Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav slackern » 2019-01-15 16:24:31

En annan sak folk tycks glömma bort i tråden är något som jag tror Phingis är inne på är den inverkan utav luftherravälde vilket dom allierade hade i slutet utav kriget vilket var det motsatta utav början utav kriget och "blixtkrig" taktiken.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav slackern » 2019-01-15 16:34:19

Vi ska inte heller glömma bort att varje tysk stridsvagn hade en radio vilket gav ett taktiskt övertag i början utav kriget.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav LordNelson » 2019-01-15 17:23:43

Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:Så ska jag uppfatta TS åsikt på US produktionskapacitet och inte på vilken som egentligen var den bästa stridsvagnen?


Nej sherman var bäst eftersom de hade den bästa produktions kapaciteten vilket gjorde att de kunde ha en massa lyxiga detaljer som gjorde den till den bästa stridsvagnen.
Sådan detaljer som frontpansar maximal hastighet på väg och maximal penetration på huvudvapnet är jätteviktigt om man spelar world of tanks men i ETO så var skjutavståndet under en kilometer och på det avståndet sköt sherman sönder både panthern, tigern och panzer IV i frontpansaret.

Merparten av tyskt pansar blev inte utslaget i strid tror jag utan av mekaniska haverier och bränslebrist.
Låg mekanisk tillförlitlighet och för många olika fordonstyper och reservdelar som krävdes.
Sedan förlorade man hela tiden mark en dålig kombo.

Den var väl inte alls snabbast på väg eller hade bästa kanonen. Om du går på längre avstånd, hur bra penetrerade den panthern eller tigern i frontpansaret då? Förmodligen inte alls.
Senast redigerad av LordNelson 2019-01-15 17:35:48, redigerad totalt 2 gånger.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-01-15 17:24:53

LordNelson skrev:
Pinghis Khan skrev:
slackern skrev:Så ska jag uppfatta TS åsikt på US produktionskapacitet och inte på vilken som egentligen var den bästa stridsvagnen?


Nej sherman var bäst eftersom de hade den bästa produktions kapaciteten vilket gjorde att de kunde ha en massa lyxiga detaljer som gjorde den till den bästa stridsvagnen.
Sådan detaljer som frontpansar maximal hastighet på väg och maximal penetration på huvudvapnet är jätteviktigt om man spelar world of tanks men i ETO så var skjutavståndet under en kilometer och på det avståndet sköt sherman sönder både panthern, tigern och panzer IV i frontpansaret.

Merparten av tyskt pansar blev inte utslaget i strid tror jag utan av mekaniska haverier och bränslebrist.
Låg mekanisk tillförlitlighet och för många olika fordonstyper och reservdelar som krävdes.
Sedan förlorade man hela tiden mark en dålig kombo.

Den var väl inte alls snabbast på väg eller hade bästa kanonen. Om du går på längre avstånd, hur bra penetrer den pantern eller tigern i fråntpansaret då? Förmodligen inte alls.


Det hände aldrig.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav LordNelson » 2019-01-17 17:04:49

Det finns ju filmen som jämför framkomligheten mellan Sherman och Panther.

https://youtu.be/O-cFP4S7bc4
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2019-02-01 0:09:38

KoreanWar_NK_capture3.JPG

M26 Pershing såg iaf roligast ut! :-)055
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-02-01 0:11:53

Dagobert skrev:
KoreanWar_NK_capture3.JPG

M26 Pershing såg iaf roligast ut! :-)055


Men den var usel. :-|

Jag måste ladda mina möp batterier och ta itu med denna tråden.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2019-07-23 21:59:30

LordNelson skrev:Det finns ju filmen som jämför framkomligheten mellan Sherman och Panther.

https://youtu.be/O-cFP4S7bc4

Filmen VILL framställa Sherman som sämre.
1. Det är bara Sherman som kör i sankmark - dammet yr från Pantherns band hela vägen.
2. Jag ser inte vilka träd som stoppar Sherman, men där Panthern kör är det mest sly.
3. När Sherman slirar på stenröset driver den bara på ett band.
4. Panthern klarar 1-metershindret för att de har byggt en ramp för den (jämför bandens ovansidor mot väggtimret). 1-metershindret blir bara 3 dm högt.
Bluff. Fusk.
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Kentarou » 2019-07-24 4:26:53

Dagobert skrev:
LordNelson skrev:Det finns ju filmen som jämför framkomligheten mellan Sherman och Panther.

https://youtu.be/O-cFP4S7bc4

Filmen VILL framställa Sherman som sämre.
1. Det är bara Sherman som kör i sankmark - dammet yr från Pantherns band hela vägen.
2. Jag ser inte vilka träd som stoppar Sherman, men där Panthern kör är det mest sly.
3. När Sherman slirar på stenröset driver den bara på ett band.
4. Panthern klarar 1-metershindret för att de har byggt en ramp för den (jämför bandens ovansidor mot väggtimret). 1-metershindret blir bara 3 dm högt.
Bluff. Fusk.


Jag fick lära mig i skolan att Sherman var en dålig panzervagn och att den var massproducerad.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-07-24 10:28:49

Kentarou skrev:
Dagobert skrev:
LordNelson skrev:Det finns ju filmen som jämför framkomligheten mellan Sherman och Panther.

https://youtu.be/O-cFP4S7bc4

Filmen VILL framställa Sherman som sämre.
1. Det är bara Sherman som kör i sankmark - dammet yr från Pantherns band hela vägen.
2. Jag ser inte vilka träd som stoppar Sherman, men där Panthern kör är det mest sly.
3. När Sherman slirar på stenröset driver den bara på ett band.
4. Panthern klarar 1-metershindret för att de har byggt en ramp för den (jämför bandens ovansidor mot väggtimret). 1-metershindret blir bara 3 dm högt.
Bluff. Fusk.


Jag fick lära mig i skolan att Sherman var en dålig panzervagn och att den var massproducerad.

:-)051
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Kentarou » 2019-07-24 15:42:45

Pinghis Khan skrev:
Kentarou skrev:
Dagobert skrev:Filmen VILL framställa Sherman som sämre.
1. Det är bara Sherman som kör i sankmark - dammet yr från Pantherns band hela vägen.
2. Jag ser inte vilka träd som stoppar Sherman, men där Panthern kör är det mest sly.
3. När Sherman slirar på stenröset driver den bara på ett band.
4. Panthern klarar 1-metershindret för att de har byggt en ramp för den (jämför bandens ovansidor mot väggtimret). 1-metershindret blir bara 3 dm högt.
Bluff. Fusk.


Jag fick lära mig i skolan att Sherman var en dålig panzervagn och att den var massproducerad.

:-)051


Vadå jag bara berättar vad jag har lärt mig i skolan, lärare kan också ha fel. Om du vet något så kan du berätta om det. Jag fick också höra att den sovjetiske panzervagnen T något var framgångsrik.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2019-07-24 18:30:26

Pinghis Khan skrev: :-)051

Gällde det mitt inlägg med?
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Pinghis Khan » 2019-07-24 19:44:42

Dagobert skrev:
Pinghis Khan skrev: :-)051

Gällde det mitt inlägg med?

Nä.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Tallen91 » 2019-07-24 20:46:56

Jag får inleda med att säga att jag är ingen expert i området. "Bäst" är också lite beroende på vad man prioriterar med en stridsvagn; Framkomlighet, överlevnadskapacitet, hastighet osv.

Den "bästa" stridsvagnen var nog Tiger stridsvagnen skulle jag tro; Väldigt kraftfull och välbepansrad. Nackdelen för tigertanken var bland annat att den var för tung, hög bränslekonsumption samt svårlagad mm. Men i strid så får jag nog säga att jag tror att den var bäst 1 mot 1, mot nästan vilken annan stridsvagn som helst under den tidsepoken. Dom flesta tyska stridsvagnarna var väldigt välbyggda; Det som var deras nackdel var att dom inte kunde pumpa ut dom mängder med stridsvagnar som dom allierade och soviet kunde göra.

Sherman-stridsvagnarna kan knappast anses vara bäst; Många stridsvagnsbesättningar ansåg att Shermantanken vara en dödsfälla som lätt började brinna och var för dåligt bepansrad.

Läs följande artiklar om Sherman stridsvagnarna:
https://www.wearethemighty.com/articles ... death-trap
https://nationalinterest.org/blog/buzz/ ... trap-59012
Tallen91
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2019-03-27

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2023-03-05 20:08:46

Så här laddar man karusellmagasinet (rymmer 28 skott) på en sovjetisk/rysk T-64:
https://www.youtube.com/shorts/8uWXl8Vdoe8 (youtube short, kan inte visa bild i forumet)

https://en.wikipedia.org/wiki/T-64
Den kom i början av 1960-talet men tycker den kan få vara med här.
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav LordNelson » 2023-03-05 20:23:35

Dagobert skrev:
LordNelson skrev:Det finns ju filmen som jämför framkomligheten mellan Sherman och Panther.

https://youtu.be/O-cFP4S7bc4

Filmen VILL framställa Sherman som sämre.
1. Det är bara Sherman som kör i sankmark - dammet yr från Pantherns band hela vägen.
2. Jag ser inte vilka träd som stoppar Sherman, men där Panthern kör är det mest sly.
3. När Sherman slirar på stenröset driver den bara på ett band.
4. Panthern klarar 1-metershindret för att de har byggt en ramp för den (jämför bandens ovansidor mot väggtimret). 1-metershindret blir bara 3 dm högt.
Bluff. Fusk.

Ja, om du inte vill förstå är det ditt problem.
LordNelson
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 4790
Anslöt: 2010-06-25

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2023-03-05 20:52:29

LordNelson skrev:Ja, om du inte vill förstå är det ditt problem.

Va? Vad är det jag inte vill förstå?
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Vilken var den bästa stridsvagnen under WW2?

Inläggav Dagobert » 2023-03-12 17:25:19

[
LordNelson skrev:Ja, om du inte vill förstå är det ditt problem.

Va? Vad är det jag inte vill förstå?
Dagobert
 
Inlägg: 14126
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Intressanta intressen



Logga in