Kontaktperson (Kan en kontaktperson räknas som en vän?)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-05 23:21:48

Batte skrev:
Melissa skrev:"Batte": Jag vill först förtydliga att det som jag ansåg var lustigt är handläggarens syn på hur en "vän" ska vara.
Ok, hvordan synes handläggaren at en venn skal være da?


Handläggaren anser att man enbart "får" träffas under begränsad tid av timmar i veckan. Varken mer eller mindre.


Batte skrev:
Melissa skrev:Att bara lämna någon helt ensam gör man inte, speciellt inte med tanke på att hon enbart har mig som sin enda närstående.
Helt enig, skulle ønske flere tenkte sånn.


Tack. :-)Hug


Batte skrev:
Melissa skrev:Detta handlade inte om att "få betalt" för timmarna jag satt hos henne, jag hade funnits där ändå.
Jeg tolket det ikke som at det handlet om det.


Förlåt, då missförstod jag dig.

Batte skrev:
Melissa skrev:Hon vet att jag kommer finnas där för evigt oavsett pengar i världen. Med slantarna i månaden så används detta till olika aktiviteter vi gör. Exempelvis resan vi var på, (jag och min man stod för halva) resten sparade vi ihop så hon hade möjligheter att följa med oss istället för att hon skulle sitta ensam hemma i 14 dagar.
Ok, så pengene bruker dere som lommepenger for ting dere ikke ellers hadde hatt råd til?


Jo vi hade haft råd oavsett. Den peng man får i månaden gör varken från eller till egentligen men pengarna ska ju gå till henne, inte mig eller någon annan. Jag och min man betalade halva hennes resa plus mat och logik. resten vännen själv ihop så hon kunde unna sig något där.

Batte skrev:Selv agerer jeg som en slags kontaktperson i møter og sånt for en person jeg kjenner godt. Jeg kunne nok fått penger for det og da kunne vi gjort flere morsomme ting.


Har du ingen vänskapsrelation till personen ifråga alls? Vill du bara "tjäna en slant" för att gå på möten och liknande med vederbörande. Uppfattar jag detta rätt?


Batte skrev:
Melissa skrev:Risker kan ju likaväl uppstå även om man inte är Kp åt någon. Om du själv funderar på att kanske bli kp känns din tankegång för mig som lite hyckleri då du egentligen inte tenderar agera som en sann vän i mina ögon sett.
Ok, men da har du vel en god forklaring på hva du mener med at jeg driver med hykleri? Jeg kan hverken se at jeg sier en sak og gjør noe annet eller at jeg har dobbeltmoral. Det bør du forklare.


Jag tycker det är en märklig inställning, att man inte kan vara vän med någon bara för att man blir berättigad en slant för det. Jag ser det heller inte som "lön" då man inte kan leva på detta. Jag ser din uppfattning som dubbelmoral på grund av att du själv antyder att du kunde vara kontaktperson men ändå inte vara vän med vederbörande. I mina öron klingar det dåligt. Har man inställningen av att inte agera som en vän tycker jag det är fel eller taskigt mot brukaren.

Batte skrev:Jeg sier såvidt jeg vet hva som gjelder og handler i tråd med det. Er jeg kontaktperson så sier jeg det, er jeg venn så sier jeg det. Hva er det du selv har gjort som du tror jeg tenderer å ikke gjøre?


Det ena utesluter väl ändå inte det andra? Man kan ju vara båda. Vad svarar du om brukaren skulle råka fråga dig om varför du är kp åt vederbörande?


Moderator: Rättade så att det tydligt framgår vad som är citat och nytt inlägg.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-05 23:49:12

Batte: hvor TS søker å forstå hvorfor oppdragsgiver ikke betaler henne for å stille opp som en venn ville gjort osv.

Tror du missförstod mig lite. Det handlade inte om varför handläggaren inte ökade mina timmar för att jag satt hos henne på kvällarna. Jag struntade fullkomligt i dessa ynka kronor i detta fallet, ville bara hon skulle överleva.

Som kontaktperson ska man vara som ett stöd och vän men i praktiken är det ju inte så i alla fall. Hur kan de då kalla det "vän"? Uppenbarligen ser jag vänskap på ett annorlunda sätt. :-)063
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 0:30:24

Melissa skrev:
Batte skrev:
Melissa skrev:"Batte": Jag vill först förtydliga att det som jag ansåg var lustigt är handläggarens syn på hur en "vän" ska vara.
Ok, hvordan synes handläggaren at en venn skal være da?


Handläggaren anser att man enbart "får" träffas under begränsad tid av timmar i veckan. Varken mer eller mindre.
Får du treffe brukeren uten lønn ut over de avtalte timene i uken?

Det er vel her jeg har forsøkt å svare deg på hva saksbehandleren mener. Du er en kontaktperson. En kontaktperson treffer brukeren for kontraktert eller avtalt tid eller aktivitet i løpet av en uke, som støtte i sosialisering eller lignende. En kontaktperson er altså ikke en venn, men følger en kontrakt eller arbeider i tråd med de timer i uken brukeren har fått bevilget. Tjenesten innebærer ikke at man skal stille opp til enhver tid slik en venn, en pårørende eller et medmenneske ville gjort. Man skal agere som en venn eller støtteperson i avtalte tidsrom.

Melissa skrev:
Batte skrev:
Melissa skrev:Hon vet att jag kommer finnas där för evigt oavsett pengar i världen. Med slantarna i månaden så används detta till olika aktiviteter vi gör. Exempelvis resan vi var på, (jag och min man stod för halva) resten sparade vi ihop så hon hade möjligheter att följa med oss istället för att hon skulle sitta ensam hemma i 14 dagar.
Ok, så pengene bruker dere som lommepenger for ting dere ikke ellers hadde hatt råd til?


Jo vi hade haft råd oavsett. Den peng man får i månaden gör varken från eller till egentligen men pengarna ska ju gå till henne, inte mig eller någon annan. Jag och min man betalade halva hennes resa plus mat och logik. resten vännen själv ihop så hon kunde unna sig något där.

På nettsidene som handler om å bli kontaktperson står det at man får en skattepliktig inntekt, stemmer ikke dette lenger altså? Om "kontaktperson" nå i praksis betyr lommepenger til mennesker som har ønske om å oppleve flere aktiviteter er det kanskje noe annet.

Batte skrev:
Melissa skrev:Selv agerer jeg som en slags kontaktperson i møter og sånt for en person jeg kjenner godt. Jeg kunne nok fått penger for det og da kunne vi gjort flere morsomme ting.


Har du ingen vänskapsrelation till personen ifråga alls? Vill du bara "tjäna en slant" för att gå på möten och liknande med vederbörande. Uppfattar jag detta rätt?

Vi har en familierelasjon. Nei, jeg vil ikke tjene en slant på å stille opp, for vi har allerede en etablert relasjon.


Melissa skrev:
Batte skrev:
Melissa skrev:Risker kan ju likaväl uppstå även om man inte är Kp åt någon. Om du själv funderar på att kanske bli kp känns din tankegång för mig som lite hyckleri då du egentligen inte tenderar agera som en sann vän i mina ögon sett.
Ok, men da har du vel en god forklaring på hva du mener med at jeg driver med hykleri? Jeg kan hverken se at jeg sier en sak og gjør noe annet eller at jeg har dobbeltmoral. Det bør du forklare.


Jag tycker det är en märklig inställning, att man inte kan vara vän med någon bara för att man blir berättigad en slant för det. Jag ser det heller inte som "lön" då man inte kan leva på detta. Jag ser din uppfattning som dubbelmoral på grund av att du själv antyder att du kunde vara kontaktperson men ändå inte vara vän med vederbörande. I mina öron klingar det dåligt. Har man inställningen av att inte agera som en vän tycker jag det är fel eller taskigt mot brukaren.

Jeg sier at man ikke kan betale for vennskap. Jeg sier at et kontaktpersonoppdrag er en bestilling på et visst antall arbeidstimer. Jeg sier at vennskap innebærer ingen inntekt. Ikke 1000kr, ikke 2kr. Jeg ser virkelig ingen dobbeltmoral i å skrive og stå for det.

Man er kontaktperson, et oppdrag som ledsager hvor man agerer som venn til avtalte tider. Dette er hva som ligger i kontaktpersonoppdraget. Dette er nok også hva saksbehandleren forsøkte å formidle til deg at brukerens vedtak innebærer. De betaler ikke for å stille opp som venn, for man er kontaktperson.

Om jeg sier jeg er kontaktperson og gjør det som ligger i beskrivelsen av hva en kontaktperson gjør, det synes jeg er både rett og rimelig.

Batte skrev:
Melissa skrev:Jeg sier såvidt jeg vet hva som gjelder og handler i tråd med det. Er jeg kontaktperson så sier jeg det, er jeg venn så sier jeg det. Hva er det du selv har gjort som du tror jeg tenderer å ikke gjøre?


Det ena utesluter väl ändå inte det andra? Man kan ju vara båda. Vad svarar du om brukaren skulle råka fråga dig om varför du är kp åt vederbörande?
Hva jeg svarer om jeg finner en å være kontaktperson for, avhenger selvsagt av personen. Min motivasjon for å vurdere å bli kontaktperson er at jeg har glede av å bidra med for rett person og at jeg har lyst til å være der for noen som trenger min støtte, mitt selskap etc.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 0:42:06

Melissa skrev:Batte: hvor TS søker å forstå hvorfor oppdragsgiver ikke betaler henne for å stille opp som en venn ville gjort osv.[/i]

Tror du missförstod mig lite. Det handlade inte om varför handläggaren inte ökade mina timmar för att jag satt hos henne på kvällarna. Jag struntade fullkomligt i dessa ynka kronor i detta fallet, ville bara hon skulle överleva.

Som kontaktperson ska man vara som ett stöd och vän men i praktiken är det ju inte så i alla fall. Hur kan de då kalla det "vän"? Uppenbarligen ser jag vänskap på ett annorlunda sätt. :-)063

Ok, beklager det.

Det er her jeg mener du også har misforstått. En kontaktperson skal ikke være venn. En kontaktperson skal agere som venn og støtte i det tidsrom/avtalt tid og evt med de aktiviteter brukeren har fått vedtak på. Så der snakker nok du og saksbehandleren forbi hverandre tenker jeg.

Du spør hvordan de kan kalle det venn, men det gjør de altså ikke. Det er dette jeg forsøker å forklare. De sier at du er kontaktperson til avtalte tider. De anser nok også at venner skal stille opp på sykehuset og på natten, de anser bare ikke en kontaktperson som en venn.

Om du forsøker å tenke deg at de svarer deg med min forklaring som sin definisjon, at en kontaktperson ikke er en venn, ser du at svaret og forventningene de gir deg kan virke mer forståelig da?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-06 1:24:17

Hittar inte en specifik beskrivning på kontaktperson jag tänker på, men ett par snabbgooglade exempel som ger stöd för Melissas reaktion och fråga till handläggaren:

Vad är en kontaktperson?

Kontaktpersonen fungerar som en vän och medmänniska till en ungdom eller vuxen.

https://www.ydre.se/stodomsorgvard/friv ... 5c7a4.html

Bli kontaktperson!

Som kontaktperson är man ett stöd och en vän för ett barn, en ungdom eller en vuxen.

https://www.familjehemmet.se/du-behoevs ... aktperson/

I den jag tänker på står det nånting om just att vara vänner utöver uppdraget, men litar inte på mitt minne, vågar inte säga nåt om det.
Återkommer om jag hittar det senare.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 11:13:24

Fabela skrev:Hittar inte en specifik beskrivning på kontaktperson jag tänker på, men ett par snabbgooglade exempel som ger stöd för Melissas reaktion och fråga till handläggaren:

Vad är en kontaktperson?

Kontaktpersonen fungerar som en vän och medmänniska till en ungdom eller vuxen.

https://www.ydre.se/stodomsorgvard/friv ... 5c7a4.html

Bli kontaktperson!

Som kontaktperson är man ett stöd och en vän för ett barn, en ungdom eller en vuxen.

https://www.familjehemmet.se/du-behoevs ... aktperson/

I den jag tänker på står det nånting om just att vara vänner utöver uppdraget, men litar inte på mitt minne, vågar inte säga nåt om det.
Återkommer om jag hittar det senare.

Ok, du fant disse. Det er mange tilsvarende tekster, hvor det kommer bedre eller dårligere frem at man agerer som venn eller støtte til avtalte tider.

Her er f.eks. en fra Falköping:
Vad innebär det att vara kontaktperson?
Som kontaktperson hjälper du en ungdom eller vuxen med funktionsnedsättning eller någon som, av sociala skäl, behöver stöd till ökad självständighet och en mer betydelsefull vardag. Att vara kontaktperson fungerar som en vän och medmänniska och ni hittar på saker tillsammans. Ni träffas regelbundet på fritiden ett par gånger i månaden och tar till exempel en fika, går på bio eller tränar.

https://www.falkoping.se/omsorghjalp/funktionsnedsattning/kontaktpersonlss/villdublikontaktperson

Man agerer/fungerer som venn regelmessig, et gitt antal timer. Dette er altså min forklaring på hvorfor saksbehandleren svarer som hun gjør. Hun snakker ikke om en venn, hun snakker om en kontaktperson.

Jeg ser ikke at du eller noen andre har kommet med en annen forklaring enn min. Kan det kanskje være en ide å faktisk svare på problemstillingen med en egen forklaring, istedenfor å forsøke å bortforklare min? Men kan jo kanskje forsøke å komme med svar, istedenfor å kverulere mot den så langt eneste forklaringen ærlig talt.

Og nå er det også mulig å spørre saksbehandleren om dette. "Er sykehustimene utenfor oppdraget fordi jeg er kontaktperson og dette anses som noe annet enn vennskap?" Eller "er en kontaktperson en venn eller skal den agere som venn eller støtte på ved avtalte tider og aktiviteter?"


TS skriver:
Melissa skrev:Jag var den enda som besökte henne och satt hos henne varje kväll. När jag berättade detta för SoL/LSS handläggaren, (sökte dock handläggaren för annat ärende)så fick jag veta att det inte räknades i "arbetstimmar".
Melissa skrev:Handläggaren anser att man enbart "får" träffas under begränsad tid av timmar i veckan. Varken mer eller mindre.

Melissa skrev:Som kontaktperson ska man vara som ett stöd och vän men i praktiken är det ju inte så i alla fall. Hur kan de då kalla det "vän"? Uppenbarligen ser jag vänskap på ett annorlunda sätt.

Når saksbehandleren sier at TS ikke skal stille opp som en venn ville gjort... Når saksbehandleren sier at TS bare skal treffe brukeren til arbeid i henhold til kontrakten... Jeg mener det ikke er fordi saksbehandleren har et forvrengt forhold til hva et vennskap, men hun har nok feilet i å forklare at en kontaktperson ikke er en venn. En kontaktperson agerer som venn i avtalte arbeidstimer i henhold til vedtak/arbeidsavtale.

Jeg ser faktisk ikke at noen andre har kommet med en annen forklaring og jeg synes min virker rimlig. Vil ikke tro på min forklaring? Nei vel, tro at saksbehandleren ikke vet hva et vennskap er da. Eller spør henne om det jeg foreslo ovenfor. Eller kom med en bedre forklaring.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 11:31:19

Å skille mellom kontaktperson og venn kan være vanskelig. Det er nettopp de vanskene som gjør at vi har denne situasjonen og diskusjonen og igjen det er derfor jeg synes det er etisk feil å kalle en kontaktperson venn.

Premissene for venn og kontaktperson er ikke de samme og kan fort bli misforstått. Forventningene blir fort feil og noen kan føle seg lurt eller såret. Jeg synes det riktige er å kalle en spade for en spade, altså skille mellom kontaktperson og venn, i ærlighetens navn.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-06 12:11:25

Nej då Batte, jag ska inte komma med nånting mer.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Micke » 2019-07-06 12:13:57

Det är troligtvis så som du säger Batte, du verkar ha koll på detta. Men när du skrev dina inlägg tidigare i tråden så tyckte iaf jag att det framstod som att du skrev efter vad du själv tyckte i frågan, och inte efter vad du faktiskt verkar veta angående detta. Det var ju därför jag tyckte att du moraliserade lite i onödan. Om det nu är så som du säger så är det såklart bra att du talat klarspråk så som du gjort i tråden.

Till mitt försvar så tycks det mig veterligen inte vara helt ovanligt att vänner ställer upp som kontaktpersoner, och därför hade jag lite svårt att föreställa mig att det skulle finnas regler om hur mycket man får träffas när man är kontaktperson och brukare (men naturligtvis att det fanns regler för hur mycket tid man kan ersättas för). Och då verkar det ju heller inte vara en bra idé att ha en vän som kontaktperson, bl a för att situationen då blir sådan att vännen inte riktigt kan agera som en vän medans hen är kontaktperson. Frågan är om handläggare avråder från att ta en vän som kontaktperson, eller om dom rentav uppmuntrar till detta?
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 12:47:56

Micke skrev:Det är troligtvis så som du säger Batte, du verkar ha koll på detta. Men när du skrev dina inlägg tidigare i tråden så tyckte iaf jag att det framstod som att du skrev efter vad du själv tyckte i frågan, och inte efter vad du faktiskt verkar veta angående detta. Det var ju därför jag tyckte att du moraliserade lite i onödan. Om det nu är så som du säger så är det såklart bra att du talat klarspråk så som du gjort i tråden.

Till mitt försvar så tycks det mig veterligen inte vara helt ovanligt att vänner ställer upp som kontaktpersoner, och därför hade jag lite svårt att föreställa mig att det skulle finnas regler om hur mycket man får träffas när man är kontaktperson och brukare (men naturligtvis att det fanns regler för hur mycket tid man kan ersättas för). Och då verkar det ju heller inte vara en bra idé att ha en vän som kontaktperson, bl a för att situationen då blir sådan att vännen inte riktigt kan agera som en vän medans hen är kontaktperson. Frågan är om handläggare avråder från att ta en vän som kontaktperson, eller om dom rentav uppmuntrar till detta?
Som de fleste vel gjør, skriver jeg vel både fakta med og uten kilde, egne logiske tankerekker og slutninger og rent av meninger. Forsøker å få frem hva som er hva, noen ganger mer vellykket enn andre. I de fall jeg blir spurt om min mening/mitt synspunkt gir jeg ofte den, i det minste som en del av svaret.

Ja, det hadde vært interessant å vite hva saksbehandlerne eller kommunens anbefalinger og styringsdokumenter sier om saken og hva intensjonen med ytelsen er.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-06 13:54:05

Micke skrev:Men när du skrev dina inlägg tidigare i tråden så tyckte iaf jag att det framstod som att du skrev efter vad du själv tyckte i frågan, och inte efter vad du faktiskt verkar veta angående detta.

Ursäkta, men vill lägga till en sista bit, apropå det där.

Ja, det var så jag också uppfattade det, eftersom det bl.a. hänvisades till personlig uppfattning om etik/moral.

Pratar man i själva verket om regelverk mm, så är det bra att säga det och ange källa.
I det här fallet i synnerhet, eftersom författaren lever i ett annat land, som förvisso är likt Sverige när det gäller sånt, men inte identisk.

Mtp trådstartens
Melissa skrev:Någon här som har haft/har kontaktperson? För och nackdelar?

utvecklades också tråden på ett lite förvirrande sätt tyckte jag, känns som att alla inte riktigt pratat om samma sak.

Jag hade varit intresserad av att höra mer just från dem som faktiskt har/har haft en kontaktperson, eftersom det som sagt kan bli aktuellt för mig.

Jaja, nog om detta.
Hoppas er diskussion blir givande för alla parter. :-)Happy
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-06 14:37:22

Hallo i luken... Det er ikke bare ett spørsmål i startinnlegget. Det er et helt innlegg... Dette står i startinnlegget. Dette er hva jeg startet med å svare på:
Melissa skrev:Jag var den enda som besökte henne och satt hos henne varje kväll. När jag berättade detta för SoL/LSS handläggaren, (sökte dock handläggaren för annat ärende)så fick jag veta att det inte räknades i "arbetstimmar". Detta brydde jag mig mindre om och jag gav till svar: Man lämnar väl ändå inte bara en "vän" i sticket, som inte har någon annan än mig och som dessutom var nära och dö flera ggr? Hur kan ni påtala att en kontaktperson ska fungera som en "vän" om man inte ska agera som en sådan? Då blev det tyst i luren.

Jag gör uppenbarligen mer än man "får" göra men jag greppar verkligen inte hur de tänker?
Bara för att man är en "betald" vän ska man väl finnas till hands oavsett? Kväll som helg eller när helst "vännen" bara behöver prata av sig en stund, Hur resonerar ni?


TS spør deretter om hva jeg anser:
Melissa skrev:Intressanta infallsvinklar. Men man behöver ju inte se det som ett jobb även om det räknas som ett, eller? Anser ni det är olämpligt att exempelvis arbeta som personlig assistent och samtidigt vara nära/god vän med brukaren alltså? Eller umgås med ens kolleger privat? Vart går gränsen? Är det skillnad bara för att fokus ligger på brukarens behov?

Da svarer jeg omkring hva jeg anser.

Forstår ikke hva som er uklart med dette. Vi har en samtale basert på startinnlegget og jeg svarer på spørsmål. Jeg kommer med forskjellige typer setninger. Min forklaringer på skillet mellom venn og kontaktperson er som et svar på startinnlegget, min mening når jeg blir spurt om den.

Les tråden fra starten av er min oppfordring. Prøv å se helheten er min oppfordring. Jeg anser at man ikke kan skrive "jeg anser at" eller linker til kilde etter hver eneste setning. Min observasjon (uten kilde) er at teksten blir annerledes enn om man ikke gjør det. Jeg føler at teksten blir dårligere og utydeligere av det. Jeg har ingen kilde på dette, så det er basert på min logikk. Konklusjonen jeg gjør basert på mine observasjoner og opplevelser er at jeg dropper å definere helt tydelig i hver setning om det er logikk, fakta med kilde, meninger eller annet. Basert på min personlige erfaring (uten kilde) har jeg observert, tenkt og konkludert med at man kan spørre dersom det er uklart. F.eks. spørre om jeg har en kilde eller om jeg skriver hva jeg anser når jeg svarer på et spørsmål om hva jeg anser og ikke har definert en kilde.

Selvfølgelig, om det noen steder er uklart hvilken logikk jeg følger eller hvilken kilde jeg har eller om noe er min mening og hva grunnlaget er - se først på konteksten og spør meg gjerne om det fortsatt er uklart.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Micke » 2019-07-06 20:00:32

Fabela skrev:Jag hade varit intresserad av att höra mer just från dem som faktiskt har/har haft en kontaktperson, eftersom det som sagt kan bli aktuellt för mig.


Det finns en del andra trådar om kontaktpersoner:

ni-har-som-har-kontaktperson-hur-kanner-ni-t52972.html?hilit=kontaktperson

post1514211.html?hilit=kontaktperson#p1514211
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Kontaktperson

Inläggav Fabela » 2019-07-07 4:58:55

Batte skrev:Hallo i luken...
Hej på dig du.
Det er ikke bare ett spørsmål i startinnlegget.
Exakt.
TS spør deretter om hva jeg anser:
Hon skrev:
Melissa skrev:/.../ Anser ni /.../

Det får räcka som svar, annars blir det bara mer tjafs igen.


Micke skrev:Det finns en del andra trådar om kontaktpersoner

Tack, jag vet. Men den här tråden har andra frågeställningar.
Fabela
 
Inlägg: 6506
Anslöt: 2013-12-08

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-07 12:58:18

Fabela skrev:
Batte skrev:Det er ikke bare ett spørsmål i startinnlegget.
Exakt.
Eksakt. Man er ikke forpliktet til å svare på alt og velger hva man svarer på.

Fabela skrev:
Batte skrev:TS spør deretter om hva jeg anser:
Hon skrev:
Melissa skrev:/.../ Anser ni /.../

Det får räcka som svar, annars blir det bara mer tjafs igen.
Eksakt. ShakItOut og jeg svarte TS. TS kommenterte våre svar og fulgte opp med å spørre "Anser ni...". Jeg er en del av "ni", ergo hun spurte meg.

--

Oppfordrer deg til å lese tråden og svare TS istedenfor å kverulere og dra dette OT.

Jeg er veldig lei meg. Tidligere har du etter såkalt "tjafs" opprettet tråder og skrevet om meg og diskutert meg og mine innlegg på en måte som kan lede andre til å tro at jeg har gjort noe galt. Dette har gjort meg trist, oppgitt, urolig og gitt meg angst for at noen skal tro dårlig om meg for noe jeg ikke har gjort som resultat av din fremstilling. Jeg blir også lei meg fordi jeg må gå OT for å forsvare meg selv i en diskusjon jeg ikke vil ha.

Jeg er redd for at du skal gjøre det samme igjen. Det som gir meg den dårligste følelsen er at det kjennes som at jeg ender med skylden, blir beskyldt for tjafs eller OT når jeg forsøker å forsvare meg. Jeg blir faktisk veldig, veldig lei meg. Jeg håper virkelig folk generelt her kan lese dialogene selv og tenke selv.

Denne gangen kan du la være å opprette en tråd for å diskutere samtalen med meg eller meg med andre. Jeg er lei av det der. Jeg føler meg svak og forsvarsløs. Føles som jeg har et jaktlag etter meg. Jeg blir lei meg og føler meg syk av det. Det virker kanskje som at jeg overreagerer i denne tråden, men jeg har grunnlag fra tidligere og har fått nok.

Diskuter sak med meg og la meg ellers være i fred!
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-07 21:34:06

Batte skrev:Får du treffe brukeren uten lønn ut over de avtalte timene i uken?

Det er vel her jeg har forsøkt å svare deg på hva saksbehandleren mener. Du er en kontaktperson. En kontaktperson treffer brukeren for kontraktert eller avtalt tid eller aktivitet i løpet av en uke, som støtte i sosialisering eller lignende. En kontaktperson er altså ikke en venn, men følger en kontrakt eller arbeider i tråd med de timer i uken brukeren har fått bevilget. Tjenesten innebærer ikke at man skal stille opp til enhver tid slik en venn, en pårørende eller et medmenneske ville gjort. Man skal agere som en venn eller støtteperson i avtalte tidsrom.



Jag träffar/hjälper henne fler timmar än vad avtalet avser men jag umgås mer än gärna med henne oavsett. Jag umgås inte med henne på grund av att jag har detta uppdrag. Jag hade stöttat/hjälpt henne i alla fall. Enligt handläggaren ska man agera som en vän. Ser man inte brukaren som en sådan anser jag att man utnyttjar situationen bara för att få extra mynt i fickan och det är för mig otänkbart att man ens kan ha den inställningen som du hävdar.


Batte: På nettsidene som handler om å bli kontaktperson står det at man får en skattepliktig inntekt, stemmer ikke dette lenger altså? Om "kontaktperson" nå i praksis betyr lommepenger til mennesker som har ønske om å oppleve flere aktiviteter er det kanskje noe annet.

Ingen aning och det är inte relevant. Tror du att pengarna du blir tilldelad som kontaktperson skulle vara till dig själv? I sådana fall har du fel. Det ska gå till brukaren. Precis som barnbidrag.

Batte: Man er kontaktperson, et oppdrag som ledsager hvor man agerer som venn til avtalte tider. Dette er hva som ligger i kontaktpersonoppdraget. Dette er nok også hva saksbehandleren forsøkte å formidle til deg at brukerens vedtak innebærer. De betaler ikke for å stille opp som venn, for man er kontaktperson.

Om jeg sier jeg er kontaktperson og gjør det som ligger i beskrivelsen av hva en kontaktperson gjør, det synes jeg er både rett og rimelig.


Vi har en familierelasjon. Nei, jeg vil ikke tjene en slant på å stille opp, for vi har allerede en etablert relasjon. Om du inte ser vederbörande som vän anser jag inte du borde bli kontaktpersonen men det är bara min personliga åsikt.

Jag vet mycket väl vad handläggaren menar och missförstår inte. Om du läser på om kontaktperson så ska man agera som en vän, även om det är på schemalagda timmar kan man likväl umgås utanför dessa, som en vän ska göra. Det jag ifrågasätter är att de kan kalla det "vän" när man likväl inte ska agera som en sådan. Du får ju en slant som kontaktperson för att kunna hitta på aktiviteter med denne. För mig är det detsamma som att "ställa upp". Din uppfattning ser inte jag alls som "rätt och rimligt", för mig blir det falskt. Jag ser det inte som att jag tar betalt för att vara hennes vän. Däremot ser jag det som hjälp/stöd till aktiviteter för att hon ska komma ut.

Batte: Hva jeg svarer om jeg finner en å være kontaktperson for, avhenger selvsagt av personen. Min motivasjon for å vurdere å bli kontaktperson er at jeg har glede av å bidra med for rett person og at jeg har lyst til å være der for noen som trenger min støtte, mitt selskap etc.

För mig låter din tankegång så här: "jag ställer bara upp som sällskap om jag får betalt, annars stöttar jag dig inte, jag vill bara tjäna en slant för att du ska få mitt stöd men innerst inne bryr jag mig inte, är inte ens din vän. Självklart får du ha vilken inställning du vill men jag anser inte att den är lämpad till detta uppdrag överhuvudtaget. Med detta sagt är det bara din inställning jag reagerar på, har alltså inget emot dig. :-)Happy
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-07 21:45:56

Micke skrev:Det är troligtvis så som du säger Batte, du verkar ha koll på detta. Men när du skrev dina inlägg tidigare i tråden så tyckte iaf jag att det framstod som att du skrev efter vad du själv tyckte i frågan, och inte efter vad du faktiskt verkar veta angående detta. Det var ju därför jag tyckte att du moraliserade lite i onödan. Om det nu är så som du säger så är det såklart bra att du talat klarspråk så som du gjort i tråden.

Till mitt försvar så tycks det mig veterligen inte vara helt ovanligt att vänner ställer upp som kontaktpersoner, och därför hade jag lite svårt att föreställa mig att det skulle finnas regler om hur mycket man får träffas när man är kontaktperson och brukare (men naturligtvis att det fanns regler för hur mycket tid man kan ersättas för). Och då verkar det ju heller inte vara en bra idé att ha en vän som kontaktperson, bl a för att situationen då blir sådan att vännen inte riktigt kan agera som en vän medans hen är kontaktperson. Frågan är om handläggare avråder från att ta en vän som kontaktperson, eller om dom rentav uppmuntrar till detta?


Handläggaren kom själv med förslaget om jag kunde tänka mig vara kontaktperson åt min vän på grund av att vi känner varandra utan och innan och dels för att hon känner sig trygg med mig. I sådana fall borde ju inte frågeställningen ens ha ställts från början om handläggaren var "orolig" för att jag umgicks mer med henne än vad som är avtalat på papper. För skojs skull ringde jag upp handläggaren igår och hon ansåg tydligen också att det egentligen är dåligt formulerat, antingen ska man agera som en riktig vän ska göra eller ska man enbart vara en kontaktperson och enbart följa tidsschemat som innebär att inte ha någon kontakt alls utöver det.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-07 22:05:32

Batte skrev:
Fabela skrev:
Batte skrev:Det er ikke bare ett spørsmål i startinnlegget.
Exakt.
Eksakt. Man er ikke forpliktet til å svare på alt og velger hva man svarer på.

Fabela skrev:
Batte skrev:TS spør deretter om hva jeg anser:
Hon skrev:
Melissa skrev:/.../ Anser ni /.../

Det får räcka som svar, annars blir det bara mer tjafs igen.
Eksakt. ShakItOut og jeg svarte TS. TS kommenterte våre svar og fulgte opp med å spørre "Anser ni...". Jeg er en del av "ni", ergo hun spurte meg.

--

Oppfordrer deg til å lese tråden og svare TS istedenfor å kverulere og dra dette OT.

Jeg er veldig lei meg. Tidligere har du etter såkalt "tjafs" opprettet tråder og skrevet om meg og diskutert meg og mine innlegg på en måte som kan lede andre til å tro at jeg har gjort noe galt. Dette har gjort meg trist, oppgitt, urolig og gitt meg angst for at noen skal tro dårlig om meg for noe jeg ikke har gjort som resultat av din fremstilling. Jeg blir også lei meg fordi jeg må gå OT for å forsvare meg selv i en diskusjon jeg ikke vil ha.

Jeg er redd for at du skal gjøre det samme igjen. Det som gir meg den dårligste følelsen er at det kjennes som at jeg ender med skylden, blir beskyldt for tjafs eller OT når jeg forsøker å forsvare meg. Jeg blir faktisk veldig, veldig lei meg. Jeg håper virkelig folk generelt her kan lese dialogene selv og tenke selv.

Denne gangen kan du la være å opprette en tråd for å diskutere samtalen med meg eller meg med andre. Jeg er lei av det der. Jeg føler meg svak og forsvarsløs. Føles som jeg har et jaktlag etter meg. Jeg blir lei meg og føler meg syk av det. Det virker kanskje som at jeg overreagerer i denne tråden, men jeg har grunnlag fra tidligere og har fått nok.

Diskuter sak med meg og la meg ellers være i fred!


Nu vill jag inte att tråden ska hamna i en tråkig situation. Tycker vi ger varandra en :-)Hug istället. Det är väldigt trevligt med meningsutbyte men vill gärna att vi bevarar "husfriden". Det blir mycket mer angenämt för alla då. Kan vi inte försöka komma överens om det? :-)Happy

"Melissa skrev:
/.../ Anser ni /.../ "

Vet dock inte riktigt hur man skulle säga, men "ni" menar jag ni medlemmar som är här på hela forumet. Kanske blev det konstigt. Förlåt i så fall.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-07 22:13:55

Melissa skrev:Jag träffar/hjälper henne fler timmar än vad avtalet avser men jag umgås mer än gärna med henne oavsett. Jag umgås inte med henne på grund av att jag har detta uppdrag. Jag hade stöttat/hjälpt henne i alla fall. Enligt handläggaren ska man agera som en vän. Ser man inte brukaren som en sådan anser jag att man utnyttjar situationen bara för att få extra mynt i fickan och det är för mig otänkbart att man ens kan ha den inställningen som du hävdar.
Ja, det står agere som. Agere som, ikke være. Det er en forskjell der.

Melissa skrev:Ingen aning och det är inte relevant. Tror du att pengarna du blir tilldelad som kontaktperson skulle vara till dig själv? I sådana fall har du fel. Det ska gå till brukaren. Precis som barnbidrag.
Jaha, kanskje du har en kilde hvor det står at arvode skal gå til brukeren da?

Batte skrev:Vi har en familierelasjon. Nei, jeg vil ikke tjene en slant på å stille opp, for vi har allerede en etablert relasjon.
Melissa skrev:Om du inte ser vederbörande som vän anser jag inte du borde bli kontaktpersonen men det är bara min personliga åsikt.
Jeg skal ikke bli kontaktperson for vedkommende, fordi jeg hjelper vedkommende uten å få penger.

Du synes man skal være venn for å være kontaktperson og det er din fulle rett. Om du vil se hva brukere selv mener, kan du lese i linkene Micke delte.

Melissa skrev:Om du läser på om kontaktperson så ska man agera som en vän, även om det är på schemalagda timmar kan man likväl umgås utanför dessa, som en vän ska göra.
Ikke i følge din saksbehandler, eller?

Melissa skrev:Batte: Hva jeg svarer om jeg finner en å være kontaktperson for, avhenger selvsagt av personen. Min motivasjon for å vurdere å bli kontaktperson er at jeg har glede av å bidra med for rett person og at jeg har lyst til å være der for noen som trenger min støtte, mitt selskap etc.

För mig låter din tankegång så här: "jag ställer bara upp som sällskap om jag får betalt, annars stöttar jag dig inte, jag vill bara tjäna en slant för att du ska få mitt stöd men innerst inne bryr jag mig inte, är inte ens din vän. Självklart får du ha vilken inställning du vill men jag anser inte att den är lämpad till detta uppdrag överhuvudtaget. Med detta sagt är det bara din inställning jag reagerar på, har alltså inget emot dig.

Jeg stiller opp for noen jeg kjenner uten å be om en krone selv om jeg trolig kunne fått det. Jeg har også stilt opp med noe lignende frivillig for å hjelpe fremmede med det sosiale. Jeg stiller opp gratis dersom vennene mine trenger det. Jeg stiller opp gratis dersom en fremmed trenger det. I tillegg vurderer jeg å bli "kontaktperson" for noen som ønsker det, fordi jeg føler jeg har noe å by på og fordi jeg tror det kan være givende. Hva er falskt med dette? Jeg forstår virkelig ikke.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-07 22:18:41

Melissa skrev:För skojs skull ringde jag upp handläggaren igår och hon ansåg tydligen också att det egentligen är dåligt formulerat, antingen ska man agera som en riktig vän ska göra eller ska man enbart vara en kontaktperson och enbart följa tidsschemat som innebär att inte ha någon kontakt alls utöver det.
Hva var det hun anså var dårlig formulert? Mente hun at man skal få arvode for alle timer om man er en riktig venn eller bare hvis man følger skjemaet som kontaktperson?
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Batte » 2019-07-07 22:22:04

Melissa skrev:"Melissa skrev:
/.../ Anser ni /.../ "
Vet dock inte riktigt hur man skulle säga, men "ni" menar jag ni medlemmar som är här på hela forumet. Kanske blev det konstigt. Förlåt i så fall.

Jeg er uansett en av "ni" så det er ikke noe jeg henger meg opp i. :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Kontaktperson

Inläggav Micke » 2019-07-07 23:21:32

Melissa skrev:Tror du att pengarna du blir tilldelad som kontaktperson skulle vara till dig själv? I sådana fall har du fel. Det ska gå till brukaren. Precis som barnbidrag.

Det här måste du fått om bakfoten. Vi är många här som har eller har haft kontaktperson, jag själv bl a, och jag tvivlar på att särskilt många utav oss om ens någon känner igen detta.

Vid ett uppdrag utgår ersättning. Ersättningens storlek beror på uppdragets svårigheter och hur ofta man träffas. Den är uppdelad i två delar, en omkostnadsdel som är skattefri och en arvodesdel som beskattas.

Omkostnaden ska täcka de merkostnader som uppdraget medför. Omkostnadsersättningen är varken sjukpenninggrundande eller pensionsgrundande. Man får göra avdrag i sin deklaration för den del av omkostnadsersättningen som överstiger 5 000 kronor.

Arvodet är lön för det uppdrag du utför och är skattepliktigt. Arvodesersättningen är sjukpenninggrundande och pensionsgrundande, men berättigar inte till tjänstepension. Uppdraget berättigar inte heller till A-kassa, semesterlön eller semesterersättning.


källa:
https://www.familjehemmet.se/du-behoevs ... aktperson/

Ens lön förfogar man ju över som man själv vill.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-08 0:06:26

Batte: Ja, det står agere som. Agere som, ikke være. Det er en forskjell der.

För mig är det detsamma, agera/vara en vän.

Batte: Jaha, kanskje du har en kilde hvor det står at arvode skal gå til brukeren da?

Nej, de är handläggaren som har berättat detta för mig. Jag förstår dock inte varför detta är relevant och vad det har för betydelse? Jag har inte ens tänkt i de banorna alls. Vet inte hur det föreligger i andra kommuner eller länder men jag får cirka 1500 kronor i månaden och mig veterligen skattefritt. Dessa pengar ska (enligt handläggaren) gå till div aktiviteter så som exempelvis, ut och fika, gå till badhuset, till gym, eller spela padel.:mrgreen: Och detta är för att hon ska komma ut, för att slippa sitta ensam 24/7.

Batte: Jeg skal ikke bli kontaktperson for vedkommende, fordi jeg hjelper vedkommende uten å få penger. Du synes man skal være venn for å være kontaktperson og det er din fulle rett. Om du vil se hva brukere selv mener, kan du lese i linkene Micke delte.

Jag trodde du menade att du ville bli kontaktperson till denne du pratade om. Jag vet vad en kontaktperson är, jag anser bara det är tokigt att benämna det "vän" när man inte ska vara/agera som en sådan.

Batte: Ikke i følge din saksbehandler, eller? Vad menar du? Förklara gärna. :-)Happy

Batte: Jeg stiller opp for noen jeg kjenner uten å be om en krone selv om jeg trolig kunne fått det. Jeg har også stilt opp med noe lignende frivillig for å hjelpe fremmede med det sosiale. Jeg stiller opp gratis dersom vennene mine trenger det. Jeg stiller opp gratis dersom en fremmed trenger det. I tillegg vurderer jeg å bli "kontaktperson" for noen som ønsker det, fordi jeg føler jeg har noe å by på og fordi jeg tror det kan være givende. Hva er falskt med dette? Jeg forstår virkelig ikke.

Det är väl just att du bortser helt från "vändelen" som jag tycker är underlig. Att brukaren bara existerar i dina ögon så länge du får betalt. Jag tror vi kan enas om att vara oeniga kring detta. :mrgreen: Jag tycker som skrivits att man bör också ha ett varmt hjärta och bry sig oavsett. En sann vän finns där och ställer upp oavsett pengar i världen. Jag tog inte detta uppdrag för att endast vara det ena eller det andra.

Kan berätta om en incident som hände för ett par år sedan. Träffade på en annan tjej som också var kontaktperson. Hon och brukaren umgicks enbart efter tidsramen. Inget mer. I cirka 2 månader var allt frid och fröjd men snart började brukaren märka att kontaktpersonen inte "brydde sig" längre. Kontaktpersonen pratade knappt med brukaren och träffarna mattades allt mer av. Samtalen de hade förut var som bortblåsta. Brukaren förstod att något kändes fel och blev ofantligt ledsen och sårad när detta uppdagades. Jag säger absolut inte att du är sådan. Men vill få dig att förstå hur tokigt det kan bli om man inte har någon som helst vänrelation, att man faktiskt också visar att man bryr sig betyder extremt mycket för brukaren, även utan schema.

Batte: Hva var det hun anså var dårlig formulert? Mente hun at man skal få arvode for alle timer om man er en riktig venn eller bare hvis man følger skjemaet som kontaktperson?

Nej, hon ansåg bara att benämningen "vän" egentligen inte skulle anges i avtalet. Handläggaren höll med om det här: Är man en sann vän lämnar man ju inte vederbörande vind för våg i ett döende tillstånd även om det händer "utanför" tidsramen. Att man kan ringa varandra när helst man behöver prata, umgås när man vill, handläggaren sa i efterföljd: Det är just sådant en vän gör. Att bara vara en vän på bestämd tid är ju rätt underligt definierat. Jag förstår inte varför pengarna betyder så mycket för dig Batte. Det har inte med de och göra överhuvudtaget. Jag och handläggaren diskuterade inte ens det. Jag vet inte hur jag ska bättre förklara för dig hur jag menar. :(

Batte: Jeg er uansett en av "ni" så det er ikke noe jeg henger meg opp i.
Skönt att höra, tack! :D
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Kontaktperson

Inläggav Melissa » 2019-07-08 0:15:06

Micke skrev:
Melissa skrev:Tror du att pengarna du blir tilldelad som kontaktperson skulle vara till dig själv? I sådana fall har du fel. Det ska gå till brukaren. Precis som barnbidrag.


Micke: Det här måste du fått om bakfoten. Vi är många här som har eller har haft kontaktperson, jag själv bl a, och jag tvivlar på att särskilt många utav oss om ens någon känner igen detta.


Nej, jag har inte fått det om bakfoten. Pengarna ska gå till brukarens aktiviteter. Ingenting annat. Vad ni känner till kan jag inte yttra mig om.
Melissa
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2019-06-22

Återgå till Aspergare och vården



Logga in