Har någon mer här Atypisk autism?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Jossie94 » 2019-06-27 16:28:07

Jag har Atypisk autism och skulle gärna vilja diskutera det sociala och annat kring det.

Vilka fler här på forumet har Atypisk autism?
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Kentarou » 2019-06-27 18:35:14

Om man minns rätt så har Permer det men jag är osäker, du kan skicka ett PM och fråga honom.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Geastrum » 2019-06-27 19:47:12

Jag har diagnosen Aspergers syndrom/HFA (högfungerande autism), men jag känner mig väldigt atypisk.
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav ShakeItOut » 2019-06-27 21:29:11

Geastrum skrev:Jag har diagnosen Aspergers syndrom/HFA (högfungerande autism), men jag känner mig väldigt atypisk.
Vad gör att du känner så?
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Jossie94 » 2019-06-27 23:18:36

Har ni haft problem med det sociala och på vilket sätt? Har tyvärr inte kunnat prata med någon om sådant här, för att jag har inte träffat folk som har förstått det hela. Förmodligen för att jag har missat olika signaler som för NT personer varit självklara. Jag har ju också trott jag varit normal eller som en NT person så länge, så jag fattade ju inte varför andra tyckte jag gjorde fel eller märkte någonting med mig...
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Per-Fredrik » 2019-07-10 12:21:19

Jag har atypisk autism och fungerar ganska bra många situationer och sämre i andra. :-)Happy
Per-Fredrik
 
Inlägg: 60
Anslöt: 2015-03-16
Ort: Stockholm

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Alien » 2019-07-17 18:44:19

Det finns flera medlemmar som fått diagnosen atypisk autism men alla är inte aktiva här längre. Några trådar som bl a diskuterar ev skillnad mellan atypisk autism och Aspergers syndrom:

min-psykologs-utlatande-atypisk-autism-t9136.html
neuropsykiatrisk-utredning-klar-atypisk-autism-t12837.html
tvivla-pa-utredningsresultatet-atypisk-autism-pdd-nos-t26091.html
atypisk-autism-autismliknande-tillstand-t9842.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46091
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav Heidi79 » 2019-07-17 18:54:34

inte atypisk.. fast autistisk syndrom
rainwoman.. kanner-heidi :D :lol:
Heidi79
 
Inlägg: 1433
Anslöt: 2009-06-22

Har någon mer här Atypisk autism?

Inläggav AznQt314 » 2019-07-18 14:07:32

Jossie94 skrev:Har ni haft problem med det sociala och på vilket sätt? Har tyvärr inte kunnat prata med någon om sådant här, för att jag har inte träffat folk som har förstått det hela. Förmodligen för att jag har missat olika signaler som för NT personer varit självklara. Jag har ju också trott jag varit normal eller som en NT person så länge, så jag fattade ju inte varför andra tyckte jag gjorde fel eller märkte någonting med mig...


Ja, jag har också fått diagnosen atypisk autism, eller PDDNOS som det då hette. Idag tillfaller det som ASD i DSM-V.

Hursomhelst kom ihåg att jag gjorde en NP-utredning då lärarna misstänkte jag hade AS när jag gick i mellanstadiet men avbröt den av okänd anledning, hade iallafall då normal till hög kognitiv förmåga. Jag återupptog utredningen i vuxen ålder och dom kom fram till att min kognitiva förmåga hade försämrats så mycket att man inte kunde ställa diagnosen asperger då kravet var att man skulle ha genomsnittlig eller över genomsnittlig kognitiv förmåga. Tror jag på allvar har en IQ på 85 och därmed för dum för asperger men tillräckligt smart för att inte lida av en utvecklingsstörning.

Trots det kan jag ändå rabbla upp fakta flera timmar när ämnet passar mig ibland omedveten om hur uttråkade människorna i min omgivning är på mitt prat. Har flera gånger blivit geniförklarad pga detta fast än att statistiskt sätt ska dom flesta vara smartare än vad jag är.

När det kommer till det sociala ska det inte vara någon större skillnad från mig och övriga inom spektrumet.

Har också ett tag förnekat detta men med tiden har verkligheten kommit ifatt och jag fått bättre självinsikt och accepterat den jag är vare sig jag vill det eller inte.
AznQt314
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2019-07-14

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in