NT och bristande ToM

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

NT och bristande ToM

Inläggav kiddie » 2019-08-10 20:43:34

Börjar bli riktigt trött på vissa, alltså vad är det för fel på dem? Är det något neurologiskt eller är det bara lättja och att de inte orkar tänka? Jag talar om dessa horder av sk normala människor som aldrig någonsin satt sig in i en annan människas situation. Och dessutom påstår de att det som de ser är sanningen, ingen annan kan ha det annorlunda, då ljuger de eller spelar över.

T ex finns de massor av människor som inte behöver använda sjukvården som påstår att all sjukvård i Sverige är jättebra. När man frågar om de brukar använda sjukvården så har de minsann varit i kontakt med vårdcentralen för 3 år sedan och det gick jättebra.

Det var bara ett exempel för de finns överallt och har alltid massa åsikter. Om saker de faktiskt inte vet något om.

Jag går snart i taket över dem.

Ett av mina boendestöd har tjatat om min kyl typ 10 gånger. Jag ska kräva att få en ny för min är nämligen ful. Den är gammal men gör jobbet. Och kan inte se på elräkningen att den skulle tjuva speciellt mycket el heller. Min hyresvärd är helt omöjlig med sådant så jag säger varje gång att det är typ minsta problemet. Då säger hon att hon minsann inte skulle tolerera sånt utan hon skulle sätta dem på plats. HGF står maktlösa mot dem, de hotar media, de gör en massa skit. Och hon tror att hon skulle få rätt bara för att hon brukar kunna tjata sig till saker. Ja men vad bra.

(Offtopic tänker jag inte flytta för förr eller senare säljer de oss till någon annan, som kanske är bättre, jag trivs och har råd med hyran som annars är skyhög i de rustade lägenheterna, skulle jag flytta får det bli till Norrland eller någon liten ort där de inte har skithöga hyror, men jag har flesta kompisarna i stan lixom.)

Tycker att umgås man med NT får man sådana saker slängt i ansiktet dagligen. Att de helt enkelt vet bättre om allt. Att de t o m vet bättre vad jag känner. Japp! Där drar jag fan gränsen! För bara för att de skulle känna en viss sak i en situation betyder inte att jag är dem, jag är nämligen en annan individ!

Jag orkar inte med dessa puckade människor utan ToM. De suger energi som satan. Och de finns precis överallt så man kommer inte undan dem.

Det är en seriös fråga, vad är det för fel på dem egentligen? Är det allmänt låg IQ eller är det mer en specifik störning i ToM?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

NT och bristande ToM

Inläggav ankhh » 2019-08-10 21:36:04

Jag har faktiskt tänkt i samma banor. Har inte energi för långt svar nu, men har funderat på om det beror på att en NT normalt vill vara som alla andra. Kanske inte medvetet, men där finns ett slags mental flockinstinkt. Och då tar de för givet att alla tänker likadant i diverse frågor.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

NT och bristande ToM

Inläggav kiddie » 2019-08-10 21:38:06

ankhh skrev:Jag har faktiskt tänkt i samma banor. Har inte energi för långt svar nu, men har funderat på om det beror på att en NT normalt vill vara som alla andra. Kanske inte medvetet, men där finns ett slags mental flockinstinkt. Och då tar de för givet att alla tänker likadant i diverse frågor.


Jätteintressant. Jag känner lixom att det ligger något i det. När du orkar får du gärna utveckla. För även om det låter mest som gnäll från min sida så vill jag egentligen veta hur det hänger ihop.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

NT och bristande ToM

Inläggav triggerhappyD » 2019-08-11 19:19:43

Brukar kalla det för Neurotypisk personlighetsstörning :)
triggerhappyD
 
Inlägg: 4826
Anslöt: 2015-06-01

NT och bristande ToM

Inläggav Fabela » 2019-08-11 19:42:34

Ufff.... don´t get me started om det här.

Bara instämmer att ankhh nog är på rätt spår. Eller jag har alltså också tänkt åt det hållet, men är ju inget proffs, så om det är rätt eller fel vet jag inte.

I rättvisans namn måste det dock sägas att det finns olika NT också. En del kan faktiskt tänka bortanför sin egen navel.
De kanske inte kan sätta sig in i allt, men det kan man ju inte begära av nån alls.


Men de där självutnämnda tankeläsarna... :-)002
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

NT och bristande ToM

Inläggav Kentarou » 2019-08-11 21:13:02

Jag är nog det man kan kalla neurotypiska men jag stör mig också på det. Jag har visst inga inlärningssvårigheter eller socialfobi för att de vet bättre än vad jag gör. Jag är också lat/parasit för att jag inte har något arbete.

Jag tror att människan har väldigt lite empati för erfarenheter som de inte har upplevt, jag vet inte hur det är med asperger personer men jag har alltid blivit bra behandlad av dem.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

NT och bristande ToM

Inläggav kullan » 2019-08-11 21:20:26

Kentarou skrev:Jag tror att människan har väldigt lite empati för erfarenheter som de inte har upplevt, jag vet inte hur det är med asperger personer men jag har alltid blivit bra behandlad av dem.


Jag har asperger och jag har problem med att vara överempatisk.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

NT och bristande ToM

Inläggav Kentarou » 2019-08-11 21:47:18

kullan skrev:
Kentarou skrev:Jag tror att människan har väldigt lite empati för erfarenheter som de inte har upplevt, jag vet inte hur det är med asperger personer men jag har alltid blivit bra behandlad av dem.


Jag har asperger och jag har problem med att vara överempatisk.


Min vän med asperger säger att många massmördare och Hitler hade asperger men jag vet inte ifall det stämmer dock.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

NT och bristande ToM

Inläggav kullan » 2019-08-11 22:02:24

Kentarou skrev:
kullan skrev:
Kentarou skrev:Jag tror att människan har väldigt lite empati för erfarenheter som de inte har upplevt, jag vet inte hur det är med asperger personer men jag har alltid blivit bra behandlad av dem.


Jag har asperger och jag har problem med att vara överempatisk.


Min vän med asperger säger att många massmördare och Hitler hade asperger men jag vet inte ifall det stämmer dock.


Ja men de kan vara psykopater också vid sidan om Asperger.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

NT och bristande ToM

Inläggav ehmd93 » 2019-08-12 11:30:20

jag har syskon som har brist på TOM :D
ehmd93
 
Inlägg: 122
Anslöt: 2015-04-30

NT och bristande ToM

Inläggav earlydayminer » 2019-08-12 12:00:13

kiddie. Håller med dig!

Blev kallad psykopat igår kväll. Jag visar ingen empati när han fuckat upp för sig själv. Varför ska jag göra det när man inte snor saker av folk? Vissa spelar sådana jävla spel och tror de kan sig an tunga grupperingar och "outsmart the system" - jag bara totalt är fullt med på att man får brösta det man missköter i ett liv där man valt ställa sig utanför samhälletsnormerna.

Han bad om förlåtelse efteråt, beskrev en rädsla och ensamhet.
Då gav jag min empati och sa att vi ordnar upp det, men att tramsandet behöver upphöra omedelbart.
Det är en självdestruktiv misskötsamhet som man gör när man vill ge upp livet. För det första ska man inte tro att denna världen förlåter misstag man gör och dumheter man vet att det är som självmord när man frilansar.


Har aldrig hamnat i problem innan jag träffade en råtta jag visade en snällhet får ta del av i mars/april. Alla fick sitt och hans rykte tog ytterligare stryk. Jag kör rakt spel och är ärlig. Finns en oskriven regel via byte av viss information. Regler är enkla att följa, man behöver se sin plats i världen och veta när man ska backa undan.

DET SAKNAR många av de jag känner, de är sådana småfiskar och förstår inte att det är sjukt allvarligt.
Vi saknar respekt för varandra. Så jävla svårt ska det väl inte vara att respektera ett faktum: VI ÄR ENSAMMA I VÅR SÅRBARHET, SÅ VARFÖR SÖKA KONFLIKT OCH GE SIG PÅ VARANDRA?

Var en skugga en bakgrunden och lyssna på musik är fan min agenda i livet.
Det man inte hört eller inte vet finns inte på riktigt så varför ens söka sig dit man inte tar sig ur när man fastnat i webben? FOLK!


OH! NU KOM SALEM MED BON IVER IGEN.

Fan vilken tung låt. Skickligt arrangerad. Jävla genier i denna våg av en ny musikalisk era som bara exploderat med att vi får vara vem fan vi vill och se ut som dårar - STÅ PÅ GRAMMISGALAN som Justin Vernon - KUNGEN - gjorde och beskriva ett obehag i att acceptera priset p g a han började skapa för vinsten man får när man gör något enastående, med en ödmjukhet och respekt som bara få kan göra. Han är så musikaliskt överlägsen på Grammisgalan att man bara inte fattar vilka fina människor det ändå finns. På toppen av sin genialiska förmåga totalt visar sin sårbarhet.

MED RESPEKT. :-)154 :-)154
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

NT och bristande ToM

Inläggav Teagirl » 2019-10-31 9:11:52

kiddie skrev:Börjar bli riktigt trött på vissa, alltså vad är det för fel på dem? Är det något neurologiskt eller är det bara lättja och att de inte orkar tänka? Jag talar om dessa horder av sk normala människor som aldrig någonsin satt sig in i en annan människas situation. Och dessutom påstår de att det som de ser är sanningen, ingen annan kan ha det annorlunda, då ljuger de eller spelar över.

T ex finns de massor av människor som inte behöver använda sjukvården som påstår att all sjukvård i Sverige är jättebra. När man frågar om de brukar använda sjukvården så har de minsann varit i kontakt med vårdcentralen för 3 år sedan och det gick jättebra.

Det var bara ett exempel för de finns överallt och har alltid massa åsikter. Om saker de faktiskt inte vet något om.

Jag går snart i taket över dem.

Ett av mina boendestöd har tjatat om min kyl typ 10 gånger. Jag ska kräva att få en ny för min är nämligen ful. Den är gammal men gör jobbet. Och kan inte se på elräkningen att den skulle tjuva speciellt mycket el heller. Min hyresvärd är helt omöjlig med sådant så jag säger varje gång att det är typ minsta problemet. Då säger hon att hon minsann inte skulle tolerera sånt utan hon skulle sätta dem på plats. HGF står maktlösa mot dem, de hotar media, de gör en massa skit. Och hon tror att hon skulle få rätt bara för att hon brukar kunna tjata sig till saker. Ja men vad bra.

(Offtopic tänker jag inte flytta för förr eller senare säljer de oss till någon annan, som kanske är bättre, jag trivs och har råd med hyran som annars är skyhög i de rustade lägenheterna, skulle jag flytta får det bli till Norrland eller någon liten ort där de inte har skithöga hyror, men jag har flesta kompisarna i stan lixom.)

Tycker att umgås man med NT får man sådana saker slängt i ansiktet dagligen. Att de helt enkelt vet bättre om allt. Att de t o m vet bättre vad jag känner. Japp! Där drar jag fan gränsen! För bara för att de skulle känna en viss sak i en situation betyder inte att jag är dem, jag är nämligen en annan individ!

Jag orkar inte med dessa puckade människor utan ToM. De suger energi som satan. Och de finns precis överallt så man kommer inte undan dem.

Det är en seriös fråga, vad är det för fel på dem egentligen? Är det allmänt låg IQ eller är det mer en specifik störning i ToM?


Ja och bara det där med att det "bara" är något att ta tag i eller göra, som om jag vore lat eller inte bryr mig bara för att jag har vissa svårigheter. Och jag håller med om sjukvården. Mina föräldrar har som anhöriga samma hopplöshet och ledsamhet över den brist på vård jag hade behövt.

Dom allra sjukaste nt tycker jag efter mångårig egen forskning finns inom psykiatrins slutenvård, så absolut ignoranta, dom bestämmer över minsta detalj och helt ärligt är dom på mig om jag rör en tå och om jag får besök en minut innan vaket är slut måste jag sitta där och vänta ut tiden och personalen tittar på sekundvisaren. Jag gick in i en affär när jag var på permission för att köpa en gurka det var ärligt talat frågan om en runda som tog 30 sekunder och när psyk fick höra om det fick jag inga mer permissioner.

Mamma frågade personalen på psyk varför dom bara satt i deras rum och fikade hela tiden och inte gjorde något med dom inlagda och fick till svar att då kanske vi skulle tycka att det är roligt att vara inlagd och ta upp platser och inte vilja åka hem :-)Raging

Själv satt jag med lpt gång på gång och hade gärna haft det bättre där. Speciellt efter att dom bestämde att jag mådde för BRA när mina föräldrar kom på besök och att jag skulle prata med personalen istället och därför inte fick ta emot fler besök. Logiken? Borde man inte göra mer av det som är bra när någon är inlagd?

Jag har tvingats till så mycket, saker som inte är medmänskligt både på psyk, dagvård och behandlingshemmet. När jag var på behandlingshemmet tredje gången hade jag fått min diagnos och fick viss hjälp för att hantera det, som att äta samma frukost varje dag och bo själv i utslussningen istället för med en eller två till som alla andra gjorde. Men jag har ju rutiner kring allt och varje,varje morgon och varje mellis som innehöll en smörgås fick jag skäll för att jag åt på fel sätt. När det var toast förstod jag ju att det kunde vara något i den och det klarar jag inte så drog alltid ut tomaten eller ananasen först och sen började jag äta och fick ännu mer skäll, att inte veta i vilken tugga innehållet ska komma i klarar jag inte, att blanda så går inte heller. Så jag tog hellre skäll för jag klarade ju inte att ändra på allt dom sa. Enligt dom var allt pga anorexin och dom vägrade lyssna och tro på mig att många av mina svårigheter beror på aspergern och inte anorexin och att jag vet tydligt vad som är vad.

Eller när vi haft vila i grupp och jag inte klarar att vila om det är människor omkring mig även om dom sover, ligger eller sitter där. Inte ens om dom är tysta. Jag kan vara med på det dom kallar "vila" i en timme och sen vara så trött efteråt att jag gått och lagt mig för att vila efter "vilan"...
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in