekten, är det verkligen något problem? Man drar kortet för att komma in, är man kriminell borde man inte ens släppas in. Men det är väl förbjudet enligt svensk lagstiftning att porta någon bara beroende på kriminalitet? Men man vet ju i alla fall vilka som passerat genom dörren. Därtill räknar jag med att man har övervakningskameror i butiken.

Jag tänkte mest på att vara inlåst med nån knäppskalle som börjar veva runt.
Huggorm skrev:Tror du tant Berit som jobbar där på kvällen nu kommer kunna rädda en vid ett överfall? Skumma personer är faktiskt mitt minsta orosmoment, särskilt om dessa butiker nu verkligen hamnar ute på landsbygden.

Nej, vi tanter kan väl inte direkt rädda nån så. Männen modell större kan göra en del nytta, däremot. Har varit med om bägge delarna.
Men personal som sådan har en viss avskräckande effekt och de har också larm de kan använda för att få dit vakt/polis. Entrén är ju också olåst, så vem som helst kan kliva in och hjälpa till.

Men du har säkert delvis en poäng, det är säkert skillnad på Sthlm och landsbygden.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Huggorm » 2019-08-22 20:09:15

Fabela skrev:Åh, ja, varubussar! Jag kunde flytta ut på landet på studs, bara för att få handla i en varubuss!

Och bokbuss vill jag ha också.

Och vårdbuss.

Halkade visst lite OT där, blev så exalterad. :D
Här i Bohuslän har vi en polisbuss, eller snarare en husbil. De har inte råd med något kontor så de har en polismålad husbil de åker omkring mellan samhällena med. Jo, det är sant.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Handla i obemannade butiker?

Inläggav antonius » 2019-08-22 21:03:38

Maggi skrev:Men du har säkert delvis en poäng, det är säkert skillnad på Sthlm och landsbygden.


Ja vi får hänga av oss knivar och studsaren när vi är och gör bankärenden... :wink:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Dagobert » 2019-08-23 17:18:34

Huggorm skrev:Här i Bohuslän har vi en polisbuss, eller snarare en husbil. De har inte råd med något kontor så de har en polismålad husbil de åker omkring mellan samhällena med. Jo, det är sant.

images.jpeg

Nästa steg?

Skämt åsido, en husbil är väl ok egentligen, eller? Finns väl ingen anledning att hyra lokal idag?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Maggi » 2019-08-23 17:26:32

Fabela skrev:Åh, ja, varubussar! Jag kunde flytta ut på landet på studs, bara för att få handla i en varubuss!

Ja oj vilka fina minnen från förr, jag minns hur det såg ut i varubilen (vanen) som stannade i vårt område, en lucka fälldes ut där bak som disk. Jag kommer ihåg exakt hur det såg ut med alla varorna trångt uppställda och vilken sorts godis som fanns där. :-)173
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Handla i obemannade butiker?

Inläggav Fabela » 2019-08-23 18:35:00

antonius skrev:
Maggi skrev:Korrigering: Fabela skrev:

Men du har säkert delvis en poäng, det är säkert skillnad på Sthlm och landsbygden.


Ja vi får hänga av oss knivar och studsaren när vi är och gör bankärenden... :wink:

Haha, jag tänkte mer på att i stan är det mer koncentrerat med knäppskallar. :lol:
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in