Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kullan » 2019-07-26 16:56:44

Jag skulle spontant säga Vänsterpartiet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 22:26:50

Vänsterpartiet är väl de som iaf berört temat kring funktionshinder och sjuka, de vill ju inkorporera funktionshinder konventionen till svensk lag. Det har väl mest varit frågor som berör arbetsrätten som kommit upp vad jag hunnit se.
Vad de egentligen gjort är väl en annan sak, de framstår ibland som lite gnälliga som inte får så mycket inflytande egentligen och då tappar man sugen lite.
LSS utredningen kom väl i skuggan av IS frågor och annat över lag så vem som faktiskt driver frågor kring funktionshindrade är är svårt att se, det har väl varit assistansen som varit uppe men det är väl för att den också är statligt finansierad annars är det väl de självstyrande kommunerna som oftast har mer inflytande.
Vet att det är flera kommuner som velat göra boendestödet även tillgängligt enligt LSS.
Sossarna har iaf ändrat tolkningen för assistans behov och höjt HAB ersättningen.
Senast redigerad av sussi83 2019-07-26 22:31:54, redigerad totalt 1 gång.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 22:29:55

Jag skulle säga att ett parti som får ordning på Sverige överlag även är bäst för de med AS, alla vinner på att landet fungerar bra. Och jag tror inte V är rätt parti för det.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 22:38:48

Huggorm skrev:Jag skulle säga att ett parti som får ordning på Sverige överlag även är bäst för de med AS, alla vinner på att landet fungerar bra. Och jag tror inte V är rätt parti för det.

Nej jag skulle inte vilja ha dem i någon styrande roll men jag tror på att det är bra med inflytande i vissa frågor.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 22:51:48

slackern skrev:
sussi83 skrev:
Huggorm skrev:Absolut. Jag ville bara påpeka att det faktiskt finns en fördel, och en ganska uppenbar sådan

Notera att jag jämförde med en riktig lön inte åtgärdsprogram, jag har också fört fram att de som är sjuka självfallet ska få hjälp. Oavsett hur jobbigt livet kan vara skulle jag ändå föredra att sikta på jobb istället för sjukersättning, men det kanske beror på att jag vet att det skulle vara möjligt i mitt fall.


Räknas lönebidrag som ett åtgärdsprogram?

Sonens mamma hade lönebidrag förut eller hon har haft det på 2 olika ställen och varje gång så fick hon faktiskt högre lön än kollektivavtalet.

Nej lönebidrag är en riktig anställning och får man en bra handläggare så ser de till att man kommer till en seriös person. Med åtgärdsprogram menade jag mer sådant som ger sämre förutsättningar till anställning, har man lönebidrag så finns det ett intresse från arbetsgivaren att anställa. Det är liksom utgångspunkten med det hela samt att man då har en arbetsförmåga men får stöttning på vägen.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-26 22:54:55

Tror för alla som inte kan ta för sig av ena eller andra anledningen, t ex sjukdom eller funktionshinder, är en politik som vill minska klyftorna bäst.

Egentligen tror jag väl att den även är bäst för de rika. Jag skulle inte vilja var rik samtidigt som jag ser folk svältande och tiggande. Då tjänar jag hellre lite mindre och slipper se misären.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 23:11:41

kiddie skrev:Egentligen tror jag väl att den även är bäst för de rika. Jag skulle inte vilja var rik samtidigt som jag ser folk svältande och tiggande. Då tjänar jag hellre lite mindre och slipper se misären.
Men utan klyftor är man inte rik. Det är ju ett relativt begrepp, för att vara rik måste man ha mer än sina medmänniskor.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 23:14:26

sussi83 skrev:
Huggorm skrev:Jag skulle säga att ett parti som får ordning på Sverige överlag även är bäst för de med AS, alla vinner på att landet fungerar bra. Och jag tror inte V är rätt parti för det.

Nej jag skulle inte vilja ha dem i någon styrande roll men jag tror på att det är bra med inflytande i vissa frågor.
Ungefär som min syn på SD, jag skulle inte vilja ha de i styrande roll heller, men de behövs som påtryckning. Det är nog den bästa rollen för flera av småpartierna. Fast egentligen är jag inte så nöjd med de stora partierna i styrande ställning heller
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-26 23:22:11

Huggorm skrev:
kiddie skrev:Egentligen tror jag väl att den även är bäst för de rika. Jag skulle inte vilja var rik samtidigt som jag ser folk svältande och tiggande. Då tjänar jag hellre lite mindre och slipper se misären.
Men utan klyftor är man inte rik. Det är ju ett relativt begrepp, för att vara rik måste man ha mer än sina medmänniskor.


Självklart måste klyftor finnas för att rika ska finnas, men klyftorna kan ju vara olika stora.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-26 23:31:32

Blir klyftorna för stora upprepar sig historien igen och socialt arbete blir åter välgörenhet bland välbärgade igen som sprider pengar ojämnt efter tycke och smak, fondsystem och försäkringar blir nödvändiga och folk som inte når upp till kraven blir utslagna.
Måste finnas en balans mellan planekonomi och kapitalism, två händer som balanserar är bättre än en som styr.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 23:33:44

Synd då att klyftorna bara ökar och ökar, trots socialdemokratisk regering.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inko ... -inte-nojd
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-26 23:40:18

Huggorm skrev:Synd då att klyftorna bara ökar och ökar, trots socialdemokratisk regering.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inko ... -inte-nojd


Mm... dags att införa diktatur.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-26 23:46:18

Angående klyftorna, så här tror jag att det är: Ökningen beror på den mycket stora asylinvandrignen vi haft. De har svårt att hitta jobb, de jobb de får är lågt betalda, de får låg pension. Vi har fått en ny underklass av asylinvandrare och deras barn och kanske numera barnbarn. De kommer förmodligen aldrig att komma ifatt. I England kan man fortfarande se inkomstskillnader hos folk med anglosaxiska efternamn och de med normandiska efternamn, trots att det är snart 1000 år sedan de invaderade England och trots att de är relativt närstående folk.

Så jag tror vi kommer få se ökande klyftor inom all överskådlig framtid i Sverige. Att hjälpa asylinvandrarna ifatt kommer kräva extrema åtgärder som medelsvensson aldrig kommer acceptera och därtill fortsätter ju invandringen. Så det är hur framtiden kommer vara tror jag, djupa och ökande klyftor med ett antal riktigt rika, en stor och etniskt svensk medelklass och en stor MENA-underklass uppblandad med svenska sjukpensionärer, handikappade osv. Det är resultatet av den förda politiken och för medelsvensson spelar det inte så stor roll, rikedom är som sagt relativ och de slipper vara på botten.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-27 0:03:38

Huggorm skrev:Angående klyftorna, så här tror jag att det är: Ökningen beror på den mycket stora asylinvandrignen vi haft. De har svårt att hitta jobb, de jobb de får är lågt betalda, de får låg pension. Vi har fått en ny underklass av asylinvandrare och deras barn och kanske numera barnbarn.


Fast det är väl bra så svenskarna får jobb! Då slipper vi svensk underklass. Förutom de där sabla funktionshindrade typerna, vet inte riktigt vad vi ska göra med dem. :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-27 0:06:12

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Angående klyftorna, så här tror jag att det är: Ökningen beror på den mycket stora asylinvandrignen vi haft. De har svårt att hitta jobb, de jobb de får är lågt betalda, de får låg pension. Vi har fått en ny underklass av asylinvandrare och deras barn och kanske numera barnbarn.


Fast det är väl bra så svenskarna får jobb! Då slipper vi svensk underklass. Förutom de där sabla funktionshindrade typerna, vet inte riktigt vad vi ska göra med dem. :wink:
Ja, som jag skrev på slutet så är det nog ganska okej för medelsvensson. Sedan är frågan vad det gör med samhället i stort...
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-27 10:26:30

kiddie skrev:
Huggorm skrev:Angående klyftorna, så här tror jag att det är: Ökningen beror på den mycket stora asylinvandrignen vi haft. De har svårt att hitta jobb, de jobb de får är lågt betalda, de får låg pension. Vi har fått en ny underklass av asylinvandrare och deras barn och kanske numera barnbarn.


Fast det är väl bra så svenskarna får jobb! Då slipper vi svensk underklass. Förutom de där sabla funktionshindrade typerna, vet inte riktigt vad vi ska göra med dem. :wink:

Jag tror socialt företagande är bra likt Samhall, finns även ett sådant för NPF.
Sedan finns exempel från andra länder som England, USA och Japan, hur gör man där för att få ut funkisar i jobb?
De har haft sin Indipendent Living rörelse länge så det finns goda exempel att snegla på, precis som när man tittar på andra länder där privata står för arbetsförmedlingen tror (de ville inspireras av Australien).
Man kan väl såklart inte kopiera rakt av från förhållanden i andra länder hur som helst.

Asylinvandringen är svår nöt att knäcka, jag tror man får effektivisera processen något när de kommer hit, snabbare ta till vara meriter från hemländer och inte kräva bostad först, finns många på förläggningar som väntar på att få komma ut i studier och arbete men som blir låsta av systemet då de inte har en bostad.
Vet inte vad man gjort med problemet men resultatet blev att folk skrev sig på adresser som inte var deras (och inte hade bostad alls) för att iht kunna påbörja processen att komma ut i samhället.

Annars får man nog ta större hänsyn till Migrationsverkets prognoser och inte sitta med händerna i kors och vänta in i det sista med att agera. Det fanns prognoser månader i förväg om händelserna i Syrien och regeringen blev varnad för att det skulle ske stora strömmar med flyktingar. Löven agerade när katastrofen redan knackade på dörren utan beredskap.
Jag tycker det var ett slarvigt agerande av sossarna faktiskt.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Gudmund Grå » 2019-07-27 11:20:54

sussi83 skrev:Asylinvandringen är svår nöt att knäcka, jag tror man får effektivisera processen något när de kommer hit, snabbare ta till vara meriter från hemländer och inte kräva bostad först, finns många på förläggningar som väntar på att få komma ut i studier och arbete men som blir låsta av systemet då de inte har en bostad.


Jag tror inte Sverige som samhälle kan lösa de många problem som kommer av massmigrationen i alla sina former (kvalificerad arbetskraftsinvandring förutan). Hade de kunnat lösas vore de lösta.

Sverige har satsat miljoners miljoners på sk integration, men klyftor och problem ökar. Tittar man på fenomen som våld mot den inhemska befolkningen, granater och bomber som sprängs, poliseskorter för brandkårsutryckningar, kaoz på akuterna på sjukhuset, kriminella gäng som skjuter varandra, utländska ligor som härjar, vilka som är majoriteten på våra kriminalvårdsanstalter numera så är det facit i hand på att detta inte fungerar. Alls. Man skulle t o m kunna likna det med ett lågintensivt inbördeskrig.

Det enda hållbara som jag ser det är en värdig återvandring för någon miljon eller två. Alternativet är faktiskt mycket värre (samhällskollaps och/eller något slags inbördeskrig på sikt).

Jag tror det är bra och friskt för ett samhälle att ha minoriteter (som kör sin grej, men ändå vill vara en del av det nya samhället), men detta vi har idag är något annat.
Gudmund Grå
Inaktiv
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2017-09-30
Ort: Södermanland

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kullan » 2019-07-27 13:27:12

Huggorm skrev:Synd då att klyftorna bara ökar och ökar, trots socialdemokratisk regering.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inko ... -inte-nojd


De är ju bundna av januariavtalet. De praktiserar samma politik som alliansregeringen praktiserade.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Huggorm » 2019-07-27 13:42:36

kullan skrev:
Huggorm skrev:Synd då att klyftorna bara ökar och ökar, trots socialdemokratisk regering.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inko ... -inte-nojd


De är ju bundna av januariavtalet. De praktiserar samma politik som alliansregeringen praktiserade.
Ja, att ha makten är tydligen viktigare än att minska klyftorna. Sedan är iofs artikeln skriven före januariavtalet.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-27 16:12:54

Gudmund Grå skrev:
sussi83 skrev:Asylinvandringen är svår nöt att knäcka, jag tror man får effektivisera processen något när de kommer hit, snabbare ta till vara meriter från hemländer och inte kräva bostad först, finns många på förläggningar som väntar på att få komma ut i studier och arbete men som blir låsta av systemet då de inte har en bostad.


Jag tror inte Sverige som samhälle kan lösa de många problem som kommer av massmigrationen i alla sina former (kvalificerad arbetskraftsinvandring förutan). Hade de kunnat lösas vore de lösta.

Sverige har satsat miljoners miljoners på sk integration, men klyftor och problem ökar. Tittar man på fenomen som våld mot den inhemska befolkningen, granater och bomber som sprängs, poliseskorter för brandkårsutryckningar, kaoz på akuterna på sjukhuset, kriminella gäng som skjuter varandra, utländska ligor som härjar, vilka som är majoriteten på våra kriminalvårdsanstalter numera så är det facit i hand på att detta inte fungerar. Alls. Man skulle t o m kunna likna det med ett lågintensivt inbördeskrig.

Det enda hållbara som jag ser det är en värdig återvandring för någon miljon eller två. Alternativet är faktiskt mycket värre (samhällskollaps och/eller något slags inbördeskrig på sikt).

Jag tror det är bra och friskt för ett samhälle att ha minoriteter (som kör sin grej, men ändå vill vara en del av det nya samhället), men detta vi har idag är något annat.

Det var mest bara exempel nog förstår jag att det är mer komplicerat än så.
Man behöver splittra områden där kriminella härjar och göra det lättare med utvisning för de som inte sköter sig, man behöver göra medborgarskapet mer villkorat så att man tydligt sätter ner foten och visar att sköter man sig inte eller gör sitt bästa för att komma in i samhället så får man ingen medborgarskap och riskerar då att få lämna landet.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Leibniz » 2019-07-27 20:14:24

Huggorm skrev:Synd då att klyftorna bara ökar och ökar, trots socialdemokratisk regering.

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/inko ... -inte-nojd


Politikerna själva är ju skickliga på att höja sina egna löner och är en del av den nya adeln. Det har spårat ur fullständigt. Vi får se hur länge det håller. En sak är säker och det är att funktionsnedsatta kommer inte få det märkbart bättre med dagens politiker.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smala ... odena-okat

https://goteborg.etc.se/nyheter/politik ... n-varje-ar
Leibniz
 
Inlägg: 707
Anslöt: 2018-01-07

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav sussi83 » 2019-07-27 20:17:29

Kanske ”Trumps mur” skulle tjäna även vid EU:s gräns och att man har stationer redan vid gränsen som påbörjar utredning om asyl, tar fingeravtryck, går med hundpatruller för att upptäcka folk som gömmer sig i lastbilar mm.
Lite beväpnade vakter kan också behövas, man kan knipa folk som smugglar narkotika i samma vända.
När bråkstakar som är ”underåriga” väl kommer in i ex Sverige kan man inte låsa in dem hur som helst så därför är det viktigt att man har kontroller tidigare samt att man slipper fördröjningar med sk verkställighetshinder.
Jag tycker också att man ska kunna få ett tillfälligt personnummer så det går att spåra vad folk gör i landet, uppehållskortet är ingen ID handling, tycker jag ska gälla även ensamkommande.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav Maggi » 2019-07-27 20:50:52

Vilken regering som helst som kan stoppa den negativa utvecklingen.
Maggi
 
Inlägg: 3157
Anslöt: 2013-09-04

Politik - Vilka vill bäst för oss med AS?

Inläggav kiddie » 2019-07-28 1:23:33

I Sverige är allt så individuellt. Man får göra som man vill så länge man följer lagen, man känner sig inte så bunden vid sin familjs yrkestradition, man får ha vilken tro man vill, käka vad man vill.

Däremot så ska alla funka på alla jobb, där finns det ingen individualism alls. Många duktiga kastas på sophögen för att de inte kan jobba på samma villkor som gruppen "alla andra", en grupp som ständigt krymper. Tror Sverige skulle tjäna på att ta tillvara folks idéer och kunskap bättre. För att inte tala om hur de skulle kosta mindre i sjukskrivningar. Finns inget parti som vill inkludera alla. Inget parti förutom SD har visioner (och jag gillar inte SD:s visioner men de ska iaf ha beröm för att de vågar ha dessa). Alla säger bara att nä det kommer bara bli sämre och allt är skitjobbigt. Snacka om negativt tänkande.

Vad gäller invandrare är tiden på asylboende ofta väldigt händelsefattig. Men då får de inte officiellt plugga svenska. Tycker de borde få det. Dels skulle de ha något att göra, dels skulle de vara bättre förberedda då de får bostad. Tycker inte det ska vara ett krav eftersom vissa har för mycket trauman och behöver ta det lugnt. Men tycker de som vill ska få plugga. Enda chansen de har nu är om en frivilligorganisation anordnar svenskundervisning. Ligger boendet i ingenstans kan SFI kanske t o m skicka ut en lärare dit.

FK har ju lyckats vara helvetet på jorden under olika styren. Så partierna vill väll ha FK som det är. Som inte ens litar på expertläkare.

Dålig vits:

Spoiler: visa
En handläggare kommer in på sjukhus med brutna armar och ben, de börjar pyssla om vederbörande. Sedan säger handläggaren till läkaren att du får lov att sjukskriva mig. Läkaren svarar att Nej det kan jag inte, för enligt er är jag ju inte kunnig nog att göra det. 8)
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in