Total kortslutning

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Total kortslutning

Inläggav Teagirl » 2019-07-07 12:41:43

Igår var jag på utflykt med mina två nya vänner, vi åkte vid tio och sen var vi igång hela dagen, stannade inte ens för att äta. Det var så sjukt mycket intryck överallt att jag fick kortslutning i huvudet, vi var där bland annat för att fotografera till vår fotogrupp men jag orkade inte mer än vid dom första stoppen vi gjorde, dom fortsatte hela tiden. Sen följde jag bara efter dom och det var liksom som att hela systemet stängde av, jag kände det som att jag gick i en bubbla och ville mest hem reda efter 2 timmar men vi hade åkt en bit, det kostade 500 kr att gå in plus nästan 100 kr för bussen så det kändes fel att åka hem så tidigt och jag insåg att det ju var lite konstigt att åka så tidigt.

Men när klockan närmande sig två kände jag att det fick vara nog men pressade mig lite till, tog bussen vid fyra men dom andra stannade kvar. Vi pratade på messenger efteråt och dom hade stannat i flera timmar till.

Jag blir så ledsen när jag inte orkar som "alla" andra, att inte kunna njuta av saker för att jag får så mycket intryck att jag blir så trött att det känns som jag sprungit maraton och bara längtar hem.

Är det fler som liksom stänger ner hela systemet när det blir för mycket?

En främling som vi träffade där pratade med mig men ärligt talade fattade jag inte ett ord av vad han sa, jag frågade flera gånger men fattade ändå inte så till slut gav jag upp och ignorerade honom, kanske otrevligt men det gick bara inte. Jag hängde inte heller med om vad mina kompisar pratade om, först försökte jag förstå men gav upp även där och gick omkring i min tysta bubbla.

Är så ledsen över att alltid vara den som går hem först, den som inte orkar, den som inte klarar allt, den som kan gå från att vara den mest frågvisa eftersom jag alltid vill lära mig mer till att bli helt tyst och knappt märkas.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Total kortslutning

Inläggav Huggorm » 2019-07-07 12:56:42

Aspergers förbannelse. Det enda man kan göra är att försöka hålla sig så utvilad man kan före, för att orka så länge som möjligt när det verkligen gäller. Men tyvärr finns det inte alltid möjlighet till vila i dagens samhälle så man kommer hela tiden ligga på gränsen och ibland passera den.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Total kortslutning

Inläggav geocache » 2019-07-07 13:06:36

Teagirl skrev:Är det fler som liksom stänger ner hela systemet när det blir för mycket?


Ja. Jag måste "stänga av" varje dag, för att inte intrycken ska bli för många, för starka och för mycket... jag funderar på att sätta upp "mörkläggningstyg" på sovrumsfönstret just innan jag lägger mig för att det är så ljust på nätterna så här års... måste ha takfläkten i sovrummet på på nätterna för att det blir för varmt annars (och då har jag ändå tagit ur täcket ur påslakanet av samma anledning). Inte sällan har jag tänkt att jag måste flytta till ett av vindskydden i ett skogsområde i närheten för att få tyst, lugnt och mörkt på nätterna nu i sommar.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Total kortslutning

Inläggav Teagirl » 2019-07-08 12:18:02

geocache skrev:
Teagirl skrev:Är det fler som liksom stänger ner hela systemet när det blir för mycket?


Ja. Jag måste "stänga av" varje dag, för att inte intrycken ska bli för många, för starka och för mycket... jag funderar på att sätta upp "mörkläggningstyg" på sovrumsfönstret just innan jag lägger mig för att det är så ljust på nätterna så här års... måste ha takfläkten i sovrummet på på nätterna för att det blir för varmt annars (och då har jag ändå tagit ur täcket ur påslakanet av samma anledning). Inte sällan har jag tänkt att jag måste flytta till ett av vindskydden i ett skogsområde i närheten för att få tyst, lugnt och mörkt på nätterna nu i sommar.
geocache skrev:
Teagirl skrev:Är det fler som liksom stänger ner hela systemet när det blir för mycket?


Ja. Jag måste "stänga av" varje dag, för att inte intrycken ska bli för många, för starka och för mycket... jag funderar på att sätta upp "mörkläggningstyg" på sovrumsfönstret just innan jag lägger mig för att det är så ljust på nätterna så här års... måste ha takfläkten i sovrummet på på nätterna för att det blir för varmt annars (och då har jag ändå tagit ur täcket ur påslakanet av samma anledning). Inte sällan har jag tänkt att jag måste flytta till ett av vindskydden i ett skogsområde i närheten för att få tyst, lugnt och mörkt på nätterna nu i sommar.


Jag har väldigt svårt för ljud och har alltid varit, extremt alltså. Kan inte räkna alla bråk som blivit mellan mig och min bror (när vi bodde hemma med mamma och pappa) som spelade TV spel hela kvällarna och nätterna. Han påstod att inte ens han hörde ljudet i hans eget rum medan jag höll på att bli tokig över oväsendet och alla ljud i rummet bredvid. Och alla gånger jag bett mina föräldrar sänka ljudet på TV´n. Oftast flera gånger per dag/kväll även där bråk bråk bruk varje kväll...

Kunde inte sova när jag hade akvarium i rummet om pumpen var på så fick stänga av den varje kväll. Var också tvungen att dra ut sladden till t.ex. dvd spelaren och andra apparater för att jag hörde ett surr av dom fast dom var avstängda. Brukar lyssna på ljudbok om jag har ångest och inte kan sova, då ställer jag in ljudet så tyst att man inte hör att den är på om man flyttar ett ben eller drar i täcket för att dom ljuden överröstar boken.

Folk som tuggar är bland det värsta jag vet, pappa trycker in 6 tuggummin i taget och smaskar som bara den, mamma tar ett men smaskar då med. Något av det värsta ljudet är när mamma äter frukt, då blir jag så distraherad att jag själv inte kan äta förrän hon är klar. Och jag har en samling tuggummin här som jag vill ge till min pappa men måste ge honom dom när han går så han inte ska tugga i min närvaro om det går att undvikas om han inte själv frågar.

Resten av familjen kan sitta i köket och äta medan Tv´n står på i vardagsrummet men det kan inte jag, dom fattar inte hur det kan vara så jobbigt och dom tycker det är onödigt att stänga av eller så vill dom lyssna samtidigt som vi äter eller så bryr dom sig inte bara eftersom det inte är något problem för dom. Men för mig är det ett stort problem, då ska jag hålla koll på ångesten som anorexin ger, jag ska lyckas äta rent praktiskt, försöka vara social och hantera ljudet från Tv´n. Jag kan inte äta då, jag kan inte delta i samtal.
Teagirl
 
Inlägg: 448
Anslöt: 2014-11-27

Total kortslutning

Inläggav Bazooka » 2019-07-10 23:43:09

Jag ärsjälv rätt långt från diagnos, men jag kan försäkra er om att jag känner detsamma!
Framför allt om man skall interagera med mer än en i taget. Helt slut. Inte som under en fest hemma då jag hamnar i en garderob i fosterställning, men illa.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in