Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 17:35:31

Högkostnadsskyddet gäller om man har arbetsresor/DV maximalt 44 resor per kalendermånad enkla resor, annars betalar man en egenavgift per resa.
Det är inte som att man kan hoppa på tuben bara för att resorna är slut för för högkostnadsperioden.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Selma » 2019-07-19 17:57:01

Det jag först hittade (se nedan) gäller tydligen Stockholm men jag vet att det finns (och har funnits ett bra tag) ett högkostnadsskydd i min kommun.
Man måste ju givetvis först ansöka om rätt till färdtjänst.

En gång i månaden får du en faktura för dina färdtjänstresor. Du behöver bara betala för resor med färdtjänsten upp till en kostnad av 890 kronor per faktura, eller 590 kronor för dig som reser till nedsatt pris. Därefter gäller högkostnadsskyddet.

Du får också få resa till nedsatt pris om du stämmer in på något av kriterierna i listan nedan.

Du har aktivitetsersättning.
Du gör förtida uttag av ålderspensionen i åldern 60-65 år.
Du har sjukersättning eller handikappersättning.
Du studerar minst 75 % på en studiemedelsberättigad utbildning.

https://fardtjansten.sll.se/sv/fardtjanstresor/
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 18:40:14

Selma skrev:Det jag först hittade (se nedan) gäller tydligen Stockholm men jag vet att det finns (och har funnits ett bra tag) ett högkostnadsskydd i min kommun.
Man måste ju givetvis först ansöka om rätt till färdtjänst.

En gång i månaden får du en faktura för dina färdtjänstresor. Du behöver bara betala för resor med färdtjänsten upp till en kostnad av 890 kronor per faktura, eller 590 kronor för dig som reser till nedsatt pris. Därefter gäller högkostnadsskyddet.

Du får också få resa till nedsatt pris om du stämmer in på något av kriterierna i listan nedan.

Du har aktivitetsersättning.
Du gör förtida uttag av ålderspensionen i åldern 60-65 år.
Du har sjukersättning eller handikappersättning.
Du studerar minst 75 % på en studiemedelsberättigad utbildning.

https://fardtjansten.sll.se/sv/fardtjanstresor/

Japp beror på orsaken man har färdtjänst, är det arbetsresor så är det subventionerat efter kollektivtrafikens taxor. Resorna är 44 stycken som jag skrev så uppfyller man inte villkoren för utökade resor (dock osäker på om personer som har högkostnadsskyddet kan söka detta om det isf inte handlar om sjukresor eller pga barn) så är det bara i princip jobbet du kan åka inom den subventionerade gränsen för resor. Utöver dessa resor får du själv betala för antingen reducerat pris eller fullt pris.
Färdtjänst ska även vara till de mest behövande även om psykiska tillstånd mm ingår i bedömningen.
Är osäker på om man kan kombinera färdtjänst för arbetsresor och resor med kollektivtraffik på fritiden hur som helst, beror på ens tillstånd såklart, man åker gratis med kollektiva färdmedel på färdtjänstkort.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Selma » 2019-07-19 18:52:44

Snälla. Läs det länkade materialet, där finns all information. Det är skillnad på färdtjänst och sjukresor och som jag skrev tidigare, det finns i min kommun ett högkostnadsskydd när det gäller färdtjänst- respektive sjukresor.
Ångrar nu att jag öht engagerade mig i det här.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav slackern » 2019-07-19 19:39:13

kiddie skrev:
Selma skrev:Det finns ett högkostnadsskydd även för färdtjänst. Har sett exempel på en maximal kostnad på 590 kronor per månad.


Ah, bra info, visste inte det.


Du ser det är ju värsta schysta dealen för att få en privatchafför för endast 590kr/månad.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav slackern » 2019-07-19 19:44:42

sussi83 skrev:Högkostnadsskyddet gäller om man har arbetsresor/DV maximalt 44 resor per kalendermånad enkla resor, annars betalar man en egenavgift per resa.
Det är inte som att man kan hoppa på tuben bara för att resorna är slut för för högkostnadsperioden.


Fast det är ju som att arbeta 22 dagar/månad på DV det täcker väl nästan så att man arbetar heltid på DV.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-19 20:03:10

slackern skrev:
sussi83 skrev:Högkostnadsskyddet gäller om man har arbetsresor/DV maximalt 44 resor per kalendermånad enkla resor, annars betalar man en egenavgift per resa.
Det är inte som att man kan hoppa på tuben bara för att resorna är slut för för högkostnadsperioden.


Fast det är ju som att arbeta 22 dagar/månad på DV det täcker väl nästan så att man arbetar heltid på DV.

Ja det gör det, det är därför resorna beviljas.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 20:16:40

slackern skrev:
kiddie skrev:
Selma skrev:Det finns ett högkostnadsskydd även för färdtjänst. Har sett exempel på en maximal kostnad på 590 kronor per månad.


Ah, bra info, visste inte det.


Du ser det är ju värsta schysta dealen för att få en privatchafför för endast 590kr/månad.


Mjae. Har 1500 kr kvar när räkningar är betalda. Tror jag avstår privatchaffis. :-)ZZZ
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav slackern » 2019-07-19 20:45:45

kiddie skrev:
slackern skrev:
kiddie skrev:
Ah, bra info, visste inte det.


Du ser det är ju värsta schysta dealen för att få en privatchafför för endast 590kr/månad.


Mjae. Har 1500 kr kvar när räkningar är betalda. Tror jag avstår privatchaffis. :-)ZZZ


Det låter som att du lever under existensminimum, om jag vore dig skulle jag söka ekonomiskersättning från kommunen. Eller ingår matkostnaderna i räkningarna? Som att du betalar in pengar på ett ICA eller COOP kort för att handla livsmedel och andra saker till hemmet med?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kiddie » 2019-07-19 21:58:46

slackern skrev:Det låter som att du lever under existensminimum, om jag vore dig skulle jag söka ekonomiskersättning från kommunen. Eller ingår matkostnaderna i räkningarna? Som att du betalar in pengar på ett ICA eller COOP kort för att handla livsmedel och andra saker till hemmet med?


Har saker man inte får ha och ska sälja om man ska få socpengar. Betalar på lån. Betalar mediciner utanför högkostnad. Dessutom har jag för dyr hyra. Hyran har skenat långt över bostadstillägget, därför har jag inte så mkt pengar över. Så jag hoppas att de kommer höja bostadstillägget mer, plus ska ansöka om att få CSN avskrivet, och i sista hand hyra ut ett rum för pengarna som sticker ut utanför bostadstillägget. Tänker inte flytta till en vidrig etta för att spara en tusenlapp i månaden och hamna inom ramen för bostadstillägget. Soc skulle föreslå att jag flyttar.

Haft bättre ekonomi pga lägre hyra innan när jag hade DV men har ändå inte haft råd att köpa busskort och sånt skit. Eftersom jag prioriterat mitt eget välmående som t ex har katter.

Mat ingår inte i utgifterna men däremot har jag en del gratis mat eftersom min kompis får ta viss mängd från jobbet, jobbar inom livsmedelsindustrin.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Trefjorton » 2019-08-27 17:19:27

sussi83 skrev:Nja busskort kan man bli beviljad om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program (huva för långt ord )
hos socialtjänsten. Går man på DV förväntas man i princip inte kunna avancera till ett jobb om man uttrycker det rent krasst. Vissa kommuner anser inte att det är en rättighet att man ska kunna ta sig till DV på samma sätt och därför kan det bli viktigt med habiliteringsersättningen av fler skäl.
Man beviljas inget busskort på samma sätt om man har sjukersättning.


DV räknas som arbetsplats, oavsett vad det leder till.

Min handläggare på FK förväntar mig att jag tjänar egna pengar även fast jag är på DV. Så det beror på vem det är som förväntar något från sig.

Jag får aktivitetsersättning, men jag tror nog det är lika på sjukersättning.

Bäst är att ansöka om det. Kanske är lite olika beroende på vart man bor. Har för mig att mindre län (färre folk) har det bättre, och därför större sannolikhet att få mer.

Man kan alltid ringa om och om, som också ökar sannolikheten att du får det du vill, för att dom vill slippa dina samtal.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav kullan » 2019-08-28 15:11:43

Trefjorton skrev:Min handläggare på FK förväntar mig att jag tjänar egna pengar även fast jag är på DV. Så det beror på vem det är som förväntar något från sig.


Konstigt. I vissa kommuner har du bara en inkomst när du är på DV. Och den består av tex. sjukersättning. Man får inga pengar via DV.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Kentarou » 2019-08-28 15:15:40

kullan skrev:
Trefjorton skrev:Min handläggare på FK förväntar mig att jag tjänar egna pengar även fast jag är på DV. Så det beror på vem det är som förväntar något från sig.


Konstigt. I vissa kommuner har du bara en inkomst när du är på DV. Och den består av tex. sjukersättning. Man får inga pengar via DV.


Personer som arbetar på sådana myndigheter är ofta okunniga och har nog fått arbetet av svågerpolitik.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav slackern » 2019-08-28 15:28:25

Om man nu inte är nöjd med sin DV så är det väl bara att gå hem?
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in