Restnoterade och försvunna läkemedel

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Dagobert » 2019-07-12 11:31:41

Expressen skrev:Tillfälliga brister på läkemedel i Sverige ökar och problemen sprider sig runtom i Europa.
Nu ställer sig hårt drabbade Frankrike bakom ett nederländskt förslag om en offentligt ägd europeisk läkemedelstillverkare som ska säkerställa mediciner till EU-medborgare, skriver Svenska Dagbladet.
https://www.expressen.se/nyheter/stor-b ... la-europa/
Dagobert
 
Inlägg: 14087
Anslöt: 2010-11-30

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Selma » 2019-07-12 17:52:45

RainyDay skrev:I samband med att det är fler aktörer på marknaden som inte samarbetar när det kommer till lager osv så köper dessa inte in lika stora mängder. När det bara var apoteket så kunde man lagerhålla mer mediciner för att man visste att de skulle gå åt. Mer kapital bakom också.

Det var problem förr också, man fick återkomma om ett par dagar när de fått hem det de måste beställa. Då var Fass inte så "tjock" men läkarna hade större frihet att välja preparat.
När Fass blev tillgänglig på nätet hade pappersversionen svällt till det dubbla och var nästintill ohanterlig (men många gamla uvar föredrog boken då de var vana vid den).

Numera har de flesta (alla?) landsting/regioner listor över rekommenderade preparat som får/bör användas vid olika tillstånd.
Man kan se lagerstatus för de läkemedel man använder (dock inte narkotika, apoteken vill inte skylta med vad de har i lager då det blivit allt vanligare att de rånas på just narkotikaklassade läkemedel).

Det konstiga nu är att det ofta hänvisas till att det saknas någon ingrediens som stoppar produktionen och det leder till leveransproblem.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-07-12 19:47:53

Selma skrev:Det var problem förr också, man fick återkomma om ett par dagar när de fått hem det de måste beställa.


Jag får alltid vänta in medicin, inte att den finns inne någonsin. Brukar beställa på internet numera.

Men det är ett par dagar, det kan man planera för. Den lugnande jag tar, finns ett original och tre generika, två är restnoterade för oviss framtid. Handlar inte om några dagar. Problemet börjar om ena generika också blir restnoterad. För en av generikorna är jag allergisk mot. Så tar de bort den andra så har jag noll mediciner. Med restnoteringar som kan pågå i år faktiskt om det vill sig illa.

Vad gör man då?

Det finns folk där det inte finns mer än ett preparat, och det försvinner. Då hamnar folk i en rätt dålig sits. Särskilt när det är mediciner som faktiskt inte får sättas ut på studs utan som måste trappas ut. Folk blir på apoteket upplysta om att nepp, den finns inte och kommer inte finnas, de kanske har ett preliminärt datum om 3-4 månader då den kan vara tillbaka. I den sitsen kommer patienter må extremt dåligt.

Det var inte alls om förr.

Problemet är att ingen har ansvar för att mediciner ska finnas. Ansvar ligger vare sig på producenten, läkemedelsverket eller apoteken, dvs INGEN har detta ansvar. I andra länder brukar det finnas någon som har ansvaret men sådant behöver vi inte i Sverige eftersom vi anser oss inte behöva övergripande organ här på något område.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav ankhh » 2019-07-16 12:47:22

Tidigare hade Apoteksbolaget det ansvaret, men det försvann i samband med privatiseringarna. Nu pågår ju diskussioner om en ny statlig myndighet som ska ha ansvar för läkemedelsförsörjningen, och det finns också idéer om en EU-gemensam myndighet/förvaltning med motsvarande uppdrag.

Gamla apotek hade dessutom i uppdrag att hämta hem allt möjligt som fanns i en förteckning, inklusive diverse kem-tekniska varor...

Det var faktiskt bättre förr. Med undantag av att det går att köpa en del receptfritt i butiker, ska sägas, det tycker jag är praktiskt.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Selma » 2019-07-16 17:38:03

ankhh skrev:Gamla apotek hade dessutom i uppdrag att hämta hem allt möjligt som fanns i en förteckning, inklusive diverse kem-tekniska varor...

Det var faktiskt bättre förr. Med undantag av att det går att köpa en del receptfritt i butiker, ska sägas, det tycker jag är praktiskt.

Ja, de hade nikt och trillade sina piller själv.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav atoms » 2019-07-16 17:59:06

ankhh skrev:Tidigare hade Apoteksbolaget det ansvaret, men det försvann i samband med privatiseringarna. Nu pågår ju diskussioner om en ny statlig myndighet som ska ha ansvar för läkemedelsförsörjningen, och det finns också idéer om en EU-gemensam myndighet/förvaltning med motsvarande uppdrag.


Det är den där jävla nyliberalismen som folk röstar fram i val efter val.

Gamla apotek hade dessutom i uppdrag att hämta hem allt möjligt som fanns i en förteckning, inklusive diverse kem-tekniska varor...

Det var faktiskt bättre förr. Med undantag av att det går att köpa en del receptfritt i butiker, ska sägas, det tycker jag är praktiskt.


För riktigt länge sedan tog apoteken emot tomglas också, men de slutade med det i början av 50-talet för att man inte hade nog med resurser till att sterilisera dem.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18053
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-07-16 20:30:07

*muttrar lite*

Mera kommunism. Mera billigt tåg, och räls och tåg som ägs av staten, statlig post, statligt allting!!!

Orkar inte privatiseringar. Vårt apotek flyttade till en lokal som är så liten att de har väldigt få mediciner. Ingen idé att ens gå dit. Inget finns. OK att jag kan beställa och hämta hos ombud. Men ombudet är en gräslig affär som jag inte vill gå in i. Fast om jag minns rätt så var postens personal snäppet gladare än de i SL-luckan.

Bra om någon blir ansvarig. Mediciner som skrivs ut måste ju gå att hämta. Och hur kommer det sig att läkaren inte ser om något inte finns? Det måste väl stå på FASS hemsida eller något, men de verkar helt ovetande.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-07-17 18:31:15

Apropå just det här var jag med om något förvånansvärt positivt härom dagen. Jag ringde till sjukhuset angående att min medicin var restnoterad, och de kände till det och hade en färdig plan för att skriva ut en annan åt mig, vilket en läkare kunde göra efter kontakt med sjuksköterskan. Och när jag dessutom hade ett annat förslag på utbyte än det de hade tänkt sig, ringde hon tillbaka och meddelade att de kunde skriva ut det i stället.

Jag väntade mig att jag skulle bli ifrågasatt om jag var patient där fortfarande och att de skulle kräva en besökstid någon gång efter sommaren för att få ut medicinen. Men det funkade faktiskt. De hade beredskap för det här sjuka läget.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav alixha » 2019-07-17 22:09:00

Lithionit är slut tills augusti.

OBS! På vissa apotek måste man specifikt fråga om dom kan kolla andra apotek annars kollar dom bara sin egen kedja!

Till exempel om ni är på Kronan och frågar om dom kan kolla om er medicin finns någon annanstans så kollar dom ibland bara på andra Kronan-apotek. Då måste man specifikt fråga om dom kan kolla andra kedjor (Hjärtat, Lloyds etc.) också!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav slackern » 2019-07-17 22:10:41

alixha skrev:Lithionit är slut tills augusti.

OBS! På vissa apotek måste man specifikt fråga om dom kan kolla andra apotek annars kollar dom bara sin egen kedja!

Till exempel om ni är på Kronan och frågar om dom kan kolla om er medicin finns någon annanstans så kollar dom ibland bara på andra Kronan-apotek. Då måste man specifikt fråga om dom kan kolla andra kedjor (Hjärtat, Lloyds etc.) också!


Hade inte läkemedelsverket godkänt något annat läkemedel som innehåller lithium fram tills att det ordinarie finns tillgängligt har för mig att jag läste det på SVT.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav ankhh » 2019-07-18 1:38:58

kiddie skrev:*muttrar lite*

Mera kommunism. Mera billigt tåg, och räls och tåg som ägs av staten, statlig post, statligt allting!!!

Orkar inte privatiseringar. Vårt apotek flyttade till en lokal som är så liten att de har väldigt få mediciner. Ingen idé att ens gå dit. Inget finns. OK att jag kan beställa och hämta hos ombud. Men ombudet är en gräslig affär som jag inte vill gå in i. Fast om jag minns rätt så var postens personal snäppet gladare än de i SL-luckan.

Bra om någon blir ansvarig. Mediciner som skrivs ut måste ju gå att hämta. Och hur kommer det sig att läkaren inte ser om något inte finns? Det måste väl stå på FASS hemsida eller något, men de verkar helt ovetande.

Visst står det i FASS, det har jag använt själv för ett läkemedel som var slut nästan överallt. Det blev spurt dit det fanns.

Och, jo: gemensamma nyttigheter är bäst gemensamt ägda och förvaltade, inte minst för att det då finns en aktör som har ansvar, även för mindre lönsamma områden. Nu ser vi ju att det varken blev billigare eller effektivare med privatiseringar, och valfriheten kan diskuteras den också...
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-07-18 3:41:28

ankhh skrev:Visst står det i FASS, det har jag använt själv för ett läkemedel som var slut nästan överallt. Det blev spurt dit det fanns.

Och, jo: gemensamma nyttigheter är bäst gemensamt ägda och förvaltade, inte minst för att det då finns en aktör som har ansvar, även för mindre lönsamma områden. Nu ser vi ju att det varken blev billigare eller effektivare med privatiseringar, och valfriheten kan diskuteras den också...


När zopiklonkrisen var kollade jag åt kompisar i Fass, men vissa dagar skulle det finnas men fanns inte, och sedan stod det att det var slut som var rätt. Hela Fass verkade fått spunk, man kunde inte lita på den alls.

Och nu fick jag höra att om jag ska testa Imovane igen så ska jag inte ha 7,5 för de finns inte trots att de finns i Fass. Man blir snurrig. Men litar mer på de som tar dessa mediciner.

De flesta verkar inte velat ha privata apotek, tycker man konstant hör muttrande när man är där från folk. De verkar inte ett dugg nöjda. Det jag hör allra mest är folk som blir arga för att det finns smink men inte deras medicin. Skulle nog säga att jag hör det minst varannan gång jag är där! Personalen måste hört det tusentals gånger! :lol:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav slackern » 2019-07-18 4:02:41

kiddie skrev:Orkar inte privatiseringar. Vårt apotek flyttade till en lokal som är så liten att de har väldigt få mediciner. Ingen idé att ens gå dit. Inget finns. OK att jag kan beställa och hämta hos ombud. Men ombudet är en gräslig affär som jag inte vill gå in i. Fast om jag minns rätt så var postens personal snäppet gladare än de i SL-luckan.


Du kan ju beställa via nätet och hämta ut det på ditt lokala apotek med, gör jag hur smidigt som helst.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-07-18 4:07:57

slackern skrev:Du kan ju beställa via nätet och hämta ut det på ditt lokala apotek med, gör jag hur smidigt som helst.


Har inget lokalt apotek längre. Enklare att beställa och hämta i den läskiga butiken. Vi hade Hjärtat här men de får tydligen inte existera utan att ICA finns, så när ICA slog igen så fick inte apoteket vara kvar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav Selma » 2019-07-18 17:57:59

alixha skrev:Lithionit är slut tills augusti.

Tittade på lagerstatus för Lithionit på apoteken i en stad i närheten. Av 10 apotek var det fyra som inte hade det i lager. De flesta har det alltså. Ibland står det "Ett fåtal i lager" men inte i den sökning jag gjorde, på just Lithionit.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav alixha » 2019-07-18 19:51:21

Ja det såg jag först nu att det har kommit en ny leverans av Lithionit.
Tydligen lyckades Läkemedelsverket skynda på processen. Det var ju bra!
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Restnoterade och försvunna läkemedel

Inläggav kiddie » 2019-07-25 0:22:44

https://www.ltz.se/artikel/elisabet-lin ... -mediciner

Så vi har haft en buffert. Hade ingen aning. Resten kunde man gissa sig till. Klart de hellre satsar på att sälja det som de vet blir sålt än något mer specifikt.

Att tjäna pengar på folks diversa behov känns spontant som en dålig idé. Vad gäller andra varor där man har en smalare smak än vad finns normalt utbud kan man iaf leta på nätet osv, men vad gäller mediciner så ska man ju ha recept och allt sånt där.

Sedan är jag evigt trött på att de månglar medicin av dålig kvalitet och påstår att den är lika bra som medicin gjord i en modern fabrik med modern teknik. Hur kan jag vara allergisk mot en medicin där jag vet att jag tål substansen och alla hjälpämnen?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in