Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Savanten Svante » 2018-03-17 15:30:22

https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6907908

I dag har det blivit strejk på flera dagliga verksamheter i Malmö. Personer med funktionsnedsättning som jobbar där får pengar i habiliteringsersättning för det, men de tycker att det alldeles för lite.

De som har daglig verksamhet i Malmö får fyra kronor i timmen från kommunen och det räcker inte ens för att komma till och från verksamheten, säger Stefan Truedsson som är en av de som strejkar:
– Jag får ju köpa ett busskort för att kunna ta mig till arbetet och ett busskort i Malmö stad kostar 550 och jag får 380 i månaden. Alltså kostar det mer att ta sig till jobbet, säger Stefan Truedsson.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Strejk på dv

Inläggav Richard » 2018-03-17 16:27:51

Vilket jävla trams!

Man går inte på en daglig verksamhet för att få pengar! Jag får väl 6 kr i timmen här i Ängelholm, o just nu är jag där 5 timmar i veckan, o det kanske kommer in 120 kr i månaden, visst, man får till en pizza. Men man går ju dit för att komma ut, träffa folk, vara lite social o ha något att pyssla med.

Nu åker jag i.o.f.s. inte buss till min DV, utan får lite extra motion genom att cykla, eftersom den har flyttat till utkanten av stan.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Strejk på dv

Inläggav Huggorm » 2018-03-17 17:09:03

Ett busskort tycker man ju att de kunde få i alla fall
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Strejk på dv

Inläggav manne » 2018-03-17 19:59:57

Savanten Svante skrev: https://sverigesradio.se/sida/artikel.a ... el=6907908

I dag har det blivit strejk på flera dagliga verksamheter i Malmö. Personer med funktionsnedsättning som jobbar där får pengar i habiliteringsersättning för det, men de tycker att det alldeles för lite.

De som har daglig verksamhet i Malmö får fyra kronor i timmen från kommunen och det räcker inte ens för att komma till och från verksamheten, säger Stefan Truedsson som är en av de som strejkar:


bra det jag har jobbat på privat dv förut och slet som ett djur med att måla möbler och där så jobbade jag 6 timmar per dag hela veckan lång varje dag.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Strejk på dv

Inläggav manne » 2018-03-17 20:00:38

när jag jobbade på en privat dv så fick jag inte en kr betalt alls.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Strejk på dv

Inläggav Huggorm » 2018-03-17 20:22:53

Det är egentligen lite humor i att strejka från något som är helt frivilligt.
Huggorm
 
Inlägg: 22216
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Strejk på dv

Inläggav cirkusfreak » 2018-03-18 0:04:00

Huggorm skrev:Det är egentligen lite humor i att strejka från något som är helt frivilligt.


Ja det håller jag med om. Lite konstigt men samtidigt förstår jag ändå, på sätt och vis.

Är man kanske sjukpensionär, med en tillhörande dålig ekonomi och därmed har lätt för att kanske bli isolerad så kan ju DV bli en viktig punkt i livet för många. På så sätt kanske DV blir mer nödvändigt än frivilligt för många, även fast det såklart på papperet är frivilligt.

Då kanske transportkostnaderna i sig blir nog så dyra att det kanske blir kärvigt med ekonomin. Men som du skrev tidigare, ett busskort borde man absolut få.
cirkusfreak
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2017-03-16

Strejk på dv

Inläggav nallen » 2018-03-18 17:10:53

Huggorm skrev:Ett busskort tycker man ju att de kunde få i alla fall

Det kan t.o.m. jag hålla med om. Inte så mycket att de skulle få det som "lön" men att det skulle ingå på nåt sätt. Att kunna transportera sig på egen han är definitivt frihetsfrämjande.

För övrigt håller jag med Richard också.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Strejk på dv

Inläggav truthseeker » 2018-03-18 17:45:34

Vad gör man på daglig verksamhet?
truthseeker
 
Inlägg: 928
Anslöt: 2016-07-02
Ort: Växjö

Strejk på dv

Inläggav manne » 2018-03-18 18:02:29

truthseeker skrev:Vad gör man på daglig verksamhet?


man jobbar när jag bodde förut i Täby så målade jag möbler och höll på med trädgård varje dag hela tiden.
manne
 
Inlägg: 18383
Anslöt: 2007-08-23

Strejk på dv

Inläggav kiddie » 2018-03-19 20:20:57

Strejk från frivillig verksamhet kan först verka lite komisk. Men det finns interna DV som folk faktiskt förlitar sig till som har till uppgift att hjälpa landsting eller kommun. Om alla strejkade kanske de får se vad som är rent utnyttjande av arbetskraft.

Om man har DV har man ju ofta ett bidrag att leva på i grunden, men det är dyrare att jobba än att vara hemma. Minns när jag gick på en verksamhet som inte var DV men som jag inte fick pengar för, och vissa där hade lönebidrag och vissa hade inget. De som hade lön kunde gå till en lunchrestaurang som låg nära och äta. Då visste man precis vem som jobbade gratis och vem som inte gjorde det. Vi andra hade med oss mackor eller frukt. Eftersom det var ett kroppsarbete så var det inte så att man gick hem och lagade massa matlådor att ta med sig utan man stöp i säng.

Dessutom hade jag inte råd med buss. Jag gick 40 plus 40 minuter om dagen. Säkert nyttigt och så men det var massa gående i jobbet också. Sedan var det ett rätt läskigt område att gå genom med. Men det var bara att bita ihop.

Man kan väl få till bussen och till en frysrätt till lunch.

Eller iallafall till buss.

Tycker det är sugigt att man ska ha en utgift bara för att man har en sysselsättning. 60 kr per arbetsdag är ganska mycket när man har den lägsta ersättningen.

Finns flera ställen jag skulle vilja vara DV på men de ligger utom tätortstrafiken och jag har inte råd att betala 160 kr per arbetsdag att komma till och från sysselsättning. Så glöm det. Då sitter jag hellre hemma och ugglar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på dv

Inläggav Savanten Svante » 2018-03-21 13:37:34

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Strejk på dv

Inläggav Smoyy » 2018-03-21 13:46:25

Hehe vad roligt! Det finns ingenting att vinna på en strejk från en frivillig sysselsättning för att komma ut och känna på arbete. Man verkar ju bara dum.
Detta får man väl ta med LSS utanför istället eller söka ersättning från försäkringskassan om pengarna inte räcker till resan. Det finns ansökningsblanketter för sånt.
Annars får man väl gå via arbetsförmedlingen och försäkringskassan med en lönebidragsanställning. Humor :D
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Strejk på dv

Inläggav kiddie » 2018-03-21 14:15:19

Det finns inga bidrag man kan få till resor. Min LSS har kollat upp detta.

Dessutom bestämmer varje kommun för sig. Alla har inte samma flitpeng. Här har vi ett system där man får 35 kr om man jobbar mindre än 4 timmar och 45 om man jobbar mer. Brukade gå hem efter 4 timmar och 5 minuter. Fast på den tiden var det lägre ersättning. Vissa kommuner har mycket lägre flitpeng.

På den DV:n brukade jag ta med snabbnudlar att äta och kaffet var gratis. Min kosthållning var riktigt hemsk när jag gick på DV. Fast jag gick inte hela veckan så det spelade mindre roll. Men spelar faktiskt roll för de som går alla dagar. Alla bor ju inte på LSS-boende och får maten lagad till sig. Tycker fortfarande att det inte är OK att gå back för att man hamnar i en sysselsättning. Men denna är iallafall frivillig. Ja, min läkare jag hade ett tag tvingade mig faktiskt tillbaka till DV ett tag med dolda hot om att avbryta min läkemedelsbehandling, och hört om andra som också fått dolda hot om de inte lyder. Den verksamheten jag gick på som inte var DV, där var jag tvungen att gå för det hade kommunen bestämt. Sådant är ju faktiskt värre. Men har inte hört något om sådana projekt i nutid.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 12:30:03

Hur har det varit för er på daglig verksamhet under 2019 med habiliteringsersättningen?
Finns kommuner som inte så gärna vill ställa upp på det nu heller vad jag förstår.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Julianus » 2019-07-18 14:59:11

Jag går på daglig verksamhet, varit där sen augusti 2016. I habiliteringsersättning får jag ungefär 360 kronor i månaden vilket blir cirka 5 kronor i timmen.

Går ju inte dit för pengarna, vill bara ha nåt att göra om dagarna istället för att sitta hemma.
Det mår man inte bra av, varit i den sitsen och det var ingen rolig tid.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Trefjorton » 2019-07-18 15:04:31

Man kan få busskort om man behöver det. Kontakta dom man får pengar ifrån (FK eller socialtjänsten) och säg att du har en arbetsplats, och fråga om busskort.

Man har redan rätt till det.

Förstår inte vad gnället gäller nu? Viss gnäll verkar vara löjligt tycker jag.

Dom kanske tror att dom bara ska få allt NU, istället för att ta kontakt med FK, och få det godkänt, och sedan köpa busskort och lämna in kvitto.

Sistone har jag så lite sympati för folk. Dom vill ju inte ens hjälpa sig själva.
Trefjorton
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 353
Anslöt: 2018-07-14

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Julianus » 2019-07-18 15:05:23

Det är ju inte heller säkert att man kan få busskort.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 16:19:14

Julianus skrev:Det är ju inte heller säkert att man kan få busskort.

Just därför är ersättningen viktig.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav ShakeItOut » 2019-07-18 17:04:41

Trefjorton skrev:Man kan få busskort om man behöver det. Kontakta dom man får pengar ifrån (FK eller socialtjänsten) och säg att du har en arbetsplats, och fråga om busskort.

Man har redan rätt till det.

Förstår inte vad gnället gäller nu? Viss gnäll verkar vara löjligt tycker jag.

Kan man verkligen få busskort från FK?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Heidi79 » 2019-07-18 21:12:59

Min VTA i Norge måste va lyx DV.. när får nästan 6000 i bonus lön.. å ni typ inget :shock:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 21:31:54

Trefjorton skrev:Man kan få busskort om man behöver det. Kontakta dom man får pengar ifrån (FK eller socialtjänsten) och säg att du har en arbetsplats, och fråga om busskort.

Man har redan rätt till det.

Förstår inte vad gnället gäller nu? Viss gnäll verkar vara löjligt tycker jag.

Dom kanske tror att dom bara ska få allt NU, istället för att ta kontakt med FK, och få det godkänt, och sedan köpa busskort och lämna in kvitto.

Sistone har jag så lite sympati för folk. Dom vill ju inte ens hjälpa sig själva.

Nja busskort kan man bli beviljad om man deltar i ett arbetsmarknadspolitiskt program (huva för långt ord :-)005 )
hos socialtjänsten. Går man på DV förväntas man i princip inte kunna avancera till ett jobb om man uttrycker det rent krasst. Vissa kommuner anser inte att det är en rättighet att man ska kunna ta sig till DV på samma sätt och därför kan det bli viktigt med habiliteringsersättningen av fler skäl.
Man beviljas inget busskort på samma sätt om man har sjukersättning.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav sussi83 » 2019-07-18 21:53:22

Jag undrade mest om det förbättrats för någon?
Personligen bryr jag mig faktiskt om detta för att man ska kunna jämna ut -om bara genom en mindre summa- skillnaderna för folk, man kan också ha DV av flera orsaker vilket är viktigt att påpeka tycker jag.
Vissa kan ha familjer dessutom och då är tillskottet såklart extra viktigt för barnens skull och för trivseln.
DV kan ju vara traditionell med bild och form osv men även i arbetsliknande förhållanden och ska man inte kunna ha råd med en ordentlig lunch eller fika och aktiviteter med kamrater på DV?

Daglig verksamhet kan vara jobb i vården, på lager, parkarbete eller scenjobb. De ordnas av kommunen inom ramen för lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS
.

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/ ... ersattning
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Strejk på DV (Daglig verksamhet)

Inläggav Julianus » 2019-07-18 22:02:43

sussi83 skrev:
Julianus skrev:Det är ju inte heller säkert att man kan få busskort.

Just därför är ersättningen viktig.


Du går ju inte dit för pengarna, men ersättningen borde höjas. Det är jag helt och hållet med på.
Julianus
 
Inlägg: 9368
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in