Hur hantera överstimulation?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-05-17 21:11:17

Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Ha det bra forum medlemmar. :-)154 :-)154 :-)154
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Re: Hur hantera överstimulation?

Inläggav popruta » 2019-05-18 12:27:14

Se till att undvika intryck?

Göm dig i ett mörkt och tyst utrymme ett tag. :)

Och när du måste lämna utrymmet kan du ju t.ex ha solglasögon och hörselskydd på dig för att slippa lite intryck.
popruta
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2019-01-25

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Daglig_Kamp » 2019-05-18 13:17:21

Kentarou skrev:Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Ha det bra forum medlemmar. :-)154 :-)154 :-)154



Jag tycker bestämt att det låter som att ni absolut är inom ramarna för "Autism Spektrum Tillstånd" som det numera ska heta... ni säger att det inte är så, men jag undrar om ni har gjort en utredning...?

Viktigast för mig när det kommer till att hantera det hela är att ha någonstans tryggt och bra att gå hem till. Där det är tyst och stilla och fridfullt och hemtrevligt...

Sen, som den andra personen sa... hörlurar som stänger ut ljud, nånting att lyssna på som funkar för dig, solglasögon, kanske hatt... alla dessa hjälper mycket känsliga människor som oss att klara av att gå ut. Sen, så tycker jag att det är underbart att kunna köra själv, om man har körkort, och slippa kommunaltrafiken.

Djurvänner kan också vara ett bra stöd. :-)Happy
Daglig_Kamp
 
Inlägg: 41
Anslöt: 2019-05-16
Ort: Nånstans i Sverige

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-05-18 17:22:21

Daglig_Kamp skrev:
Kentarou skrev:Hej medlemmar på detta forum, jag har inte autism men jag söker endast eran kunskap för att vi kanske har liknade symtom, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal. Det är dock inte problemet som jag söker svar på. Det är nämligen så att jag blir lätt överstimulerad av sinnesintryck, det kan leda till suicidtankar, depression eller mentaltrötthet. Om jag har förstått det rätt så är det ganska vanliga symtom till autism även om inte autism är definierat så i manualerna. Så jag skulle uppskatta ifall ni vet om var man kan lära sig kunskap eller hur man kan hantera det.

Ha det bra forum medlemmar. :-)154 :-)154 :-)154



Jag tycker bestämt att det låter som att ni absolut är inom ramarna för "Autism Spektrum Tillstånd" som det numera ska heta... ni säger att det inte är så, men jag undrar om ni har gjort en utredning...?

Viktigast för mig när det kommer till att hantera det hela är att ha någonstans tryggt och bra att gå hem till. Där det är tyst och stilla och fridfullt och hemtrevligt...

Sen, som den andra personen sa... hörlurar som stänger ut ljud, nånting att lyssna på som funkar för dig, solglasögon, kanske hatt... alla dessa hjälper mycket känsliga människor som oss att klara av att gå ut. Sen, så tycker jag att det är underbart att kunna köra själv, om man har körkort, och slippa kommunaltrafiken.

Djurvänner kan också vara ett bra stöd. :-)Happy


Tack för era svar,jag gjorde en neuropsykiatriskt utredning på mitten av nittiotalet. Jag ska nog testa att ha ett husdjur, vilket bra tips. Tyvärr är inte mitt hem så bra ljudisolerat men jag brukar använda mina bose hörlurar. Jag har tyvärr inte ekonomiska möjligheter att ha körkort och bil. :-)154
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav slackern » 2019-07-01 14:42:12

Enligt nya DSM-5 så är det ett utav kriterierna i autism diagnosen, men för den skull behövs det inte för att få en diagnos.

4. Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen (t ex verkar vara okänslig för smärta/värme/kyla, reagerar starkt på specifika ljud eller ytstrukturer, vidrör eller luktar påfallande överdrivet på föremål, visuellt fascinerad av ljus eller rörelse).


http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism

Det skulle jag säga är mitt största problem inom diagnosen.
slackern
 
Inlägg: 43690
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur hantera överstimulation?

Inläggav nano » 2019-07-01 19:03:16

Kentarou skrev:, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal.

Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-01 19:33:11

nano skrev:
Kentarou skrev:, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal.

Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.


Jag kan kommunicera med talsyntes men även utan som nu på detta forumet, talsyntes är en ganska gammal program så det finns nog nya sätt att lösa de problemen. Det finns även sådana tavlor med symboler som man kan använda.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav nano » 2019-07-01 19:39:32

Ok, syftade nog lite fel, undrade om du inte talar med munnen alls?
Uppenbarligen kan du skriva och läsa :)
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-01 20:23:48

nano skrev:Ok, syftade nog lite fel, undrade om du inte talar med munnen alls?
Uppenbarligen kan du skriva och läsa :)


Jag vet inte hur väl jag talar, vi kan prata någon dag. Skicka PM så kan du få kontakt uppgifter som skype eller discord.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-01 23:44:51

nano skrev:
Kentarou skrev:, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal.

Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.


Det finns personer som har ett språk men ändå inte kan tala, man burkar säga att talet sitter i Broca området och språket sitter i Wernickes, Så det finns de med perfekt uttal men nersätt språkförmåga men ofta så hänger det ihop. Alla förmågor handlar om genetik och erfarenhet.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-01 23:51:42

slackern skrev:Enligt nya DSM-5 så är det ett utav kriterierna i autism diagnosen, men för den skull behövs det inte för att få en diagnos.

4. Hyper- eller hyporeaktiv vid sensorisk stimulering, eller säreget intresse för sensoriska aspekter av omgivningen (t ex verkar vara okänslig för smärta/värme/kyla, reagerar starkt på specifika ljud eller ytstrukturer, vidrör eller luktar påfallande överdrivet på föremål, visuellt fascinerad av ljus eller rörelse).


http://habilitering.se/om-autismspektru ... ier-autism

Det skulle jag säga är mitt största problem inom diagnosen.


Förlåt om jag svarade sent, enligt min uppfattning (jag är lekman) så finns det en stor samsjukhet mellan autism och sensory processing disorder. Det betyder att alla har inte båda men det ökar sannolikheten. Sensory processing disorder kan man också få av hjärnskada. Tack för din tid att hitta källan.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Vildsvin » 2019-07-02 3:23:01

Kentarou skrev:
nano skrev:
Kentarou skrev:, det var så att av någon anledning så utvecklade jag aldrig något tal.

Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.


Det finns personer som har ett språk men ändå inte kan tala, man burkar säga att talet sitter i Broca området och språket sitter i Wernickes, Så det finns de med perfekt uttal men nersätt språkförmåga men ofta så hänger det ihop. Alla förmågor handlar om genetik och erfarenhet.


Wernickes area behövs för att förstå språket. En skada där gör det alltså även svårt att förstå ens eget tal. Resultatet blir att personen svamlar mycket och det är svårt för omgivningen att förstå vad personen vill ha sagt.


Motsvarande Brocas area i den icke dominanta hjärnhalvan producerar lämplig känslomässig betoning på orden och motsvarande Wernickes area är nödvändig för att kunna förstå ord som kan betyda flera saker och avgöra vilken tolkning som är lämplig i situationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke%27s_area
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-02 4:17:34

Vildsvin skrev:
Kentarou skrev:
nano skrev:Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.


Det finns personer som har ett språk men ändå inte kan tala, man burkar säga att talet sitter i Broca området och språket sitter i Wernickes, Så det finns de med perfekt uttal men nersätt språkförmåga men ofta så hänger det ihop. Alla förmågor handlar om genetik och erfarenhet.


Wernickes area behövs för att förstå språket. En skada där gör det alltså även svårt att förstå ens eget tal. Resultatet blir att personen svamlar mycket och det är svårt för omgivningen att förstå vad personen vill ha sagt.


Motsvarande Brocas area i den icke dominanta hjärnhalvan producerar lämplig känslomässig betoning på orden och motsvarande Wernickes area är nödvändig för att kunna förstå ord som kan betyda flera saker och avgöra vilken tolkning som är lämplig i situationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke%27s_area


Tack för feedbacken :D
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav antonius » 2019-07-02 15:46:24

en del ruskar tupp frenetiskt, själv sätter jag mig bara ner och väntar, tills anfallet gått över
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur hantera överstimulation?

Inläggav kiddie » 2019-07-02 17:45:26

Mm, tal och språk är ju skilda saker. Jag har inget bra tal även om jag lyckats dölja det hela mitt liv. Däremot kommer det fram vid läsning då jag enbart kan ta till mig språk när jag läser tyst, kan inte läsa högt. När jag gick på engelska på ABF bad jag att bara få läsa korta stycken. Ibland blev jag manad att läsa ett stycke till och var helt jävla psykiskt utmattad efter det. :( En del tror att man kan träna upp ALLT...

Det är självklart stressande om man inte kan varva ner i sitt eget hem. Jag har supertur som INTE är ljudkänslig. Så oberoende av om det är tyst hemma eller inte så är det min trygga punkt. Jag lyckas på något vis skjuta stressen från alla intryck framåt. På kvällen så sätter jag mig och mentalt går igenom min dag. Så att jag på något vis hinner med att tänka på de sakerna jag inte hann med medan det begav sig. Det funkar nog inte för alla, men andra kanske har egna tips. Får jag inte varva ner på kvällen så mår jag vanvettigt dåligt sedan. Får extrema mardrömmar och vaknar och har bara gröt i huvudet och kan inte fungera.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur hantera överstimulation?

Inläggav kattson » 2019-07-02 20:32:48

Jag är inte så direkt "överkänslig".
Jag tappar balansen helt om jag går förbi en jetmotor, lufttrycksborr eller vinkelslip, svimmade när jag va 5 år å grannen borrade med betongborr.
Men jag ogillar verkligen allt vad klibb är, bli svettig, jordnötssmör i håret(fråga inte), lera/smuts.
Jag har lärt mig uppskatta baka, laga mat odyl där man får komma i kontakt med råvarorna med händerna dock.

Lukter och smaker har varit binärt för mig i mångt om mycket, klarar verkligen inte av vissa saker (urin i gränd, gammal mat, osv), kräks typ.

Viss musik klarar jag inte av helt, "gör ont" i öronen, men antar det mest är inlärning.
När hiphop först kom klarade jag det inte alls, utan var mer skrikiga gitarrer och skrikiga sångare som gällde, nu älskar jag hiphop och klarar knappt av skrikiga gitarrer längre.

Ljud vid sova är stort problem för jag redan från början har ganska svårt att somna. Minns jag körde ut katten en gång för han låg i fotändan och andades tungt :)
Sen fick jag ångest och hämtade honom, då låg han och kurrade i 35 minuter istället precis brevid örat :)
kattson
 
Inlägg: 279
Anslöt: 2019-06-30
Ort: Stockholm

Hur hantera överstimulation?

Inläggav sussi83 » 2019-07-02 20:46:02

Vildsvin skrev:
Kentarou skrev:
nano skrev:Förstår jag rätt om jag tror att du inte pratar alls?
Lite festligt spontant, har tänkt en del om hur man skulle kunna kommunicera med datorprogram utan talsyntes.


Lite OT, men med tanke på språk och tysthet ”förlorat tal”.
Det finns personer som har ett språk men ändå inte kan tala, man burkar säga att talet sitter i Broca området och språket sitter i Wernickes, Så det finns de med perfekt uttal men nersätt språkförmåga men ofta så hänger det ihop. Alla förmågor handlar om genetik och erfarenhet.


Wernickes area behövs för att förstå språket. En skada där gör det alltså även svårt att förstå ens eget tal. Resultatet blir att personen svamlar mycket och det är svårt för omgivningen att förstå vad personen vill ha sagt.


Motsvarande Brocas area i den icke dominanta hjärnhalvan producerar lämplig känslomässig betoning på orden och motsvarande Wernickes area är nödvändig för att kunna förstå ord som kan betyda flera saker och avgöra vilken tolkning som är lämplig i situationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke%27s_area


Personer med NPF kan ha sk språkstörning också man vet vad man vill säga men kan inte formulera orden så bra och därför avstår många att prata så mycket. Kanske hänger ihop med det du beskrev?
Personerna kan uppfattas som oartiga och väldigt missanpassade pga detta men det är något man kan få hjälp med från en logoped vad jag förstår.
Man kanske bara säker slutet av en mening man tänkt säga, missar led i sitt resonemang så de blir svårare för andra att förstå eller helt enkelt inte hittar ordet man vill få fram.
Det kan säkert leda till ofrivillig tysthet då det kan ta längre tid för talet att gå från tanke till ord.
Bara en tanke då det kan gå att träna upp.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur hantera överstimulation?

Inläggav sussi83 » 2019-07-02 21:07:47

Det var kanske lite OT..men med tanke på språk och tal som kan ha så många förklaringar när det inte riktigt funkar.
sussi83
 
Inlägg: 2765
Anslöt: 2010-10-21
Ort: Betongen

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Vildsvin » 2019-07-07 2:30:52

sussi83 skrev:Personer med NPF kan ha sk språkstörning också man vet vad man vill säga men kan inte formulera orden så bra och därför avstår många att prata så mycket. Kanske hänger ihop med det du beskrev?
Personerna kan uppfattas som oartiga och väldigt missanpassade pga detta men det är något man kan få hjälp med från en logoped vad jag förstår.
Man kanske bara säker slutet av en mening man tänkt säga, missar led i sitt resonemang så de blir svårare för andra att förstå eller helt enkelt inte hittar ordet man vill få fram.
Det kan säkert leda till ofrivillig tysthet då det kan ta längre tid för talet att gå från tanke till ord.
Bara en tanke då det kan gå att träna upp.


En teori om autism är att det finns för många närliggande och för få långväga nervförbindelser, inklusive mellan hjärnhalvorna. Det förklarar tendensen att upprepa saker och svårigheter att sålla bort meningslösheter, dvs samma del av hjärnan stimulerar sig själv och tar inte emot signaler från andra delar av hjärnan som tolkar världen ur ett annat perspektiv. Till exempel är ekoloali vanligt vid grövre autism, då går Brocas area på repeat och frontalloben signalerar inte att det är socialt oacceptabelt och dags att avbryta.

Logopedi hjälper mot problem i språkproduktionen, men störningar i språkförståelsen är mycket svårare att komma åt. Sådana personer har svårt att förstå vad de själva säger.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-07 8:15:18

sussi83 skrev:
Vildsvin skrev:
Kentarou skrev:
Lite OT, men med tanke på språk och tysthet ”förlorat tal”.
Det finns personer som har ett språk men ändå inte kan tala, man burkar säga att talet sitter i Broca området och språket sitter i Wernickes, Så det finns de med perfekt uttal men nersätt språkförmåga men ofta så hänger det ihop. Alla förmågor handlar om genetik och erfarenhet.


Wernickes area behövs för att förstå språket. En skada där gör det alltså även svårt att förstå ens eget tal. Resultatet blir att personen svamlar mycket och det är svårt för omgivningen att förstå vad personen vill ha sagt.


Motsvarande Brocas area i den icke dominanta hjärnhalvan producerar lämplig känslomässig betoning på orden och motsvarande Wernickes area är nödvändig för att kunna förstå ord som kan betyda flera saker och avgöra vilken tolkning som är lämplig i situationen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Wernicke%27s_area


Personer med NPF kan ha sk språkstörning också man vet vad man vill säga men kan inte formulera orden så bra och därför avstår många att prata så mycket. Kanske hänger ihop med det du beskrev?
Personerna kan uppfattas som oartiga och väldigt missanpassade pga detta men det är något man kan få hjälp med från en logoped vad jag förstår.
Man kanske bara säker slutet av en mening man tänkt säga, missar led i sitt resonemang så de blir svårare för andra att förstå eller helt enkelt inte hittar ordet man vill få fram.
Det kan säkert leda till ofrivillig tysthet då det kan ta längre tid för talet att gå från tanke till ord.
Bara en tanke då det kan gå att träna upp.


Jo det stämmer Sussi men jag har redan gått på en utredning, de använde dock inte DSMV för att den fanns inte då. Jag kan tänka i en syntax men det blir något annat.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Kentarou » 2019-07-07 8:18:25

Jag har inget emot att diskussionen leder till något nytt om tråden förbi aktiv så kan jag ändra titeln på tråden.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Bazooka » 2019-07-10 23:58:50

Generellt tips - undvik situationer som är jobbiga. Låter trivialt, men det är så ofta man utsätter sig för situationer för att man tycker att man borde. Eller att folk frågar. Helt enkelt, undvik. Tog mig många år att fatta.
Bazooka
 
Inlägg: 205
Anslöt: 2012-11-03

Hur hantera överstimulation?

Inläggav Batte » 2019-07-11 9:11:23

Bazooka skrev:Generellt tips - undvik situationer som är jobbiga. Låter trivialt, men det är så ofta man utsätter sig för situationer för att man tycker att man borde. Eller att folk frågar. Helt enkelt, undvik. Tog mig många år att fatta.
Bra tips! :-)Happy
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in